کمپین بازاریابی پیامکی می تواند برای کسب و کارها حتی آن دسته از کسب و کارهایی که به صورت آنلاین فعالیت می کنند، بسیار موثر باشد. تمامی افراد در سر تا سر جهان از تلفن های همراه استفاده می کنند و شما می توانید از طریق بازاریابی موبایلی که ارسال پیامک هم یکی از روش های آن است برای تبلیغات حرفه ای استفاده کنید. ساختار و استراتژی کمپین پیامکی شما باید به گونه ای باشد که به راحتی بتوانید آن را ارزیابی و بهینه کنید. جدا از گزارشات پنل اس ام اس، ابزارهای رایگانی مانند گوگل آنالیتیکس (GA) می توانند داده های ارزشمندی را برای ارزیابی، تجزیه و تحلیل پیامک، در اختیار شما قرار دهند. در این مقاله به نحوه استفاده از گوگل آنالیتیکس برای ارزیابی کمپین پیامکی می پردازیم و ضرورت استفاده از آن را عنوان می کنیم.
آنچه در این مطلب میخوانید:
گوگل آنالیتیکس چیست؟
گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) ابزار رایگان گوگل برای تحلیل و آنالیز سایت است که در اختیار وبسمتران قرار می گیرد. این ابزار تحلیلگر اطلاعات کاملی را دربارۀ ترافیک ورودی، رفتار کاربران در سایت، نرخ تبدیل و غیره در اختیار مدیران وبسایت قرار دهد.
راه اندازی گوگل آنالیتیکس
برای دریافت گزارش از لینک های شخصی سازی شده در متن پیامک، اولین کاری که باید انجام دهید راه اندازی Google Analytics است. گوگل تمام فعالیت های وب سایت شما را نمایش می دهد.
گوگل آنالیتیکس ترافیک را بر اساس منبع و نوع به دو دسته تقسیم می کند. به عنوان مثال، منبع ترافیک (ورودی های سایت شما) می تواند رسانه های اجتماعی باشد، در حالی که نوع آن می تواند ترافیک ارگانیک (ورودی طبیعی) باشد.
اکثر این دسته ها به صورت پیش فرض وجود دارند. با این حال، اگر میخواهید تجزیه و تحلیل اختصاصی از یک منبع جدید (مانند بازاریابی پیامکی) داشته باشید، باید دستهبندی دیگری اضافه کنید. برای این کار باید از پارامترهای UTM استفاده کنید.
UTM چیست؟
فرض کنید برای فروشگاه اینترنتی خود تمایل دارید مشتری بیشتری جذب کنید. برای تبلیغات از چند روش مختلف مانند رپورتاژ، اینفلوئنسر مارکتینگ و ارسال پیامک استفاده می کنید. در تمام این روش ها لینکی از وبسایت ، لندینگ پیج یا صفحه محصول خود ارائه می دهید.
مخاطبان تبلیغ در هر کدام از کانال ها، با کلیک به روی لینک، بالا کشیدن لینک در استوری به محصولات شما می رسند. بعد از انتشار تبلیغ مشتریان زیادی از طریق لینک به صفحات شما می رسند اما آیا می دانید این مشتریان از چه روشی به صفحات شما رسیده اند و کدام روش تبلیغات برای شما موثر است؟ اگر بدانید از کدام کانال تبلیغاتی مشتریان بیشتری جذب کرده اید می توانید برای کمپین های تبلیغاتی بعدی خود، روی آن سرمایه گذاری کنید. یا اگر تبلیغات در بعضی از کانال ها نتیجه خوبی نداشت آن را بازبینی و اصلاح کنید.
UTM در واقع اضافه کردن ۵ پارامتر به انتهای لینک ها، برای ثبت و ضبط اطلاعات از منابع مختلف است.
منبع ترافیک سایت شما از کجاست؟
با افزودن پارامترهای UTM به لینک ارسالی در پیامک، می توانید به جای مشاهده کل ترافیک های ورودی به سایت خود، ترافیکی را که از پیامک ها مستقیماً دریافت می کنید را مشاهده کنید. از پارامترهای UTM در لینک ها، می توانید چیزهای مهمی در مورد کمپین پیامکی خود بیاموزید، مانند:
کدام متن بیشترین ترافیک را به سایت شما آورده است؟
ایا کمپین پیامکی شما موثر است؟
کدام یک از فراخوان برای اقدام بهتر عمل می کند؟
نحوه ایجاد پارامترهای UTM
زمانی که نحوه استفاده از پارامترهای UTM را درک کنید، آن ها دیگر پیچیده به نظر نمی رسند. شما به سادگی می توانید در انتهای URL ارسالی در متن پیامک خود، پارامترهای UTM را اضافه کنید. برای اضافه کردن این پارامترها به صورت خودکار می توان از ابزارهای رایگانی مانند Campaign URL Builder استفاده کرد.
پنج نوع پارامتر UTM وجود دارد که می توانید به انتهای URL ارسالی خود اضافه کنید:
- محتوا (Content)
- عبارت کلیدی کمپین (Campaign Term)
- نام کمپین (Campaign)
- رسانۀ کمپین (Campaign Medium)
- منبع (Campaign Source)
محتوا
کد utm_content تعیین کننده محتوای تبلیغاتی شما است. به عنوان مثال، فرض کنید پیامک شما بر سن 18- 40 است می توانید پارامتر 18-40=utm_content را در لینک utm خود قرار دهید.
نکته: استفاده utm_content اختیاری است.
عبارت کلیدی کمپین
با استفاده از عبارت کلیدی کمپین (utm_term) میتوانید متوجه شوید که کاربران سایت، با استفاده از چه کلماتی به سایت شما وارد شده اند.
نام کمپین
با این پارامتر می توانید نام کمپین خود را در لینک قرار دهید. این پارامتر در ابزارهای رایگان با نام utm_campaign نمایش داده می شود. فرض کنید کمپین پیامکی شما به مناسبت شب یلدا اجرا می شود برای ارسال لینک لندینگ پیج در قسمت نام کمپین، utm_campaign=yalda را قرار دهید.
رسانۀ کمپین
با این پارامتر نوع تبلیغی که دارید را تعیین کنید. اگر برای ارسال پیامک لینک utm ارسال می کنید باید در قسمت utm_medium=sms را قرار دهید.
منبع
با utm_source می توان فهمید که ورودی سایت شما از چه منبعی است. گوگل، اینستاگرام، رپورتاژ، تلگرام، اس ام اس و… هر کدام یک منبع به حساب می آیند. این پارامتر در لینک utm به صورت utm_source نمایش داده میشود و استفاده از آن اجباری است.
به عنوان مثال، utm source=messages یعنی اینکه منبع ورودی شما از پیامک است.
کوتاه کردن لینک utm
5 پارامتر برای یک لینک، طولانی است. گنجاندن این لینک در اس ام اس جدا از هزینه و محدودیت کارکتر برای ارسال پیامک، ظاهر زیبایی هم ندارد. متن های پیامکی خود را تا حد امکان کوتاه نگه دارید تا نرخ تبدیل آنها کاهش نیابد.
با استفاده از لینک شوتنرهای رایگان (کوتاه کننده های URL) زیر می توانید لینک های utm خود را به صورت رایگان کوتاه کنید.
دریافت گزارش
برای مشاهده گزارشات لینک ها در Google Analytics وارد Acquisition > Campaigns > All Campaigns شوید و مواردی مانند کمپین، منبع، عبارات کلیدی و غیره را فیلتر کنید تا گزارش کمپینهای پیامکی خود را دریافت کنید.
آینده تبلیغات به سوی بازاریابی دیجیتال و مارتک در حال حرکت است. اگر در همین ابتدا درکی درستی از نحوه عملکرد آن و نحوه ی استفاده از ابزارهای دیجیتال در کسب و کار خود به دست آورید با سرعت بیشتری می توانید با تغییرات دنیای دیجیتال همراه شوید.
پنل اس ام اس مدیانا
یکی از ویژگی های مدیانا برای اجرا کمپین های پیامکی ارائه لینک کوتاه شخصی سازی شده برای هر یک از مشتریان کسب و کارها است که علاوه بر رفتار کاربران، تعداد کلیک به روی لینک را نمایش می دهد با این ویژگی می توانید کامل ترین گزارش را از کمپین های پیامکی خود دریافت و با بهینه کردن آن بهترین نتیجه را دریافت کنید.
آماده اید کمپین پیامکی موفق خود را آغاز کنید؟ همین الان بسته پیامکی مورد نیاز خود را از طریق پنل اس ام اس مدیانا خریداری کنید.