برند بوک چیست و چگونه کتابچه برند طراحی کنیم؟

راهنمای برندبوک

برند بوک یا کتابچه برند را می‌توان به عنوان راهنمای کاربری برند شما توصیف کرد. این راهنما یک ابزار کلیدی است که به افراد اجازه می‌دهد تا با جزئیات مربوط به برند شما آشنا شوند. این سند براساس یکسری اصول محتوایی طراحی می‌شود تا منعکس کننده هویت برند شما باشد. پس اگر مدیر برند یا مدیر بازاریابی شرکت هستید، باید در مورد ایجاد برند بوک اطلاعات خود را کامل کنید. ما در این مطلب در مورد اجزای اساسی کتابچه برند، مراحل مورد نیاز برای ایجاد آن و همچنین چند نمونه الهام بخش صحبت می‌کنیم.

برند بوک چیست؟

برند بوک (Brand Book) سنگ بنای استراتژی برندسازی است. کتابچه برند به عنوان سند مرجع برای یک کسب و کار عمل می‌کند و به عنوان یک بخش اساسی از هر استراتژی ارتباطی شناخته می‌شود. برند بوک باید مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها و روش‌ها برای استفاده از برند باشد. این سند شامل تمام عناصری است که برند شما را می‌سازد. این عناصر می‌توانند به دو دسته مهم زیر تقسیم شود:

  • اصول پایه‌ گذاری برند (ماموریت، چشم انداز و ارزش‌ها)
  • هویت بصری برند (لوگو، رنگ‌ها و جلوه‌های بصری)

برند بوک باید منعکس کننده عناصر متمایزی باشد که برند شما را اصیل و منحصر به فرد می‌کند. کتابچه برند به شما کمک می‌کند تا یک شخصیت برند قوی ایجاد کرده و با صدای واضح و ثابت با کاربران هدف خود صحبت کنید.

ممکن است به این فکر کنید که چگونه می‌توانید کتابچه برند خود را به دیگران معرفی کنید. شما می‌توانید از طریق ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و پنل پیامکی برای معرفی و ارسال برند بوک خود استفاده کنید. در این میان، پنل اس ام اس به دلیل آنکه 98 درصد خوانده می‌شود و ارزان قیمت است، بهترین گزینه محسوب می‌شود.

اهمیت ایجاد برند بوک

کتابچه برند باعث افزایش شناخت و اعتماد مردم به برند شما می‌شود. این سند می‌تواند پایه‌های لازم برای آگاهی از برند و ایجاد تصویر مثبت از کسب و کار را ایجاد کند. هنگام ایجاد برند بوک باید چهار هدف زیر را در ذهن داشته باشید تا هویت برند قوی را شکل دهید.

1-توضیح دهید که برند شما چیست، هدف چه چیزی خواهد بود، چگونه کار می‌کند و قرار است چه چیزی را نشان می‌دهد.

2-دستورالعمل‌های منسجمی را برای استفاده از برند بوک در انواع پلتفرم‌های مختلف دیجیتالی و فیزیکی مانند وبسایت‌ها، رسانه‌های اجتماعی، آثار چاپی و سایر موارد تعریف کنید.

3-نیروهای سازمانی را حول یک فرهنگ و روحیه مشترک پرورش دهید. تمامی تیم‌ها و بخش‌های سازمانی از جمله فروش، بازاریابی، ارتباطات و سایر موارد را با هم هماهنگ کنید تا در یک مسیر واحد حرکت کنند.

4-یک استراتژی ارتباطی یکپارچه را در روابط خود با همه ذینفعان اتخاذ کنید. ذینفعان می‌توانند شامل تامین کنندگان، سرمایه گذاران، مشتریان و رسانه‌ها باشند.

نحوه طراحی برند بوک

راهنمای طراحی برند بوک

محتوای برند بوک باید روح برند شما را به شیوه‌ای دقیق، شکیل و مختصر منعکس کند. اگر می‌خواهید کتابچه برند خود را طوری طراحی کنید که در به معنای واقعی کلمه، هویت برند شما را نشان دهد، مراحل زیر را دنبال کنید:

1- برند خود را معرفی کنید

اولین قدم در ایجاد کتابچه برند این است که به برند خود هویت و شخصیت بدهید. با معرفی برند خود شروع کنید، شما کی هستید؟ چه کار می‌کنید؟ به چه چیزی علاقه دارید؟ برای چه در بازار هدف خود حضور دارید؟ ارزش‌های سازمانی خود را مهم جلوه دهید و داستانی بسازید که شما را منحصر به فرد کند. برای دستیابی به نتایج عالی می‌توانید بر عناصر پلتفرم برند به شرح زیر تاکید داشته باشید:

  • پیدایش و تاریخچه شرکت
  • بیانیه ماموریت شرکت (چرا هستید)
  • چشم انداز شرکت (چه مسیری را طی می‌کنید)
  • وعده برند (چه نیازی را که برطرف می‌کنید)
  • ارزش‌های اصلی برند (اقدامات شما به چه دلایلی انجام می‌شوند)
  • شرح محصولات یا خدمات

در مورد تعریف استراتژی برندسازی خود، توصیه می‌شود که یک ممیزی از برند خود انجام دهید. برای این کار، شما می‌توانید تیم‌ها و مدیران هر بخش و همچنین سایر ذینفعان مربوطه را دعوت کنید تا درک آنها از برند را مورد ارزیابی قرار دهید. نظرات همه افراد را با هم ترکیب کنید تا بتوانید شخصیت برند خود را با جزئیات بیشتری نشان دهید.

2- محتوای منحصر به فرد ایجاد کنید

محتوای شما باید هویت برندتان را به خوبی منعکس کند. برای این کار از عناصر زیر بهره ببرید:

لوگو

برند بوک باید اطلاعات دقیقی در مورد معنای لوگو و نحوه استفاده صحیح از آن ارائه دهد. لوگو می‌تواند تحت موارد زیر در نظر گفته شود:

  • مفهوم پشت پرده لوگو
  • انواع لوگو (شعار متنی یا نماد)
  • ابعاد و مقیاس لوگو
  • نحوه قرار دادن لوگو

تایپوگرافی

برند بوک باید به وضوح نشان دهد که کدام فونت‌ها را می‌توان در ترکیب با عناصر برند شما استفاده کرد. در انتخاب فونت به شکل، اندازه و خصوصیات کلی آن دقت کنید تا تدعی کننده هویت برند شما باشد. تایپوگرافی شما باید در تمامی پلتفرم‌های دیجیتالی (مثلاً وبسایت) و چاپی (مثلاً کاتالوگ) در هماهنگی با یکدیگر قرار داشته باشد. این مورد را با مثال توضیح دهید.

رنگ‌ها

پالت رنگی خود را در برند بوک معرفی کنید. خود را به بیش از چند رنگ مختلف محدود نکنید. درحقیقت، هویت بصری شما باید ساده باشد و به راحتی به خاطر سپرده شود. پالت رنگ باید به مردم کمک کند تا بلافاصله برند شما را شناسایی نمایند. مطمئن شوید که نام و کد دقیق هر رنگ (با توجه به HEXA، RVB  یا سایر سیستم‌های مرجع) را درج کنید.

تصاویر بصری

دستورالعمل‌هایی را در مورد استفاده از تصاویر و سایر عناصر بصری تعریف کنید. اینها باید شامل موارد زیر باشند:

  • چه نوع تصاویر و نمادهایی برای برند شما مناسب هستند؟
  • از چه ابعادی باید استفاده کرد؟
  • کدام رنگ‌ها باید غالب باشند؟
  • کدام تصاویر ماهیت برند شما به خوبی توضیح می‌دهند؟

لحن صدا

لحن برند و سبک نوشتار نیز باید بخشی از شخصیت برند شما باشد. صدا و لحن شما به تعریف برندتان کمک می‌کند و در مخاطبان هدف شما طنین انداز می‌شود. اصطلاحات، واژگان و الگوهای گفتاری را در نظر بگیرید که نشان دهنده ارزش‌ها و مأموریت سازمان شما باشند.

3- برند بوک را متعلق به خود کنید

از استراتژی‌های طراحی استفاده کنید تا برند بوک را به یک ابزار ارتباطی موثر تبدیل نمایید. استفاده از عناصر زیر به شدت توصیه می‌شود:

  • سبک طراح گرافیکی
  • فرمت کتابچه برند (اغلب PDF)
  • عبارات و اصطلاحات
  • رنگ‌ها و فونت‌ها

هر چه سبک طراحی شما متفاوت باشد، کاربران را تحت تاثیر قرار می‌دهید. استفاده از عبارت و اصطلاحات خاص، رنگ‌ها و فونت‌ها می‌توانند منحصر به فرد بودن برند شما نشان دهند.

4- برند بوک را به اشتراک بگذارید

سند نهایی باید برای همه مردم قابل خواندن باشد. خوانندگان باید آنچه که برند شما می‌گوید را با کمی تلاش درک کنند. برند بوک باید هویت برند شما را به شیوه‌ای منسجم، واضح و دوستانه منعکس کند. حتماً دستورالعمل‌های خود را در دسترس همه قرار دهید. امکان به اشتراک گذاری فایل PDF کتابچه در ایمیل و شبکه‌های اجتماعی را امکان پذیر کنید.

کلام آخر

برخی از برندها حتی تا آنجا پیش می‌روند که یک پورتال آنلاین کامل ایجاد می‌کنند تا تمام منابع مربوط به هویت برند خود را جمع آوری کنند. شما می‌توانید از برندهای معتبر و شناخته الهام بگیرید و شاید حتی صفحه نمایش آنلاین خود که به برندتان اختصاص دهید. سپس این امکان را دارید از طریق بازاریابی پیامکی و کانال‌های بازاریابی دیگر برای معرفی و ارسال برند بوک خود به کاربران استفاده کنید. برای استفاده از خدمات پیامکی مدیانا و کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران ما صحبت کنید.

 

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
Hidden
MM slash DD slash YYYY
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .