محتوای ویروسی به اندازهای در میان مردم گسترش مییابد که هیچ جنبدهای از وجود آن بیخبر نمیماند! به نوعی، میلیونها نفر چنان جذب یک محتوای تصویری در اینستاگرام یا سایر شبکههای اجتماعی میشوند که انگار توسط یک متخصص روانشناسی، هیپنوتیزم شدهاند.
با اینکه بازاریابی محتوای ویروسی اغلب مستلزم شانس و زمان است، در بیشتر موارد به استراتژی، تفکر و توجه به جزئیات بستگی نیاز دارد. هدف نهایی یک تیم بازاریابی، ویروسی شدن محتوا است. پستهای ویروسی میتوانند توجه را به سمت برند معطوف کنند و برای کسب و کار ارزش آفرینی نمایند. پس اگر میخواهید بدانید چگونه محتوای خود را وایرال کنید، این مطلب را تا پایان بخوانید.
آنچه در این مطلب میخوانید:
محتوای ویروسی چیست؟
محتوای ویروسی (Viral Content) به مطالبی اطلاق میشود که به سرعت پخش میگردد و تعداد زیادی بازدید را به خود جلب میکند. محتوای ویدیویی رایجترین محتوای ویروسی است، اما متن، تصاویر و اینفوگرافیکها نیز در این حوزه بسیار موثر هستند. بازاریابی ویروسی شامل انتشار سریع محتوا از فردی به فرد دیگر است. در این حالت، کاربران به عنوان حامیان برند عمل میکنند.
با توجه به حجم بالای محتوای اینترنتی، جلب توجه مخاطبان هدف خود برای کسب و کار کار دشواری است. بسیاری از برندها متوجه میشوند که بازاریابی ویروسی نیاز به صرف هزینه زیاد ندارد، زیرا بازاریابی دهان به دهان روش اصلی انتشار محتوای در میان مردمان است. با این حال، رسانههای اجتماعی فرصتهای جدیدی را به کسب و کارها برای تعامل با مخاطبان ارائه میدهند.
بگذارید یک مثال بیاوریم:
«چالش ALS Ice Bucket Challenge را یادتان میآیند. قبل از اینکه انجمن اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) از چالش سطل یخ برای افزایش آگاهی و ایجاد کمکهای مالی استفاده کند، این چالش از قبل وجود داشت. با این حال، انتشار گسترده ویدیوهای سطل یخ ALS در رسانههای اجتماعی، حسی جهانی ایجاد کرد که آگاهی نسبت به بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک را به شدت افزایش داد.»
ویژگیهای بازاریابی ویروسی
همه نمونههای بازاریابی ویروسی، عمدی یا تصادفی، سه چیز مشترک دارند که شامل پیام، پیام رسان و محیط است. هر سه این موارد باید برای ایجاد یک کمپین بازاریابی ویروسی موفق استفاده شوند. پیام یک محتوای ویروسی باید واضح، جدید و منحصر به فرد باشد. پیام باید مطابق با نیازهای مخاطبان و مسائل رایج دنیای امروز باشد. از همه مهمتر، محتوا باید به شکلی حرفهای کار شود و مخاطب را جذب خود کند.
پیام رسان به نوع کانال بازاریابی بستگی دارد. با کمک شبکههای اجتماعی، بازاریابی ویروسی سریعتر از کمپینهای بازاریابی سنتی در میان مردم گسترش پیدا میکند و حتی هزینه کمتری نیز دارد. اینستاگرام، فیسبوک، یوتیوب، لینکدین و سایر رسانههای اجتماعی، مهمترین نقش را در وایرال شدن یک محتوا دارند. انتخاب درست کانال پیام رسان در به دست آوردن مخاطبان زیاد و کمک به برندسازی موثر است.
ویژگی بعدی محتوای ویروسی، محیط است. محیط به آنچه برای کاربران در یک محدوده جغرافیایی خاص مربوط میشود، دلالت دارد. یک محتوا ممکن است فقط مردم ایران را هدف قرار دهد، اما محتوای دیگر بر تمام مردم جهان تمرکز دارد. همچنین کمپینها محتوای ویروسی ممکن است از چندین ابزار مانند ویدیوها، بازیها، تصاویر، ایمیل، پنل پیامکی و محصولات رایگان استفاده کنند تا احساسات کاربران را برانگیزانند و آنها را به تعامل وادار کند.
نحوه تولید محتوای ویروسی
شما میتوانید حجم زیادی از ترافیک و آگاهی از برند را با یک محتوای ویروسی ایجاد کنید. علاوه بر این، محتوای وایرال شده در مقایسه با تبلیغات پولی نسبتاً ارزان است، زیرا ترافیک زیادی را از طریق اشتراک گذاری اجتماعی ایجاد خواهد کرد. پس اگر میخواهید در مورد نحوه تولید محتوای ویروسی بیشتر بدانید، ادامه مطلب را بخوانید:
1- مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید
قبل از تصمیم گیری در مورد یک موضوع، باید حداقل پنج مکان (وبسایت و شبکههای اجتماعی) را تعیین کنید که میتوانید محتوا را در آنجا به اشتراک بگذارید. در مرحله بعد، مطمئن شوید که آن پنج مکان کاربران بالقوه و فعالی دارند. موضوع شما باید خاص باشد تا سریعاً مخاطبانی که محتوای شما را دوست دارند و با آن در تعامل هستند را شناسایی کنید.
2- محتوای با کیفیت ایجاد کنید
مهمترین چیزی که باید به خاطر بسپارید، تولید محتوای با کیفیت است. کیفیت محتوای شما همچنان بر میزان ترافیک دریافتی تأثیر میگذارد، حتی اگر ویروسی نشوند! در ادامه چند نکته مهم برای ایجاد محتوای با کیفیت وجود دارند که بهتر توجه کنید:
- از جملات یا پاراگرافهای بیش از حد طولانی استفاده نکنید.
- نحوه ساخت یک ویدیوی ویروسی را بیاموزید.
- از صحت گرامر و املای خود مطمئن شوید.
- محتوای تصویری جذاب و خاص تولید کنید.
- از کلمات خیلی سنگین و قصار استفاده نکنید.
3- احساسات واقعی خود را در محتوا بگنجانید
اکثر مردم به دنبال محتوایی نیستند که روایت تکراری داشته باشد، آنها محتوایی با اصالت را دوست دارند. اگر بتوانید محتوا را به یک چیز خاص از زندگی خود مرتبط کنید، احتمال بیشتری دارد که محتوا به سرعت پخش شود. برای مثال، تولد همسر شما میتواند یک موضوع احساسی باشد که به عشق شما به همسرتان وابسته است. حتی اگر میخواهید نسبت به یک موضوع خاص محتوا تولید کنید، سعی کنید نظر و احساس واقعی خود را در ویدئو بگنجانید.
4- بخش طنز را فراموش نکنید
یکی از بهترین نکات برای یک استراتژی بازاریابی محتوای ویروسی فوق العاده این است که محتوا را سرگرم کننده و جذاب بسازید. مردم اغلب ویدیوها و پستهایی را به اشتراک میگذارند که یک حالت طنز دارند. به عنوان مثال، امروز صبح احتمالاً محتوایی طنز در فیس بوک یا توییتر خود دیدهاید که آن را با دوستاننان به اشتراک گذاشتهاید. مطمئن شوید که مخاطب هدف شما از دیدن محتوا سرگرم میشود و احساس خوبی پیدا میکند.
5- از تصاویر منحصر به فرد استفاده کنید
استفاده از تصاویر جدید که خودتان گرفتهاید، اصالت کارتان را مشخص میکند. تشخیص عکسهای استوک (کپی) در یک نگاه آسان است و کمبود تلاش و خلاقیت در تولید محتوا باعث عدم انتشار محتوا در میان مردم میشود. تصاویر شما باید ویژگیهای زیر را داشته باشند:
- تصویر باید وضوح بالایی داشته باشد.
- اندازه تصویر باید مطابق با پلتفرم مورد نظر باشد.
- بهتر است خودتان عکس را تهیه کنید.
- مطمئن شوید تصویری که انتخاب میکنید داستان خاصی را بیان میکند.
6- طول محتوای مناسب را انتخاب کنید
هیچ فرمولی برای تعیین طول محتوای یک پست ویروسی وجود ندارد. برخی از کارشناسان میگویند که یک ویدئوی یک دقیقهای در اینستاگرام کفایت میکند، برخی دیگر ویدئوهای بلند را ترجیح میدهند؛ اما مهم نیست طول محتوا چقدر است، چیزی که اهمیت خواهد داشت این است که مخاطب از اول تا پایان با محتوا همراه باشد. حتی محتوای شما ممکن است یک عکس مفهومی باشد که مخاطب را برای چندین ثانیه به خود جذب میکند. چند ویژگی وجود دارند که بر طول محتوا تأثیر میگذارند:
- کیفیت محتوا
- مخاطبان هدف
- صنعت یا موضوع محتوا
- ارائه اطلاعات ارزشمند
7- محتوا را در ساعات اوج مصرف منتشر کنید
مهمترین نکته برای ایجاد استراتژی بازاریابی محتوای ویروسی، انتشار محتوا در ساعتی است که مخاطبان بیشتری در پلتفرم حضور دارند. دانستن زمان انتشار یک روش ساده برای جلب توجه مردم است. تقریباً همه صنایع دارای یک دوره اوج هستند که در آن بیشتر مخاطبان مشتاق به اشتراک گذاری محتوا خواهند بود. برای مثال، اینستاگرام یک بخش به نام « Insight» دارد که برای تجزیه و تحلیل میزان بازدید یا پیک ساعت استفاده میشود.
کلام آخر
بازاریابی ویروسی یک تکنیک ارزان و موثر برای افزایش آگاهی و تبلیغ یک برند یا محصول است. شرکتها برای به اشتراک گذاشتن کمپینهای تبلیغاتی و تجربیات مثبت خود، به مخاطبان یا کاربران هدف وابسته هستند. کمپینهای موفق میتوانند به رشد شرکت، ورود به بازارهای جدید و افزایش درآمد کمک کنند. شرکتها باید پلتفرمهای مناسبی را برای تبلیغ انتخاب کنند و محتوای خود را طوری تولید نمایند که به سرعت پخش شود.
اگر محتوا بد باشد، نتایج نامطلوبی را به همراه خواهد داشت که میتواند اعتبار یک شرکت را خدشهدار کند؛ اما اگر محتوای ویروسی با برنامه ریزی هدفمند انجام شود، منجر به موفقیت و کسب درآمد بالای میشود. شما میتوانید با ادغام بازاریابی پیامکی با کمپین بازاریابی ویروسی، تعامل با مخاطبان خود را افزایش دهید. برای استفاده از خدمات پیامکی مدیانا با تیم مشاوران ما تماس بگیرید.