پیشنهاد فروش منحصر به فرد یا USP ویژگی یا مزیت درک شده یک کالاست که آن را از بقیه برندهای رقیب در بازار منحصر به فرد میکند. این دقیقاً همان دلیلی است که مشتری را به خرید محصول ترغیب میکند، حتی اگر گرانتر از محصولات مشابه در بازار باشد. در بازاریابی آنلاین، برقراری ارتباط واضح و سریع با USP یکی از کلیدهای جذب مشتریان بالقوه است. این موضوع برای افزایش فروش و تبدیل کاربران عادی به مشتریان بالقوه ضروری خواهد بود. در این بررسی به طور کامل در مورد پیشنهاد فروش منحصر به فرد صحبت میکنیم.
آنچه در این مطلب میخوانید:
پیشنهاد فروش منحصر به فرد چیست؟
پیشنهاد فروش منحصر به فرد (Unique Selling Point) جوهره چیزی است که محصول یا خدمات شما را بهتر از رقبا میکند. USB در زمانی استفاده میشود که یک شرکت محصول خود را از طریق انواع روش های بازاریابی تبلیغ کند. این کار در نهایت مشتری را به خرید کالا تشویق خواهد کرد. هر محصول باید USP مخصوص به خود را داشته باشد تا بتوان آن را از سایر محصولات در دسته بندی مشابه متمایز کرد.
اهمیت پیشنهاد فروش منحصر به فرد
یک پیشنهاد فروش منحصر به فرد موقعیت خاص کسب و کار شما را در بازار مشخص میکند. ارزشی که ارائه میدهید و مشکلی که حل میکنید، عناصر اصلی یک USB را تشکیل میدهند. یک پیشنهاد قوی به وضوح یک مزیت خاص از محصول یا خدمات را بیان میکند. این مزیت چیزی است که سایر رقبا ارائه نمیدهند و همین امر باعث میشود شما متمایز شوید.
اما این تمایز را چگونه به گوش مشتریانتان میرسانید؟
برای مثال، ممکن است از طریق پنل اس ام اس به مشتریان پیامک دهید که میتوانند محصول جدید را با دو روز تست کردن امتحان کنند. این پیشنهاد میتواند بسیار منحصر به فرد باشد زیرا هیچ فروشگاه دیگری چنین پیشنهادی را ارائه نداده است.
اگر همه محصولات یکسان به نظر برسند، مشتریان احتمالی شما نمیدانند کدام یک برای آنها مناسبتر است. اما پیشنهاد فروش منحصر به فرد به خریداران کمک میکند تا بین انواع محصولات مشابه، محصول خاص را انتخاب کنند.
نمونههایی از پیشنهاد فروش منحصر به فرد
وبسایت «Zappos» یک فروشگاه آنلاین کفش است و هیچ چیز منحصر به فردی در مورد مدل محصولات خود نسبت به رقبا ندارد. با این حال، پیشنهاد فروش آنها منحصر به فرد است. به این صورت که مشتریان میتوانند هر مدل کفش را خریداری کنند و در صورت عدم رضایت، محصول را بدون پرداخت هزینه برگردانند.
وبسایت «Toms Shoes» یک تولید کننده کفش است و هیچ چیز منحصر به فردی در مورد مدل محصولات ای سایت وجود ندارد. اما پیشنهاد فروش منحصر به فرد «Toms Shoes» این است که برای هر جفت کفشی که مشتری خریداری میکند، این شرکت یک جفت کفش رایگان را به یک کودک نیازمند اهدا میکند. کمک به کودکان نیازمند پیشنهاد فروش منحصر به فرد این برند است.
USPها طبیعتاً برای هر کسب و کاری منحصر به فرد خواهند بود اما تقریباً به دو عنصر مهم زیر بستگی دارد:
- کیفیت: مواد تشکیل دهنده، مهارت در تولید، روشهای ساخت اختصاصی و غیره
- قیمت: کمترین قیمت، ارسال رایگان، تخفیف ویژه و پیشنهادات دیگر
برای شرکتهای معتبر، USP در نهایت میتواند مترادف با نام برند آنها شود. بدین دلیل که نام شرکت به ارزش پیشنهادی منحصر به فردی که ارائه میدهد وابسته است.
نحوه ارائه پیشنهاد فروش منحصر به فرد
راههای زیادی وجود دارند که یک شرکت میتواند USP خود را با مشتریان بالقوه خود در میان بگذارد. چند روش رایج مورد استفاده عبارتند از:
- ارسال پیامک: برای اطلاع رسانی مزیت رقابتی و شناساندن آن به مشتریان میتوانید شماره آنها را در سایت خود جمع آوری کنید. سپس به واسطه ارسال پیامک از طریق سایت که به آن وب سرویس پیامکی نیز میگویند، پیشنهاد فروش منحصر به فرد کسب و کارتان را ارائه دهید.
- تبلیغات سنتی: تبلیغات رسانهای سنتی (مثلاً تلویزیون) میتوانند روش خوبی برای یک کسب و کار جدید باشند. کسب و کار میتوانند از این طریق برند خود را مقابل مخاطبان چشم هدفش قرار دهد و با USP خود ارتباط برقرار کند.
- رسانههای اجتماعی: رسانههای اجتماعی محرک بزرگی برای آگاهی از برند برای بسیاری از شرکتها هستند. حضور قوی در شبکههای اجتماعی و کار با اینفلوئنسرهای میتواند راهی برای ارتباط برند با USP باشد.
- بازاریابی محتوا: ایجاد محتوای جالب یا محتوای ویروسی که در مورد چگونگی و چرایی تفاوت یک شرکت با رقبا صحبت میکند، راهی عالی برای برقراری ارتباط با USPها باشد.
- بازاریابی دیجیتال: برای یک فروشگاه آنلاین یا تجارت دیجیتال، پیشنهاد فروش منحصر به فرد اغلب به عنوان شعار در صفحه اول یا به عنوان یک لیست بولتدار در صفحه محصول ارائه میشود.
- بازاریابی موتورهای جستجو: بهبود سئوی سایت و رتبه بندی برای کلمات کلیدی در موتورهای جستجو مانند گوگل میتواند راه خوبی برای کسب و کار جهت دیده شدن و ارتباط با USPهای مورد نظر خود باشد.
کلام آخر
پیشنهاد فروش منحصر به فرد همچنین میتواند نقش مهمی را در داخل سازمان ایفا کند. به دلیل که شما را مجبور میسازد که ماموریت برند و دلیل وجود آن را در نظر بگیرید. یک کسب و کار موفق اغلب تعیین میکند که چه چیزی در آن متمایز از رقباست. درحقیقت، USPعامل اصلی تمایز، دلیل خرید مشتری و استراتژی بازاریابی شما برای جذب مشتریان جدید است. در این راستا میتوانید از خدمات بازاریابی پیامکی مدیانا به خاطر اثرگذاری بالا و قیمت پایین به عنوان مهمترین جنبه مارکتینگ محصولات و خدمات استفاده کنید.
یک پاسخ
مقاله بسیار مفید بود سپاسگزارم..