مصرف کنندگان در عصر دیجیتال به طور فزایندهای با تبلیغات و ارتباطات غیرشخصی بمباران میشوند! امروزه هر نوع تبلیغ در رسانه را باید جزء بازاریابی غیرشخصی دانست زیرا ارتباط رودررو با مخاطب برقرار نمیکند. در شرایطی اینچنینی، کسب و کارها به دنبال اقداماتی هستند تا سطح ارتباطی خود با مشتریان را شخصیتر کنند. یکی از این اقدامات مدرن، برند اکتیویشن یا فعال سازی برند است. برند اکتیویشن نقش مهمی در بازاریابی و نحوه تعامل یک کسب و کار با مصرف کنندگان ایفا میکند. در این مطلب به طور کامل در مورد فعال سازی برند صحبت میکنیم.
آنچه در این مطلب میخوانید:
برند اکتیویشن چیست؟
برند اکتیویشن (Brand Activation) هر نوع تعامل، تجربه یا کمپینی بازاریابی است که در آن کسب و کار شما با ایجاد آگاهی از برند به تقویت روابط خود با مخاطبان کمک میکند. اکثر موارد مربوط به فعال سازی برند تعاملی هستند، به این معنی که مصرف کنندگان میتوانند مستقیماً با برند و محصولات شما تعامل داشته باشند. از آنجایی که ایجاد آگاهی و برقراری ارتباط با مصرف کنندگان در کانون هر نوع کمپین بازاریابی قرار داد، اما برند اکتیویشن به طور خاص به یک رویداد یا کمپین خاص اشاره دارد.
یک کسب و کار ممکن است از پنل پیامکی برای یک رویداد خاص استفاده کند. از طریق این پنل به مشتریان پیامکی ارسال میشود تا به یک رویداد در یک محله خاص مراجعه کنند. کسب و کار در مورد اینکه چه رویدادی در محل رخ خواهد داد، چیزی بیان نمیکند! اما به مشتریان میگوید که قرار است که یک اینفلوئنسر معروف در رویداد حضور داشته باشد. کسی نمیداند اینفلوئنسر معروف کیست و رویداد دقیقاً در مورد چه موضوع است. این پیامک یک طرح بازاریابی غافلگیرکننده است که ارتباط با مشتری با به سطح شخصیتر رسانده است.
اهمیت برند اکتیویشن
برای اینکه کسب و کارتان در بین دیگران متمایز شود، باید به راههایی برای دستیابی و جذب مصرف کنندگان بالقوه فکر کنید که باعث ایجاد تعامل عاطفی میشوند. این کاری است که رویدادهای بازاریابی انجام میدهند. تجارب شخصی برند با مخاطب احساس مثبتی را در بین مصرف کنندگان ایجاد میکند و به تبدیل آنها به طرفداران وفادار برند را افزایش میدهد.
تکنیکهای فعال سازی برند، کسب و کار شما را قادر میسازد تا روی احساسات مخاطبان تاثیر بگذارید. ارتباط رودررو و نفس به نفس با مخاطب، تاثیر شگفتی در حواس او میگذارد. وقتی مخاطبان محصول شما به صورت حضوری میبینند، لمس میکنند یا میبویند، حواسشان تحریک میشود. در این حالت است که احساس عاطفی بین برند و مخاطب ایجاد میشود. درحقیقت، مشتریان امروزی به ارتباطات شخصیتر نیاز بیشتری دارند زیرا برای آنها، برند دیگر یک شرکت نیست بلکه موجودی زنده است که نفس میکشد و احساس دارد.
مزایای برند اکتیویشن
فعال سازی برند به کسب و کارها اجازه میدهد تا با مصرف کنندگان لحظاتی به یاد ماندنی را سپری کنند تا ویژگیها و مزایای یک محصول را به نمایش بگذارد. دامنه توجه برای این نوع تجربهها بسیار بیشتر از یک آگهی تلویزیونی 30 ثانیهای یا بیلبورد خیابانی است. برای ایجاد تجربههای خاص با مشتری، بهتر است فواید برند اکتیویشن را بشناسیم:
- ایجاد و بهبود تعامل با مصرف کنندگان و مشتریان بالقوه از طریق برند اکتیویشن انجام میشود زیرا ارتباط دو طرفه اساس هر رابطه است.
- فعال سازی برند به ایجاد وابستگی عاطفی بین مصرف کننده و کسب و کار کمک میکند. امروزه مصرف کنندگان چیزی را خریداری میکنند که با آن ارتباط عاطفی دارند.
- از طریق برگزاری رویدادهای برندسازی، آگاهی از برند افزایش پیدا میکند.
- برند اکتیویشن میتواند برای احیای برند، تغییر در مورد نگرش محصولات مورد استفاده قرار گیرد.
- با فعال سازی برند میتوانید هزینه سایر فعالیتهای بازاریابی را کاهش دهید.
- از آنجایی که تعامل بین برند شما و مصرف کننده داوطلبانه است، ین روش بازاریابی اجباری و تحمیلی نیست.
- شما میتوانید کانالهای بازاریابی دیگر مانند بازاریابی پیامکی، بازاریابی شبکههای اجتماعی و سایر موارد را به طور موثر با برند اکتیویشن ترکیب کند.
انواع برند اکتیویشن
برندهایی که میخواهند خود را در فضای رقابتی امروز متمایز کنند، استراتژیهای مختلفی را امتحان میکنند. در فعال سازی برند میتوانید از روشهای مختلف زیر استفاده کنید:
نمایشگاههای تجاری
نمایشگاههای تجاری و رویدادهای حضوری به شما فرصت عالی برای فعال کردن برندتان را میدهند. چه میزبان یک سمینار زنده باشید یا در یک نمایشگاه غرفه رزرو کردهاید، چنین موقعیتهایی به شما کمک میکنند تا با مخاطبان جدید آشنا شوید و اعتبار برند خود را افزایش دهید. این رویدادها همچنین شرایط بسیار خوبی را در اختیار شما قرار میدهند تا با مخاطب خود تعامل رودرو برقرار کنید.
فعالیتهای محلی
ایجاد ارتباطات قوی بین برند شما و مخاطبان، هدف اصلی برند اکتیویشن است. طبیعتاً هیچ مکانی بهتر از محل شرکت شما برای این اتفاق نیست! خرده فروشان و سایر برندهای B2C این روش را مفید میدانند. آنها رویدادهایی را در فروشگاههای خود میزبانی میکنند تا مردم بتوانند به صورت حضوری با محصولات و خدمات برند آشنا شوند. این نوع رویدادها به مشتریان این امکان را میدهند که تا ماهیت برند و محصولات شما شناخت عمیقتری پیدا کنند.
کمپینهای آزمایشی رایگان
یکی از بهترین فرمهای فعال سازی برند، کمپین تست کردن محصولات است. هدف در این روش ساده است، شما به مصرف کنندگان بالقوه این فرصت را میدهید که محصول شما را به صورت رایگان امتحان کنند، به این امید که عاشق آن شوند و محصول را خریداری کنند. قدرت این کمپین در محصول شما و نحوه ارائه آن به مصرف کنند است. زمان بندی درست و رزرو یک مکان خاص در تاثیرگذاری این روش بسیار مهم است.
بازاریابی تجربی
بازاریابی تجربی یک استراتژی موثر است که در آن یک تجربه واقعی و همه جانبه ایجاد میشود تا برند شما بتواند به طور موثر با مصرف کنندگان تعامل داشته باشد. این تجربیات نباید منحصراً شامل محصولات خاص شرکت شما باشند. در عوض، آنها احساساتی که میخواهید به مخاطبان خود منتقل کنید و ارزشهایی که به آن اعتقاد دارید را در خود جای میدهند.
مشارکت زنده یکی از ویژگیهای کلیدی اکثر کمپینهای بازاریابی تجربی است. فناوریهای واقعیت افزوده و مجازی نیز منجر به بازاریابی تجربی دیجیتال شدهاند که در دوران اخیر رونق بسیار دارد. به لطف محتوای تعاملی، بازیها و تورهای مجازی با مصرف کنندگان خود از محل شرکت ارتباط برقرار کنید.
کلام آخر
ساخت یک برند قوی فرآیندی تدریجی است که نیازمند زمان و برنامه ریزی استراتژیک است. در حالی که یک رویداد یا کمپین میتواند تأثیر قابل توجهی داشته باشد، کسب و کارها یک شبه به برند بزرگی تبدیل نمیشوند. با در نظر گرفتن این موضوع، شرکتهایی که میخواهند سهم بازار و عشق به برند خود را حفظ کنند، باید کانالهای بازاریابی خود را با برند اکتیویشن همراهی کنند.
از طریق فعال سازی برند میتوانید آگاهی از برند را تقویت کنید و احساس مصرف کننده را در این بازار شدید رقابتی تغییر دهید. پس اگر میخواهید برند خود را فعال کنید، استفاده از خدمت پیامکی مدیانا میتواند یک بستر ارتباطی موثر، شخصی و احساسی با مخاطبان هدف شما باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با تیم پشتیبانی ما تماس بگیرید.