در بازاریابی امروز حفظ مشتریان به مراتب اهمیتی بیش از یافتن مشتری جدید دارد. کسبوکاری که بر اثر سهلانگاری مشتری وفادار خود را از دست بدهد باید سه برابر توان و هزینه برای جذب مشتری جدید بگذارد. بنابراین حفظ ارتباط و تقویت تعامل با مشتری یک اصل اساسی در مارکتینگ است. عضویت مشتری در خبرنامه پیامکی میتواند ضامن این ارتباط باشد، اگر با اصول و دیسیپلین آن آشنا باشیم و پاسخ وفاداری را با مزاحمت ندهیم. در این مقاله به معرفی خبرنامه پیامکی و بررسی مزایای آن میپردازیم و نکاتی برای بهبود اثربخشی این کانال بازاریابی را مطرح خواهیم کرد.
آنچه در این مطلب میخوانید:
خبرنامه پیامکی چیست و چرا بر خبرنامههای ایمیلی ترجیح داده میشود؟
خبرنامه پیامکی بخش مهمی از بازاریابی پیامکی است که در آن صاحبان کسبوکار پیامهای مختلفی را برای مشتریان خود ارسال میکنند. درواقع در این کانال، صفحه پیامک در نقش یک نشریه وارد عمل میشود و به مدیران امکان میدهد تا مستقیم و بیواسطه با مشتریان خود در ارتباط باشند. در سالهای اخیر شرکتها کوشیدهاند از طریق ایمیل خبرنامههای خود را به دست مشتریان برسانند و انگار که هر برند صاحب یک نشریه الکترونیکی است که هفتهنامهای مختص مشتریان خود منتشر میکند. اما به دلیل گسترش شبکههای اجتماعی و پیامرسانها از اهمیت ایمیل کاسته شده و درصد نفوذ و تاثیرگذاری آن بسیار پایین آمده است. اما پیامک با وجود آنکه اولین نسل سرویس ارسال پیام متنی است همچنان در صدر نفوذ و گسترش قرار دارد.
خبرنامه پیامکی چه ویژگیها و مزایایی دارد؟
خبرنامه پیامکی هم به عنوان یک کانال مجزا و هم به عنوان کانال حمایتی، مزایایی دارد که بسیاری از صاحبان مشاغل را به خود جلب کرده است. در ادامه به این ویژگیها میپردازیم.
نرخ باز شدن بالاتر از ایمیل
یکی از بزرگترین مزایای خبرنامههای پیامکی این است که نرخ باز شدن آن بیش از 98 درصد است و تا سه دقیقه پس از رسیدن به دست مشتری خوانده میشود. ایمیلهای تبلیغاتی به پوشه اسپم هدایت میشوند و تراکتهای تبلیغات کاغذی دور انداخته میشوند، اما پیامک در گوشی و در جلوی چشم مخاطب قرار دارد.
مقرون به صرفه
ارسال پیامک برای مشتری هزینه زیادی ندارد و وقتی آن را با سایر گزینههای بازاریابی مقایسه کنید هزینه ارسال پیامک کمتر از سایر کانالها و مقرون بهصرفهتر است. این امر بازاریابی پیامکی را به یک انتخاب عالی برای همه شرکتها تبدیل میکند. به ویژه برای شرکتهایی که تازه شروع به کار کردهاند و به دنبال راهی برای تبلیغات در حجم بالا و هزینه پایین هستند.
سازگار با موبایل
این روزها بسیار مهم است که بتوانید شرکت خود را به عنوان شرکتی موبایلپسند معرفی کنید. درصد بسیار زیادی از مردم از دستگاههای تلفن همراه خود برای خرید و مرور اخبار و اطلاعات استفاده میکنند. این تبلیغاتی نیست که شرکتها بتوانند به آسانی از آن صرفنظر کنند. بازاریابی پیامکی میتواند یک مزیت قدرتمند برای استراتژی بازاریابی در حوزه تلفن همراه باشد.
دارای مخاطب انبوه
از آنجایی که این روزها بسیاری از مردم صاحب تلفن همراه و سایر دستگاههای هوشمند هستند، مزایای جمعیتشناختی خبرنامه پیام کوتاه واضح است. به جای تکیه بر تنها یک کمپین بازاریابی که ممکن است تنها بتواند به یک بخش از مخاطبان شما دسترسی پیدا کند، بازاریابی پیامکی میتواند به همه دسترسی پیدا کند.
همخوان با دیگر کانالهای بازاریابی
بازاریابی پیامکی فقط نباید به تنهایی بخشی از تبلیغات باشد بلکه میتوانید از آن در کنار راههای دیگر بازاریابی شرکت خود استفاده کنید. این راهی سریع و ساده برای اتصال مشتریان شما به پستهای شما در وبسایت و شبکههای اجتماعی است. اطلاعرسانی پیامکی تا 30 درصد احتمال باز شدن ایمیل تبلیغاتی را افزایش میدهد.
سریع، فوری، آنی
در مورد ارسال پیامک، زمانی برای صبر و انتظار وجود ندارد. وقتی دکمه ارسال را بزنید، میتوانید مطمئن باشید که کاربران بلافاصله پیام شما را دریافت خواهند کرد. این یک مزیت بزرگ در اس ام اس مارکتینگ است، زیرا این نوع تبلیغات نیاز به زمان کمی برای برنامهریزی دارد. نیازی به جمعآوری اطلاعات و آماده کردن فضا و انتظار برای چاپ ندارد.
تقویت تعامل با مشتری
خبرنامههای پیامکی نه تنها به شما فرصتی برای تعامل بیشتر با مشتریان میدهند، بلکه میتوانند به مشتریان شما نیز توانایی ارتباط با شما را بدهند. این باعث میشود آنها احساس کنند که ارتباط با شرکت شما آسان است. این کار شرکت شما را به بخشی از زندگی آنها تبدیل میکند و بنابراین احتمال اینکه شما را به خاطر بسپارند بیشتر است
انعطافپذیر و قابل تنظیم
یکی از مزایای خبرنامههای پیامکی قابلیت تنظیم و انعطافپذیری بالای آن است. شما میتوانید با خبرنامههای پیامکی یک معامله را اعلام کنید، یک تخفیف موقت ارائه دهید، به مشتریان وفادار پاداش دهید، یک محصول جدید را تبلیغ کنید، یک بهروزرسانی را به اشتراک بگذارید و… این یک ابزار عالی برای انواع شرکتهای بزرگ و کوچک است.
مراحل کلیدی برای ایجاد و ارسال خبرنامه پیامکی موثر
مراحل اصلی و پرکاربرد برای ایجاد و ارسال خبرنامههای پیامکی موثر به شرح زیر است:
انتخاب یک پلتفرم مناسب؛ قدم اول را درست بردارید
برای ایجاد و ارسال خبرنامه پیامکی به سامانه پیامکی نیاز دارید که پیشنهاد ما به شما خرید پنل پیامکی مدیانا است. پنل مدیانا قابلیتها و مزایایی دارد که برای هدفمندسازی خبرنامههای پیامکی بسیار کاربرد دارند:
- سرعت بالای ارسال پیامک
- دارای بانک شماره تلفنهای مشاغل
- عدم محدودیت در ذخیرهسازی شماره تماس مخاطبان
- ارسال پیامک با خطوط رند و اختصاصی
- امکان تنظیم پیامهای نظرسنجی و قرعهکشی
- امکان تنظیم منشی پیامکی برای پاسخگویی خودکار
- امکان شخصیسازی خودکار متن پیامک با اسم و مشخصات مخاطبان
- امکان ارسال پیامک زنده
- قابلیت ارسال رمز یکبارمصرف و کد اعتبارسنجی یا otp
- امکان ارسال بر اساس سن و جنس مخاطبان
- امکان ارسال پیامک به مناطق بر اساس کدپستی و از روی نقشه گوگل
نوشتن محتوای جذاب؛ مخاطب را خسته نکنید
پیامک یک فضای ارتباطی شخصی و معمولی است که محتوای آن بسیار اهمیت دارد. ساده، صمیمی، بدون حاشیه، کوتاه، دقیق، و شفاف بنویسید. به مسابقه، نظرسنجی و محتوای تعاملی فکر کنید و از این پلتفرم به عنوان فرصتی برای ارائه تجربیات لذتبخش و فراموشنشدنی به مشتری استفاده کنید.
پرهیز از ارسال رگباری پیام؛ نه به آزار مخاطب
بررسیها درباره تعداد پیامک ارسالی به شکل خبرنامه پیشنهاد میکند که با 4 تا 5 پیام در ماه شروع شود و به طور پیوسته به 10 پیام در ماه افزایش یابد. این البته تا زمانی است که هر پیام یک ارزش ثابت داشته باشد. مخاطب را همان اول کار مایوس نکنید. از قابلیت پیامک زماندار پنل در تنظیم و مدیریت زمان استفاده کنید.
فوریت را القا کنید؛ بشتابید! بشتابید!
یکی از مزیتهای اصلی پیامک فوری بودن است، پس از آن به نفع خود استفاده کنید. از عباراتی مانند «معتبر تا»، «به زودی پایان مییابد» یا «فقط امروز» در خبرنامه برای ایجاد حس فوریت و تشویق گیرندگان به اقدام استفاده کنید.
استفاده درست از کال تو اکشن؛ دعوتنامه نایاب
پیامک یکی از مهمترین ابزارها برای فراخواندن مخاطب به اقدام است. از این ویژگی در خبرنامه استفاده کنید و هرازگاهی دکمه کلیک به متن ارسال کنید. از آن همیشه استفاده نکنید و اجازه دهید که ویژه و نایاب به نظر برسد. پیش از آن درباره نکات و ترفندهای ارسال لینک در پیامک بخوانید.
استفاده از تکنیکهای شخصیسازی پیام؛ پاداش وفاداری
یک راه برای جلوگیری از انصراف مشترکین از کمپینهای پیامکی، تعامل انحصاری یا ارسال مطالب VIP است که مخاطب آن را در کانال دیگری پیدا نکند. شبکه تئاتر AMC Theaters از خبرنامه پیامکی برای اطلاعرسانی استفاده میکند و با دعوت از کاربران به بازدید رایگان از پیشنمایش به آنها مزایای عضویت و پاداش وفاداری میدهد.
مخاطبان را تقسیمبندی کنید؛ واکنش در برابر کنش
نوع رابطه شما با یک مشتری جدید با یک مشتری وفادار تفاوت دارد. همین امر در مورد خبرنامههای پیامکی نیز صادق است. برای اطمینان از اینکه هر کاربر مطالب مفید و مرتبط را دریافت میکند، مخاطب را تقسیمبندی کنید. مشترکین جدید میتوانند تحویل رایگان یا کد تخفیف دریافت کنند و مشتریان وفادار میتوانند زودتر به کالاهای جدید دسترسی داشته باشند و کد تخفیف خرید مجدد پاداش بگیرند.
آشنایی با تست a/b برای بهینهسازی خبرنامه پیامکی
با توجه به معیارهای موجود بازاریابی پیامکی، 70 درصد از مصرفکنندگان پیامک را در عرض 60 دقیقه باز میکنند و 19 درصد از گیرندگان روی لینک کلیک میکنند. مانند هر پلتفرم دیگری، میتوانید با تست A/B تاثیر مطالب و زمانبندی خود را بسنجید و استراتژی خبرنامه پیامکی خود را بهبود ببخشید.
استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل پیامکها و توضیح UTM و بهبود استراتژی خبرنامهای
نرخهای باز و کلیک را ردیابی کنید و مانند هر کانال دیگری، باید بتوانید نحوه تعامل مشترکین خود با کمپینهای متنی را کنترل کنید. چند نفر پیام شما را باز کردند؟ چند نفر روی یک لینک کلیک کردند یا یک پاسخ ارسال کردند؟ چند نفر از آنها انصراف دادند؟ نرخ تبدیل به خرید چقدر است؟ با بررسی دادهها هر بار میتوانید تاثیر خبرنامه را افزایش دهید.
کاهش تاثیر ایمیل و قدرت بالای پیامک منجر به نیاز به یک رویکرد جدید برای ارائه پیامهای تبلیغاتی برای مشاغل شده است. اینجاست که خبرنامههای پیامکی وارد عمل شدهاند و برای مقاصدی مانند افزایش آگاهی از برند، ایجاد فروش بیشتر، افزایش تعامل با مشتریان و اطلاعرسانیهای لازم به فرصتی منحصربهفرد برای ایجاد رابطه با مشتریان تبدیل شدهاند. در این مقاله به معرفی خبرنامههای پیامکی و مزایای آن پرداختهایم و به مراحل اصلی برای ایجاد و ارسال خبرنامه پیامکی اشاره کردهایم.