در دنیای امروز، انواع بازاریابی مختلفی وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. برخی از مشتریان به تبلیغات مستقیم پاسخ مثبت میدهند، در حالی که برخی دیگر ترجیح میدهند بهصورت خودجوش به دنبال اطلاعات بگردند. اجرای همزمان انواع بازاریابی مستقیم و غیرمستقیم میتواند به شما کمک کند تا به طیف گستردهتری از مشتریان دسترسی پیدا کنید. در این مقاله، به بررسی انواع بازاریابی محتوا به عنوان یکی از مؤثرترین روشهای بازاریابی غیرمستقیم میپردازیم.
آنچه در این مطلب میخوانید:
بازاریابی محتوا چیست؟
کانتنت مارکتینگ (محتوا مارکتینگ) یا بازاریابی محتوایی، مجموعهای از روشها است که بدون اصرار و اجبار، کاربران را تبدیل به مشتریان دائمی میکند. بازاریابی محتوایی راهکاری است که خود کاربر با احساس نیاز یا بازاریابی FOMO ،ترغیب به خرید محصول میشود.
ممکن است بپرسید چه روشهایی برای این نوع بازاریابی وجود دارد؟ برای پاسخ به این پرسش و آشنایی با انواع بازاریابی محتوا با ما همراه باشید.
انواع بازاریابی محتوا
تمرکز بازاریابی محتوا یا محتوا مارکتینگ در تحت تاثیر قرار دادن، جذب مخاطبان و تبدیل کاربران عادی به مشتریان وفادار است. این شیوه بازاریابی به طور خاص از طریق محتوای جذاب و با ارزش کار میکند. محتوای تولیدی شما میتواند در طیف وسیعی از کانالها به اشتراک گذاشته شود و مشتریان مختلف را به تعامل وادار کند.
در حال حاضر با پیشرفت هوش مصنوعی در بازاریابی، امکان تولید محتوا با استفاده از انواع مختلفی از ابزارهای هوش مصنوعی را به وجود آمده است. شما میتوانید در کمترین زمان محتوای مورد نظر خود را بیابید.
روشهای متفاوتی برای این روش جذاب بازاریابی وجود دارد که در ادامه به هر یک از انواع بازاریابی محتوا میپردازیم:
1- محتوای وبلاگ
اگر میخواهید محتوای خاصی را برای شروع انتخاب کنید، بهتر است وبلاگ را انتخاب کنید. وبلاگها استراتژی بازاریابی محتوایی بسیار خوب و موثری هستند. فعالیت روی وبلاگ میتواند از طریق سئو برای وبسایت شما ترافیک ارگانیک بیاورد. همچنین بستر خوبی برای به اشتراک گذاری انواع مختلف محتوا ها است. برای مثال، محتوای متنی را میتوانید به همراه محتوای تصویری، ویدئویی و حتی اینفوگرافیک در وبسایت خود منتشر کنید.
محتوای متنی بلاگ شما میتواند در مورد نحوه استفاده از محصولات شما، اطلاعات عمومی، آموزشی و حتی بازاریابی مناسبتی باشد.
آمارها نشان میدهند که کسبوکارهایی که در وبسایت خود وبلاگ دارند، به طور متوسط 55 درصد بازدیدکنندگان بیشتر و 97 درصد لینکهای ورودی بیشتری از سایتهای بدون وبلاگ به دست میآورند.
وبلاگها زمانی تاثیرگذاری دارند که بسیار فعال باشند. تحقیقات نشان دادهاند که انتشار حداقل 15 مقاله در وبسایت نسبت به سایتهایی که اصلا وبلاگ ندارند، 3.5 برابر ترافیک ارگانیک بیشتری ایجاد میکند. همچنین در تولید محتوا برای وبلاگ ممکن است با مفاهیم مختلفی مانند «کپی رایتینگ» آشنا شوید.
کپی رایتینگ چیست و کپی رایتر کیست؟
نوشتن کلمات متقاعدکننده که خوانندگان را به انجام عمل ترغیب میکند، کپی رایتینگ نامیده میشود. تنها هدف کپی رایتینگ این است که خواننده را وادار به انجام عمل مورد نظر کند. برای مثال، شما متنی چند خطی را مینویسید که مخاطب را برای کلیک کردن روی یک دکمه با پر کردن فرم ترغیب کند. مهم نیست کسبوکارهای چه موقعیتی در بازار دارد، کپی رایتینگ خوب میتواند تبدیل را افزایش دهد و درآمدزایی کند. کسی که مسئول نوشتن محتوای تبلیغاتی برای محصولات، خدمات یا معرفی برند است، «کپی رایتر» نامیده میشود. شما از کپیرایتینگ حتی برای متن پیامک و انواع ارسال مانند ارسال اس ام اس منطقه ای استفاده کنید.
3- محتوای ویدیویی
محتوای ویدئویی (بازاریابی ویدیویی) که یکی بهترین روشهای بازاریابی محتوایی است، به عنوان آینده محتوای آنلاین شناخته میشود. متخصصان پیش بینی میکنند که تا پایان سال جاری، 82 درصد از کل ترافیک آنلاین از طریق ویدیو خواهد بود. کاربران محتوای ویدئویی را به سایر انواع محتوای وب ترجیح میدهند و کسبوکارها از محتوا مارکتینگ برای تعامل با مشتری در سراسر کانالهای خود مارکتینگ خود استفاده میکنند. برای مثال، میتوانید ویدئوهای خود را در یوتیوب، شبکههای اجتماعی، وب سایت و سایر موارد قرار دهید.
انواع رایج محتوای ویدیویی عبارتند از:
وبینارها: رویدادهای آنلاین پیرامون موضوعاتی که تخصص و خدمات برند و رهبران شرکت را نشان میدهند.
محتوای آموزشی: موضوعات مختلف آموزشی را در قالب ویدئو ارائه میدهد.
مصاحبه با مشتری: داستانهای موفقیت مشتری در دنیای واقعی را به نمایش بگذارید.
نمایش محصول: ویژگیها، مزایا و راهنمای استفاده از محصول را نشان میدهد.
نقد و بررسی: این نوع محتوای ویدئویی روی بررسی محصولات و خدمات مانور میدهد.
3- مطالعات موردی
تقیباً حدود 93 درصد از مشتریان قبل از خرید محصول به دنبال بررسی آنلاین هستند. مطالعات موردی (Case Studies) که داستانهای موفقیت مشتری را بیان میکنند، روشی قدرتمند برای اطمینان بخشی به مخاطبان هستند. مطالعات موردی نه تنها ارزش برند را از طریق نمونه کارهای واقعی نشان میدهند بلکه به افزایش اعتماد به برند نیز کمک میکند.
تحقیقات B2B نشان دادهاند که 83 درصد از مشتریان مایلند تجربیات مثبت خود را با برندها به اشتراک بگذارند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که از مشتریان خوشحال خود بپرسید که آیا مایل به مشارکت هستند یا خیر. در اغلب موارد، مشارکت مشتری در قالب مصاحبه با مشتری و پرسید نظرات آنها در محصول یا خدمات یک شرکت است. مطالعات موردی میتواند به صورت ویدئو یا متن (پرسش و پاسخ) باشد.
بهترین شیوهها برای تولید محتوای مطالعه موردی عبارتند از:
- مصاحبه مستقیم با مشتریان
- تمرکز بر مشکل حل شده یا نیاز برآورده شده مشتری
- به اشتراک گذاری نتایج در قالب اعداد یا آمار
- نقل قولها و توصیفات مستقیم از مشتریان
4- محتوای تعاملی
محتوای تعاملی یکی دیگر از انواع بازاریابی محتوایی است. این روش به محتوایی اشاره دارد که مخاطب شما میتواند به طور فعال با آن تعامل داشته باشد. در حالی که بیشتر محتواها مانند مقالات وبلاگ، اینفوگرافیکها و ویدیوها «ایستا» هستند، محتوای تعاملی پویا است زیرا مصرفکنندگان باید با آن درگیر شوند. کسبوکارها از محتوای تعاملی برای تولید سرنخ (با جمع آوری اطلاعات تماس مشتری) و بهبود استراتژی بازاریابی خود استفاده میکنند.
برای مثال، فرض کنید کتاب الکترونیکی دارید که میخواهید افراد بیشتری بخوانند. شما تصمیم میگیرید یک «تجربه پیش نمایش» برای افزایش تعامل و دانلودها ایجاد کنید. اینفوگرافیک میتواند راهی عالی برای جذب، اطلاعرسانی و سرگرمی بازدیدکنندگان باشد. در پایین اینفوگرافیک خود میتوانید یک CTA (فراخون برای اقدام) مانند دکمه قرار دهید که افراد را برای کسب اطلاعات بیشتر به کتاب الکترونیکی شما هدایت میکند.
5- اس ام اس مارکتینگ
بازاریابی پیامکی از پنل پیامک برای ایجاد روابط و جلب رضایت مشتریان استفاده میکند. این شیوه مارکتینگ بر ارتباطات محترمانه و سازگار با مخاطبان هدف خود تمرکز دارد. از نظر استراتژیک، بازاریابی ایمیلی و پیامکی تقریبا مشابه هستند. اما نرخ تعامل اس ام اس در مقایسه با ایمیل نجومی است! به طوری که 90 درصد از پیامکها در عرض سه دقیقه پس از دریافت آنها خوانده میشوند.
همچنین 96 درصد از کسبوکارهایی از بازاریابی پیامکی استفاده میکنند، میگویند که این روش بازاریابی درآمد بیشتری برای آنها به همراه داشته است. همچنین پیامک مارکتینگ نسبت به دیگر روشهای بازاریابی محتوایی ارزانتر است.
6- محتوای اینفوگرافیک
اینفوگرافیکها به صورت بصری مجموعهای از اطلاعات پیرامون یک موضوع خاص را نشان میدهند. این نوع روش بازاریابی محتوا به ویژه برای به اشتراک گذاشتن حجم زیاد یا اطلاعات پیچیده در یک قالب ساده و بصری مفید هستند. اینفوگرافیکها همچنین قابلیت اشتراک گذاری بالایی دارند؛ تقریبا سه برابر بیشتر از هر نوع محتوای دیگری در رسانههای اجتماعی به اشتراک گذاشته میشوند. اینفوگرافیکها همچین به طراحی گرافیک پیشرفته و نکات آماری دقیق نیاز دارند. بازاریابان از ترکیبی از موارد زیر برای بیان یک داستان غنی از داده با اینفوگرافیک استفاده میکنند:
- تصاویر
- نمادها
- دادهها
- متن
- نمودارها
7- وایت پیپرها و کتابهای الکترونیکی
کتابهای الکترونیکی و وایت پیپرها انواع مشابهی از محتوا هستند، هر دو برای نشان دادن تخصص برند در یک موضوع ایجاد میشوند اما مخاطبان متفاوت دارند. کتابهای الکترونیکی معمولا موضوعات را به صورت مقدماتی پوشش میدهند و مخاطبان عمومیتری را هدف قرار میدهند. از سوی دیگر، وایت پیپرها بیشتر آکادمیک و عمیقتر هستند.
وایت پیپرها مخاطبانی را هدف قرار میدهند که قبلا در مورد یک موضوع خاص دانش سطحی داشتهاند. کتابهای الکترونیکی و وایت پیپرها نیز در مراحل مختلف استراتژی محتوایی استفاده میشوند. در واقع، کتابهای الکترونیکی در مراحل ابتدایی و وایت پیپرها در مراحل بعدی تصمیمگیری به کار گرفته خواهند شد. وایت پیپرها و کتابهای الکترونیکی به عنوان محتوای قابل دانلود با ارزش بالا شناخته میشوند که اغلب محتوای قفل دار (Gated Content) هستند. اما چرا این نوع محتواها قفل دارند؟
محتوای قفل دار (Gated Content) چیست؟
محتوای قفلدار مطالب آنلاینی مانند وایت پیپرها، کتابهای الکترونیکی، برخی مقالات و ویدیوهای خاص هستند که کاربران باید قبل از دسترسی به آنها فرمی را پر کنند. این فرم ممکن است فقط نام و آدرس ایمیل کاربر را بخواهد یا ممکن است جزئیات بیشتری را در نظر داشته باشد. هدف محتوای قفلدار تولید سرنخ از طریق دریافت اطلاعات از کاربران است. در نهایت سرنخ به جذب مشتریان بالقوه و تشویق آنها به خرید محصولات با استفاده از خدمات منجر میشود.
8- رسانههای اجتماعی
رسانههای اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام، یوتیوب و غیره نیز از انواع روش های بازاریابی محتوایی محسوب میشود. این رسانهها میتوانند دو هدف را در استراتژی محتوای شما داشته باشند، اول اینکه میتوانید محتوای اصلی را برای مثال در اینستاگرام از طریق پستها و استوریها کنید. دوم، این امکان را دارید محتوای خود را در پلتفرمهای دیگر رسانههای اجتماعی خود به اشتراک بگذارید.
محتوایی که در رسانههای اجتماعی تولید میشود بسیار قدرتمند هستند زیرا با رفتار طبیعی خریدار مطابقت دارند. تقریبا دو سوم بزرگسالان آمریکایی در حال حاضر در رسانههای اجتماعی حضور دارند. همچنین 90 درصد مردم از پیجها و صفحاتی که در شبکههای اجتماعی دنبال میکنند، خرید خود را انجام میدهند.
9- بازاریابی محتوا محور (Contextual Marketing) چیست؟
بازاریابی محتوا محور نوعی استراتژی بازاریابی آنلاین است که از اطلاعات کاربران استفاده میکند. این اطلاعات اغلب بر اساس فعالیتها، رفتارها، عبارات جستجو شده، تعداد لایکهای یک پست اینستاگرام و غیره به دست میآیند.
برای مثال، کلمات یا عبارتی که اغلب مردم در وبسایت خاصی جستجو میکنند، نوع اطلاعات کاربری محسوب میشوند. بیاید مثال دیگری بزنیم تا به حال برایتان پیش آمده که مدتی محصولی را در دیجی کالا سرچ میکردید اما نمیخرید حالا از طریق وب سرویس پیامک، اس ام اسی با موضوع تخفیف به روی آن محصول خاص را دریافت میکنید.
حال ممکن است سوال کنید که انگیزه انجام این نوع بازاریابی چیست؟ صرفا بازاریابی محتوا محور بدین دلیل انجام میشود که کسبوکار میتواند در راستای علایق و نیازهای مردم فعالیت کنند.
10- پادکستها
پادکستها فایلهای صوتی دیجیتالی هستند که به صورت آنلاین و معمولا به صورت سریالی توزیع میشوند. مصرف کنندگان میتوانند فایلهای صوتی را دانلود کنند یا در وبسایت به آنها دسترسی داشته باشند. پادکست به کاربران امکان میدهد تا در هنگام رانندگی، پیاده روی یا آشپزی به یک فایل صوتی خاص گوش دهند.
کسبوکارها میتوانند از پادکستها برای ایجاد سرنخ و آگاهی برای برند خود استفاده کنند. پادکستها همچنین فرصتی عالی برای ایجاد جریانهای درآمدی جدید از طریق بازاریابی وابسته (افیلیت مارکتینگ) هستند. به این صورت که میتوانید از طریق پادکست، مشتری را به خرید و کلیک روی دکمه خرید تشویق کنید.
کلام آخر
بازاریابی محتوایی طیف گستردهای از روشها را شامل میشود، از تولید و انتشار ویدئو در یوتیوب و استراتژیهای سئو گرفته تا ایمیل مارکتینگ، اینفلوئنسر مارکتینگ و پادکست. هر یک از این روشها مزایا و معایب خاص خود را دارند و انتخاب بهترین استراتژی به عوامل مختلفی مانند نوع کسبوکار، مخاطب هدف و بودجه بستگی دارد. خرید پیامک انبوه نیز به عنوان یک روش سریع و موثر برای رساندن پیام به مخاطبان خاص میتواند بسیار مفید باشد. شما از چه روشی برای بازاریابی محتوایی استفاده میکنید؟
2 پاسخ
من تصمیم دارم تازه برای سایتم بلاگ راه بندازم با هفته ای چند بلاگ شروع کنم؟ کارم فروش و نصب دوربین مدار بسته است
سلام دوست عزیز پیشهاد میدیم یک سرچی در این حوزه کنید و رقبای خودتون رو پیدا کنید و در وهله اول یک دور رفتار و فعالیت ان ها رصد کنید بعد دستتون میاد بنا بر گستردگی و زمینه های محتوایی برای بلاگتون مقاله بنویسید