گرفتن نوبت از پزشکان یکی از معضلها و گرفتاریهای عمومی است که نخستین دغدغه بیماران پس از بروز علایم بیماری به شمار میرود. در سالهای اخیر با رواج نوبتدهی تلفنی و اینترنتی تا حدودی برخی از این گرفتاریها رفع شد و دیگر نیاز نبود برای گرفتن وقت، چندین ساعت زمان گذاشت. اما این روشها نیز مشکلات و پیچیدگیها و موانع خاص خود را داشتند و این بیش از پیش به استفاده از پنل پیامکی برای نوبتدهی انجامید. در این مقاله به بررسی روشهای نوبتدهی و مزایای نوبتدهی پیامکی و ارایه راهنمای چگونگی فعال کردن این روش میپردازیم.
آنچه در این مطلب میخوانید:
چه روشهایی برای نوبتدهی پزشکان وجود دارد؟
تعیین روش نوبتدهی به بیماران بیش از هر چیز بسته به نوع سلیقه پزشکان است. هنوز هستند پزشکانی که بدون توجه به ایجاد مزاحمت برای مردم، علاقه دارند مطب شلوغی داشته باشند و آن را نوعی اعتبار و تبلیغ حضوری میدانند. اما اکثر پزشکان میکوشند روشی را انتخاب کنند که برای مراجعان آسودگی و راحتی به همراه داشته باشد و بتوانند نظم درستی در مطب پیاده کنند.
پس از منسوخ شدن نوبتدهی حضوری، پزشکان و درمانگاهها عمدتا از سه روش برای نوبتدهی استفاده میکنند:
نوبتدهی تلفنی؛ همچنان موثر با دامنه محدود
قدیمیترین روش برای نوبتدهی پزشکان، روش تلفنی است. این روش به مرور با قابلیتهایی مانند پیام صوتی و راهاندازی تلفن گویا مدرنتر شد. بیماران با استفاده از امکان تلفن گویا دیگر نیاز نبود مدتها پشت خط بمانند و میتوانستند با گرفتن شمارهها نوبت خود را ثبت کنند. اما در هر صورت این روش هم معطلی و هزینه نسبتا زیادی دارد. با این حال به دلیل اطمینانی که همچنان به مکالمه وجود دارد برخی از افراد این روش را به سایر روشها ترجیح میدهند.
نوبتدهی اینترنتی؛ پرکاربرد و گسترده، اما دور از دسترس سالمندان
روش بعدی سامانههای نوبتدهی اینترنتی مانند نوبت دات آی آر یا پذیرش 24 هستند، این سایتهای نوبتدهی آنلاین کار را برای بسیاری از بیماران و افرادی که به دنبال ویزیت پزشکان هستند، راحت کردند. مشکل این روش در بر نگرفتن تمام مخاطبان بود، پدران و مادرانی که یا دسترسی به اینترنت نداشتند یا کار با آن را به خوبی بلد نبودند برای استفاده از این روش دچار مشکل میشدند. همچنین امکان تعامل و پرسوجو و گرفتن نکات خاص در این روش وجود ندارد. ضمن این که تعدد سایتهای نوبتدهی و تبلیغات زیاد در این سایتها نیز نوعی سردرگمی ایجاد کرده است.
نوبتدهی پیامکی؛ موثر، گسترده، پرکاربرد، تعاملی
نوبتدهی پیامکی یکی از امکانات پنل اساماس است که با تعریف روز و ساعت ویزیت پزشکان در آن، بیماران اساماس نوبت دهی پزشکان را دریافت میکنند. ساختار این روش از ثبت نوبت به این شکل است که پزشک یا منشی کلمه تعیین شده خود را برای ارسال پیامک به بیماران اعلام میکند و بیماران با ارسال آن کلمه به شماره اختصاصی پزشک، نوبت خود را به صورت پیامکی دریافت میکنند. این روش به دلیل سادگی و عدم نیاز به اینترنت یا گوشی هوشمند، پرکاربرد و گسترده است و با امکان ارسال و دریافت پیام، میتوان به سطحی از تعامل در حد پرسش و تغییر روز یا ساعت و گرفتن نکات تکمیلی دست یافت. لازمه این کار تهیه پنل پیامک توسط پزشک یا مجتمع درمانی است. با خرید پنل پیامک و فعالسازی آن، تمامی اقدامات لازم برای اساماس نوبتدهی پزشکان فراهم میشود.
اساماس نوبتدهی پزشکان چگونه ارسال میشود؟
یکی از امکانات سامانه پیامکی، نوبتدهی پیامکی است. برای استفاده از این امکان کاربردی، کافی است به منو ارسال و سپس گزینه ارسال کلمات کلیدی مراجعه کنید. در این قسمت باید آن کلمات کلیدی که میخواهید مراجعین شما به عنوان یک پزشک برای ثبت نوبت ارسال کنند را تعیین کنید. همچنین مشخص کنید که با ارسال هر کدام از این کلمات، چه پاسخی را دریافت میکنند. ممکن است شما برای یک درمانگاه که شامل چندین پزشک با ساعات حضور متفاوت است بخواهید سرویس نوبتدهی پیامکی تعریف کنید. برای این کار لازم است چند کلمه کلیدی تعریف کنید که با فرستادن آنها توسط بیمار ساعت کاری متفاوتی در روزهای متفاوت پیامک میشود. مثلا در متن برای نوبتدهی درمانگاه نوشته میشود:
علی عزیز، درخواست شما را برای اخذ نوبت در کلینیک نور دریافت کردیم. برای ثبت نوبت دکتر محمدی، عدد 1 و برای ثبت نوبت دکتر علییاری، عدد 2 را ارسال نمایید. با تشکر
چه کسانی میتوانند از امکان نوبتدهی پیامکی پزشکان استفاده کنند؟
به طورکلی نوبتدهی پیامکی امکانی پیشرفته در پنل پیامک است که کسبوکارهای زیادی میتوانند از آن استفاده کنند. درواقع تمامی مشاغلی که نیاز به ارایه نوبت به مشتریان خود دارند، میتوانند این ابزار کاربردی را برای مدیریت زمان و سهولت در نوبتدهی به کار بگیرند. عمده کسب و کارهایی که نیاز به نوبتدهی دارند در صنف زیبایی و پزشکی هستند. علاوه بر این، استفاده از اساماس نوبت دهی پزشکان تنها مختص استفاده در مطبها نیست و پزشکان میتوانند از امکانات بازاریابی پیامکی برای بیمارستانها، مراکز درمانی و عموم مردم نیز استفاده کنند. بنابراین استفاده از پنل پیامک برای کلینیکها برای گروههای شغلی مانند دندانپزشکان، پزشکان عمومی، پزشکان متخصص، فیزیوتراپها، آزمایشگاهها، کلینیکهای زیبایی، لیزر، چشمپزشکی و جراحان زیبایی توصیه میشود.
نمونه متن برای اساماس نوبتدهی پزشکان
تفاوت پیامک نوبتدهی با سایر پیامکهای تبلیغاتی و بازاریابی در این است که این پیامک یک بخشی نیست و با ارسال کلمه کلیدی مورد نظر کامل میشود. بنابراین این متن باید حالت پاسخ به یک درخواست را داشته باشد و اطلاعات لازم را در اختیار مخاطبی که قصد دریافت نوبت دارد بگذارد. به طور کلی میتوان گفت اساماس نوبتدهی پزشکان باید شامل تاییدیه برای ثبت موفقیتآمیز نوبت، تاریخ و زمان دقیق نوبت و نام و شماره تلفن مطب یا درمانگاه باشد.
با استفاده از خطوط اختصاصی تبلیغاتی در پنل میتوانید پیامهای بازخورد و نظرات مخاطبان و مراجعهکنندگان را نیز دریافت کنید و علاوه بر امکانات متنوع پنلها به نظرسنجی و نظرخواهی از مخاطبان خود نیز بپردازید.
- مراجعه کننده عزیز، از اعتماد شما سپاسگزاریم. برای ثبت نوبت بعدی اسفند ماه خود در مطب، کلمه <نوبت> را پیامک کنید. مطب دکتر رحمانی، شماره تماس
- جناب آقای علی حیدری، 6 ماه از آخرین چکاپ شما گذشته است، در صورت تمایل برای ثبت نوبت چکاپ جدید، عدد 2 را ارسال کنید. با تشکر. مطب دکتر یعقوبی. شماره تماس
- با درود. درخواست نوبت شما دریافت شد. جهت رزرو نوبت دکتران متخصص عدد 1؛ رزرو نوبت دکتران جراح عدد 2؛ رزرو نوبت رادیولوژی عدد 3؛ رزرو نوبت آزمایشگاه عدد 4 را ارسال کنید. با تشکر. بیمارستان تخت جمشید. شماره تماس
- الهه عزیز، پاکسازی پوست با جدیدترین دستگاه 2023 اروپایی به مرکز پوست نیاوران اضافه شد. برای ثبت نوبت با تخفیف ویژه اولین مراجعین، کلمه <نوبت> را ارسال کنید. مرکز پوست نیاوران. شماره تماس
- با سلام. نوبت ویزیت شما با دکتر سهندی برای چهارشنبه، هشتم مهر، ساعت 17 ثبت شد. چنانچه خواهان تغییر روز و ساعت هستید، پیشنهاد خود را به همین پیامک بفرستید.
- خانم شهرانی، با سلام. آزمایش سونوگرافی شما دوشنبه هفته آینده، ساعت 14 در طبقه دوم کلینیک جاوید انجام خواهد شد. لطفا یک ربع قبل در محل حضور داشته باشید. با تشکر. شماره تماس.
- مراجعه کننده محترم. با سلام. نوبت شما برای انجام آزمایش بیوپسی برای دوشنبه 11 اردیبهشت، ساعت 9 صبح ثبت شد. برای آگاهی از جزئیات آزمایش و انجام مقدمات لازم عدد 1 را ارسال کنید. آزمایشگاه صبح. شماره تماس.
- محمد عزیز، با سلام. متاسفانه به دلیل مشکل در ساختمان مطب، تمامی نوبتهای روز چهارشنبه، اول اسفند به شعبه دوم درمانگاه شیرازی واقع در خیابان هراتی، پلاک 14 منتقل شد. شماره تماس.
- مراجعهکننده محترم، شما برای دریافت نوبت از متخصص قلب در درمانگاه فرهنگیان پیام دادهاید. برای نوبت دکتر مازیار عدد 1، دکتر شاهمرادی عدد 2 و دکتر سروی عدد 3 را ارسال کنید. با تشکر. شماره تماس
- ستار عزیز، با سلام. نوبت بعدی شما برای ترمیم نهایی دندان، برای شنبه 14 تیر ساعت 18 ثبت شد. اگر خواهان تغییر زمان هستید، عدد 1 را به همین پیامک ارسال کنید تا با شما تماس بگیریم. با تشکر. دندانپزشکی امید. شماره تماس
یکی از امکاناتی که پنلهای پیامکی دارند امکان تنظیم وقت و نوبت برای مراجعان است. این امکان بهویژه برای پزشکان و درمانگاهها، کلینیکها و مراکزی که با تعدد مراجعین مواجه هستند برای ایجاد نظم و دقت، بسیار راهگشاست. در این مقاله به معرفی سیستم نوبتدهی پیامکی برای پزشکان و روش فعالسازی آن پرداختیم و نمونه متنهایی برای پیامک نوبتدهی پزشکان پیشنهاد کردیم.