برند (Brand)، درواقع بیانگر این است، که شما چگونه با مخاطبتان ارتباط دارید، و چه نیازهایی را از او برطرف میکنید. برندتان، شما را از سایر رقبا متمایز میکند، و موجب میشود که مشتریانتان در بازار هدف، در بین محصولات مشابه، شما را برگزینند. مراحلی را که هر صاحب کسب و کاری، برای رسیدن به یک برند شخصی و ایجاد هویتی مستقل باید طی کند، گامهای برندینگ (Branding) میگویند. برندسازی (برندینگ) شامل مراحل مختلف و پیچیدهای میشود؛ بنابراین استراتژیای که انتخاب میکنید، باید کاملاً براساس تحقیق و کسب دانش، اتخاذ شود. در این مقاله میخواهیم عوامل مهمی بپردازیم که در شکست یا پیروزی استراتژی برندسازی شما بسیار تأثیرگذارند.
آنچه در این مطلب میخوانید:
9 عامل کلیدی یک استراتژی برندسازی خوب
برندهای بزرگ دنیا، هرکدام استراتژیهای مختلفی را برای موفقیت برند خود برمیگزینند. اما در این بین برخی عوامل کلیدی وجود دارند، که لازمۀ هر برنامۀ برندینگ است. ما با بررسی استراتژیهای مختلف، توانستهایم 9 عامل مهم را در مسیر موفقیت برندسازی شرکتهای معتبر دنیا پیدا کنیم، که دقت در این موارد، باعث موفقیت شما در این مسیر شده؛ و نادیده گرفتنشان میتواند به شکست بینجامد.
1. درک مخاطبان هدف
از آنجایی که موفقیت یک برند، تنها با وجود و جذب مشتریان امکانپذیر است، یکی از مهمترین اهداف در مسیر برندسازی باید درک و شناخت مخاطبان هدف باشد. برندهای معتبر دنیا بهخوبی شناسایی میکنند که مخابان بالقوهشان:
- چه کسانی هستند؟
- چگونه فکر میکنند؟
- به چهچیزی نیاز دارند؟
- زمانشان را چگونه صرف میکنند؟
برای اینکه بازاریابی محصول موفقی داشته باشید، باید در مراحل برندسازی، مخاطبان هدفتان را بهخوبی بشناسید. بنابراین وقت و انرژی خود را صرف افرادی که به محصولات و خدمات شما نیازی ندارند، نمیکنید. هرچه وقت بیشتری را به شناخت مشتریان هدفتان اختصاص دهید، تواناییتان برای بهینهسازی محصولات و خدماتتان هم افزایش خواهد یافت؛ و این مسئله میتواند شما را به یک برند با تجربه و قوی در بازار هدف تبدیل کند.
2. تمرکز روی ارزش منحصربهفرد
برندهای قوی در سطح دنیا، ویژگیهای منحصربهفردی دارند؛ که به نقاط قوت آنها تبدیل میشود. در تمام تبلیغات و بیانیهها باید روی این ارزش متمایز خدماتتان تمرکز کنید. چراکه این تمایز میتواند مشتریان بالقوه را مجاب کند، که از خدمات و محصولات شما استفاده کنند. برای رسیدن به این هدف، مراحل زیر را انجام دهید:
- به خدمات و محصولات خود فکر کنید.
- نقطۀ تمایزتان را بیابید و آن را یادداشت کنید.
- فواید آن را در یک جمله بیان کنید.
- سپس روی این جمله تمرکز کرده، و سعی کنید که با پرورش آن، به یک شعار برند جذاب و قدرتمند برسید.
- ارزشی که ایجاد میکنید باید در تمام ابعاد مختلف برندینگ شما مشهود باشد، و حتی در زمان طراحی لوگو به آن فکر کنید.
3. توجه به اشتیاق مخاطب
برای داشتن تبلیغات موثر، باید بتوانید تشخیص دهید، که مشتریان بالقوۀ شما به چه چیزهایی اشتیاق دارند. تمرکز روی فرهنگ مخاطبان، ارتباط عمیقتری را بین آنها و برند شما برقرار میکند. برای مثال «والت دیزنی» (Walt Disney) بهخوبی تشخیص داد که کودکان به مکانی نیاز دارند، که بتوانند در آن لحظاتی جادویی را تجربه کنند. ازطرفی این شرکت به بزرگسالان نیز با ایجاد حس نوستالژیک، توجه دارد، و از این طریق جامعۀ هدف خود را گسترش داده است. بنابراین آنها نهتنها در تبلیغاتشان از المانهایی استفاده کردند، که بیننده را بهسمت فضایی جادویی سوق میدهد؛ بلکه در دنیای واقعی قصرها و مکانهایی را ساختند، که کودکان و والدینشان، بتوانند در آنجا جادوی گمشدۀ خود را بیابند؛ که این عوامل در برانگیختن اشتیاق مخاطبان آنها بسیار تأثیرگذار بود.
4. تفکر خارج از چارچوب
اغلب صاحبان کسب و کارها در مراحل برندسازی، از برندهای دیگر تقلید میکنند. آنها بهسمت عواملی میروند، که بهصورت تکرارشونده در روشهای دیگر برندسازی موجود است، و حالا دیگر به کلیشه بدل شده است. تفکر خارج از چارچوب حلقۀ گمشدۀ بسیاری از برندهای امروز است. شما بهعنوان یک حرفهای باید بتوانید در مراحل برندینگ خود، تمایز ایجاد کنید. برای رسیدن به این هدف، روی ویژگیهای منحصربهفرد محصولات و خدمات خود تمرکز کنید. ویژگی متمایز شما، نشان میدهد که چطور میتوانید به روشهای متمایزی برای برندسازی و بازاریابی محصول دست یابید.
5. داشتن ثبات
در مسیر خود ثابت قدم باشید. روی اهداف اصلیتان تمرکز کنید، و مدام از شاخهای به شاخۀ دیگر نپرید. مخاطبان شما تغییرات بیدلیل را درک میکنند، و شما را کنار خواهند گذاشت. تصور کنید، که یکی از دوستانتان، حس کند که شما دیگرآن فرد سابق نیستید، و ویژگیهای لازم را برای دوستی ندارید، او با شما چه خواهد کرد؟ جواب این پرسش، دقیقاً رفتاری است، که مخاطبتان، در مواجهه با تغییرات بیدلیل، خواهد داشت. برای مثال وقتی مشتریان ثابت یک رستوران زنجیرهای، دوباره برای صرف غذا به آن مراجعه میکنند، توقع دارند که غذایشان همان کیفیت قبلی را داشته باشد. حتی اگر بخواهیم دقیقتر شویم، باید بگوییم که مشتریان یک رستوران زنجیرهای انتظار دارند، که در تمام شعب، کیفیت یکسانی را دریافت کنند. حال اگر چنین اتفاقی رخ ندهد، آنها بهسراغ رستورانی دیگر خواهند رفت.
6. پایبندی به هدف
در هر تصمیمی که میگیرید، هدف اصلیتان را درنظر داشته باشید. برای مثال اگر یک شرکت آرایشی هستید، یادتان باشد که هدف اصلیتان زیباتر کردن مصرفکننده است. تمرکز روی هدف، موجب میشود که در رقابت از سایر رقبایتان جا نمانید. چراکه شما پیوسته در مسیر درستی قرار دارید و به بیراهه نمیروید. برای رسیدن به این هدف گامهای زیر را حتماً طی کنید:
- اهداف خود را بهوضوح مشخص کنید.
- تمام اقداماتتان را بر اساس اهدافتان پیش ببرید.
- دقت داشته باشید که تمام کارمندانتان در مسیر این هدف گام بردارند.
7. رسیدن به یک شعار برند استثنایی
شعارهای منحصربهفرد برندهای مختلف، اغلب اولین چیزی است که به یاد مخاطبانشان میآید. یک شعار استثنایی، تأثیرات زیر را در مسیر برندسازی شما خواهد داشت:
- آگاهی مخاطبان را نسبت به برند شما افزایش میدهد.
- در بازاریابی دهان به دهان نقش مهمی دارد.
- باعث ایجاد پیشرفتهای بزرگی در برندسازی و بازاریابی محصول میشود.
حالا که فهمیدیم شعار برند بسیار اهمیت دارد، باید بگوییم که عوامل مختلفی وجود دارد، که شعار شما را منحصربهفرد میکند؛ در اینجا به چندنمونه از آنها اشاره میکنیم:
- بهراحتی قابلتشخیص باشد و شما را از سایرین متمایز کند.
- بهخوبی در ذهن مخاطب نقش ببندد.
- بهجای تمرکز روی یک محصول، روی یک ویژگی کلیدی تمرکز کرده؛ و آن را برجسته کند.
- به مخاطب انرژی مثبتی را انتقال دهد.
8. محصول برای مخاطب ارزشمند باشد
این گزینه آنقدر واضح است، که حتی نیاز به بیان و توضیح ندارد. چراکه مخاطب فقط زمانی بهسراغ خدمات و محصولات شما میآید، و حاضر میشود برای آن هزینه کند، که برایش ارزشی را بههمراه داشته باشد. اما متاسفانه بسیاری از برندها برای افزایش سودشان، کیفیت خدمات و محصولات را کاهش میدهند. این مسئله اگرچه ممکن است، در مدتی کوتاه باعث افزایش سود شود، اما بهمحض اینکه مخاطب دریابد که محصول شما دیگر ارزش سابق را ندارد، شما را کنار خواهد گذاشت. بنابراین این اشتباه ممکن است، حتی منجر به ورشکستگی یک شرکت شود.
9. نورپردازی محصولات
ممکن است که شما بهترین خدمات دنیا را ارائه کنید، اما بدون بازاریابی محصول به جایی نخواهید رسید. بازاریابی در حکم نورپردازی یک صحنه است. شما حتی اگر بهترین طراح صحنۀ دنیا را هم استخدام کنید، بدون نورپردازی کافی، نمیتوانید از آن صحنه نمای خوبی را ثبت کنید. بنابراین داشتن یک استراتژی بازاریابی محصول، در موفقیت برند شما نقشی اساسی را ایفا میکند.
سخن پایانی
اگرچه ارائۀ خدماتی خاص و منحصربهفرد برای مشاغل بسیار اهمیت دارد، اما بدون داشتن یک استراتژی برندسازی هرگز مشتریان بالقوهتان از وجود شما و محصولاتتان آگاه نخواهند شد. پس برای سپری کردن مراحل برندینگ بهاندازۀ کافی مطالعه کنید و دانشتان را افزایش دهید. اما نگران نباشید، چراکه مشاوران ما در مدیانا در کنار شما هستند، و شما را راهنمایی میکنند، که چطور میتوانید بهترین ارتباط را با مخاطبان هدفتان داشته باشید، پس همینحالا با ما تماس بگیرید.