پیام صوتی
حرفه‌ای تر با مشتریان خود ارتباط بگیرید
10% تخفیف با کد: medianav 

لحن برند چیست و چرا اهمیت دارد؟

لحن برند

لحن صدا این نیست که شما چه می‌گویید، بلکه نحوه بیان کلمات است. شما کلمات مناسب را انتخاب می‌کنید و به آنها ترتیب، ریتم و سرعت می‌بخشید تا لحن صدا را بیافرید. لحن صدای برند در دنیای تجارت و بازاریابی به کلمات نوشتاری به جای گفتاری اشاره دارد. یک کسب و کار باید از یک لحن خاص در وبسایت، شبکه‌های اجتماعی، پنل پیامکی، ایمیل‌ها و سایر کانال‌های ارتباطی خود با مخاطب استفاده کند. در این مطلب به لحن برند و اهمیت آن اشاره می‌کنیم.

لحن برند چیست؟

لحن برند (Brand Tone) بازتابی از شخصیت و ارزش‌های برند شماست. هنگام صحبت کردن، شخصیت و ارزش‌های شما تغییر نمی‌کنند، اما نحوه انتقال کلمات تغییر می‌کند. لحن برند شما ممکن است بر اساس چند عامل مختلف مانند کاربر هدف، کانال ارتباطی و سایر موارد متفاوت باشد.

بگذارید یک مثال بزنیم:

«وقتی با رئیس خود صحبت می‌کنید، احتمالاً به شکلی رسمی ارتباط می‌گیرید. با این حال، هنگامی که به یک دوست نزدیک پیام می‌دهید، احتمالاً لحن شما غیررسمی‌تر و خودمانی است. در هر دوی این موارد، شخصیت و ارزش‌های شما تغییر نکرده‌اند (صدای برند)، اما نحوه برقراری ارتباط شما تغییر کرده است (لحن برند).»

وقتی به تن برند فکر می‌کنید، به احساسات بیندیشید. آیا شما خوشحال، عصبانی، کنجکاو، کنایه آمیز، محتاط به نظر می‌رسید؟ کلماتی که می‌گویید بسته به نحوه بیان آ‌نها، می‌توانند در ذهن مخاطب شما معنای کاملا متفاوتی پیدا کنند. بارها این جمله را شنیده‌ایم که فردی به ما گفته است: «از لحن حرفت زدنت خوشم نیومد!»

تفاوت بین لحن برند و صدای برند

شما قدیمی‌ترین دوست خود را می‌شناسید، چه چیزی او را می‌خنداند؟ چه چیزی او را به گریه می‌آورد؟ چگونه زندگی خود را می‌گذراند؟ همچنین می‌دانید که دوست شما چگونه به رویدادهای زندگی واکنش نشان می‌دهد و در موقعیت‌های مختلف مانند یک مهمانی، در محل کار، با والدین، با فرزندان، در یک بحران و سایر موارد چه کلماتی بیان می‌کند؟ لحن بیان دوست شما با هر موقعیتی تغییر می‌کند، اما شخصیتش ثابت می‌ماند.

وقتی این قیاس را برای برند خود اعمال می‌کنید، به نتیجه زیر می‌رسید:

صدای برند شخصیت شرکت شماست و در همه کانال‌های بازاریابی و تبلیغاتی ثابت است و تغییر نمی‌کند. لحن برند پاسخ احساسی صدای برند شماست. لحن شما بسته به موقعیت تغییر می‌کند. این موضوع نشان می‌دهد که شما احساس مخاطب هدف خود را درک می‌کنید و می‌توانید با او همدلی ایجاد کنید.

اهمیت لحن صدا

لحن برند شخصیت و مجموعه ارزش‌های برند را تجسم کرده و بیان می‌کند. هر کجا که برندسازی به شکلی قوی اجرا شود، لحن کسب و کار در خط مقدم بازاریابی قرار داشته است. اهمیت لحن صدای برند را می‌توان در موارد زیر جستجو کرد:

مزایا لحن برند برای کسب و کارها

متمایز شدن

لحن یک برند باید متمایز، قابل تشخیص و منحصر به فرد باشد. همه ما زبان، چه نوشتاری و چه گفتاری را به روش خود به کار می‌بریم. البته فرهنگ و گویش مهم‌ترین عواملی هستند که رویکرد ما را به واژه‌ها دیکته می‌کنند. اما هر یک از ما ویژگی‌های خاص خود را داریم که باعث می‌شود از عبارات مورد علاقه خود را با ریتم و سرعت خاصی استفاده کنیم. این موضوع درباره در کسب و کارها نیز صادق است؛ آنها باید لحن متفاوتی داشته باشند تا صدایشان شنیده شود.

اعتماد سازی

پیوند قوی بین آشنایی و اعتماد وجود دارد. از آنجایی که چیزی آشنا به تلاش کمی برای پردازش ذهنی نیاز دارد، ما بیشتر با آن احساس راحتی می‌کنیم. یک شرکت باید در استفاده از زبان ثابت قدم باشد تا بیان آن زبان برای مشتری آشنا باشد. بنابراین، ایجاد یک لحن خاص از صدا، نقش مهمی در این اعتماد سازی ایفا می‌کند. برای مثال، اگر در شعار شرکت خود مفهومی مانند شجاعت را نشانه گرفته‌اید، باید شجاعت در تک تک کلمات و ریتم شعار شما وجود داشته باشد. به این صورت، مخاطب با شعار برند ارتباط می‌گیرد، زیرا برایش آشنا خواهد بود.

تأثیرگذاری

همانطور که مایا آنجلو نویسنده آمریکایی یک بار گفت: «مردم همیشه آنچه که می‌گویید یا حتی کاری که انجام می‌دهید را به خاطر نمی‌آورند، اما همیشه به یاد می‌آورند که چه احساسی در آنها ایجاد کرده‌اید.» شما باید چیزی را بیان کنید که احساس خاصی را ایجاد کند. افراد می‌توانند به زبان بسیار حساس باشند و به محض اینکه شروع به شنیدن یا خواندن کلمات کنند، تصوراتی در ذهنشان شکل بگیرد.

یک درخواست ساده را می‌توان به روش‌های مختلف بیان کرد:

  • «اتفاقاً قلمی نداری که بتوانم قرض بگیرم؟»
  • «آیا قلمی داری که بتوانم قرض بگیرم؟»
  • «آن خودکار را به من بده.»

نایکی، صدای برند و لحن برند

برند نایکی بیشتر با لوگوی و شعارش «JUST DO IT.» شناخته می‌شود. این برند به دلیل لحن صدای منحصر به فرد خود معروف است. برند نایکی توانسته لحنی الهام ‌بخش، مثبت و قدرتمندی را به تصویر بکشد که حتی غیرورزشکاران را به شعارش تشویق می‌کند. تاکتیک نایکی الهام بخشیدن به مخاطبانش است.

با اینکه نایکی سعی می‌کند تا مشتریان خود را به خرید محصولاتش تشویق کند، اما تاکتیک اصلی نایکی این است که مصرف کنندگان را وادار به بلند شدن و تلاش برای موفقیت در زندگی کند. نایکی لحن رقابتی و الهام بخش خود را از سرچشمه داستان برندش ساخته است. رابطه کلیدی بین نایکی و لحن برندش به ترویج الهام، عزم، امید، شجاعت و پیروزی در بین عموم مردم شده است.

نایک در سال‌های اخیر با لحن برند خود عملکرد خوبی داشته است. برای مثال، بحران همه ‌گیری کووید-19 را در نظر بگیرید. در شروع فاصله ‌گذاری اجتماعی، نایکی کمپینی را در پاسخ به حمایت از فاصله‌ گذاری اجتماعی ایجاد کرد. در این کمپین افراد زیادی به جای بیرون از خانه، در داخل خانه کار می‌کردند. این تبلیغ حتی اسطوره بسکتبال معروف، لبرون جیمز را نیز به نمایش گذاشت. این برند نه تنها از لحن برند خود برای همدردی و حمایت از اتحاد مردم برای همکاری با هم جهت مبارزه با این بیماری همه گیر استفاده کرد، بلکه صدای برند و پیام کلی خود را نیز تقویت نمود.

لحن برند از کجا شروع می‌شود؟

لحن یک برند بیانگر ارزش‌ها و طرز تفکر یک شرکت است. نمی‌توان لحن را با تصورات خود ایجاد کرد، بلکه باید از اهداف و ارزش‌های کسب و کارها شما ریشه بگیرد. درحقیقت، قبل از اینکه بتوانید درباره نحوه نوشتن فکر کنید، باید درباره آنچه می‌نویسید تصمیم بگیرید. این مهم باید با این سوال بدیهی شروع شود: «چه چیزی می‌خواهید به دنیا بگویید؟»

تنها زمانی که هدف اصلی ارتباط خود را با مخاطب مشخص کردید، این امکان را دارید لحن برند خود را ایجاد کنید. برای شناسایی ارزش‌های خود، از افراد شرکت بخواهید به شما بپیوندند تا در مورد آنچه مخاطب فکر می‌کند و علاقه دارد، نظر خود را بیان کنند. سپس ببینید که پاسخ همه در چه مواردی مشترک هستند. در این حالت، می‌توانید توازنی بین ارزش‌های شرکت و ارزش‌های مخاطبان خود ایجاد کنید.

تاثیر پیامک در ایجاد لحن برند قوی

ایجاد لحن برند برای همه مشاغل مهم است، اما چگونه می‌توان لحنی به یاد ماندنی ایجاد کرد؟ پیامک در مقایسه با سایر اشکال ارتباط الکترونیکی به غیر رسمی بودن شهرت داند. غیر معمول نیست که به دوستان خود با پاسخ‌های یک کلمه‌ای پیامک کنید و از ایموجی ها و اختصارات متنی استفاده نمایید. پس می‌توانید از این مزیت حتی برای ارتباط گرفتن با مخاطبان هدف خود نیز بهره ببرید.

مشتریان شما به دلایلی شما را دنبال می‌کنند. آنها به احتمال زیاد به محصولی که شما می‌فروشید علاقه دارند و مشتاق محصولات جدیدتان هستند. پس لحظه‌ای را به تجسم مشتریانی که هدف قرار داده‌اید اختصاص دهید. آنها از برند شما چه می‌خواهند؟ به راحتی می‌توانید نیازهای مخاطب خود را در پیامک خلاصه کرده و اثر قوی در آنها ایجاد کنید.

لحن برند خود را در پیامک منعکس کنید، زیرا پیامک به سرعت خوانده می‌شود. مردم عاشق جملات کوتاه هستند و این جملات را به راحتی در حافظه خود نگه می‌دارند. پس سعی کنید روی کلمات درست سرمایه گذاری کنید و با ایجاد یک لحن منحصر به فرد، مخاطبان خود تحت تاثیر قرار دهید. پیامک نسبت به ایمیل می‌تواند اثربخشی کمپین‌های بازاریابی شما را افزایش دهد، زیرا 98 درصد خوانده می‌شود و ارزان قیمت است.

کلام آخر

لحن برند در مورد روش‌های خاصی است که در آن از صدای برند خود برای بیان شخصیت کسب و کار و ایجاد ارتباط عاطفی با مخاطبان استفاده می‌کنید. در حالی که صدای برند شما در تمام ارتباطات شما یکسان می‌ماند، لحن شما متناسب با شرایطی که با آن سروکار دارید و نوع شخصیتی که به آن می‌پردازید، تغییر می‌کند.

سازگاری با لحن برند در طیف گسترده‌ای از ارتباطات می‌تواند بسیار چالش برانگیز به نظر برسد، اما با داشتن یک سیستم پیشرفته می‌توانید موقعیت خود را در بازار تقویت کنید. این امکان را دارید از پنل پیامکی پیشرفته مدیانا استفاده کنید تا تحولی بزرگ در ارتباطات خود ایجاد کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با تیم مشاوران ما تماس بگیرید.

 

5/5 - (1 امتیاز)
آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
Hidden
MM slash DD slash YYYY
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .