تبلیغات منطقه‌ای: 7 استراتژی فروش محله‌ای + ترفندهای شهری!

هفت استراتژی فروش محله‌ای

بازاریابی محلی بخش مهمی از یک استراتژی بازاریابی گسترده برای انواع مشاغل کوچک و بزرگ است. این استراتژی می‌تواند برند شما را در مقابل مخاطبان محلی گسترده‌تری قرار دهد که احتمالاً در آینده نزدیک از مشتریان ثابت کسب و کار شما خواهند بود. اما به عنوان یک بازاریاب چه کاری می‌توانید انجام دهید تا دسترسی کسب و کار خود را با مخاطبان در یک منطقه خاص بهبود بخشید؟ در این مقاله به 7 استراتژی اصلی برای فروش محله‌ای اشاره خواهیم کرد و در ضمن آن نکات و ترفندهایی برای تبلیغات بهتر شهری معرفی خواهیم کرد.

بازاریابی محلی چیست و چگونه کار می‌کند؟

بازاریابی محلی مخاطبانی را در شهر یا منطقه‌ای که کسب و کار شما در آن فعالیت دارد هدف قرار می‌دهد. این نوع بازاریابی برای افرادی که در شعاع خاصی از محل کسب و کار فیزیکی شما سکونت دارند یا در آن منطقه کار می‌کنند طراحی شده است تا در هر زمانی مشتری واقعی محصول یا خدمات شما باشند. به عنوان مثال، اگر یک رستوران در محله‌ای در شرق تهران راه‌اندازی کنید، افزایش ترافیک وب‌سایت شما از سایر شهرها یا غرب تهران برای شما مفید نخواهد بود و منجر به جذب مشتری واقعی نخواهد شد. در عوض، باید از تاکتیک‌های بازاریابی محلی استفاده کنید تا مطمئن شوید که بیشتر مخاطبان شما به اندازه کافی نزدیک رستوران شما هستند تا در آنجا غذا بخورند یا سفارش تلفنی یا آنلاین غذا بدهند. امروزه اکثر صاحبان کسب‌وکارها با استفاده از پنل پیامکی می‌کوشند کمپین‌های تبلیغاتی خود را در مناطق به شکل هدفمند و موثر اجرا کنند.

استراتژی فروش محله‌ای چه هدفی را دنبال می‌کند؟

شاید این اصل در بازاریابی را شنیده باشید که بزرگ‌ترین رویکردی که صاحبان کسب‌وکار باید اتخاذ کنند این است که واقعا بدانند که می‌خواهند به چه کسی بفروشند و چه سودی می‌توانند از محصول یا خدمات خود دریافت کنند. به همین دلیل درک مخاطبان هدف و اطلاعاتی که باید به آن‌ها منتقل شود برای هر استراتژی بازاریابی در هر کسب‌وکاری بسیار مهم است. هدف یک استراتژی بازاریابی محلی این است که بودجه تبلیغاتی و بازاریابی را به نحو احسن و در جای درست مصرف کند. این در بازار قدیم نیز بسیار اهمیت داشت که یک مغازه بتواند اعتماد اهل محل را جلب کند و برای سال‌ها فروشگاه مرجع در محله باشد. این همان دغدغه‌ای است که دیجیتال مارکترها برای مشاغل مدرن در جهان امروز در نظر دارند و برای رسیدن به این هدف استراتژی‌های متنوعی را در نظر می‌گیرند. در ادامه به هفت استراتژی عمده در بازاریابی منطقه‌ای می‌پردازیم که مورد قبول اکثر فعالان حوزه بازاریابی قرار دارد.

اهداف استراتژی فروش منطقه‌ای

شناسایی مخاطبان محلی، اصل نخست استراتژی‌های بازاریابی منطقه‌ای

قدم نخست برای بازاریابی در یک منطقه جغرافیایی شناسایی مخاطبان محلی و تجزیه و تحلیل جمعیت‌شناختی آن منطقه است. ساکنان منطقه چه فرهنگ و مذهب و زبان و گویشی دارند؟ از نظر اقتصادی در چه سطحی هستند؟ چقدر از ابزارهای دیجیتال و آنلاین برای سفارش و خرید استفاده می‌کنند؟ درواقع بررسی الگوهای رفتاری مشتریان در یک محله به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا متناسب با آن الگوها رفتار کنند و استراتژی فروش و ارائه خدمات خود را بر آن اساس تنظیم کنند.

از سایر فعالان اقتصادی و صاحبان کسب‌وکارها در منطقه نظرخواهی کنید. از خصایص اقتصادی و آداب خرید و فروش در منطقه بپرسید و بکوشید سطح اقتصادی منطقه را برآورد کنید. به شبکه‌های اجتماعی سر بزنید و نظرات مردم منطقه را بخوانید. دیدگاه‌شان را درباره محصول و خدمتی که عرضه می‌کنید بررسی کنید. می‌توانید با ارسال پیامک از نقشه پیامک نظرسنجی به ساکنان منطقه بفرستید و به شکل غیرمستقیم نظرات‌شان را جویا شوید. نام منطقه را در سایت‌های پژوهشی جست‌وجو کنید و مقالات مرتبط با ویژگی‌های مردم منطقه را بخوانید. این‌گونه می‌توانید استراتژی‌های دقیقی برای فروش تدوین کنید.

انتخاب پلتفرم‌های متناسب با بازاریابی و فروش محله‌ای

پس از شناسایی مخاطبان هدف خواهید توانست بر اساس الگوی خرید مردم منطقه پلتفرم فروش خود را طراحی کنید. بهترین حالت استفاده از پلتفرم‌های ترکیبی است. شما باید علاوه بر سایت اینترنتی، بتوانید خدمات تلفنی و فروش حضوری را به بهترین نحو مدیریت کنید. اگر ساکنان منطقه بیشتر به صورت آنلاین خرید می‌کنند باید سایت خود را به‌روز و با محتوای مناسب فعال کنید. خرید تلفنی به معنای پاسخگویی مناسب و مدیریت ارسال فوری است. زیرساخت چنین مواردی باید از قبل فراهم باشد تا در حین اجرا به مشکل نخورید و برندتان را خدشه‌دار نکنید. فروش حضوری نیز به معنای آمادگی کامل و بر اساس استانداردهای لازم در مواجهه با مشتری است که تاثیرگذارترین نوع ارتباط در ساختن یک جامعه وفادار از مشتریان است.

فعال نگه داشتن کانال‌های سنتی بازاریابی منطقه‌ای

کانال‌های سنتی بازاریابی و تبلیغات همچنان کار می‌کند و گاهی تاثیرات به مراتب بیش‌تری از تبلیغ مدرن دارد. تبلیغ با محتوای مناسب و جذاب در آگهی‌نامه‌های محلی، مجلات و رادیو یا شبکه تلویزیونی که در منطقه بیش از سایر شبکه‌ها دیده می‌شود، همچنین پوستر و استفاده از تراکت و بیلبورد همچنان مخاطبان خاص خود را دارند و تاثیرگذار هستند. به‌ویژه اگر در مناطقی فعالیت دارید که تحرک اجتماعی بالایی دارد و زیست عمومی همچنان از پویایی قابل توجهی برخوردار است، کانال‌های سنتی، مشتریان پایدارتری را به خود جذب می‌کند. سعی کنید گزارش‌گیری دقیقی داشته باشید و پیش از انجام کمپین‌های ترکیبی هر یک را به شکل جداگانه انجام دهید تا میزان تاثیرگذاری آن‌ها را بررسی کنید. با اطلاعات جدید می‌توانید مسیرها و ابزارهای تبلیغاتی خود را ارتقا دهید.

مشارکت در ایونت‌ها و جشنواره‌های محلی و منطقه‌ای

برگذاری رویدادهای مرتبط با کسب‌وکار یکی از راه‌هایی است که برند را در حوزه خود به چهره بدل می‌کند و تاثیرگذاری آن را بسیار بالا می‌برد. اگر شغل‌تان مرتبط با محصولات پزشکی است، می‌توانید پزشکان منطقه را به یک ایونت دعوت کنید و علاوه بر پرزنت محصول خود، امکان آشنایی با چهره‌های جدیدتر را فراهم کنید. از ایونت‌های مشابه حمایت کنید و با ارائه هدیه و پذیرایی مناسب ارتباط بهتری برقرار کنید. همچنیندر برخی مناطق و شهرها جشنواره‌های محلی برگزار می‌شود که جمعیت قابل‌توجهی را گرد می‌آورد و امکان تبلیغ گسترده را به کسب‌وکارها می‌دهد. مثلا جشنواره گل و گلاب در کاشان که هر سال در اردیبهشت برگزار می‌شود مکان مناسبی برای تبلیغات عمومی است. یا اگر کسب‌وکارتان در حوزه پارچه و پوشاک است می‌توانید در جشنواره‌های نساجی یزد و بروجرد شرکت کنید و اسپانسر شوید. با استفاده از پیامک bts می‌توانید به افراد حاضر در یک جشنواره به شکل زنده پیامک تبلیغی یا اطلاع‌رسانی ارسال کنید.

مشارکت در ایونت‌ها و جشنواره‌ها

استفاده از لندینگ، کپی‌رایتینگ، پست و بلاگ‌های مرتبط با عناصر منطقه‌ای

انتخاب پلتفرم برای تبلیغات محلی و استفاده از کانال‌های دیجیتال مستلزم بهبود بخشیدن به محتوا و متناسب ساختن آن با الگوهای رفتاری ساکنان منطقه است. تدوین استراتژی‌های رسانه‌های اجتماعی، بهینه‌سازی کسب‌وکار در گوگل، استفاده از تکنیک‌های SEO محلی نقش بسیاری در برجسته شدن پلتفرم دارد. اگر در شهری تاریخی فعالیت دارید از عناصر تاریخی و فرهنگی شهر در لوگو، شعارها و مطالب استفاده کنید. استفاده از میراث معنوی و فرهنگی یک منطقه در تبلیغات تاثیر بسیاری در جذب ساکنان آن دارد. استفاده از تصاویر منطقه در پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی، همچنین در طراحی سایت، کاربری‌های چشم‌نوازی از دورنمای یک بازاریابی خلاقانه منطقه‌ای به دست می‌دهد.

استفاده از اینفلوئنسرها و چهره‌های محبوب محلی در تبلیغات منطقه‌ای

برای تبلیغات در سطح یک منطقه و محل، همکاری با افراد مطرح و محبوب در آن سطح گاهی تاثیری بیش از استفاده از سلبریتی‌های کشوری دارد. همکاری با اینفلئوئنسرها در تبلیغات یکی از پرجاذبه‌ترین نوع تبلیغات در بازاریابی است که باعث شهرت هرچه بیش‌تر برند می‌شود. یکی از استراتژی‌های موثر در تبلیغات منطقه‌ای استفاده از اینفلوئنسرهای محبوب محلی و همچنین میکرواینفلوئنسرهاست که نقش بسیاری در تبلیغ کالا و خدمات در میان مردم یک منطقه دارد. این هم از نظر هزینه و هم تاثیر بازدهی بهتری از همکاری با چهره‌های کشوری دارد. اما در نظر داشته باشید که این همکاری‌های محلی باید مداوم و با ثبات باشد. همچنین برخی چهره‌های اینستاگرامی که در کار ساختن محتوای طنز و فان هستند در برخی مناطق در کنار هوادار زیاد هیترهای زیادی هم دارند پس قبل از آغاز همکاری به میزان محبوبیت این چهره‌ها در منطقه توجه داشته باشید.

تبلیغات پیامکی موثرترین و پایدارترین روش بازاریابی منطقه‌ای

تا امروز به گواه نتایج کمپین‌ها و پژوهش‌ها‌ موثرترین روش برای بازاریابی محلی ارسال پیامک تبلیغاتی منطقه‌ای است. این ابزاری برای کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک است که نیاز به تبلیغ خود در یک منطقه‌ مشخص دارند و می‌خواهند حضور خود را به اطلاع افراد منطقه‌ای خاص برسانند. در ارسال پیامک منطقه‌ای مدیانا می‌توانید علاوه بر تعیین جنسیت و سن مخاطبان خود، با محدود کردن اس ام اس به کد پستی منطقه مورد نظر، انتخاب یک شهر یا استان خاص یا استفاده از نقشه گوگل مپ، محدوده‌ای را برای ارسال‌هایتان در نظر بگیرید و به مشتریان بالقوه خود به شکل هدفمند پیامک بفرستید.

استفاده از تبلیغات پیامکی

 

تدوین استراتژی‌های بازاریابی متناسب با هر منطقه یکی از خلاقانه‌ترین نوع بازاریابی است که تاثیر بسیاری در جذب مشتری جدید و حفظ مشتری‌های همیشگی دارد. در این مقاله به توضیح این نوع تبلیغات پرداخته‌ایم و به هفت استراتژی عمده در بهبود تبلیغات منطقه‌ای و بازاریابی محلی را با ذکر نکات و نمونه‌ها و ترفندها مورد بررسی قرار داده‌ایم.

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
Hidden
MM slash DD slash YYYY
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .