افراد بسیاری برای شروع بازاریابی محتوایی با این دوگانه مواجه می شوند و نیازمند اطلاعات بیشتری برای انتخاب و تصمیم گیری هستند. اما باید گفت برخلاف ظاهر مشابهی که اس ام اس مارکتینگ با ایمیل مارکتینگ دارد، وجه تمایزهایی بین آنها وجود دارد که باعث انتخاب یکی از آنها یا هر دوی آنها برای بازاریابی می شود. ما در این مقاله به دنبال ارائه اطلاعاتی کامل در خصوص هر یک از این روش ها و مزایای آنها هستیم تا شما بتوانید با آگاهی دست به انتخاب بهترین روش برای کسب و کار خود بزنید. با ما همراه باشید.
آنچه در این مطلب میخوانید:
ایمیل مارکتینگ چیست؟
بازاریابی ایمیلی یکی از ابزارهای بازاریابی دیجیتال محسوب می شود که در جهت ارتباط موثر با مشتریان بالقوه و بالفعل استفاده می شود. هدف ایمیل مارکتینگ تنها تبلیغات نیست و ایجاد یک رابطه عمیق از طریق ارسال محتوای مورد نیاز کاربران، از اصلی ترین اهداف آن محسوب می شود. ارسال خبرنامه ایمیلی که از آخرین مقالات و خبرها اطلاع رسانی می کند یکی از رایج ترین اقدامات ایمیل مارکتینگ محسوب می شود که در کنار آن می توان به ارسال ایمیل های پشتیبانی کاربران نیز اشاره کرد.
ایمیل های پشتیبانی شامل ایمیل هایی مانند رسید خرید، بازیابی رمز عبور و پاسخ به سوالات و نظرات کاربران در سایت می شود. ارسال ایمیل انبوه مانند ارسال پیامک انبوه از طریق سرویس دهنده های ایرانی و خارجی در این زمینه امکان پذیر است که استفاده از برخی سرویس دهندگان خارجی به دلیل تحریم ها محدودیت دارد.
اس ام اس مارکتینگ چیست؟
اس ام اس مارکتینگ که تا به امروز درباره آن بسیار صحبت کرده ایم، به زبان ساده یک ارتباط پیامکی بین کسب و کارها و مخاطبین آنهاست که سبب سهولت در ارتباط و انسجام رابطه بین آنها می شود. اس ام اس مارکتینگ نه تنها برای ارتباط با مشتریان بلکه برای جذب مشتریان جدید به صورت هدفمند نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
ارسال پیامک انبوه از طریق سامانه ارسال پیامک انجام می شود و برای شروع به کار نیازی به سخت و افزار و نرم افزار وجود ندارد اما با وجود سهولت انجام این کار، اصولی وجود دارد که در صورت عدم رعایت آن بازاریابی پیامکی موفقیت آمیز نخواهد بود. اگر در ابتدای راه بازاریابی پیامکی هستید خواندن مقاله پاسخ به رایج ترین سوالات در ابتدای راه بازاریابی پیامکی را به شما پیشنهاد می کنیم.
مقایسه اس ام اس مارکتینگ و ایمیل مارکتینگ
برای مقایسه اس ام اس مارکتینگ و ایمیل مارکتینگ باید به تاثیر هر کدام و امکانات مورد نیاز مخاطبان برای استفاده از آنها بپردازیم. شاید بتوان گفت اصلی ترین دلیل برتری پیامک نسبت به ایمیل برای مخاطبان، که سبب شده استفاده کسب و کارها از پیامک جدی تر از ایمیل باشد این است که برای رسیدن پیامک به دست مخاطبان هیچ مانعی وجود ندارد.
به این معنا که تنها با داشتن یک خط تلفن همراه که مطمئنا با یک گوشی موبایل فعال است می توانید مخاطب باس ام اس مارکتینگ باشید، برخلاف بازاریابی ایمیلی که برای استفاده از آن دسترسی مخاطبان به اینترنت از نیازهای اولیه آن است. به همین دلیل مخاطبانی که دسترسی به گوشی های هوشمند و مجهز به اینترنت ندارند نمی توانند در اسرع وقت شاهد ایمیل های خود باشند. از طرفی یکی از مزایای قابل توجه ایمیل مارکتینگ عدم محدودیت آن در حجم محتوا، استفاده از تصاویر گرافیکی، فایل و لینک است که می تواند امکان خوبی برای ارائه کامل یک موضوع باشد.
دلایل برتری اس ام اس مارکتینگ نسبت به ایمیل مارکتینگ:
- آمار نشان می دهد نرخ دیده شدن پیامک 98% و دیده شدن ایمیل 25% است.
- برای اس ام اس مارکتینگ نیازی به دسترسی به اینترنت وجود ندارد.
- برای بازاریابی پیامکی مخاطبان نباید از قبل اکانتی ایجاد کرده باشند.
- با وجود محدودیت فضا در نوشتن محتوا، نیازی به گرافیست برای طراحی وجود ندارد.
- تمامی افراد دارای تلفن همراه حتی افراد بی سواد، مخاطب اس ام اس مارکتینگ هستند.
- تمامی پیامک ها بر خلاف ایمیل در کمتر از چند ساعت خوانده می شوند و این بهترین گزینه برای اطلاع رسانی های سریع است.
- در اس ام اس مارکتینگ بر خلاف ایمیل مارکتینگ امکان اسپم شدن وجود ندارد و شانس دیده شدن بالاتر است.
ترکیب موفقیت آمیز ایمیل مارکتینگ و بازاریابی پیامکی
ایمیل و پیامک تنها راه های ارتباطی رسمی و غیر قابل انکار هستند که مشخص نیست بتوانند جایگزینی در آینده داشته باشند یا خیر. با وجود آماری که نشان می دهد توجه به ایمیل بسیار کمتر از پیامک است، باز هم به دلیل فضای نامحدودی که برای محتوا در اختیار ما می گذارد و هزینه بسیار پایین آن، نمی توان از آن غافل شد.
پیشنهاد ما این است که از ایمیل مارکتینگ در کنار اس ام اس مارکتینگ به عنوان یک مکمل استفاده کنید. مخاطبان شما باید در جریان این موضوع قرار بگیرند که برای موضوعات فوری و دارای اهمیت زمانی پیامک دریافت خواهند کرد و برای موضوعات آموزشی و خدماتی ایمیل.
برای مثال می توانید یک فایل بسیار مفید و یا یک کتاب الکترونیکی مورد نیاز مخاطبان را از طریق ایمیل برای آنها ارسال کنید و از طریق خبرنامه پیامکی به اطلاع آنها برسانید. برای موفقیت در خبرنامه پیامکی کافیست این 11 ویژگی را داشته باشید. همچنین می توانید با رصد کردن و تفکیک مخاطبانی که ایمیل خود را باز نکرده اند از طریق پیامک پیشنهاد های ویژه ارائه کنید و آنها را ترغیب به مشاهده ایمیل خود کنید.
در آخر…
روش های متفاوتی برای بازاریابی وجود دارد و در ازای هر روش، مخاطبینی وجود دارد که شاهد آن کانال بازاریابی هستند. به همین دلیل هیچگاه نمی توان استفاده از یک روش بازاریابی را کافی دانست.
بازاریابی پیامکی در کنار ایمیل مارکتینگ کمک می کند خلا های موجود در این کانال تبلیغاتی نادیده گرفته شود و نقطه ضعف های آن از طریق ارسال سریع و بی واسطه پیامک پوشش داده شود. با دانلود رایگان کتاب بازاریابی پیامکی که در این صفحه قرار دارد، می توانید مطمئن باشید که یک دوره آموزشی جامع در خصوص اس ام اس مارکتینگ گذرانده اید.
اگر کنجکاو هستید که بدانید کدام یک از این دو روش بازاریابی بهتر و موثرتر هستند، مقاله “تفاوت بازاریابی پیامکی و ایمیلی چیست؟” را مطالعه کنید.