در جشنواره تابستانی پنل‌های پيامڪی، همراه مدیانا باشید.
مهلت استفاده تا 31 شهریور 

راهنمای اجرای بازاریابی مناسبتی 

بازاریابی مناسبتی

بازاریابان و صاحبین کسب و کارها همواره به دنبال روشی برای افزایش نرخ تبدیل کمپین های بازاریابی خود هستند. به زبان ساده می توان گفت که آن ها به دنبال راهی برای افزایش فروش در کمپین های مارکتینگ خود هستند. کسب و کارها معمولا برای دست پیدا کردن به این اهداف روش های مارکتینگی مختلفی را در پیش می گیرند که بازاریابی مناسبتی یکی از رایج ترین آن ها است. 

بازاریابی مناسبتی چیست؟

بازاریابی مناسبتی روشی عالی و خلاقانه برای جلب نظر مشتریان است. بسیاری از برندهای مطرح جهانی و حتی برندهای داخلی بزرگ بیشترین سود خود را از کمپین های مناسبتی به دست می آورند. 

“جالب است بدانید که دیجی کالا تنها در کمپین بلک فرایدی ۱۴۰۰ خود موفق شد ۳ میلیون کالا را به ۴۷۰ هزار مشتری بفروشد”

بازاریابی مناسبتی اهمیت تجاری بسیار زیادی دارد و مناسبت هایی مانند عید نوروز، ولنتاین،  روز پدر و روز مادر از مهم ترین آن ها حساب می شوند. در اغلب کشورهای جهان کریسمس مهم ترین مناسبت به حساب می آید و بسیاری از شرکت ها و برندهای بزرگ برنامه ی ویژه ای را برای آن پیش می گیرند. فرقی ندارد که به صورت انلاین یا افلاین فعالیت دارید بازاریابی مناسبتی بهترین روش بازاریابی برای شما است.

 چطور از مناسبت ها برای بازاریابی و فروش استفاده کنیم؟

شناخت درست پرسونا کلید موفقیت در بازاریابی مناسبتی است، استفاده درست از تکنیک ها و محتوا بر طبق سلیقه مشتریان به شما کمک می کند تا کمپین حرفه ای تری داشته باشید. 

اگر هنوز برای مناسبت های پیش رو برنامه ای ندارید یا از اهمیت این نوع بازاریابی برای کسب و کار خود اطلاعی ندارید با ما در این مقاله همراه باشد. 

رفتار خرید مشتریان ثابت نیست نمی توان گفت که مشتریان بدون هیچ تغییری از یک الگو خاص پیروی می کنند. اگر به رفتار روزانه خود  در حین خرید توجه کنید متوجه آن خواهید شد. در برخی مواقع تنها هدف خرید محصول است و افراد توجه زیادی به برند نمی کنند و در کل اهمیت محصول، از خود برند برای مشتریان بیشتر است. برخی از خرید ها عکس این موضوع است و مشتریان توجه بیشتری به برند دارند که مهم ترین دلیل برندسازی اصولی در آن است. 

به طور کلی شرایط و رفتار مشتری نقش بسیار زیادی را در فروش محصولات ایفا می کنند. بازاریابی مناسبتی با توجه به شرایط مشتریان صورت می گیرد و در این نوع بازاریابی تمایل خرید مشتریان و همچنین افزایش ترافیک و خرید محصولات شما بسیار بالاتر از سایر روش ها است. 

مزایای کمپین‌های بازاریابی مناسبتی

این نوع بازاریابی مزایای زیادی برای کسب و کارهای انلاین و افلاین دارد. مناسبت‌ها و تعطیلات فرصت بسیار خوبی برای جذب مشتری و فروش برای شما است. در ادامه به سایر مزایای کمپین‌های بازاریابی مناسبتی در کسب و کارها می پردازیم. 

FOMO

با اصطلاح FOMO آشنایی دارید؟ FOMO مخفف عبارت fear of missing out و به معنای ترس از دست دادن است. ترس از دادن فرصت ها  یکی از مزیت هایی است که با بازاریابی مناسبتی و محدود بودن زمان آن می توان ایجاد کرد. با این روش مشتریان احساس نیاز بیشتری به خدمات و محصولات شما خواهند داشت و سریع تر اقدام به خرید می کند. در واقع بازاریابی مناسبتی به کسب و کار اجازه می‌دهد تا با ارائه تخفیفات در مدت زمان محدود احساس نیاز بیشتری را به مشتریان القا و آن ها را ترغیب به خرید کنند. 

 آگاهی از برند

آگاهی مردم از وجود کسب و کار شما و اینکه چه سرویس ارائه می دهید مشتریان زیادی را برای شما فراهم می کند. بازاریابی مناسبتی با جلب توجه افراد به سوی محصولات و خدمات شما کمک می کند تا بیشتر دیده شوید و به واسطه ی آن فروش خود را افزایش دهید. بسیاری از کسب و کارها حجم قابل توجه ای از افراد را تنها در مناسبت های مختلف جذب می کنند، این زمان ها فرصت مناسبی برای تبلیغات هستند. 

ریتنشن 

بازاریابی مناسبتی یک راه حل عالی برای بازگرداندن مشتریان سابق ( ریتنشن مارکتینگ) به کسب و کار شما و دریافت خدمات و محصولات شما است. با این روش شما به جای هزینه های بالای تبلیغات و جذب مشتری جدید تمرکز خود را روی مشتریان غیر فعال خود قرار می دهید. در واقع مشتریان خود را با هزینه پایین تر دوباره آن ها را تارگت می کنید. 

تبدیل سرنخ ها به فروش 

سرنخ ها ( لیدها) در واقع مشتریان بلقوه ای هستند که با کسب و کار و محصولات شما آشنایی دارند اما به هر دلیلی اقدام به خرید نکرده اند. برگزاری کمپین های مناسبتی ممکن است همان زمانی باشد که مشتریان بلقوه ی کسب و کار شما به مشتریان وفادار تبدیل می شوند. 

نحوه اجرای کمپین بازاریابی مناسبتی

شناخت بازار هدف

آشنایی با پرسونای مخاطب و بازار هدفی که به روی آن مارکتینگ می کنید به شما کمک می کند تا با هدفمندی و تمرکز بیشتری کمپین های پیامکی خود را ایجاد کنید. ساخت پرسونای خریدار اولین و مهم ترین قدم است. 

در مقاله جداگانه به پرسنوای مخاطبان و نحوه ی ساختن آن پرداختیم اما به طور کلی پرسونای مخاطبان شما می تواند بر اساس موارد زیر باشد: 

  • سن، مکان و سلایق 
  • شناسایی رقبا 
  • نقاط اشتراکی بین شما و مشتریان 
  • نیازهای مشتریان 

احساسات را چاشنی تبلیغات کنید 

با توجه به احساس مخاطبان نسبت به یک روز و مناسبت مانند روز مادر که احساس عشق، سپاسگزاری، قدردانی، توجه ارزش های خانواده را در ذهن و حال مخاطبان ایجاد می کند می تواند بر شیوه بازاریابی شما تاثیر بگذارد. در اجرای کمپین های مناسبتی از حال و هوای افراد در این روزهای خاص غافل نشوید. 

تبلیغات فرصت مناسبی برای ارائه تخفیف روی خدمات و محصولات است. اما نحوه اطلاع رسانی و اجرای کمپین مهم ترین فاکتور برای موفقیت کسب و کار شماست. یکی از پلتفرم های مناسب برای اطلاع رسانی و هدف قرار دادن مشتریان که در کسری از ثانیه به دست مشتریان می رسد ارسال پیامک است. با ارسال پیامک بر خلاف سایر پلتفرم ها که نیازمند زمان است در کسری از ثانیه تخفیفات شما به دست مشتریان می رسد. با پنل اس ام اس می توانید برای کمپین های انلاین و افلاین خود پیامک ارسال کنید و با استفاده از خطوط خدماتی از بلک لیست مخابراتی عبور کنید. ارسال پیامک های مناسبتی یکی از مهم ترین کاربرد پن اس ام اس است. 

در دسترس باشید

در حین اجرای کمپین های مناسبتی در دسترس مشتریان باشید و راه های ارتباطی مختلفی را در اختیار آن ها قرار دهید. ممکن است که به دلیل شیوه کسب و کار خود دفتر ثابتی نداشته باشید اما برای اعتبار بخشیدن به کسب و کار خود به دنبال بهترین و ارزنده ترین روش هستید. جدا از قابلیت دریافت پیامک که به وسیله خطوط اختصاصی خدماتی برای کسب و کار ها فراهم است با استفاده از خطوط تلفن ثابت ابری می توانید بدون اجاره دفتر، برای کسب و کار خود تلفن ثابت تهیه کنید. 

جمع بندی 

در این مقاله به بازاربی مناسبتی، مزایا و نحوه اطلاع رسانی آن به مشتریان گفتیم. اینکه با استفاده از بازاریابی مناسبتی می توانید مشتریان سابق منفعل خود را به کسب و کار خود باز گردانید، فروش کسب و کار و آگاهی از برند را افزایش دهید. در ادامه پیامک را به عنوان روشی سریع و کم هزینه برای اطلاع رسانی به مشتریان و مخاطبان معرفی کردیم. اگر برای کسب و کار خود هنوز از این شیوه بازاریابی استفاده نکرده اید یا نمونه متن مناسبی برای تبلیغات ندارید با وبلاگ مدیانا همراه باشید. مدیانا تنها سامانه ای است که به تمامی مناسبت های موجود در تقویم پرداخته و نمونه متن پیامک مخصوص به آن را ارائه می کند، روز دختر، عید قربان، ، نمونه پیامک تولد، تسلیت محرم و… تنها نمونه هایی از این پیامک ها هستند. 

شما در چه مناسبت هایی از بازاریابی پیامکی استفاده می کنید؟ 

 

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .