برندینگ مشارکتی (Co-branding) چیست؟

-برندینگ-مشارکتی-(gnidnarb-oC)-چیست؟

برندها بیش از هر زمان دیگری به دنبال استراتژی‌های بازاریابی جدید و هیجان انگیز هستند تا بتوانند سهم بیشتری از بازار را به دست آورند. یکی از این استراتژی‌ها، برندینگ مشارکتی نام دارد که در آن دو یا چند برند به صورت استراتژیک با یکدیگر همکاری می‌کنند تا باهم یک طرح بازاریابی جدید ایجاد کنند. در این نوع از برندسازی، همه طرفین می‌توانند نه تنها از قوت برند خود بلکه از مزایای برند دیگر نیز بهره ببرند. درحقیقت، برندینگ مشارکتی یک همکاری برد-برد است. اما برندسازی مشارکتی چیست، چگونه کار می‌کند و چه معنایی برای کسب و کار شما دارد؟ برای پاسخ ادامه مطلب را بخوانید.

برندینگ مشارکتی چیست؟

برندینگ مشارکتی (Co-branding) یک استراتژی بازاریابی است که در آن برندها برای به دست آوردن نتایج مطلوب با هم متحد می‌شوند. به عبارتی، دو یا چند برند در یک سرمایه گذاری مشترک با یکدیگر همکاری می‌کنند. این سرمایه گذاری مشترک اغلب برای ایجاد یک محصول یا خدمات جدید استفاده می‌شود اما در نهایت هر دو شرکت به دنبال تقویت برند خود و جذب مخاطب هدفشان هستند.

استراتژی برندینگ مشارکتی از طریق ارزش‌های مشترک، علایق مشترک و مخاطبان مشترک کار می‌کند. به این ترتیب، هر یک از برندها برای ایجاد شهرت و اعتماد در بازار، نیاز به همسویی مشترک با یکدیگر دارند. این همسویی به آنها اجازه می‌دهد تا با یکدیگر همکاری کنند و از اعتبار و اعتماد برند دیگری به نفع خود استفاده کنند. برای مثال، دو برند در تولید کفش از طریق پنل پیامکی مخاطبان خود را به یک رویداد دعوت می‌کنند تا از این طریق محصول مشترک خود را نمایش دهند.

نحوه عملکرد برندینگ مشارکتی

یافتن شریکی که اهدافش با شما همسو باشد، در برندینگ مشارکتی بسیار مهم است. اگرچه هر برند محصول متفاوتی را ارائه می‌کنند اما باید در بازار مشابهی فعالیت کند. انتخاب شریک اشتباه می‌تواند نتایج ناامید کننده‌ای در بر داشته باشد. هرگونه برداشت منفی به یک برند احتمالاً به دلیل وابستگی به برند دیگر منتقل می‌شود. به عبارتی، اگر یک برند در زمینه خاصی مخاطبان ناراضی دارد، این عدم رضایت به برند شما نیز آسیب می‌رساند.

باید مطمئن شوید که همکاری شما با برند دیگر به صورت استراتژیک است، بدین معنا که ارزش‌های شما باید مطابق با ارزش‌های برند دیگر باشد. در این صورت که برندسازی مشارکتی می‌تواند کاربردی و موثر باشد. حتی برندهای شریک که دارای اعتبار متفاوتی هستند، ممکن است یکدیگر را تضعیف کنند. برای مثال، همکاری یک برند شناخته شده با یک برند نا آشنا می‌تواند برای برند شناخته شده آسیب‌زا باشد.

مزایای برندینگ مشارکتی

برندینگ-مشارکتی-(Co-branding)-چیست؟

هنگامی که برندسازی به طور موثر انجام شود، مزایای بی‌شماری را برای همه برندها به همراه خواهد داشت زیرا از قدرت یک برند برای غلبه بر ضعف برند دیگر استفاده می‌کند. در ادامه به فواید برندینگ مشارکتی اشاره می‌کنیم:

 افزایش اعتبار برند

برندسازی مشارکتی به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا با همکاری با یک شرکت معتبر دیگر، برند خود را رشد دهند. وقتی دو برند با هم همکاری می‌کنند، اعتبار ایجاد می‌شود زیرا هر کسب و کاری ممکن است نقاط قوت دیگری را برجسته و منعکس کند و موقعیت آن را در یک بازار خاص تقویت کند. این مهم باعث افزایش اعتبار یک برند می‌شود.

دسترسی به مخاطبان بیشتر

زمانی که دو شرکت برای یکدیگر همکاری می‌کنند، این شانس را دارند که وارد بازار یکدیگر شوند. این کار باعث می‌شود تا بین مخاطبان دو بازار همپوشانی ایجاد شود و محصول یا خدمات دو برند در معرض دید کاربران زیادی قرار گیرد. بدین ترتیب، مشتریان وفادار یک برند ممکن است آماده باشند تا محصول یا خدمات مشترک برند جدید را امتحان کنند.

بازگشت سرمایه خوب

کسب و کارها می‌دانند که ورود به کانال‌های تبلیغاتی مختلف تا چه اندازه پرهزینه است. اما در برندینگ مشارکتی، همه هزینه‌های تقسیم می‌شوند. این مزیت منجر به بازگشت سرمایه  بیشتر می‌شود. با نصف بودجه و صرفه جویی در هزینه‌های تبلیغات، برندها می‌توانند دو برابر بازده سرمایه دریافت کنند.

انواع استراتژی‌های برندینگ مشارکتی

هیچ رویکرد یکسانی برای برندینگ مشارکتی وجود ندارد. بسته به نوع پیشنهاد، صنعتی که در آن فعالیت می‌کنند و اهداف برندسازی شرکت، می‌توانید استراتژی برندینگ مشارکتی که با کسب‌وکار شما همسو باشد را اعمال کنید.

برندسازی مشارکتی جزئی

هنگامی که برندها بر اساس اجزای مشترک با یکدیگر همکاری می‌کنند، این عمل به عنوان برندسازی مشارکتی جزئی شناخته می‌شود. یافتن یک جزء مکمل، ترکیب هویت برندها و پیشنهادات بازاریابی مشابه اهداف اصلی این نوع مشارکت هستند. جزء مکمل می‌تواند یک محصول مشترک، یک هدف بازاریابی مشابه یا سایر موارد باشد.

برندینگ مشارکتی ملی به محلی

هنگامی که برندهای ملی با برندهای محلی کار می‌کنند، از برندینگ مشارکتی ملی به محلی استفاده می‌کنند. مهم است که پیام برند محلی به مخاطبان ملی و همچنین پیام برند ملی به مخاطبان محلی برسد. برندینگ مشارکتی از سطح ملی به محلی تنها راه برای دستیابی به اهداف دو برند است.

برندسازی مشارکتی ترکیبی

وقتی برندهای شناخته شده و تثبیت شده به صورت استراتژیک با یکدیگر همکاری می‌کنند تا یک استراتژی بازاریابی موثرتر ایجاد کنند، از برندسازی مشارکتی ترکیبی شناخته می‌شوند. در این روش مواردی مانند حفظ مشتری و ارزش افزوده جهت جذب مشتریان جدید در اولویت قرار دارند.

نمونه‌هایی از برندینگ مشارکتی

برندینگ مشارکتی امکانات بی‌حد و حصری را برای برندها ارائه می‌دهد. تا زمانی که یک شریک تجاری عالی برای برند خود داشته باشید، این امکان را دارید خطرات و ضررهای احتمالی را به حداقل برسانید و در کمپین بازاریابی خود موفق عمل کنید. در ادامه به چند نمونه از برندهایی که از برندسازی مشارکتی استفاده کرده‌اند اشاره می‌کنیم:

اسپاتیفای و اوبر

اسپاتیفای و اوبر با تبلیغات «سواری شما، موسیقی شما» یک سرویس منحصر به فرد را ارائه دادند که به موفقیت هر دو منجر شد. با فعال کردن پلی لیست اسپاتیفای در طول سفرهای اوبر، این دو برند توانستند همکاری مشترک خوبی با یکدیگر داشته باشند. اوبر یک برند رو به رشد در بخش حمل و نقل و اسپاتیفای یک برند معروف در بخش موسیقی است. از طریق یک استراتژی برندینگ مشارکتی، اوبر و اسپاتیفای توانستند مشتریان متمایز اما مکمل را هدف قرار دهند.

لویی ویتون و بی ام و

حتی برندهایی که به نظر کاملاً متمایز از یکدیگر هستند، ممکن است یک همکاری موفق مانند لوئیس ویتون و بی ام و داشته باشند. هر دو برندهای سطح بالایی هستند که هدف یکسانی از ارائه محصولات لوکس و باکیفیت دارند. لویی ویتون چهار چمدان را به طور خاص برای بی ام و تولید کرد. سبک چمدان با مواد درجه یک و نمای بیرونی براق خودروهای بی ام و مطابقت دارد. این دو شرکت یک نمونه‌ای عالی از همکاری با دو برند در دو زمینه کاری مختلف اما اهداف مشترک هستند.

استفاده از پیامک انبوه تبلیغاتی در برندینگ مشارکتی

تصویر برند یکی از با ارزش‌ترین دارایی‌های یک سازمان است. برند به احساس و سطح اعتماد مشتری در مورد یک محصول و خدمات یک کسب و کار است. برند در ذهن و قلب مشتری حک می‌شود. اما مهم نیست که یک برند چقدر قدرتمند باشد، زمانی خواهید رسید که یک برند برای دستیابی به مخاطبان یا بازارهای خاص به کمک نیاز دارد. در اینجاست که برندینگ مشارکتی می‌تواند به عنوان برگ برنده شما باشد.

برای تحت تاثیر قراردادن مخاطبان و معرفی محتوای کمپین، استفاده از پیامک انبوه تبلیغاتی می‌تواند در عین ارزان بودن به عنوان یک کانال بازاریابی موثر و کاربردی به کار گرفته شود. شما می‌توانید از طریق پیامک مخاطبان را براساس شهر محل زندگی، پیش شماره، جنسیت، سن و سایر موارد بخش بندی کنید. مشتریان به سرعت پیام خود را باز می‌کنند زیرا ثابت شده است نرخ بازگشایی پیامک 98 درصد است. برای استفاده از خدمات پیامکی مدیانا و طرح هرگونه پرسش با ما تماس بگیرید.

جمع بندی 

در این مقاله به برندینگ مشارکتی پرداختیم اینکه چند کسب و کار با مشارکت با یکدیگر اهدافی را به صورت مشترک در پیش بگیرند. در ادامه نحوه عملکرد این روش را بیان کردیم. دسترسی به مشتریان بیشتر، بازگشت سرمایه و افزایش اعتبار برند از جمله مزایای به کارگیری برندینگ مشارکتی برای کسب و کارها است. انتهای مقاله استراتژی های برندینگ مشارکتی را به شما آموزش دادیم و نمونه های موفق آن را برسی کردیم. شما کدام یک از روش ها را برای برندسازی مشترکی در کسب و کار خود انتخاب می کنید؟ برایمان بنویسید. 

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
Hidden
MM slash DD slash YYYY
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .