باشگاه مشتریان | بستری مناسب برای رضایتمندی مشتریان

باشگاه مشتریان چیست

 

یک حقیقت پنهان در کسب‌وکارها وجود دارد:  این مشتریان سابق شما هستند که به کسب‌ وکار و برند شما هویت می‌بخشند. تجربه نشان می‌دهد که هزینه و توان لازم برای جذب یک مشتری جدید، ۵ برابر حفظ مشتریان قدیمی است.به همین منظور در این مقاله به تعریف، اهمیت باشگاه مشتریان و همچنین نحوه راه‌اندازی آن می‌پردازیم. شما با مطالع این مقاله می‌توانید به راحتی استراتژی برای باشگاه مشتریان خود پیاده کنید و اقدام به پیاده‌سازی آن کنید. با ما همراه باشید.

باشگاه مشتریان (Loyalty Club) چیست؟

امروزه بیشتر صاحبان کسب‌وکارها می‌دانند که راضی نگه داشتن مشتریان یکی از روش‌های موفقیت در کسب و کار به شمار می‌رود. این مشتریان هستند که شما را تبلیغ و توصیه خواهند کرد و برای خرید و یا حتی برای دریافت خدمات به کسب‌وکار شما باز می‌گردنند.

حفظ و تعامل موثر با مشتریان می‌تواند تغییرات زیادی را در آگاهی از برند و همچنین میزان فروش و ارائه خدمات شما ایجاد کند. باشگاه مشتریان و رضایت مشتری یکی از روش‌های موثر برای حفظ تعامل و مشتریان می‌باشد.

تعریف باشگاه مشتریان (کلوپ مشتریان) در واقع تشکلی از مشتریان یک مجموعه مانند فروشگاه‌های زنجیره‌ای، فروشگاه‌های پوشاک، بانک‌ها و.. است که برای هدف مشخصی در کنار هم قرار گرفته‌اند.

هدف از ایجاد باشگاه مشتریان ایجادی پیوند قوی بین کسب‌‌وکار و مشتریان شما است و به منظور وفادارسازی آن‌ها صورت می‌گیرد به طوری که در ادامه ارتباط آن‌ها خود را عضوی از خانواده‌ی کسب‌وکار شما احساس کنند. با روش‌های مختص به باشگاه مشتریان (خدمات باشگاه مشتریان)، مانند ارائه تخفیفات ویژه و… می‌توان مشتریان را ترغیب به بازدید مجدد از کسب‌‌وکار و دریافت خدمات کرد.

وفادارسازی مشتریان

وفادارسازی مشتریان

وجود یک پیوندی عاطفی بین مشتریان و کسب‌وکارها که منجر به حمایت مشتریان می‌شود “وفادارسازی مشتریان” نام دارد. مشتری وفادار محصولات و خدمات شما را به سایر رقبای شما ترجیح می‌دهد و مایل به دریافت خدمات از شما است. اما چگونه می‌توان مشتریان وفادارتری پرورش داد این کار به عهده باشگاه مشتریان است.

وفادارسازی مشتریان چرا برای کسب و کار شما ضروری است؟

در دنیایی که رقابت و عرضه کالا بسیار زیاد است اگر تصمیم دارید در بازار رقابت باقی بمانید باید راهی برای ایجاد مشتریان خشنود و اعتمادسازی بیابید تا به واسطه آن تداوم کسب‌و‌کار خود را تضمین کنید.

تجربه نشان می‌دهد که کاربران حس ارزشمندی و رضایتی را که به عنوان مشتری شما تجربه می‌کنند را به قیمت‌های پایین برندهای دیگر و کالاهای متفاوت ترجیح می‌دهند. از این رو می‌توانید به تاثیرگذاری رضایتمندی مخاطبان در هر کسب‌وکار پی ببرید و از این راز برای نوشتن متن تبلیغاتی برای جذب مشتری استفاده کنید. 

اهمیت راه اندازی باشگاه مشتریان

بر اساس تحقیقات بازاریابی دهن به دهن تاثیرگذاری بیشتری در مقابل سایر روش های تبلیغات دارد و جذب و هدایت بیشتری را ایجاد می‌کند و به طبع باعث افزایش میزان فروش شما می‌شود.

اگر کسب‌‌وکار شما به صورت انلاین است به واسطه معرفی و توصیه مشتریان برند به دوستان و آشنایان، وبسایت شما ترافیک بیشتری پیدا می‌کند و از این طریق جایگاه بهتری را در فهرست نتایج گوگل به دست می‌آورد.

مشتریان وفادار در مورد تجربیات مثبت برند شما با خانواده و نزدیکانشان صحبت می‌کنند و افراد بیشتری را با برند شما آشنا می‌کنند.

بر اساس تجربه برندهای بزرگ، مشتریان برای برندها و مکان هایی که احساس تعقل بیشتری به آن دارند مایلند بیشتر هزینه کنند.

مشتریان وفادار بیشتر از خدمات و محصولات شما استفاده می‌کنند همین امر باعث افزایش میزان فروش در کسب‌ وکار شما خواهد شد.

مزایای باشگاه مشتریان

مزایا باشگاه مشتریان (کلوپ مشتریان) چیست؟

  • جمع‌آوری بانک اطلاعات از مشتریان
  • افزایش نرخ خرید
  • تعامل بهتر و بیشتر با مشتریان
  • ارزیابی عملکرد کسب‌وکار و ارائه خدمات
  • پیدا کردن مشتریان وفادار
  • هزینه کمتر در مقابل سایر روش های تعامل و تبلیغات

نحوه راه اندازی باشگاه مشتریان

برای راه‌اندازی بهترین باشگاه مشتریان باید مراحل زیر را به دقت طی کنید. توجه داشته باشید که، زمانی باشگاه مشتریان برای شما آورده خواهد داشت که برای راه‌اندازی و پیاده‌سازی آن وقت گذاشته باشید.

مطالعه و ارزیابی مشتریان فعلی

پیش از هر اقدامی ابتدا باید مطالعاتتان را در رابطه با مشتریان فعلی افزایش دهید. با استفاده از نظرسنجی، گفتگو و … با مشتریان در ابتدا باید دلایل تمایل آن ها به برند خود را بیابید و  توقعات و خواسته‌های آن ها را برای خدمات و محصولات خود ارزیابی کنید. تا بتوانید باشگاه مشتریان خوب و موفقی را راه اندازی کنید.

 

مشخص کردن اهداف کسب‌وکار خود

پس از ارزیابی های اولیه باید اهداف و نتایج نهایی باشگاه را مشخص و بررسی نمایید. قصد شما از ایجاد باشگاه مشتریان چیست؟ آیا صرفا به افزایش فروش فکرمی‌کنید و یا تمایل دارید تا آگاهی از برند خود را به وسیله بازاریابی دهان به دهان افزایش دهید؟ با مشخص کردن اهداف شما قادر خواهید بود تا نقشه راه و برنامه منظمی را برای رسیدن به آن پیش بگیرید. در کنار مشخص کردن اهداف و بر اساس آن بودجه و سرمایه ای را برای اجرای باشگاه مشتریان خود در نظر بگیرید.

 

آفرهای باشگاه خود را مشخص کنید

این آفرها باید درخور مشتریان شما باشد و در آن‌ها احساس تمایز نسبت به سایر مشتریان و احساس خشنودی را ایجاد کند. برای انتخاب آفرهای مناسب باید شناخت و اطلاعات صحیحی نسبت به پرسونا مخاطبین خود داشته باشید. آفرها و پاداش‌ها را به گونه‌ای در نظر بگیرد که هم برای مشتریان و هم برای کسب‌وکار شما سودآور باشد.

 

انگیزه‌ای را برای عضویت مشتریان خود در باشگاه مشتریان ایجاد کنید.

با طراحی مسابقات و یا تخفیفات ویژه، مشتریان خود را ترغیب به عضویت در باشگاه مشتریان نمایید.

“با ثبت‌نام در باشگاه عضویت فروشگاه کوروش، 30درصد امتیاز بگیرید!”

 

عملکرد باشگاه و خدمات خود را همواره مورد ارزیابی قرار دهید.

زندگی پر از آزمون و خطاست برای راه به جلو باید از آزمون‌ها گذر کرد و از خطاها درس گرفت. با ارزیابی عملکرد خود را در باشگاه مشتریان بررسی کنید تا بتوانید فیدبک بهتری را از طراحی یک باشگاه مشتریان موفق داشته باشید.

 

باشگاه مشتریان باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟

  1. اطلاعات لازم هر مشتری به صورت کاملا و با اجازه از آن‌ها جمع‌آوری شود.
  2. برای عضویت در باشگاه مشتریان پیشنهادات جذاب ارائه داده شود.
  3. کمپین های وفاداری برای مشتریان تکرار گردد.
  4. به مشتریان فراخوانی مشخص ارائه شود.
  5. اهداف باشگاه برای مشتریان و کسب‌وکار، برد برد در نظر گرفته شود.

از چه ابزاری برای جمع‌آوری شماره مشتری استفاده کنیم؟ 

ایجاد باشگاه مشتریان نیازمند دریافت اطلاعات مشتریان است. شما می‌توانید از فروشندگان خود بخواهید که در یک فایل اکسل شماره مشتریان را جمع آوری کنند یا  به روش‌های حرفه‌ای تری این خواسته را مطرح کنید. دستگاه ثبت شماره مشتری یکی از ابزارهای حیاتی باشگاه مشتریان است. با این دستگاه مشتریان لازم نیست تا در مجموعه شما اطلاعات خصوصی خود را بلند عنوان کنند و با وارد کردن در دستگاه علاوه بر اعتماد بیشتر، زمان و وقت نیروهای شما تسهیل خواهد شد. دستگاه ثبت شماره به پنل پیامکی متصل است این باعث می‌شود فرایند انتقال اطلاعات به صورت خودکار و بدون زمان نیروهای شما انجام شود. با این دستگاه شما می‌توانید مشتریان خود را در دسته‌بندی‌های مختلف قرار دهید و خدمات باشگاه مشتریان متفاوتی را برای آن‌ها در نظر بگیرید. 

شاید نگران باشید که مشتریانی که شماره تلفن همراه خود را در لیست سیاه مخاطبان قرار دادند چی؟ آیا این افراد هم عضوی از باشگاه شما هستند و آیا به آن‌ها پیامک ارسال می‌شود؟ باید گفت بله، در صورتی که مشتریان به اختیار خود شماره تلفن همراه خود را در اختیار کسب‌وکار شما گذاشتند شما با ارسال پیامک از طریق خط خدماتی می‌توانید به تمامی مشتریان خود پیامک ارسال کنید. 

مدیانا ابزاری برای وفادارسازی مشتریان 

زمانی که می‌توانید با وفادارسازی مشتریانی که 1 بار از شما خرید کرده‌اند تا 5 برابر کمتر از جذب مشتری جدید هزینه کنید چرا از این روش استفاده نکنید؟ سامانه مدیانا به عنوان با سابقه‌ترین سامانه پیامکی در کشور با 12000 نماینده و 120.000 کاربر، امکانات منحصر به فرد پیامکی برای ارتباط با مشتریان را در اختیار کاربران می‌گذارد. با استفاده از پنل پیامکی رایگان مدیانا و دستگاه ثبت شماره مشتریان شما می‌توانید به سادگی و در کسری از ثانیه باشگاه مشتریان خود را راه‌اندازی کنید و با اجرای کمپین‌های متفاوت مشتریان قدیمی خود را دعوت به اقداماتی مانند خرید یا دریافت محصولات کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر از نحوه ایجاد باشگاه مشتریان در پنل پیامکی یا مشاوره برای انتخاب دستگاه شما از طریق فرم مشاوره رایگان و قسمت نظرات با ما در ارتباط باشید.

 

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

2 پاسخ

  1. میشه برای وفادارسازی مشتریان نمونه متن پیامک بگین من میخوام باشگاه مشتریان راه بندازم

    1. سلام ممنونیم از نظرتتون
      در وبلاگ مدیانا تمام تلاشمون را میکنیم که انواع نمونه پیامک برای وفادارسازی مشتریانتون ارائه بدیم
      کافیه در قسمت سرچ بلاگ نمونه پیامک را سرچ کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
Hidden
MM slash DD slash YYYY
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .