یک مدیر خوب بر اساس مهارتها و تواناییهایی که دارد، مجموعه خود را به سوی اهداف مشخص هدایت میکند. مدیران برای هدایت شرکت خود به اهداف مورد نظر از الگوهای مختلفی استفاده میکنند. علاوه بر استفاده از الگوهای مختلف توسط مدیر، عملکرد کارمندان نیز نقش بسیار مهمی در توسعه شرکت دارد. شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که یک brand manager باید دارای چه ویژگیهایی باشد؟ در این مقاله از مدیانا همراه ما باشید تا به 11 مهارت ضروری که یک مدیر برند باید دارا باشد بپردازیم. استفاده از این مهارتها در اولین وهله به رشد مدیران، و در ادامه به رشد کسبوکار منجر میشود.
آنچه در این مطلب میخوانید:
1- توانایی در برقراری ارتباط نزدیک با کارکنان
توانایی برقراری ارتباط نزدیک یکی از ویژگیهایی است که در مدیران موفق وجود دارد. یک مدیر موفق باید دارای مهارت ارتباطی بالایی باشد. همچنین حضور در شرکت و تلاش برای ایجاد ارتباط نزدیک میان خود و کارمندان، امری بسیار مهم است. یکی از چالشهای اصلی مدیران، برقراری ارتباط نزدیک با افرادی است که بیرون از شرکت وجود دارند. از آنجایی که گفتگو با شرکای تجاری و تلاش برای حضور مداوم در کنفرانسهای معتبر در رسیدن شرکت به اهداف خود امری بسیار مهم است، مدیران باید توانایی خود در برقراری ارتباط نزدیک را بالا ببرند. بدون وجود این توانایی بسیاری از تلاشهای شما به عنوان یک مدیر بی فایده خواهد بود.
2- رفتار دوستانه در محیط کار
یکی از موضوعاتی که در محیط کار بسیار اهمیت دارد؛ فعالیت خلاقانه است. بسیاری از مدیران که دارای شخصیت کاریزماتیک هستند، نزد کارمندان و مشتریان محبوبیت بسیار زیادی دارند. به همین دلیل یکی از مهمترین مواردی که برای مدیران برند بسیار اهمیت دارد، تمرکز روی تقویت مهارت رفتار دوستانه است. تقویت این مهارت سبب میشود که شما تاثیرگذاری بالایی بر دیگران داشته باشید. با ایجاد رفتار دوستانه میتوانید اعتماد افراد بسیاری را به کسبوکار خود جلب کنید. همچنین با این رفتار، کارمندان ارتباط بهتر و بازدهی بیشتری در محیط کار خواهند داشت.
3- انعطافپذیری و مزیتهای آن
از مهمترین مهارتهای مدیر برند موفق میتوان به توانایی خوب آنها در پذیرش شرایط مختلف اشاره کرد. مدیریت یک کسبوکار، فرآیند آسانی نبوده و با چالشهای متعددی رو به رو است. اگر در کسبوکار خود انعطافپذیری بالایی نشان ندهید، در برابر مشکلات شکست خواهید خورد. کارمندان به مدیر شرکت به عنوان یک الگو نگاه میکنند. بنابراین اگر شما دارای انعطافپذیری بالایی بوده و دربرابر چالشها عملکرد مناسبی داشته باشید، کارمندان نیز عملکرد مناسبی از خود نشان میدهند.
4- اهمیت مسئولیت پذیری مدیران
یکی از مهمترین مهارتهایی که هر brand manager باید داشته باشد، مسئولیتپذیری است. بسیاری از مدیران امروزی با این وظیفه آشنا نبوده و در انجام وظایف خود با مشکلات بسیار زیادی مواجه میشوند. شناخت حوزههای مسئولیت خود و کارکنان سبب میشود که شما بتوانید مسئولیتپذیری خود را تقویت کرده و به ارتقا کسبوکار خود بپردازید.
5- اشتیاق برای یادگیری مهارت های جدید
یک مدیر هرچند که کارآمد باشد؛ اما اگر به یادگیری اطلاعات جدید نپردازد در کسبوکار خود با مشکل مواجه میشود. از آنجایی که مدیریت به عنوان یک رشته دانشگاهی شناخته میشود، یادگیری نکات کلیدی در این زمینه امری بسیار مهم است. بسیاری از مدیران به دلیل مشغله کاری از یاد گرفتن نکات جدید خودداری میکنند. عدم یادگیری نکات جدید در کسبوکار سبب میشود که در چالشهایی که پیش روی شما قرار میگیرند، شکست بخورید. بنابراین یکی از مهمترین اقداماتی که یک مدیر باید به آن توجه داشته باشد، برنامهریزی برای یادگیری نکات مدیریتی در کنار رسیدگی به کسبوکار است.
6- توانایی انطباق پذیری
توانایی یک brand manager در تغییرات حوزه کسبوکار، نقش بسیار مهمی را در موفقیت برند او دارد. شما به عنوان یک مدیر باید در برابر تغییرات واکنش مناسبی از خود نشان دهید تا بتوانید کسبوکار خود را توسعه دهید. از آنجایی که دنیای کسبوکارها همیشه یک شکل نیست و همواره در حال تغییر است، شما نیز باید انطباقپذیری بالایی را در خود ایجاد کنید. اگر مطابق با تغییر شرایط، انطباقپذیری خود را بالا نبرید؛ کسبوکار شما با مشکل مواجه خواهد شد.
7- مزایای احساس عدم امنیت در کسب و کار
از دیگر مهارتهای مدیر برند موفق میتوان به توانایی تصمیمگیری مناسب و پایبندی به آن اشاره کرد. البته تجدیدنظر در تصمیمگیری نیز در مواقع ضروری بسیار اهمیت دارد. بسیاری از افراد تصور میکنند که احساس عدم امنیت به عنوان یک مشکل بزرگ در کسبوکار شناخته میشود. در صورتی که احساس عدم امنیت میتواند به تقویت انگیزه مدیران برای بررسی مجدد تصمیمهایشان بسیار کمک کند. از آنجایی که بسیاری از مدیران به احساس عدم امنیت توجهی نمیکنند، ممکن است پس از تصمیمگیری درباره یک موضوع آن را فراموش کنند. برای جلوگیری از این مشکل شما به عنوان یک مدیر برند میتوانید با اعضای شرکت مشورت کنید. برای بازنگری تصمیم نیز مشورت با اعضای شرکت بسیار کمککننده است. این کار به شما کمک میکند تا از تمام زوایا به تصمیمگیری خود نگاه کنید.
8- فروتن بودن و رفتار صمیمانه
یکی از ویژگیهایی که در یک مدیر برند موفق کمتر در نظر گرفته میشود، فروتن بودن است. بسیاری از مدیران موفق در نگاه اول بسیار فروتن و دوستانه به نظر میرسند. این افراد این گونه به نظر میرسند که هیچ جایگاه خاص برتری نسبت به دیگر کارکنان ندارند. همین موضوع سبب میشود که آنها نسبت به سایر مدیران بتوانند ارتباط سریعتر و تاثیرگذارتری با دیگران داشته باشند. در صورتی که در یک کسبوکار میان مدیر و کارمندان تفاوت بسیار زیادی باشد، ممکن است در برخی شرایط مدیریت کسبوکار بسیار دشوار شود.
9- ساده انگاری و پرهیز از سخت گیری شدید
سادهانگاری نقطه مقابل سختگیری است. ساده انگاری سبب میشود که یک مدیر به کارمندان نزدیک شود. بنابراین اگر ساده انگاری را در مدیریت خود در نظر بگیرید، دیگر نیازی نیست که از روشهای پیچیده برای نزدیک شدن به کارمندان استفاده کنید. امروزه بسیاری از برندها، حتی برندهای بزرگ با مشکل سختگیری بیش از حد مدیران مواجه هستند. توجه داشته باشید که منظور از ساده انگاری بیخیالی نسبت به کسبوکار نیست. بلکه استفاده از شیوهها و تکنیکهایی است که بتوان با استفاده از آنها به کارمندان نزدیک شد و به ارتقا مهارتهای آنان پرداخت. با استفاده از این روش دیگر نیازی به سختگیریهای بیش از حد نخواهید داشت.
10- در دسترس بودن
هنگام ارزیابی برندینگ در یک کسبوکار، مدیران فقط بر امور نظارت نمیکنند. یکی از مهمترین تعاریف برای جایگاه مدیریتی کمک به کارمندان است. یک مدیر در کنار کارمندان به شرکت کمک میکند تا به سوی اهداف خود حرکت کند. شما باید در شرکت نقش مفید داشته باشید و از وظایف کارمند مطلع باشید. در این صورت میتوانید در محیط کار فعالیت تاثیرگذاری از خود بر جای بگذارید.
جایگاه شما در شرکت باید به گونهای باشد که کارمندان در هنگام وجود مشکلات به شما مراجعه کرده و سوالات خود را از شما بپرسند. در صورتی که شما حضور فعالی در شرکت نداشته باشید و کارکنان به شما دسترسی نداشته باشند، پرسشهای خود را از افراد دیگری خواهند پرسید. با انجام این کار ممکن است اعتبار و جایگاه کسبوکار شما به خطر بیفتد. بنابراین باید برای مفید بودن تلاش کرده و همیشه برای کمکرسانی به کارمندان خود در دسترس باشید.
11- ایجاد فضایی شاد همراه با شوخ طبعی
بسیاری از شرکتها فضای بسیار جدی و سنگینی دارند. این نوع فضا سبب وارد شدن استرس و فشارهای بسیار زیادی به کارکنان میشود. به همین دلیل یک مدیر برند باید بتواند استرس و فشار را از دوش کارکنان برداشته و فضای آرامش بخشی را برای کارکنان ایجاد کند. البته همه اعضای شرکت باید در کار خود جدی باشند و با کمک یکدیگر به نزدیک شدن شرکت به اهداف خود کمک کنند. اما با وجود جدی بودن در کار، اندکی شوخطبعی و ایجاد صمیمیت میتواند فضا را از حالت جدی خارج کرده و بازده کارکنان را افزایش دهد.
بازاریابی پیامکی و تبلیغات، مهارت ویژه مدیران برند
تقویت مهارتهای مدیر برند و به کارگیری روشهای مختلف میتواند به کسبوکار شما کمک کند تا از بسیاری از رقبای خود پیشی بگیرید. استفاده از بازاریابی پیامکی در راستای ارتباط با همکاران و ارتباط با مشتریان از دیگر تکنیکهای یک مدیر برند موفق بوده که به توسعه کسبوکار بسیار کمک میکند. از آنجایی که افراد به پیامک نسبت به ایمیل و شبکههای اجتماعی دسترسی بیشتری دارند، این روش بازاریابی تاثیر بیشتری در برند شما خواهد داشت. با وجود پیشرفت تکنولوژی و گسترش شبکههای اجتماعی همچنان 40 درصد از مردم ممکن است در تمام مدت روز به فضای مجازی دسترسی نداشته باشند.
با استفاده از بازاریابی پیامکی میتوانید اطلاعات لازم را به افرادی که به اینترنت دسترسی ندارند، انتقال دهید. از آنجایی که در بازاریابی پیامکی امکان استفاده از عکس و فیلم وجود ندارد، شما میتوانید با کمترین تعداد کلمات، تاثیرگذاری بسیار زیادی روی مخاطب ایجاد کنید و مخاطبان را مقصدی مشخص هدایت کنید.
آنچه در بازاریابی پیامکی بسیار اهمیت دارد، شناخت مخاطب هدف است. شما در این روش تبلیغات باید مخاطب خود را بشناسید و متناسب با او پیامکی را ارسال کنید. همچنین لحن و ادبیات متن پیامک شما باید برای مخاطبان جذاب باشد تا تاثیر گذاری حداکثری روی مخاطب بگذارد. بنابراین یک مدیر موفق از مهارت ویژه بازاریابی پیامکی برای تبلیغات برند خود استفاده میکند.
سخن پایانی
اگر قصد راهاندازی کسبوکار یا توسعه آن را دارید، باید با مهارتهای ضروری مدیر برند آشنا شوید تا بتوانید به ارتقای برندینگ خود بپردازید. یک مدیر موفق باید علاوه بر جدی بودن در اهداف کسبوکار خود ، فضایی صمیمی را برای کارکنان ایجاد کرده تا بازدهی آنان افزایش یابد. توجه به موارد اشاره شده در این مقاله به شما کمک میکند تا بتوانید به عنوان یک brand manager به توسعه کسبوکار خود بپردازید. همچنین اگر میخواهید کسبوکار شما برای همیشه موفق باشد، بهتر است از شیوههای مدرن بازاریابی مانند اساماس مارکتینگ کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خرید پنلپیامکی، میتوانید با کارشناسان ما در مدیانا در ارتباط باشید.