نیاز مشتری چیست؟ چگونه نیاز مشتری را بشناسیم؟

چگونه نیاز مشتری را بشناسیم

شناسایی نیازهای مشتری برای هر کسب‌وکاری اصل اول بقا و ادامه حیات است. شناسایی نیازها بر یافتن و حفظ مشتری تمرکز دارد تا درنهایت به فروش پایدار منجر شود. این وظیفه‌ای است که شبکه فروش و بازاریابان بر عهده دارند تا با استفاده از تکنیک‌های ویژه، نیاز مشتری را بشناسند و بکوشند تا آن نیازها را به بهترین نحو برآورده کنند. در این مقاله نیاز مشتری را توضیح داده‌ایم و به بررسی انواع نیازها و ارائه تکنیک‌های شناسایی نیازها پرداخته‌ایم. در آخر نیز به کمک‌هایی که می‌توان از تبلیغات پیامکی برای پاسخ گفتن به نیاز مشتریان گرفت اشاره کرده‌ایم.

نیاز مشتری چیست؟

نیاز مشتری به تمامی خواسته‌ها یا انتظاراتی اشاره دارد که مشتری از یک محصول یا خدمات می‌خواهد. همچنین در پژوهش‌های بازار، نیازهای مشتری به عنوان عوامل مؤثری تعریف می‌شود که آن‌ها را برای خرید محصول یا خدمات تحریک می‌کند. به همین منظور، شناسایی نیازهای مشتری درواقع درک دلایل تصمیم‌گیری او برای تامین مایحتاج است. این که بدانیم مشتریان ما چه کسانی هستند و چه نیازهایی دارند چشم‌انداز روشنی درباره نقش خود در بازار خواهیم داشت. شناخت نیازهای مشتریان از اهمیت بسزایی برخوردار است زیرا به شرکت‌ها و کسب‌وکارها کمک می‌کند تا محصولات یا خدمات خود را بهترین شکل ممکن ارائه دهند و رضایت مشتریان را افزایش دهند.

راههای شناخت نیاز مشتری

چرا شناسایی نیازهای مشتری مهم است؟

کسب‌وکارها برای درک نیازهای مشتری و برآورده کردن آنهاست که به حیات خود ادامه می‌دهند. شناسایی بهتر این نیازها منجر به افزایش فروش و ایجاد رضایت در مشتریان می‌شود. 76 درصد از مشتریان انتظار دارند که شرکت‌ها نیازهای آن‌ها را درک کنند. با کسب‌وکارهایی که تحت یک فرآیند چرخه‌ای پیش‌بینی و برآوردن نیازهای مشتری فعالیت می‌کنند، می‌توانید نتایج سریع و مثبتی داشته باشید. قبل از تبلیغات تجاری یا راه‌اندازی محصول خود، دانستن نیازها و خواسته‌های مشتریان‌تان بسیار مهم است. هرچه بیشتر در مورد مشتریان خود بدانید، بهتر می‌توانید موقعیت برند خود را حول نیازهای آن‌ها تعریف کنید و کسب‌وکار خود را رشد دهید. در این مسیر می‌توانید از پنل تبلیغاتی اس ام اس نیز برای تدوین کمپین‌های تبلیغی هدفمند استفاده کنید.

تکنیک‌هایی برای شناسایی نیازها و خواسته‌های مشتری

برای شناسایی نیازهای مشتریان روش‌های مختلفی وجود دارد که شرکت‌ها بسته به میزان منابع و برنامه‌های خود از آن در سطوح مختلف استفاده می‌کنند. به طور خلاصه، شناخت نیازهای مشتریان نیاز به یک رویکرد گسترده و چندجانبه دارد. ترکیبی از تحقیقات بازار، تحلیل داده‌ها، ارتباط مستقیم با مشتریان، و مطالعه مستمر از تجربیات مشتریان می‌تواند به کسب و کار شما در فهم بهتری از نیازهای مشتریان و بهبود ارائه محصولات و خدمات کمک کند. در ادامه به پرکاربردترین تکنیک‌های شناسایی نیاز مشتریان می‌پردازیم.

شناسایی نیاز مشتری از مسیر مطالعه و تحقیقات بازار

مطالعه بازار به شما اطلاعات مفیدی درباره رفتارها، ترجیحات و الزامات مشتریان می‌دهد. تحلیل بازار و مطالعه رقبا می‌تواند به شناخت بهتری از نیازهای مشتریان منجر شود. انجام تحقیقات بازار به شما این امکان را می‌دهد که نظرات و بازخوردهای مشتریان را بررسی کنید. نظرسنجی‌ها، مصاحبه‌ها، و تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌تواند به شناخت نیازهای مشتریان کمک کند.

شناسایی نیاز مشتری از طریق تحقیقات بازار

 شناسایی نیاز مشتری از راه رصد شرکت‌های رقیب

شرکت‌های موفق به طور پیش‌فرض شناخت دقیقی از نیازهای مشتریان‌شان دارند، پس اگر این شرکت‌ها در حوزه فعالیت شما هستند، بررسی آن‌ها می‌تواند در شناخت مشتری به شما کمک کند. برخی شرکت‌ها پروژه‌های سنگین و پرخرجی برای شناسایی نیاز مشتری و بازار تعریف می‌کنند و شما با رصد نتایج اقدامات آن‌ها می‌توانید می‌توانید به درک آن‌ها از نیاز مشتریان نزدیک شوید.

شناسایی نیاز مشتری از راه شناخت مشتریان فعلی

برخی اوقات نظریه‌ها و افکاری که شما در مورد محصولات یا خدمات‌تان دارید ممکن است با واقعیت مشتریان متفاوت باشد. برای شناسایی نیازهای واقعی، ارتباط با مشتریان و درک عمیق از تجربیات آن‌ها اساسی است. بررسی کنید که مشتریان شما چه کسانی هستند؟ چرا از شما خرید می‌کنند؟ چگونه خرید می‌کنند؟ توانایی مالی‌شان در چه سطحی است؟ و از شما چه انتظاراتی دارند؟ این برای یافتن مشتریان جدید و شناخت نیازشان به شما کمک می‌کند.

 شناسایی نیاز مشتری از راه بررسی غیرمستقیم

شما در مطالعه بازار می‌توانید با ایجاد نظرسنجی و نظرخواهی از افکار مشتریان خود آگاه شوید اما روش‌های غیرمستقیم شناسایی مشتری باعث درک عمیق‌تری از آنان می‌شود. بررسی نظرات آنان در شبکه‌های اجتماعی و گروه‌های پیام‌رسان‌ها می‌تواند تصویر دقیقی از خود واقعی مشتری را در بیان نیازهایش به شما بدهد. بررسی تجربه مشتریان با محصولات یا خدمات شما می‌تواند نقاط قوت و ضعف را مشخص کند. با ارائه فرصت به مشتریان برای به اشتراک گذاری تجربیات‌شان، می‌توانید به نیازهای آن‌ها بهترین پاسخ را بدهید.

رابطه مداوم با مشتری و پیگیری بازخوردها

شناخت یک روند مستمر و پالایشی است و در طول زمان تکمیل می‌شود. نظرات و بازخوردهایی که از مشتریان دریافت می‌کنید، می‌تواند راهنمایی خوبی برای بهبود محصولات و خدمات شما باشد. پذیرش نظرات و شنیدن نقدها و پیگیری اقداماتی جهت اصلاح نقاط ضعف می‌تواند شناخت ما از نیازهای مشتریان را تکمیل کند و به ما در برآورده کردن نیازها یاری برساند. با خرید خط خدماتی در پنل‌های پیامکی می‌توانید رابطه دو سویه خود را با مشتری تنظیم کنید و با ایجاد نظرسنجی نقد و نظرات مشتریان را بی‌واسطه بگیرید.

دسته‌بندی انواع نیازهای مشتری برای شناسایی بهتر

نیازهای مشتری را می‌توان تحت دو عنوان کلی نیازهای محصول و نیازهای خدمات دسته‌بندی کرد و مورد شناسایی قرار داد.

نیازهای محصول: اگر محصول شما با نیازهای مشتریان شما مطابقت داشته باشد، آنها خریداران بالقوه شما خواهند شد و هم در مسیر مشتری پایدار و وفادار حرکت خواهند کرد و هم بهترین مبلغ شما خواهند بود. ویژگی‌های اصلی نیاز محصول به قیمت، ویژگی‌ها و اثربخشی محصول ارتباط دارد. این‌ها مفاهیمی است که بر نیاز مشتری در حوزه محصول متکی است و مشتری را می‌توان به واسطه مطالباتش در این باره شناخت.

نیازهای خدمات: نیازهای خدماتی به نیازهای عاطفی مشتریان اشاره دارد. توانایی رفع نیازهای خدماتی مشتری می‌تواند به کسب و کار شما مزیت رقابتی بدهد و الگوی خوبی برای سایر برندها باشد. ویژگی‌های کلیدی خدمات خوب را باید در همدلی، شفافیت و اطلاعات جست. شناسایی این نیازهایی عاطفی و برآورده کردن آن‌ها شناخت دقیقی از مجموعه نیازهای مشتری به کسب‌وکارها خواهد داد. این شناسایی همراه با آگاهی از راه‌های افزایش مشتری به فروش بیشتر و یافت مشتریان وفادار منجر خواهد شد.

 چگونه از تبلیغات پیامکی برای پاسخ به نیاز مشتریان استفاده کنیم؟

تبلیغات پیامکی یک راهکار کارآمد برای ارتباط مستقیم با مشتریان است و می‌تواند برای پاسخ به نیازهای آن‌ها استفاده شود. در زیر تعدادی از راهکارهای موثر برای استفاده از تبلیغات پیامکی به منظور برآورده کردن نیازهای مشتریان آورده شده است:

استفاده از تبلیغیات پیامکی برای شناخت نیاز مشتری

  •  ارائه تخفیف و پیشنهادات ویژه: ارسال پیامک‌های تبلیغاتی حاوی تخفیف‌ها، پیشنهادات ویژه، یا کد تخفیف به مشتریان می‌تواند آن‌ها را به خرید و استفاده از خدمات شما تشویق کند.
  •  اطلاع‌رسانی در مورد تازه‌ها و جدیدترین محصولات: با استفاده از پیامک، می‌توانید مشتریان را در جریان تازه‌ها، به‌روزرسانی‌ها و جدیدترین محصولات خود قرار دهید.
  •  پاسخ به سوالات و درخواست‌ها: ارسال پیامک به مشتریان برای پاسخ به سوالات آن‌ها یا رفع مشکلات ممکن است به افزایش رضایت و اعتماد آن‌ها کمک کند.
  •  تنظیم جلسات وقت‌گیر: اگر فرآیند خدماتی یا محصولات شما نیاز به وقت‌گیری دارد، می‌توانید از تبلیغات پیامکی برای تنظیم جلسات یا وقت‌های مناسب برای مشتریان استفاده کنید.
  •  گزارش عملکرد محصولات: اطلاع‌رسانی به مشتریان در مورد نحوه استفاده از محصولات، نکات کاربردی و گزارش عملکرد محصولات می‌تواند به آن‌ها در استفاده بهتر و موثر از محصولات شما کمک کند.
  •  شناسایی ترجیحات مشتری: با ارسال پیامک‌های بازخورد، نظرسنجی یا پرسش‌نامه، می‌توانید ترجیحات مشتریان را شناسایی کرده و خدمات یا محصولات خود را بر اساس این ترجیحات بهینه‌سازی کنید.
  •  اطلاع‌رسانی درباره رویدادها و تخفیفات مناسبتی: اطلاع‌رسانی در مورد رویدادها، فروش‌های ویژه و تخفیف‌های محدود مدت می‌تواند ترغیب‌کننده باشد و مشتریان را به اقدام فوری ترغیب کند. این اطلاع‌رسانی را می‌توانید با استفاده از قابلیت ارسال پیامک تبلیغاتی منطقه ای در حجم وسیعی از مخاطبان خود در یک محدوده جغرافیایی انتشار دهید.
  •  استفاده از شخصی‌سازی: با استفاده از اطلاعات شخصی مشتریان، می‌توانید پیامک‌ها را شخصی‌سازی کرده و تجربه فردی برای آن‌ها ایجاد کنید.
  •  ارائه آموزش‌ها و نکات کاربردی: ارسال پیامک‌های حاوی آموزش‌ها، نکات کاربردی و اطلاعات مفید می‌تواند مشتریان را بهبود دهد و ارتباط بیشتری با آن‌ها برقرار کند.

 

داشتن اطلاعات دقیق از نیازها و خواسته‌های مشتری، نه تنها به افزایش فروش و رشد کسب‌وکار کمک می‌کند، بلکه به شناخت درست و گسترده برند نیز منجر می‌شود. شما با شناسایی نیازهای مشتریان، برند خود را با آن نیازها همسو می‌کنید و این به استحکام باشگاه مشتریان وفادار شما خواهد انجامید و شما را یک قدم جلوتر در بازار نگه خواهد داشت. در این مقاله به معرفی نیاز مشتری و اهمیت شناسایی این نیازها در رشد و ارتقا کیفیت محصولات و افزایش فروش پرداختیم و تکنیک‌هایی برای شناسایی دقیق این نیازها ارائه کردیم.

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
Hidden
MM slash DD slash YYYY
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .