پیام صوتی
حرفه‌ای تر با مشتریان خود ارتباط بگیرید
10% تخفیف با کد: medianav 

بازاریابی تفکیکی و غیر تفکیکی، راهنمای جامع 0 تا 100

بازاریابی تفکیکی و غیر تفکیکی

تغییر ذائقه و انتظارات مصرف‌کننده به این معنی است که بسیاری از بازاریابان مدرن بر کمپین‌های بسیار هدفمندی که برای جذابیت جمعیت‌های خاص طراحی شده‌اند، تمرکز می‌کنند. بازاریابی تفکیکی و غیر تفکیکی به این موضوعات می‌پردازد، اما در دنیای دیجیتالی که به شخصی‌سازی وسواس دارد، آیا رویکردهای غیرمتمایز هنوز مزایایی دارند که برای همه جذاب باشند؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است که تا انتهای متن همراه مدیانا باشید.

منظور از استراتژی بازاریابی چیست؟

بهتر است قبل از اینکه درباره بازاریابی تفکیکی و غیر تفکیکی توضیحاتی ارائه کنیم درباره مفهوم و منظور استراتژی بازاریابی اطلاعاتی داشته باشید. استراتژی مارکتینگ یا همان بازاریابی به یک طرح کلی برای کسب و کار‌ها گفته می‌شود که رفتار مصرف‌کننده را با توجه به برنامه‌ای که نیاز دارد، تغییر می‌دهد. این استراتژی می‌تواند حامل پیام‌های مختلفی باشد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • شناسایی ارزش شرکت
  • پیام‌های اصلی برند
  • محصول جدید
  • خدمات دهی مختلف

اما مهم است که قبل از شروع هر استراتژی بازاریابی، هدف از تعیین برنامه‌ریزی را بدانید و مشخص کنید که برای چه هدفی باید بازاریابی انجام دهید. زیرا اگر چشم‌انداز کافی از برنامه‌های خود نداشته باشید، به طور حتم با مشکلات و هدر رفت هزینه رو به‌رو خواهید شد. در حالت کلی مهم است که هدف از استراتژی بازاریابی را به دسته‌بندی‌های زیر تقسیم کنید:

  • محصول
  • قیمت
  • Place یا محل
  • Promotion یا ارتقا

آیا بازاریابی بازاریابی تفکیکی و غیر تفکیکی برای کسب و کار شما مناسب هستند؟

گردآوری یک کمپین بازاریابی موفق به معنای اتخاذ تصمیمات مختلف است. نه تنها بازاریاب یک کمپین باید تصمیم بگیرد که چه پیامی ‌در مورد محصولی که می‌فروشد ارسال کند، بلکه باید تعیین کند که پیام برای چه کسی است. این موضوع به این معنا است که مجموعه متفاوتی از محتوای بازاریابی برای هر مخاطب بالقوه را باید ایجاد کرد.

بسیاری از مصرف‌کننده‌های مدرن، بازاریابی شخصی و متمایز را ترجیح می‌دهند، زیرا به آن‌ها کمک می‌کند تا با برندهایی که از آن‌ها خرید می‌کنند ارتباط شخصی برقرار کنند و وفاداری مداوم به برند داشته باشند. با این حال، بازاریابی غیرمتمایز که برای مخاطبان جهانی جذاب است، هنوز جایگاه خود را دارد.

به طور کلی هدف بازاریابی متمایز ایجاد یک محصول یا خدمات بسیار تخصصی است که برای گروه کوچکتری از افراد جذاب است. در همین حال، بازاریابی غیرمتمایز برای پایگاه گسترده بازار جذاب است.

بازاریابی تفکیکی چیست؟

در استراتژی تفکیکی، بازاریاب سعی دارد که بخش‌های مختلفی از بازار هدف را در نظر گیرد و به صورت جداگانه پیشنهادهای متفاوتی ارائه کند. این نوع بازاریابی به طور معمول چند منظوره است و برای شرکت و کسب و کار مزیت‌های مختلفی دارد. هدف از بازاریابی تفکیکی افزایش فروش در جامعه‌های هدف است و هنگامی ‌که استراتژی موفقیت‌آمیز باشد، به طور حتم کسب و کار با سود همراه است. همچنین استراتژی تفکیکی می‌تواند رویکرد مناسبی داشته باشد و سایر برند‌ها را به سمت خود جذب کند.

چگونه از تقسیم بندی بازار برای بازاریابی تفکیکی استفاده کرد؟

هنگامی ‌که می‌خواهید از تقسیم‌بندی بازار برای کسب و کار خود استفاده کنید، چندین مرحله ساده وجود دارد که باید آن‌ها را دنبال کنید. اول از همه، شما می‌خواهید مشتری‌های فعلی خود را از طریق تحقیقات بازار تجزیه و تحلیل کنید. این تحقیق می‌تواند به روش‌های مختلف انجام شود که شامل مصاحبه با مشتری‌ها، مصاحبه با اعضای تیم فروش شما، استفاده از تجزیه و تحلیل وب‌سایتی که جمع‌آوری کرده‌اید، تحقیق در مورد علایق مخاطبان و شناسایی آنچه مشتری‌ها شما در موتورهای جستجو به دنبال آن هستند، خواهد بود.

همچنین هنگامی‌ که همه این داده‌ها را جمع‌آوری کردید، باید یک شخصیت خریدار دقیق برای مخاطبان اصلی خود ایجاد کنید که به شما این توانایی را می‌دهد تا مشتری را که می‌خواهید با محصولات و تلاش‌های بازاریابی خود به او جلب کنید، بهتر تجسم کنید. با در دست داشتن شخصیت خریدار، می‌توانید شروع به جستجوی فرصت‌های مختلف بازار کنید. سعی کنید عناصر نام تجاری خود و آنچه را که می‌توانید ارائه دهید با فرصت‌های شخصیت خریدار مطابقت دهید.

به دنبال بخش‌هایی از بازار هدف خود باشید که در حال حاضر ارائه نمی‌شوند. هنگامی‌ که چندین بخش ممکن را پیدا کردید، می‌توانید در مورد آن تحقیق کنید تا ببینید رقابت چه چیزی را فراهم می‌کند و آیا مخاطبان شما به آنچه ارائه می‌دهید پاسخ می‌دهند یا خیر! در این شرایط راحت‌تر می‌توانید از بازاریابی تفکیکی استفاده کنید.

بازاریابی غیر تفکیکی چیست؟

در بازاریابی غیر تفکیکی کسب و کارها به تفاوت‌های میان قسمت‌های بازار توجهی ندارند و تنها یک کالا را برای تمام بازار هدف در نظر می‌گیرند. در این استراتژی و بازاریابی، توجه به نیاز افراد بیشتر است و ترجیح داده می‌شود که نیاز‌ها به طور کلی در نظر گرفته شوند و بازار هدف تمام افراد باشند. همچنین در بازاریابی غیر تفکیکی، شرکت‌ها و کسب و کارها، به توزیع و تبلیغات عمده توجه دارند و هدف این است که یک تصویر ذهنی برای مشتری‌ها از محصول ارائه شده ایجاد کنند.

بازاریابی متمایز چیست؟

در بازاریابی متمایز، کسب و کار شما بر روی استراتژی‌های بازاریابی چند بازار هدف تمرکز می‌کند. این رویکرد را می‌توان نقطه مقابل بازاریابی غیر متمایز دانست. در حقیقت در این نوع بازاریابی پرداخت به بازارهای متعدد هدف است و تلاش می‌شود که شرایط متمایزی را برای هریک از بازارهای هدف فراهم کرد.

به طور مثال فرض کنید که یک شرکت حسابداری دارید که خدمات مختلفی را ارائه می‌کند، شما با بهره‌مندی از بازاریابی متمایز می‌توانید هر یک از خدمات خود را به گونه‌ای متفاوت معرفی کرده و به بازار عرضه کنید.

بازاریابی متمرکز چیست؟

بازاریابی تفکیکی و غیر تفکیکی را در بخش‌های قبلی توضیح داده‌ایم اما آیا بازاریابی متمرکز به این دو نوع بازاریابی کمک می‌کند؟

قبل از اینکه پاسخ این سوال را دهیم بهتر است که با مفهوم بازاریابی متمرکز آشنا شوید. منظور از بازاریابی متمرکز این است که ما هدف خود را مشخص کنیم و انرژی خود را در آن بخش خرج کنیم. این بازاریابی شبیه بازاریابی تفکیکی است که نیاز به تمرکز بیشتر دارد. در حقیقت کسب و کاری که به طور کلی سهم کمی ‌از بازار‌های مختلف دارد به دنبال این است که از سهم کم بازار خود، بیشترین خروجی را دریافت کند.

در حقیقت با تمرکز بر بخش کوچک بازار، می‌توان بیشترین سهم را به خود اختصاص داد. این نوع بازاریابی تا حدود زیادی شبیه به بازاریابی تفکیکی است و می‌توان در کنار یکدیگر از آن‌ها استفاده کرد.

اهمیت بازاریابی تفکیکی و غیر تفکیکی در کسب و کارها

با توجه به اینکه امروزه استقبال از تولیدات و راه‌اندازی کسب و کارها افزایش یافته است، باید دقت داشته باشید که روش‌های مختلفی از بازاریابی روی کار آمده‌اند تا شما بتوانید به اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت خود برسید.

با بهره‌مندی از استراتژی‌های بازاریابی مختلف مانند: بازاریابی تفکیکی و غیر تفکیکی، بازاریابی متمایز و بازاریابی متمرکز می‌توانید سود بالایی از بازار هدف را به خود اختصاص دهید. از این‌رو بهتر است که قبل از انتخاب هر یک از روش‌های بازاریابی، اقدامات و نکات مهم را بسنجید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید.

بازاریابی تفکیکی و غیر تفکیکی – پنل پیامکی مدیانا

مدیانا به عنوان ارائه‌کننده پنل پیامکی در کنار شما است تا راحت‌تر بتوانید استراتژی‌های بازاریابی خود را پیاده‌سازی کنید. فرقی ندارد که از کدام بازاریابی تفکیکی و غیر تفکیکی استفاده می‌کنید، شما همیشه به یک پنل پیامکی نیاز دارید تا بتوانید تبلیغات خود را انجام دهید. پنل پیامک مدیانا شرایط ارسال انبوه اس ام اس را فراهم کرده است تا به‌راحتی بتوان برای تبلیغات از این پنل بهره‌مند شد.

برای اینکه مشاوره بهتری از خدمات مدیانا داشته باشید کافی است که با کارشناس‌های این مجموعه در ارتباط باشید یا سوالات خود را در انتهای همین مطلب و در قالب کامنت با ما در میان بگذارید.

 

سوالات متداول

پنج استراتژی برای بررسی نقاط تمایز برند شما وجود دارد:

پاسخ عاطفی

نوآوری

معرفی برند

تجربه منحصر به فرد

قیمت گذاری

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
Hidden
MM slash DD slash YYYY
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .