مصرفکنندگان امروزی تفاوت بسیاری با خریداران قدیمی دارند. آنها درباره محصول یا خدمات شما تحقیق میکنند و تصمیمات خریدشان را خودشان میگیرند. آنها به جای صحبت با نمایندگان فروش شما، درباره نیاز خود در صفحههای اینترنتی جستوجو میکنند و نظرات آنلاین را میخوانند. در چنین وضعیتی، آیا شما استراتژی بازاریابی خود را با شرایط امروزی تطبیق دادهاید؟ در این مقاله به چگونگی انجام یک مطالعه کامل درباره بازار و تحقیقاتی با هدف دریافت اطلاعات دقیق از مخاطب هدف میپردازیم.
آنچه در این مطلب میخوانید:
تحقیقات بازار چیست و چه اهمیتی در بازاریابی دارد؟
تحقیقات بازار فرآیند جمعآوری اطلاعات درباره بازار هدف، مشتریان این بازار، ارزش شرکت و درک برند است. محققان بازار چندین حوزه از بازار را بررسی میکنند و ممکن است هفتهها یا حتی ماهها طول بکشد تا تصویری دقیق از چشمانداز کسبوکار ترسیم کنند. با این حال، تحقیق در مورد هر یک از آن حوزهها میتواند شرکتها را نسبت به شناسایی مشتریان و نیازهایشان آگاهتر کند. تحقیقات بازار به صاحبان کسبوکار امکان میدهد که خریداران خود را در جایی که هستند ملاقات کنند. این تحقیقات همچنین بینشی در مورد طیف وسیعی از مواردی که بر سود شرکتها تاثیر میگذارند به دست میدهد. در نهایت، تحقیقات بازار به شما این امکان را میدهد که اطلاعاتی را از حجم نمونه بزرگتری از مخاطبان هدف خود به دست آورید و سوگیریها و فرضیات را حذف کنید تا بتوانید به قلب نگرشهای مصرفکننده برسید. در نتیجه، با دانستن تصویر بزرگتر میتوانید تصمیمات تجاری بهتری بگیرید.
با توجه به مقرون به صرفه بودن هزینه ارسال پیامک میتوان از آن به عنوان یک کانال پوششدهنده در زمینه انجام تحقیقات کمک گرفت.
انواع تحقیقات بازار؛ از مصاحبه تا تجزیه و تحلیل کمپین
انواع مختلفی از تحقیقات بازار وجود دارد که کسبوکارها با توجه به سطح مطالبه و توان اجرایی خود میتوانند از آنها بهره بگیرند. در ادامه به بیان و توضیح هر یک میپردازیم.
مصاحبه؛ طراحی پرسونای خریدار
مصاحبهها امکان گفتوگوهای رودرروی حضوری و مجازی را فراهم میکنند تا بتوانید مکالمهای طبیعی داشته باشید و در حین انجام این کار، زبان بدن مصاحبهشونده خود را تماشا کنید. مصاحبهشوندگان شما میتوانند به سوالاتی در مورد خودشان و دیدگاهشان پاسخ دهند تا به شما در طراحی پرسونای خریدار کمک کنند. داشتن این پروفایل خریدار میتواند کل استراتژی بازاریابی شما را شکل دهد.
گروههای کانونی؛ دریافت بازخوردهای تخصصی اولیه
گروههای کانونی تعداد انگشتشماری از افراد دستچینشده هستند که میتوانند محصول شما را آزمایش کنند، نسخه نمایشی را ببینند، بازخوردهای حرفهای اولیه ارایه دهند و پاسخگوی سوالات خاصی باشند. این نوع تحقیقات بازار میتواند به شما ایدههایی برای تمایز محصول یا ویژگیهای محصول شما بدهد که آن را در بازار منحصر به فرد میکند. دیزنی از گروههای کانونی کودکمحور برای آزمایش شخصیتها و ایدههای جدید استفاده میکند.
تحقیق استفاده از محصول یا خدمت
تحقیقات استفاده از محصول یا خدمات دیدگاه روشنی در مورد چگونگی و چرایی استفاده مخاطبان از محصول یا خدمات شما و ویژگیهای خاص آن کالا ارایه میدهد. این نوع تحقیقات بازار همچنین ایدهای از چگونگی قابلیت استفاده محصول یا خدمات برای مخاطبان هدف در دسترس شما میگذارد. از طریق قابلیت ارسال لینک در پیامک میتوان نظرسنجی و پرسشنامهها را برای گروه مخاطبان هدف ارسال کرد.
تحقیقات مبتنی بر آزمون و مشاهده
تحقیقات مبتنی بر مشاهده به شما این امکان را میدهد که بنشینید و راههایی را ببینید که مخاطبان هدف شما از آن طریق از محصول یا خدمات شما استفاده میکنند. اینکه آیا تجربه کاربری به خوبی عمل میکند، به چه موانعی برخورد میکنند، و چه جنبههایی از آن میتواند برای آنها آسانتر باشد.
تحقیقات شخصیت خریدار؛ شناخت مخاطب هدف
تحقیقات شخصیت خریدار به شما نگاهی واقعبینانه میدهد که اصلا چه کسانی مخاطبان هدف شما را تشکیل میدهند، چالشهای آنها چیست، چرا آنها محصول یا خدمات شما را میخواهند، چه چیزی از تجارت و برند شما نیاز دارند، از چه مسیری به شما رسیدهاند، و موارد دیگر.
تحقیقات تقسیمبندی بازار؛ دستهبندی مخاطبان
تحقیقات تقسیمبندی بازار به شما این امکان را میدهد که مخاطبان هدف خود را بر اساس ویژگیهای خاص و تعیینکننده به گروهها یا بخشهای مختلف دستهبندی کنید. از این طریق میتوانید راههای موثری برای برآورده کردن نیازهای آنها، درک نقاط حساس و انتظارات آنها، دریافت اطلاعات در مورد اهداف آنها به دست آورید.
میتوانید برای ارسال پیامک انبوه به بخشهای مختلف مخاطبان از بانک شماره تلفن مشاغل در پنل پیامکی استفاده کنید.
تحقیقات قیمتگذاری؛ رسیدن به قیمت منصفانه
تحقیقات قیمتگذاری به شما این ایده را میدهد که محصولات یا خدمات مشابه در بازار شما با چه قیمتی به فروش میرسند، مخاطبان هدف شما انتظار دارند چقدر بپردازند، و قیمت منصفانه برای محصول و خدماتتان چقدر است. این اطلاعات به شما کمک میکند تا استراتژی قیمتگذاری خود را تعریف کنید.
تجزیه و تحلیل رقابتی؛ شناخت رابطه مشتری و رقبا
شما میتوانید در مورد پرسشهایی مانند آنچه در صنعت شما به خوبی انجام میشود، مخاطبان هدف شما محصولات کدام رقیبتان را میپسندند و چرا آن را بر شما ترجیح میدهند، باید در مورد کدام یک از رقبای خود بیشتر کار کنید تا از آنها عقب نمانید تحقیق و تجزیه و تحلیل کنید.
تحقیقات وفاداری و رضایت مشتری
تحقیقات رضایت مشتری و وفاداری به شما نشان میدهد که چگونه می توانید مشتریان فعلی را برای کسبوکار بیشتر بازگردانید و چه چیزی آنها را برای انجام این کار تشویق میکند. این تحقیق به شما کمک میکند تا موثرترین راهها را برای افزایش رضایت در بین مشتریان خود کشف کنید.
تحقیقات آگاهی از برند؛ شناخت خویشتن
تحقیقات آگاهی از برند به شما میگوید که مخاطبان هدف شما چه چیزهایی را از شما و برندتان میشناسند. این به شما در مورد آنچه که مخاطبان شما در مورد کسبوکار شما میاندیشند و آنچه درباره شما فکر میکنند میگوید.
تحقیقات کمپین؛ بررسی سابقه کار
تحقیقات کمپین مستلزم بررسی کمپینهای گذشته و تجزیه و تحلیل موفقیت آنها در بین مخاطبان هدف و مشتریان فعلی است. این نیاز به آزمایش و سپس یک بررسی دقیق درباره آنچه که به مخاطبان شما رسیده و پاسخ گرفته است، دارد تا بتوانید آن عناصر را برای کمپینهای آینده خود تقویت کنید.
راهنمای نحوه انجام تحقیقات بازار
اکنون که در مورد انواع تحقیقات بازار آگاهی پیدا کردیم، وقت آن است که نحوه انجام تحقیقات خود را مرور کنیم. این مراحل را میتوان تحت پنج عنوان اصلی خلاصه کرد.
شخصیت خریدار خود را تعریف کنید
قبل از اینکه به نحوه تصمیمگیری مشتریان خود برای خرید بپردازید، ابتدا باید بدانید که آنها چه کسانی هستند. اینجاست که پرسونای خریدار شما به کار میآید. شخصیت خریدار به شما کمک میکند تا مخاطبان خود را تجسم کنید، ارتباطات خود را ساده کنید و استراتژی خود را اطلاعرسانی کنید.
یک گروه شخصیتی را برای مشارکت شناسایی کنید
اکنون که میدانید شخصیتهای خریدار شما چه کسانی هستند، از این اطلاعات برای کمک به شناسایی گروهی برای مشارکت در انجام تحقیقات بازار خود استفاده کنید. این گروه باید نماینده مشتریان هدف شما باشد تا بتوانید ویژگیها، چالشها و عادتهای واقعی آنها را در فرایند خرید بهتر درک کنید.
با قابلیت ارسال پیامک زماندار در سامانه اس ام اس، میتوانید ارتباط خود را در زمانهای مختلف با کاربران مدیریت کنید.
پرسشهای خود را برای شرکتکنندگان در تحقیقات بازار آماده کنید
تمام سوالات مهم را پوشش دهید و از زمان خود هوشمندانه استفاده کنید. از سوالات عمومی تا تخصصی را پیش ببرید و به چنین سوالاتی برسید: چگونه در مورد شرکت ما شنیدید؟ چه چیزی برای اولین بار شما را به وبسایت ما جذب کرد؟ معمولا چه مدتی را در وبسایت ما صرف میکنید؟ آیا تا به حال از ما خرید کردهاید؟ اگر بله، عامل تعیینکننده شما چه بوده است؟ در مقیاس 1 تا 10، چقدر راحت میتوانید وبسایت ما را مرور کنید؟ الی آخر.
رقبای اصلی خود را فهرست کنید
فهرست کردن رقبا همیشه به سادگی شرکت الف در مقابل شرکت ب نیست. گاهی اوقات، یک بخش از یک شرکت ممکن است با محصول یا خدمات اصلی شما رقابت کند، حتی اگر نام تجاری آن شرکت در زمینه دیگری تلاش بیشتری کند. از نظر محتوا، ممکن است با یک وبلاگ، کانال یوتیوب یا انتشارات مشابه برای بازدیدکنندگان وبسایت ورودی رقابت کنید، حتی اگر محصولات آنها اصلا با محصولات شما همپوشانی نداشته باشند.
یافتههای خود را خلاصه و جمعبندی کنید
اکنون وقت جمعبندی است. گروه شرکتکنندگان را بر اساس شخصیت و نوع مشتری تقسیم کنید. جالبترین چیزهایی که یاد گرفتید چه بود؟ در مورد آن چه برنامهای دارید؟ موضوعات اصلی را که کشف کردید، و همچنین منابعی را که خریداران هنگام ارزیابی خود استفاده میکنند، ارایه دهید و تصویری از نحوه واقعی تصمیمگیری را ترسیم کنید. فهرست اولویتها، جدول زمانی و تاثیری که بر کسبوکارتان خواهد داشت، ارایه دهید.
پنل پیامکی در خدمت تحقیقات بازار؛ همکاری مدیانا و پرسلاین
در فرایند تحقیقات بازار با کمک نظرسنجیها، مصاحبهها، پژوهشها، پرسشنامهها و آزمونهای مختلف میتوان به گردآوری نظرات دقیقی برای تجزیه و تحلیل پرداخت. یکی از موارد مهم در این کار نخست، شناسایی دقیق مخاطبان هدف و سپس سرعت بالا در ارسال و گردآوری است که در اینجا پنل پیامکی به کمک محققان میآید. به تازگی مدیانا و پرسلاین، نرمافزار ساخت پرسشنامه، فرم و آزمون آنلاین، همکاری مشترکی را در این زمینه آغاز کردهاند تا محققان بتوانند به آسانی و در کوتاهترین زمان، فرمهای خود را به دست مخاطبان هدف برسانند. محققان میتوانند پس از ساخت پرسشنامه در پرسلاین از مسیر تنظیمات/ اطلاعرسانی/ پیامک، مخاطبان خود را با تفکیک سن و جنس، شغل و رشته، محل سکونت و حضور، و از روی نقشه انتخاب کنند و پرسشنامه را برای آنها ارسال کنند.
تحقیقات بازار به صاحبان کسبوکارها اطلاعات مفیدی درباره رفتارها، ترجیحات و الزامات مشتریان میدهد. همچنین تحلیل بازار و مطالعه رقبا میتواند به شناخت بهتری از نیازهای مشتریان بنا بر بررسی نظرات و بازخوردهای آنها منجر شود. در این مقاله به معرفی تحقیقات بازار و اهمیت آن در بازاریابی پرداختیم و سپس انواع تحقیقات و نحوه انجام آن را مورد بررسی قرار دادیم.