هدفی که «کمپین تبلیغات و بازاریابی 360 درجه» دنبال میکند، برقراری ارتباط با مشتری از هر کانال تبلیغاتی است. پس فرقی نمیکند مشتری شما در حال گشت و گذار در فضای آنلاین است یا فقط در خیابان مغازهها را نگاه می کند!
به زبان ساده، کمپین 360 درجه یک روش بازاریابی یکپارچه است که از تمام ابزارهای تبلیغاتی با یک هدف و یک پیام تبلیغاتی استفاده میکند تا پیام را به بهترین نحو به مخاطب منتقل نماید. به همین دلیل در این کمپین از بازاریابی محتوایی، سئو، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی پیامکی، رویدادها و نمایشگاهها و غیره استفاده میشود.
آنچه در این مطلب مطالعه میکنید:
کمپین تبلیغات و بازاریابی 360 درجه چیست؟
یک کمپین بازاریابی 360 (360-Degree Campaign) درجه یک ایده خلاقانه است که تمام اصول آمیخته بازاریابی برند را پوشش میدهد و برای اجرای استراتژی برندسازی استراتژیک طراحی شده است. برای مثال، یک شرکت از طریق این نوع کمپین محصولات جدیدی عرضه میکند یا محصولات قدیمی خود را اصلاح یا توسعه میدهند. کمپین 360 درجه شامل یک استراتژی بازاریابی تبلیغاتی است که در آن از تمام دستگاههای تبلیغاتی (آنلاین، آفلاین و موبایل) برای رساندن پیام به مخاطب استفاده میشود.
اهمیت استفاده از کمپین تبلیغات و بازاریابی 360 درجه
اکنون که مفهوم کمپین بازاریابی 360 درجه را میدانیم اما باید ببینیم چه زمانی باید از آن استفاده کنیم. از آنجایی که این کمپین بسیار بزرگ است و باید هزینه قابل توجهی برای آن پرداخت شود، بنابراین نیازی نیست در هر شرایطی از این کمپین استفاده کنید. از مهمترین دلایل استفاده از کمپین 360 درجه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
1- تثبیت و تغییر موقعیت برند
هر برندی همواره با استفاده از روشهای مختلف سعی در تثبیت یا ارتقای جایگاه خود در بازار و ذهن مخاطب دارد. همه برندها سعی میکنند ویژگیهای مثبت و منحصر به فردی را در ذهن مخاطبان خود ایجاد نمایند. به همین دلیل آنها با طیف وسیعی از مشتریان روبرو هستند که باید به طرق مختلف با آنها تعامل داشته باشند. با کمپین 360 درجه این امکان را دارید از تمام ابزارهای رسانهای و تبلیغاتی برای تثبیت و ارتقای جایگاه برند خود استفاده کنید.
2- معرفی محصولات جدید
کمپین تبلیغات و بازاریابی 360 درجه برای معرفی محصولات جدید بسیار خوب عالی است. بدین دلیل که میتوانید تمام مشتریان خود را هدف قرار دهید و پیام خود را در مورد معرفی محصول جدید و ویژگیهای آن از طریق رسانهها و ابزارهای مختلف به مشتریان برسانید. در طول مدت زمان برگزاری کمپین، مشتریان شما در هر کجا که باشند با تصویر و مشخصات محصول جدید مواجه میشوند و این موضوع به خوبی در ذهنشان میماند.
3- برندسازی مجدد
بسیاری از شرکتهای به دلایل مختلف از جمله حضور در بازارهای جدید، ادغام با مجموعههای دیگر و فعالیتهای دیگر تحت نام برند جدید، تصمیم به ریبرندینگ (بازسازی برند) دارند. در این صورت شما باید ریبرندینگ خود را در زمان مشخصی به گوش همه مخاطبانتان برسانید. اما برای ریبرندینگ چه راهی بهتر از یک کمپین 360 درجه میشناسید؟ با کمک این کمپین میتوانید پیام جدید خود را از طریق رسانههای مختلف به مشتریان منتقل کنید.
روشهای مختلف در کمپین تبلیغات و بازاریابی 360 درجه
هدف اصلی این کمپین دستیابی به بالاترین نرخ بازگشت سرمایه (ROI) است. برای رسیدن به این هدف باید از انواع ابزارها و رسانهها در قالب یک استراتژی منسجم استفاده کنید. مهمترین روشهای مورد استفاده در کمپین 360 درجه شامل موارد زیر هستند:
1- بازاریابی ایمیلی
ایمیل یکی از رایجترین و بهترین ابزار تبلیغاتی در کمپین 360 درجه است که نرخ تبدیل خوبی دارد. اگر بیشتر مخاطبان به صورت آنلاین فعالیت دارند، پس بیشتر اوقات ایمیل خود را به صورت روزانه چک میکنند. بهتر است محتوای ایمیل را به صورت سفارشی ارسال کنید و پیام خود را از طریق ایمیل مارکتینگ منتقل نمایید.
2- پیامک تبلیغاتی
بازاریابی از طریق پیامک همچنان به مانند گذشته محبوب است. اگر متن تبلیغاتی خوبی را برای پیامک خود بنویسید، این امکان را دارید تا پاسخ خوبی از کاربران خود دریافت کنید. برخی از مخاطبان شما ممکن است حضور خیلی جدی در فضای آنلاین نداشته باشند اما به پیامکهای خود توجه ویژهای دارند.
3- راه اندازی سایت
اهمیت راه اندازی یک وبسایت در دنیای امروز بر هیچکس پوشیده نیست. زمانی که کمپین خود را اجرا میکنید و کاربران میخواهند از سایت شما بازدید کنند، داشتن یک سایت مناسب اهمیت بیشتری پیدا میکند. همچنین اگر میخواهید رابطهای عمیقی با مشتریان خود داشته باشید، محتوای جذاب و منحصر به فرد تولید کنید و به سئوی سایت توجه داشته باشید.
5- شبکههای اجتماعی
شبکههای اجتماعی یکی از مهمترین رسانههایی هستند که در یک کمپین تبلیغات و بازاریابی 360 درجه کاربرد دارند. در دنیای امروز بخش زیادی از مخاطبان شما در رسانههای اجتماعی از جمله اینستاگرام، یوتیوب، توییتر و غیره حضور دارند. از ظرفیت موجود در شبکههای اجتماعی میتوانید از این ظرفیت بهترین استفاده را ببرید.
از دیگر راههای استفاده از کمپین 360 درجه میتوان موارد زیر اشاره کرد:
- تبلیغات کلیکی مانند تبلیغات همسان، تبلیغات متنی، CPC، CPM و CPA
- تبلیغات مکتوب مانند روزنامهها، مجلات، بروشورها، تراکتها و غیره
- تبلیغات از طریق رویدادها و نمایشگاهها
کلام آخر
کمپین 360 درجه یک استراتژی و برنامه بازاریابی و تبلیغات یکپارچه و جامع است. این روش تبلیغاتی با استفاده از انواع رسانههای آفلاین و آنلاین انجام میشود و هدفش انتقال پیامی خاص به طیف گستردهای از مخاطبان هدف است. به طور کلی، کمپین تبلیغات و بازاریابی 360 درجه باید به صورت یک استراتژی تبلیغاتی جامع و یکپارچه در نظر گرفته شود. همچنین از طریق «پنل اس ام اس» مدیانا میتوانید کمپینهای بازاریابی تعاملی، ارزان قیمت و موثری داشته باشید.