پیام صوتی
حرفه‌ای تر با مشتریان خود ارتباط بگیرید
10% تخفیف با کد: medianav 

حمایت از برند چیست و چرا اهمیت دارد؟

راهنمای حمایت از برند

ممکن است تعجب آور باشد، اما مشتریان شما ممکن است همیشه حامی برند شما نباشند! در واقع، از هر سه مصرف کننده تنها یک نفر معتقد است که می‌تواند به برندهای موجود در بازار اعتماد کند. پس اگر کسی نمی‌تواند به برند شما اعتماد کند، چگونه می‌توانید انتظار داشته باشید که از محصول یا خدمات شما استفاده کند؟ مشتریانی که به برند شما اعتماد می‌کنند، در هر موقعیتی از کسب و کارتان حمایت خواهند کرد. در این حالت، مشتریان به حامیان برند شما تبدیل می شوند. در این بررسی به طور کامل در مورد اهمیت حمایت از برند برای توسعه کسب و کار و درآمدزایی بیشتر صحبت می‌کنیم.

حمایت از برند چیست؟

حمایت از برند (Brand Advocacy) در مورد تبلیغ برند شما از طریق بازاریابی دهان به دهان است. مصرف کنندگانی که تمایل دارند نظرات و تجربیات مثبت خود را از برند شما در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند، به تبلیغ کسب و کارتان برای مشتریان جدید کمک می‌کنند و بر فروش شما تأثیر مثبت می‌گذارند. درحقیقت، حامیان برند بر 50 درصد از مشتریانی که تصمیم به خرید تاثیر مستقیم دارند.

بگذارید یک مثال بیاوریم:

«اپل یک شرکت فناوری پیشرو است که برخی از نوآورانه‌ترین محصولات موجود در بازار را تولید کرده است. اپل با #AppleEvent (رویدادهای محصولات جدید اپل) و تجربه iStore (فروشگاه‌های اپل) موفق شده است مشتریانش را به حامیان برند خود تبدیل کند. اپل این کار را بدون حتی یک توییت در حساب توییتر خود انجام داده است که 6.2 میلیون دنبال کننده دارد. استراتژی بازاریابی اپل روشی غیر مستقیم برای تشویق مصرف کنندگان است تا حامیان برند باشند، بدون اینکه واقعاً از آنها بخواهد این کار را انجام دهد.»

کسب و کارها از راه‌های مختلف برای تقویت ارتباط خود با مشتریان استفاده می‌کنند. از این طریق می‌خواهند تا اعتماد مشتری را به دست آورند تا نام برندشان همیشه در ذهن آنها قرار گیرد. 

اهمیت حمایت از برند

مدیریت شهرت برند نه تنها برای اهداف بازاریابی، بلکه برای کسب و کار شما مهم است. طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد، یک چهارم ارزش بازار یک شرکت می‌تواند مستقیماً با شهرت آن مرتبط باشد. اگر شهرت خوبی داشته باشید و محصول ارزشمندی ارائه دهید، مشتریان بارها و بارها از شما خرید خواهند کرد. به علاوه، مشتریان به دوستان خود خواهند گفت که از شما خرید کنند.

بدون اینکه واقعا بدانید، حامیان برند اغلب به بازاریاب شما تبدیل می‌شوند، زیرا محتوای تولید شده توسط کاربر را تولید می‌کنند و به شما تبلیغات رایگان ارائه می‌دهند. از بررسی‌های ویدئویی محصول گرفته تا پست‌های اینستاگرام که به طور خاص نام برند شما را ذکر می‌کنند، حامیان برند به افزایش آگاهی از برند کمک خواهند کرد. این موضوع رابطه مستقیمی برندسازی دارد و به شما کمک می‌کند تا به شهرت برسید.

نحوه ایجاد حمایت از برند

استراتژی‌های حمایت از برند به مصرف کنندگان انگیزه‌هایی می‌دهند تا درباره برند و شرکت شما به شکل مثبتی با دیگران صحبت کنند. هدف این است که آنها را تشویق کنید تا کسب و کار شما را تبلیغ کنند. به مشتریانی که این کار را به خوبی انجام می‌دهند پاداش دهید.

نمودارهای بازاریابی نشان می‌دهند، یک حامی برند هر بار که درباره شرکت شما صحبت می‌کند، به ‌طور متوسط به 150 نفر اطلاع رسانی می‌کند. بنابراین اگر چهار حامی برند داشته باشید، حدود 600 نفر می‌توانند در معرض برند شما قرار بگیرند. در این میان می‌توانید به برخی از موارد زیر توجه کنید:

  • چگونه به مشتریان پاداش می‌دهید؟
  • چگونه شبکه مشتریان خود را تقویت می‌کنید؟
  • چگونه مشتریان را قادر می‌سازید که از برند شما حمایت کنند؟

وقتی بتوانید به این سه سوال پاسخ دهید، می‌توانید یک استراتژی حمایت از برند را به وجود آورید که واقعاً می‌تواند به تبدیل مشتریان به حامیان اصلی برند شما کمک کند.

روش های حمایت از برند

تاثیر روابط عمومی بر حمایت از برند

یک قیف فروش معمولی ممکن است در خرید متوقف شود و مشتری بعد از به دست آوردن محصول، ارتباط خود با برند را قطع کند؛ اما یک سفر ایده آل برای مشتری در واقع به حمایت از برند و بازاریابی دهان به دهان ختم می‌شود. حامیان برند ارزش بسیار زیادی برای برند دارند، اما روابط عمومی چه نقشی در این موضوع دارد؟ تاثیر روابط عمومی بر حمایت از برند در سه مرحله زیر است:

  • آگاهی: فعالیت‌های روابط عمومی باعث آگاهی از برند می‌شوند که این مهم اولین گامی است که مصرف کننده در قیف خرید برمی‌دارد. ایجاد آگاهی از برند توسط کانال‌های بازاریابی مختلف مانند ایمیل، بازاریابی پیامکی و غیره انجام می‌شود.
  • وفاداری: روابط عمومی نقش مهمی در شکل دادن به تصویر برند شما دارد. تصویر قوی از شرکت می‌تواند به یک جزء اساسی در احساس مشتری نسبت به برند شما تبدیل شود. ناگفته نماند، پیش زمینه رسیدن به وفاداری، آگاهی از برند است.
  • حمایت: بعد از ایجاد وفاداری، اکنون زمان حمایت است. وقتی کاربر به مشتری وفادار تبدیل شد، برند شما را دهان به دهان منتقل می‌کند. عناصر حمایت از برند شامل نحوه تجربه مشتری نسبت به محصول، خدمات خوب مشتری و تصویر کلی برند می‌شوند.

حامیان برند یا سفیران برند؟

هر زمان که موضوع حمایت از برند مطرح می‌شود، یک سوال همیشه مطرح می‌شود: «تفاوت حامیان برند با سفیران برند چیست؟» تفاوت بین این دو در پول خلاصه می‌شود. اگر به مشتریان خود پول دهید، آنها سفیران برند شما هستند. اگر هم پول ندهید، آنها طرفداران و حامیان برندتان خواهند بود.

حامیان برند به شکل ارگانیک و بر اساس تجربه‌ای که از برند شما دارند، طرفدارتان شده‌اند. اینها مصرف کنندگانی هستند که محصولات یا خدمات شما را دوست دارند. حامیان برند که به طور ارگانیک رشد کرده‌اند، مایلند در مورد برند شما در رسانه‌های اجتماعی پست بگذارند، بدون اینکه شما از آنها بخواهید این کار را انجام دهند.

سفیران برند افرادی هستند که شما آنها را پیدا می‌کنید و برای حمایت از برند خود به آنها پول می‌دهید. سفیران برند در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرند، اما رایج‌ترین نمونه آن افراد مشهور، مدل‌های تبلیغاتی و حتی اینفلوئنسرها هستند. «مایکل جردن» ممکن است نایکی را دوست داشته باشد، اما محصولات نایکی را به صورت رایگان حمایت نمی‌کند؛ او یک سفیر پولی این برند است.

چگونه حامیان برند را پیدا کنیم و پرورش دهیم؟

احتمالاً از قبل طرفدارانی دارید که در مورد شرکت شما در شبکه‌های اجتماعی صحبت می‌کنند. آنها مشتریان، کارمندان و شرکای شما هستند که به صورت آنلاین یا آفلاین، برند شما را نمایندگی می‌کنند. درحقیقت، هر نقطه تماس شما با مشتری مهم است، زیرا باعث می شود تا مشتری به شما اعتماد کند. اگر شما شعبات فیزیکی دارید، حامیان برند خود را در شعبات خود پیدا خواهید کرد. اگر هم کسب و کارتان آنلاین است، حامیان برند خود را در فعالیت‌های دیجیتالی خود پیدا می‌کنید.

بهترین کارها برای ایجاد تعامل با حامیان برند، معمولاً همان اقداماتی هستند که برای ایجاد یک تجارت قوی نیاز دارید. این اقدامات اغلب شامل موارد زیر هستند:

  • متفکرانه به آنچه مصرف کنندگان می‌گویند گوش دهید.
  • با مشتریان در گفتگوهای آنلاین تعامل داشته باشید.
  • ارائه مشاوره یا خدمات مفید را دست کم نگیرید.
  • به مصرف کنندگان خود محصولات و خدمات عالی ارائه دهید.
  • محصولات و خدمات متمایزی ارائه دهید که مشتریان به آنها اهمیت می‌دهند.
  • قدردان و سپاسگزار مشتریان خود باشید.

کلام آخر

هنگامی که یک مشتری به یک حامی برند تبدیل می‌شود، کسب و کار شما به صورت ناخودآگاه به سمت موفقیت گام بر می‌دارد. بدین دلیل که شما بدون هزینه زیاد و تنها با ارائه محصولات با کیفیت، خدمات مشتری قوی و ارتباطات موثر توانسته‌اید مشتریان خود را به حامیان برندتان تبدیل کنید. یک طرفدار برند به یک اینفلوئنسر تبدیل می‌شود و در دنیای دیجیتال امروزی، یک اینفلوئنسر می‌تواند در مخاطبان دیگر تاثیر عمیقی بگذارد. شما می‌توانید برای توسعه روابط با مشتریانتان از خدمات پیامکی مدیانا بهره مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با تیم مشاوران ما تماس بگیرید.

 

 

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
Hidden
MM slash DD slash YYYY
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .