هنگامی که انواع استراتژیهای بازاریابی را امتحان کردهاید اما نتایج قابل توجهی به دست نیاوردید، ممکن است زمان آن رسیده باشد که به ارتباطات خود در سطح بالاتری نگاه کنید. ارتباطات بازاریابی یکپارچه یک مفهوم نوین در حوزه مارکتینگ است و به ویژه برای استراتژی بازاریابی چند کاناله کاربرد زیادی دارد. چه در بازاریابی تازه کار باشید و چه در حال احیای استراتژیهای خود هستید، پیاده سازی ارتباطات بازاریابی یکپارچه میتواند به شما کمک کند پیام برند خود را درهمه کانالها به طور ثابت به سمع و نظر مخاطب برسانید.
آنچه در این مطلب میخوانید:
ارتباطات بازاریابی یکپارچه چیست؟
ارتباطات یکپارچه بازاریابی (Integrated Marketing Communications) یا به اختصار IMC برای اطمینان از اینکه همه کانالهای بازاریابی شما داستان یکسانی را بیان میکنند، ایجاد شده است. این فرآیند همسو کردن برند، لحن صدا و پیام شما در هر نقطه از تماس مشتری است. هدف نهایی ارتباطات یکپارچه بازاریابی این است که اطمینان حاصل شود که مشتریان بدون توجه به اینکه با کدام کانال تعامل دارند، تجربه مشابهی با برند شما داشته باشند.
بگذارید یک مثال بیاوریم:
«بسیار پیش آمده است که کسب و کاری در وبسایت خود یک پیام خاص را منتشر کرده اما مثلاً وقتی به پیج اینستاگرام آن شرکت رفتهایم، پیام برند چیز دیگری بوده است. این مشکل اغلب زمانی رخ میدهد که تعداد کانالهای بازاریابی افزایش پیدا میکنند و کسب و کار نمیتواند پیام یکسانی را به همه کانالها ارسال کند.»
اینجاست که ارتباطات بازاریابی یکپارچه به عنوان یکی دیگر از انواع روشهای بازاریابی وارد میدان میشود تا مشکل را به کلی حل کند.
مزایای استراتژی ارتباطات بازاریابی یکپارچه
هدف اصلی از دنبال کردن یک استراتژی IMC این است که تلاشهای بازاریابی شما شکلی متحد پیدا کنند. این مهم میتواند مزایای زیر را به همراه داشته باشد:
1- بهبود تجربه و هویت برند
با استفاده از یک سبک ارتباطی یکسان در هر کانال بازاریابی میتوانید از ایجاد یک تصویری تکه تکه از شرکت خود جلوگیری کنید. هنگامی که این موضوع به درستی اجرا شود، ارتباطات بازاریابی یکپارچه تضمین میکنند که هر نقطه از تعامل شما با مشتری، برندتان را بیشتر تقویت میکند و آن را در چشمان مشتری معتبر نشان میدهد.
2- مسیر کوتاهتر برای تبدیل
ارتباطات یکپارچه بازاریابی تضمین میکنند که مخاطبان هدف در تمام مراحل سفر کاربری خود، درک یکسانی از برند شما دارند. این موضوع به آنها کمک میکند تا به طور طبیعیتر به مرحله بعدی در قیف مشتری حرکت کنند. در پایان، این امر میسر کاربران عادی را برای تبدیل شدن به مشتری بالقوه سرعت میبخشد.
3- گزارش دهی بهتر
یک مزیت جانبی برای داشتن یک استراتژی موثر IMC این است که گزارش دهی را ساده میکند. اگر هر بخش از شرکت یک گزارش غیرمرتبط با پیام برند را ارائه دهد، چطور میتوان روند بازاریابی را تحلیل کرد؟ در صورتی که هر بخش از سازمان یک هدف واحد را دنبال کند، سردرگمی در ارائه گزارش دهی کم میشود.
چگونه یک استراتژی ارتباطات بازاریابی یکپارچه ایجاد کنیم؟
یک استراتژی موثر IMC به خودی خود ایجاد نمیشود بلکه نیاز به تحقیق و بررسی دارد. برای موفقیت در این استراتژی میتوانید مراحل زیر را دنبال کنید:
1- دستورالعملهای برند را تعریف کنید
هویت برند شما به کمپینهای بازاریابی آیندهتان کمک میکند و به کل سازمان درک مشترکی از چشم انداز شما میدهد. بنابراین با تصمیم گیری در مورد اینکه چه چیزی نشان دهنده برند شماست شروع کنید. برای اینکار ابتدا موارد زیر را تعریف نمایید:
- هویت بصری برند
- رنگهای برند
- لحن صدای برند
- ارزشها و اصول برند
هرچه دستورالعملهای برند خود را دقیقتر و کاملتر تنظیم کنید، فضای کمتری برای ابهام و اختلاف نظر باقی میگذارید. دستورالعملهای برند شما باید به سند اصلی برای بخشهای مختلف سازمان تبدیل شوند.
2- پروفایلهای کاربری ایجاد کنید
مشتریان شما از نظر جمعیت شناسی، میزان علاقهشان به محصولات شما و دلایلشان برای خرید، رفتاری متفاوت دارند. این بدان معناست که شرکت شما ممکن است مجبور شود برای هر مشتری خاص یک پیام خاص ارسال کند. برای تسهیل این امر میتوانید پروفایلهای کاربری ایجاد کنید تا مشتریان خود را به گروههای مجزا تقسیم نمایید. با تقسیم مشتریان خود به این روش، بهتر میتوانید ارتباطات خود را در نقاط تماس مختلف تطبیق دهید.
3- یک نقشه راه محتوای چند پلتفرمی ترسیم کنید
گام بعدی این است که نقشه راه بازاریابی محتوایی خود را ترسیم کنید. این نقشه کل محتوای شما را برای هر کانال بازاربای ارائه میدهد. طرح بازاریابی محتوا میتواند شامل موارد زیر باشد:
- ترافیک ارگانیک (SEO)
- بازاریابی پولی (PPC)
- شبکههای اجتماعی
- بازاریابی ایمیلی
- بازاریابی پیامکی
- تبلیغات سنتی (تلویزیون و غیره)
داشتن یک برنامه محتوایی مشترک به شما امکان میدهد هر کانال بازاریابی را با هم هماهنگ کنید تا مکمل یکدیگر باشند. این مهم به شما کمک میکند تا هرگونه ناسازگاری یا پیامهای نامربوط را شناسایی و حذف کنید. همچنین نقشه راه محتوا، تیمهای مختلف سازمان شما را در یک مسیر نگه میدارد.
بعد از انجام سه مرحله بالا، کارهای زیر را به ترتیب انجام دهید:
- تولید انواع محتوا (مقاله، ویدئو، پادکست و غیره)
- رعایت نگارش، دستور زبان، خوانایی و تازگی محتوا
- انتشار زمان بندی شده محتوا در کانالهای مختلف
- بررسی بازخورد مشتریان و تغییر روند محتوایی (در صورت نیاز)
- آنالیز و تحلیل رفتارهای مشتری و وضعیت فروش
کلام آخر
تعداد کانالهای بازاریابی و قالبهای مختلف پیام رسانی تقریباً نامحدود هستند. ممکن است در یک زمان در شبکههای اجتماعی با مشتریان ارتباط برقرار میکنید، کاربران هدف خود را از طریق موتورهای جستجو پیدا کنید و حتی محصولات خود را از طریق تبلیغات پولی تبلیغ بفروشید. برای همسو کردن تلاشهای بازاریابی خود، باید مطمئن شوید که همه اعضای تیم شما در یک مسیر واحد حرکت میکنند. پیامک تبلیغاتی انبوه مدیانا راهی موثر و ارزان برای همسو کردن پیام برند شما به مخاطبان هدفتان است.