یک برند زمانی در یک کسب و کار ریشه میگیرد که همه کارکنان آن را درک کنند و بر اساس آن عمل نمایند. استراتژی برند باید برای تک تک کارکنان اولویت داشته باشد و توسط همه نیروهای شرکت به اجرا درآید. نتیجه نهایی میتواند یک تصویر واضح از برند باشد که به خوبی در جای جای سازمان نهادینه شده است. به این روش، برندینگ داخلی گفته میشود. برندینگ داخلی تجسم استراتژی برند برای کارکنان و تجلی هویت برند در انتخاب نیروهایی است که اهداف کسب و کار را به جلو میبرند. برای درک عمیقتر برندسازی داخلی ادامه مطلب را بخوانید.
آنچه در این مطلب میخوانید:
برندینگ داخلی چیست؟
برندینگ داخلی (Internal branding) به ارتقای اهداف، محصولات و خدمات یک شرکت به کارکنان درون سازمان اشاره دارد. هدف این روش برندسازی، افزایش تعامل کارکنان با اهداف شرکت و تقویت حمایت از برند است. کارکنانی که آگاهانه از برند شرکت حمایت میکنند، احتمالاً اشتیاق خود به سازمان را در هر مکانی به اشتراک میگذارند.
برندینگ داخلی میتواند بخشی موثر از برندسازی خارجی و دیگر تلاشهای بازاریابی باشد؛ اما برای ایجاد تعامل با برند، راضی نگه داشتن کارکنان امری حیاتی است. کارکنانی که رضایت شغلی داشته باشند، از اهداف سازمان حمایت کرده و در توسعه برند شرکت نقش ایفا میکنند. در اینکه کارکنان باید حقوق خوب دریافت کنند و شرایط مناسبی در شرکت داشته باشد شکی نیست، اما ارتباطات مهمترین نقش را توسعه برندسازی داخلی بازی میکند.
کسب و کارها گاهی اوقات فراموش میکنند که ارتباطات درون سازمانی بین مدیران با کارمندان و کارمندان با یکدیگر تا چه اندازه دارایی مهمی است. تسهیل فعالیت جمعی تیمهای مختلف در شرکت، اجرای بهتر تصمیمها، اتحاد حول یک پروژه خاص، ارزشها و فرهنگ شرکتی در نهایت منجر به ارتباطات داخلی قوی میشود. بسیار از کسب و کارها برای ایجاد ارتباطات موثر از پنل پیامکی استفاده میکنند. ارتباط گرفتن با پیامک میتواند مزایای زیر را داشته باشد:
- سریع: پیامک در عرض چهار دقیقه خوانده میشود.
- ارزان: پیامک نسبت به تماس تلفنی مقرون به صرفهتر است.
- راحت: همه کارکنان یک مدل گوشی همراه دارند.
مزایای برندینگ داخلی
برندینگ داخلی بر اساس این ایده عمل میکند که نظرات مشتریان یک شرکت بر اساس تجربیات آنها در تعامل با سازمان شکل میگیرد، نه فقط در استفاده از محصولات! به همین دلیل است که کارکنان در برندسازی داخلی به عنوان مشتریان داخل شرکت شناخته میشوند که مدیران باید به ایجاد وفاداری در آنها تلاش کنند.
شرکتها برای اجرای برندینگ داخلی کارکنان را در فرآیند توسعه برند مشارکت میدهند تا در بر رفتار آنها برای حمایت از برند تاثیر بگذارند. کسب و کارها باید کارکنان را در مورد برند آگاه کنند تا اشتیاق آنها نسبت به برند را افزایش دهند. اگر شرکت با کارکنان خود مشارکت بالایی داشته باشد، احتمال بیشتری دارد تا رضایت مشتری خارجی را به دست آورد. سپس شرکت وارد سوددهی میشود زیرا هم برندسازی داخلی و هم بردینگ خارجی در یک مسیر واحد قرار گرفتهاند.
به طور کلی، مزایای برندسازی داخلی عبارتند از:
- ایجاد فرهنگ سازمانی قوی
- رضایت و حفظ کارکنان
- ارائه خدمات بهتر به مشتریان خارجی
- افزایش بهره وری و سودآوری
- تبدیل شدن کارکنان به به سفیران برند
نحوه پیاده سازی برندسازی داخلی
راههای مختلفی برای موفقیت در برندینگ داخلی وجود دارند. در ادامه به برخی از بهترین شیوههای پیاده سازی این روش برندسازی اشاره میکنیم:
- درک اهداف بازاریابی شرکت: قبل از اینکه بتوان کارکنان را برای دستیابی به اهداف استراتژیک شرکت تشویق کرد، ابتدا باید بدانند که اهداف چه هستند.
- درک نیازها و انگیزههای کارکنان: رضایت واقعی کارکنان به چیزی بیش از یک حقوق خوب بستگی دارد. کارکنان باید احساس کنند که بخشی از یک تیم هستند و کارشان ارزشمند است.
- ایجاد محتوای جذاب و خلاقانه: از طریق مطالب جذاب مانند وبلاگها، خبرنامهها، ایمیلها، ویدئوها و پستهای رسانههای اجتماعی با کارکنان تعامل داشته باشید.
- انتشار پیامها از طریق کانالهای متعدد: ارتباطات داخلی را از طریق کانالهایی که کارکنان استفاده میکنند و از آنها لذت میبرند به اشتراک بگذارید. پیامک، ایمیل یا پیام رسانها انتخابهایی عالی هستند.
- آموزش کارکنان جهت حمایت از برند: به کارکنان بیاموزید که چگونه برای سازمان سفیران برند خوبی باشند (چه آنلاین و چه آفلاین). آموزش کارکنان در نهایت به کسب و کار کمک میکند تا به طور کلی آگاهی بهتری از برند ایجاد کند.
- ایجاد فضایی برای دریافت نظرات: کارکنان را تشویق کنید تا نظرات خود را در مورد سیاستهای شرکت، مدیریت و تاکتیکهای بازاریابی ارائه دهند.
- تغییر رویکرد براساس تغییرات: همانطور که شرکتها رشد میکنند و فرآیندهای سازمانی تکامل مییابند، برنامه برندسازی داخلی نیز باید تغییر کند.
نمونههایی از برندینگ داخلی
کمپینهای برندسازی داخلی اغلب توسط بخش منابع انسانی یک شرکت هدایت میشوند که مسئول توزیع اطلاعات و ارائه آموزش در مورد اهداف و استراتژیهای شرکت هستند.
تلاشهای رایج برندینگ داخلی عبارتند از:
- اطمینان از اینکه همه کارکنان میدانند که مشارکت آنها برای موفقیت شرکت ضروری است.
- آموزش کلیه کارکنان در مورد محصولات و خدمات شرکت مهم است.
- تقویت این مفهوم که مشتریان منبع حقوق کارکنان هستند.
- تامین دستمزد، مزایا و مشوقهای مناسب و محیط کاری دلپذیر اهمیت دارد.
- تأیید اینکه مأموریت و اهداف شرکت به وضوح در سراسر سازمان منتشر شدهاند.
- فرصتهایی برای پیشرفت، توسعه حرفهای و ارتقای شغلی ایجاد شوند.
- اطمینان از اینکه فرهنگ شرکتی تعادل بین کار و زندگی را ارتقا میدهد.
تاثیر پیامک در برندینگ داخلی
پیامک دارای نرخ خواندن حدود 95 درصد است، به همین دلیل مزایای زیادی نسبت به ایمیل یا تماس تلفنی دارد. با اس ام اس، میتوانید مطمئن باشید که پیام شما توسط اکثر کارکنان دریافت شده و خوانده میشود. به لطف پیامک ارتباط مستقیم و تقریباً آنی با کارکنان خود خواهید داشت. روند مدیریت پیامک از نظر زمان ارسال، تقسیم کارکنان، شخصی سازی پیام و سایر موارد به سرعت و با صرف هزینه کم انجام میشود. اما ممکن است از خود بپرسید: «پیامک در ارتباطات داخلی چه کاربردهایی دارد؟» در ادامه به این پرسش پاسخ میدهیم:
برنامه ریزی امور عملیاتی: پیامک وسیله ارتباطی برای سازماندهی کارآمد امور اجرایی سازمان است. با پیامک میتوانید وظایف لحظهای مربوط به کارکنان را به آنها اعلام کنید.
یادآوری جلسات با مدیران: پیامک رسانه بسیار مناسبی برای یادآوری یک جلسه از چند روز قبل (به ویژه با ذکر مکان و زمان) است. یادآوری از طریق پیامک باعث میشود تا در زمان صرفه جویی شود.
ارتباط با کارکنان سیار: پیامک راه حل ایده آلی برای برقراری ارتباط مستقیم با کارکنان بیرون از سازمان است. این کارکنان اغلب مدیران فروش، رانندگان یا هر فرد دیگری است که در خارج از شرکت است.
ارسال پیام به منابع انسانی: پیامک برای ارائه پیشنهادات شغلی برای استخدامیهای جدید، ارسال گزارشها یا بیانیههای مطبوعاتی، نظرسنجیها، پیام درباره مدیریت بحران و غیره یک ابزار ارتباطی مناسب و آسان با بخش منابع انسانی است.
کلام آخر
برندینگ داخلی استراتژی یک شرکت برای معرفی برند خود به کارکنانش است. این روش برندسازی با همسو کردن کارکنان با چشم انداز و اهداف شرکت، به ایجاد یک تجربه مثبت مشتری کمک میکند. هنگامی که برندسازی داخلی به درستی اجرا شود، منجر به افزایش مشارکت کارکنان، رضایت و انگیزه بیشتر آنها میشود.
موفقیت یک شرکت در نهایت به توانایی سازمان در تعامل و ایجاد انگیزه مناسب در کارکنان بستگی دارد. شرکتها میتوانند با پیروی از بهترین شیوههای ذکر شده در بالا، یک استراتژی برندینگ داخلی موفق ایجاد کنند. برای کمک به شما در این امر، مدیانا با ارائه خدمات پیامکی میتواند در بهبود و ارتقای ارتباطات درون سازمانی شما کمک شایانی کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با تیم پشتیبانی ما تماس بگیرید.