در جشنواره تابستانی پنل‌های پيامڪی، همراه مدیانا باشید.
مهلت استفاده تا 31 شهریور 

۹ فرمول مهم در تبلیغ نویسی

گسترش فناوری و فراگیر شدن رسانه‌های اجتماعی موجب شده است تا کسب و کارهای کوچک و متوسط، امکان دستیابی به راهکارهایی برای بازاریابی دیجیتال را پیدا کنند. اما برای موفقیت در دیجیتال مارکتینگ باید به اصولی توجه کنیم. تبلیغ نویسی یکی از شیوه‌هایی است که باعث افزایش تاثیرگذاری محتوا بر روی مخاطب می‌شود. ازهمین‌رو، کسب و کارهای آنلاین به آن توجه ویژه‌ای دارند.

تبلیغ نویسی چیست؟

تبلیغ نویسی در زبان فارسی ترجمه کپی‌رایتینگ (Copywriting) است. در تبلیغ نویسی سعی می‌شود تا به معرفی یک محصول، خدمت، برند یا حتی ایده در قالب جملات کوتاه و بهینه پرداخته شود. تبلیغ نویسی یا کپی‌رایتینگ، هنر جذب مخاطبان با کلمات است.

یک تبلیغ‌نویس (Copywriter) در فضاهای تبلیغاتی مانند بیلبوردها، کارت ویزیت الکترونیکی، ایمیل یا حتی پست‌های و بلاگی و شبکه‌های اجتماعی که با محدودیت استفاده از واژه‌ها در آن‌ها مواجه هستیم، با هنر و خلاقیت خود، متنی زیبا را تهیه می‌کند که به خوبی پیام تبلیغ را به مخاطب انتقال می‌دهد.
تبلیغ نویسی در فضاهای دیجیتال از اهمیت زیادی برخوردار است و قدرت لازم برای بهبود نرخ تبدیل در کمپین‌های تبلیغاتی را دارد.

آشنایی با 9 فرمول جادویی تبلیغ نویسی

همانطور که گفتیم، تبلیغ نویسی به معنای استفاده بهینه از واژه‌ها و کلمات برای انتقال مفاهیم و پیام‌های بازاریابی به مخاطبان است. کپی‌رایتینگ یک تخصص مهم در صنعت بازاریابی سنتی و دیجیتال است که در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از کسب و کارها قرار گرفته است.

هر چند که برای نوشتن تبلیغات تاثیرگذار، بیش از هر چیزی استعداد و خلاقیت نقش دارد، اما تمرین و استفاده از فرمول‌های تبلیغ نویسی در این زمینه راهگشا است:

1-    فرمول تبلیغ نویسی BAB

این فرمول از سه بخش کلیدی تشکیل می‌شود:

  • Before : تعریف مسئله‌ای که مخاطب با آن مواجهه است و هنوز راهکاری برای آن ندارد؛
  • After: مزایایی که با حل مسئله برای مخاطب ایجاد می‌شود؛
  • Bridge : در نهایت نیز راهکار حل مسئله را به مخاطب توضیح داده و محصول یا خدمت مرتبط با آن معرفی می‌شود.

به‌عنوان مثال کسب و کارهایی که مشکل اطلاع‌رسانی به مشتریان خود را دارند، همیشه فرصت‌های طلایی را از دست می‌دهند. اس ام اس مارکتینگ یک ابزار ساده و ارزان‌قیمت برای چنین کسب و کارهایی است. با خرید پنل پیامک مدیانا به سادگی امکان اطلاع‌رسانی و تبلیغات برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

2-    فرمول کپی‌رایتینگ PAS

این فرمول کپی‌رایتینگ نیز یه قسمت اصلی وجود دارد:

  • Problem: خواسته یا نیاز مخاطب به صورت شفاف عنوان می‌شود؛
  • Agitate: مشکلاتی مطرح می‌شوند که در صورت برطرف نشدن آن نیاز، برای مخاطب پیش خواهند آمد؛
  • Slove: در نهایت راه‌حل آن نیاز را در قالب یک محصول یا خدمت به مشتری معرفی می‌کنند.

به‌عنوان مثال، کسب و کارها نیاز دارند که برای ارتباط با مشتری و نظرسنجی از آن‌ها راهکارهایی را بیابند. اگر این ارتباطات شکل نگیرد به اعتماد مشتریان ضربه وارد شده و کسب و کار متضرر خواهد شد. برای حفظ مشتری استفاده از نرم‌افزارهای CRM یک راهکار مناسب است.

3-    فرمول FAB

این شیوه برای تبلیغ نویسی بسیار پرکاربرد است:

  • Features: در اولین مرحله به ویژگی‌های بارز و متفاوت یک محصول یا خدمت اشاره می‌کنیم؛
  • Advantage: سپس به مزایای آن اشاره می‌کنیم؛
  • Benefits: در مرحلۀ آخر نیز به منافعی اشاره می‌کنیم که در صورت تهیه محصول نصیب استفاده‌کنندگان می‌شود.

به‌عنوان مثال یک آژانس دیجیتال مارکتینگ با داشتن تیم‌های حرفه‌ای در زمینه تبلیغ نویسی، ویدئومارکتینگ و تولید محتواهای حرفه‌ای به کسب و کارها کمک می‌کند. استفاده از این مزایا برای کسب و کار باعث می‌شود تا نرخ تبدیل در کمپین‌های تبلیغاتی افزایش یابد.

4-     فرمول 4C

این فرمول از ابتدای 4 حرف زیر تشکیل شده است:

  • Clear: یک تبلیغ باید شفاف باشد؛
  • Concise: در تبلیغ نویسی اختصار باید رعایت شود؛
  • Compelling: پیام موجود در تبلیغ باید متقاعدکننده باشد؛
  • Credible: اعتماد مخاطب را جذب کند.

5-    فرمول تبلیغ نویسی 4U

این فرمول شامل چهار جزء اساسی زیر است:

  • Ultra-Specific: به مخاطب نشان دهید که محصول‌تان مناسب او است؛
  • Unique: منحصربه‌فرد بودن محصول خودتان را به مخاطب نشان دهید؛
  • Urgent: دلایلی که ضروری است که محصول یا خدمت خریداری شود در این مرحله مطرح می‌شود؛
  • Useful: با بیان کلیدی‌ترین ویژگی محصول خود، کاربرد آن را نمایش دهید.

به‌عنوان مثال با خرید اس ام اس انبوه مدیانا، شما به یک پنل پیامکی آنلاین دسترسی خواهید داشت. ارسال پیامک یک شیوۀ مناسب برای اطلاع‌رسانی و معرفی خدمات به مشتریان است. وجود لیستی از شماره‌های تلفن بر اساس منطقه یا مشاغل، ویژگی منحصربه‌فرد و کاربردی مدیانا نسبت به سایر رقبا است.

6-    فرمول کپی‌رایتینگ AIDA

در صنعت تبلیغ نویسی فرمول AIDA یکی از کاربردی‌ترین متدها اسا. در این فرمول:

  • Attention: با نوشتن عنوان جذاب، توجه مخاطب به موضوع جلب می‌شود؛
  • Interest: ایجاد علاقه در مخاطب برای پیگیری موضوع در دومین گام انجام می‌شود. در این مرحله معمولاً بر روی دغدغه‌ها و مشکلات مخاطب تمرکز می‌شود؛
  • Desire: در اینجا باید بر روی احساسات مخاطب برای خرید محصول تمرکز شود. صحبت در مورد مزایای خرید محصول یا خدمت به مشتری انگیزه لازم را می‌دهد؛
  • Action: در تبلیغ نویسی AIDA باید به صورت صریح، مخاطب را دعوت به اقدام کرد.

7-    فرمول تبلیغ نویسی 3S

این فرمول بر پایۀ 3 عبارتی شکل گرفته است که با حرف S شروع شده‌اند. ویژگی بارز این روش تبلیغ نویسی، توجه به داستان‌سرایی (Story Telling) است.

  • Star: در اولین مرحله یک ستاره (یا قهرمان) را به مخاطب معرفی می‌کنیم؛
  • Story: در گام دوم داستان آن قهرمان و دغدغه‌ها، مشکلات و تجربیاتش مطرح می‌شود؛
  • Solution: و در نهایت نیز به معرفی راه‌حل پرداخته می‌شود.

8-     فرمول ACCA

در این روش تبلیغ نویسی بر روی متقاعد‌کنندگی مخاطب تمرکز می‌شود:

  • Awareness: در گام اول مخاطب را نسبت به مسئله‌ای آگاه می‌کنند؛
  • Comprehension: مخاطب به تفکر واداشته می‌شود تا اثر منفی مسئله بر زندگی خود را شناسایی کند؛
  • Conviction: در اینجا کسب و کار به مخاطب نشان می‌دهد که توانایی حل مشکل او را دارد؛
  • Action: از مخاطب دعوت می‌شود تا اقدامی را انجام دهد.

9-    فرمول تبلیغ نویسی 3Why

در این شیوۀ کپی‌رایتینگ، کپی رایتر با پاسخ به 3 سوالی که با چرا شروع می‌شوند به مخاطب در انتخاب درست محصول یا خدمت کمک می‌کند:

  • چرا شما بهترین انتخاب هستید؟ (اشاره به مزیت یک کسب و کار نسبت به رقبا)؛
  • چرا باید شما را باور کنم؟ (اشاره به اعتبار برند و جایگاه آن)؛
  • چرا باید الان از شما خرید کنم؟ (اشاره به دلیل دلایل خرید در حال حاضر).

سخن پایانی

برای دستیابی به یک بازاریابی اثربخش و تبلیغات هدفمند باید به تبلیغ نویسی توجه کنیم. کپی‌رایتینگ یک شیوه موثر برای جلب توجه مخاطب و افزایش نرخ تبدیل است.

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .