در جشنواره تابستانی پنل‌های پيامڪی، همراه مدیانا باشید.
مهلت استفاده تا 31 شهریور 

بازاریابی تجربی چیست؟ بهترین روش‌های اجرای آن

در دهه‌های گذشته بازاریابی سنتی کار چندان مشکلی نبود. زیرا رقابت زیادی بین صنایع وجود نداشت و مشتریان با دیدن یک تبلیغ معمولی به سراغ یک محصول، خدمت یا برند می‌رفتند. اما با رشد فناوری، تقویت ارتباطات اجتماعی و ایجاد بازارهای رقابتی جلب توجه مصرف‌کنندگان سخت‌تر از همیشه شده است. به همین دلیل بسیاری از شرکت‌ها به سراغ بازاریابی تجربی رفته‌اند.

یک کمپین تجربه‌ای فراگیر، به انتشار سریع پیام‌های بازاریابی می‌پردازد. بازاریابی تجربه‌ای هنوز یک مفهوم جدید محسوب می‌شود که باید برای درک درست از آن به بیان تعاریف مرتبط پرداخته شود.

بازاریابی تجربی چیست؟

Experiential Marketing (بازاریابی تجربی ) که به بازاریابی تعاملی (Engagement Marketing) نیز معروف است، یک استراتژی بازاریابی است که مخاطبان را به تعامل با یک تجارت در موقعیتی واقعی دعوت می‌کند.

در این نوع بازاریابی با استفاده از برندسازی و ملموس‌سازی فعالیت‌ها، یک کسب و کار آنچه را که انجام می‌دهد را به مشتریان خود نشان می‌دهد. از بازاریابی تجربی به بازاریابی رویداد، بازاریابی زنده یا بازاریابی مشارکتی نیز نام برده می‌شود. زیرا یک کمپین تجربه‌ای، رویدادمحور است. به‌طور کلی:

  • بازاریابی تجربی، از طریق تجربیات مشارکتی به‌طور مستقیم مشتریان را درگیر می‌کند ؛
  • مشتریان با چنین بازاریابی ارتباط احساسی بهتری برقرار می‌کنند؛
  • برای موفقیت این مدل بازاریابی باید اهداف، معیار و استراتژی درستی انتخاب شود؛
  • انسان‌ها موجوداتی احساسی هستند، برندها زمانی که با شیوه‌ای احساسی با انسان‌ها ارتباط برقرار می‌کنند به راحتی آن‌ها را مجاب به خرید و وفاداری به برند می‌نمایند.

چه زمانی باید به سراغ بازاریابی تجربی رفت؟

اجرای یک کمپین بازاریابی تجربه‌ای کاملاً به اهداف، منابع مالی و شرایط یک کسب و کار بستگی دارد. این بازاریابی به یک برند کمک می‌کند تا با ایجاد تجربیاتی ماندگار برای مشتریان ارتباط با آن‌ها را تقویت کند.

قبل از انجام هر نوع برنامه‌ریزی به داده‌های فعلی مشتریان خود نگاه کنید. برخی از اطلاعات به شما دیدگاه مناسبی برای انتخاب نوع بازاریابی تجربی را می‌دهد. ممکن است شما بتوانید با استفاده از بازاریابی مناسبتی یا حتی یک تبلیغ نویسی حرفه‌ای، مخاطبان را به سمت خود جلب کنید.

چطور یک بازاریابی مبتنی بر تجربه را اجرا کنیم؟

انواع مختلفی از بازاریابی مبتنی بر تجربه وجود دارد. نکته مهم در اجرای چنین کمپین‌هایی، خلاقیت و نوآوری است. هر کسب و کاری باید بر حسب شرایط و محصولات خود یک نوع مختص به خود را اجرا کند تا در ذهن مخاطب ماندگار شود.

فروشگاه‌های پاپ آپ (Pop-up stories)

به فروشگاه‌هایی گفته می‌شود که به‌طور موقتی در یک فضای فیزیکی ایجاد می‌شوند تا کالاها و خدمات خود را به نمایش بگذارند یا به فروش برسانند. نمایشگاه‌های محلی یا فصلی نمونه موفقی از این نوع فروشگاه‌ها هستند. جمع‌آوری اطلاعات و شماره‌های تلفنی که از چنین فضاهایی جمع‌آوری می‌شود برای اس ام اس مارکتینگ و ثبت درپنل اس ام اس مورد استفادهر قرار می‌گیرند.

برندسازی مشترک (Co-branding)

دو یا چند برند با همکاری یکدیگر تلاش می‌کنند تا تجربه‌ای برای مشتریان ایجاد کنند که به نفع هر دو برند باشد. کوبرندینگ یک تجربه برد-برد است. مخصوصا زمانی که خرده‌فروشان با تامین‌کننده به همکاری می‌پردازند.

تجربیات انفرادی

رویداد انفرادی (Solo Event) فضایی است که در آن تعداد کمی از افراد، یک برند، محصول یا خدمت را تجربه می‌کنند. تجربه‌های انفرادی برای محصولات کاربردی مفید هستند. به‌عنوان مثال تلفن ابری برای شرکت‌هایی مناسب است که به دنبال راه‌اندازی سریع تلفن بدون نیاز به سخت‌افزار پیچیده هستند. بازاریابی تجربی کمک زیادی به تصمیم‌گیری آن‌ها می‌کند.

عرضه دمو محصولات

دمو محصولات، امکانی است که یک شرکت در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد تا قبل از خریداری نسخه کامل، مشتری به تست محصول یا خدمت بپردازد. این امکان در بازاریابی تجربی به بهبود تجربه و افزایش اعتماد مشتری در خرید یک محصول کمک زیادی می‌کند.

عرضه نمونه محصولات

بسیاری از کسب و کارها، نمونه‌ای از محصولات خود را به صورت رایگان در اختیار مشتریان بالقوه قرار می‌دهند تا آن‌ها با امتحان محصول تجربه لازم را به‌دست آورند. این شیوه بازاریابی تجربی بر روی افزایش آگاهی از برند، ایجاد سرنخ (Lead) و در نهایت افزایش فروش تاثیرگذار است.

ایجاد تور آشنایی با برند

یک شیوۀ جذاب در بازاریابی تجربی، برگزاری تورهای آشنایی با پشت صحنه یک شرکت است. بسیاری از مخاطبان علاقه‌مند هستند که بدانند در یک شرکت چه کاری انجام می‌شود و از روابط کارکنان مطلع شوند. برای اجرای این نوع از کمپین‌ها، نیازی به محیط فیزیکی نیست و از شبکه‌های اجتماعی یک برند استفاده می‌شود.

همایش‌ها

یک همایش یا کنفرانس، رویدادی است که در افراد گرد هم می‌آیند تا در مورد موضوعات روز صنعت خود صحبت کنند. کنفرانس‌ها افراد را قادر می‌سازد تا با سایر متخصصان در همان زمینه ارتباط برقرار کنند.

کلاس‌های آموزشی و ورکشاپ‌ها

یک کلاس آموزشی یا ورکشاپ، تجربه‌ای ارزشمند است که افراد در کنار یادگیری موضوعات مختلف، آگاهی لازم درباره یک برند را پیدا می‌کنند. معمولا در بازاریابی تجربی، کسب و کارها به‌عنوان اسپانسر به برگزاری ورکشاپ‌ها می‌پردازند.

واقعیت افزوده و متاورس

واقعیت افزوده (AR) یک شبیه‌سازی از دنیای واقعی را به‌صورت دیجیتال ایجاد می‌کند. AR تجربیات تاملی را به صورت مجازی در اختیار کاربران قرار میدهد تا آن‌ها با کمترین هزینه، بهترین تصمیم و انتخاب را داشته باشند.

سخن پایانی

بازاریابی تجربی به برندها اجازه می‌دهد تا مشتریان خود را از طریق فعالیت‌ها و تجربه‌های واقعی به سمت محصولات یا خدمات جلب کنند. این تجربیات آنلاین یا آفلاین به بودجه زیادی نیاز ندارند و به بهبود خودآگاهی از برند، افزایش علاقه‌مندی، بهبود نرخ تبدیل کمپین‌ها و فروش کمک می‌کنند.

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .