در اینکه هر کسب و کاری فارغ از سنتی و مدرن بودن به پنل پیامک و بازاریابی پیامکی نیاز دارد که شکی وجود ندارد! اما باید بدانید که این کار به سادگی دریافت یوزرنیم و پسورد پنل نیست و برای موفقیت در آن باید اصول اولیه آن رعایت شود. ما در این مقاله به 5 اصل اولیه در بازاریابی پیامکی اشاره میکنیم که بعد از خرید سامانه پیامکی باید حتما به آن توجه کنید. بعد از مطالعه این مقاله حتما سری به وبلاگ مدیانا بزنید و اطلاعات بیشتری درباره اس ام اس مارکتینگ کسب کنید.
آنچه در این مطلب میخوانید:
مشخصات مخاطبین هدف خود را بیابید
اولین گام این است که مخاطبین خود را بشناسید تا بتوانید متناسب با شرایط آنها متن و زمان ارسال پیامک را تعیین کنید. قبل از شروع به هر نوعی از بازاریابی باید این سوالات را از خود بپرسید و پاسخ آنها را به عنوان پلن بازاریابی خود در نظر بگیرید:
مخاطب های کسب و کار من خانم ها هستند یا آقایان؟
بیشتر مخاطبان من در چه سنی قرار دارند؟
مخاطبان من بیشتر ساکن کدام مناطق هستند؟
چه مشاغلی مخاطب کسب و کار من هستند؟
با استفاده از این اطلاعات میتوانید تبلیغات هدفمندتری را اجرا کنید و هزینه خود را تنها صرف مخاطبین مرتبط با کسب و کار خود کنید. ابزارهایی که در پنل اس ام اس وجود دارد به شما کمک میکند جنسیت، لوکیشن و شغل مخاطبان را تفکیک کرده و انحصارا برای آنها پیامک انبوه تبلیغاتی ارسال کنید. برای دستیابی به این اطلاعات میتوانید از پیش بینی های شخصی استفاده کنید و علاوه بر آن میتوانید طی پرسشنامه هایی از مشتریان خود بخواهید اطلاعات خود را وارد کنند.
از مشتریان خود کسب اجازه کنید
یونی بن یهودا (Yoni Ben-Yehuda) مدیر بازاریابی شرکت طراحی وب بلو فانتین مدیا (Blue Fountain Media) میگوید تنها زمانی از پیامک استفاده کنید که از مشتریان خود اجازه این کار را دریافت کرده باشید و خودشان شماره همراه را در اختیار شما گذاشته باشند. این به نفع خود شماست. تنها برای کسانی زمان و هزینه خود را صرف میکنید که در دایره نزدیکتری به شما قرار دارند و امکان مشتری شدن آنها بیشتر است. حفظ حریم شخصی نیز با این کسب اجازه اتفاق میافتد و مزاحمتی برای دیگران ایجاد نمیشود. این تائیدیه را میتوانید از روش های مختلفی دریافت کنید. اگر برای ارائه خدمات خود وب سایت دارید میتوانید در زمان ثبت نام یا خرید مشتریان از آن ها بخواهید که اعلام کنند مایل به دریافت پیشنهادات ویژه از طریق پیامک هستند یا خیر.
بازاریابی پیامکی را موثر و مداوم پیش ببرید
1 بار ارسال پیامک مانند 1 روز باز کردن مغازه است. همانطور که با 1 روز باز کردن مغازه نمیتوان توقع فروش حیرت انگیز داشت، با 1 بار ارسال پیامک هم نمیتوان به نتیجه مطلوب رسید. برای موفقیت در بازاریابی پیامکی باید به طور مداوم در معرض دید باشید اما این به معنای هر روز ارسال کردن پیامک نیست. پیامک ها باید در فواصل زمانی مشخص و با توجه نتیجه گزارشات کمپین پیامکی ارسال شوند.
یکی از قابلیت های پنل اس ام اس امکان گزارش گیری دقیق از نتایج است. با استفاده از این امکان تعداد کسانی که به تبلیغات بازخورد نشان داده اند مشخص میشود و روی آنها سرمایه گذاری میشود. تجربه نشان داده که تا 80 درصد از این افراد به مشتری تبدیل خواهند شد اگر پیامک های ارسالی بعدی به آنها در فواصل مناسب صورت بگیرد. ارسال بیش از 4 پیامک و کمتر از 2 پیامک در ماه نتایج مطلوب را به بار نمی آورد. تعداد ارسال پیامک بسیار مهم است اما این تعداد از پیامک ها شامل پیامک های گزارش خرید، کد فعالسازی، رمزهای یکبار مصرف و … نمیشود.
موقعیت درست را بشناسید
فضای پیامک یک فضای شخصی است و از تمام روش های بازاریابی بیشتر به حریم شخصی افراد نفوذ میکند. به همین دلیل باید برای استفاده تبلیغاتی از آن به عوامل گوناگونی توجه کرد. منظور ما پیامک هایی به غیر از کد عضویت و پیگری سفارشات و این نوع پیامک ها است. پیامک هایی که جنبه تبلیغات دارند و میخواهند پیشنهاد ویژه ای را به مخاطبین اطلاع بدهند باید در ساعت و موقعیت های حساب شده ارسال شوند. باید بدانید که نباید در فاصله زمانی کم پیامک ارسال کنید، این زمان بندی را با توجه به شناخت خود از مشتریانتان و استقبال آنها از پیامک های قبلی دریافت میکنید. درست است که شما در اکثر مواقع میخواهید از پیامک به عنوان یک ابزار تبلیغاتی استفاده کنید و به فروش بیشتر برسید، اما مخاطب شما دوست ندارد فکر کند شما از آنها استفاده تبلیغاتی میکنید.
جمع بندی
در پیامک های خود به فکر ارزش آفرینی برای مخاطب باشید تا مشتریان انگیزه ای برای خواندن پیامک هایتان داشته باشند. مخاطبان دوست دارند با پیامک هایی مواجه شوند که در آن تخفیف یا پیشنهاد ویژه ای وجود دارد. در این صورت است که پیامک را با اشتیاق بیشتری باز میکنند و به خرید و یا استفاده از آن خدمات فکر میکنند. ارائه ارزش را به دید یک روش تبلیغاتی برای جذب بیشتر مخاطب ببینید و تاثیر آن را میتوانید در دو پیامک مشابه یکی با ارائه کد تخفیف و دیگری بدون ارائه آن ببینید. برای ارسال این پیامک ها در صورتی که به مشتریان خود ارسال میکنید و اطلاعات آنها را دارید، از نام و مشخصات آن ها در متن پیامک استفاده کنید تا تاثیر پیامک را دو چندان کنید.
اینجاست که مشتری احساس میکند جزو افراد خاص در بیزنس شما قرار دارد و این تخفیف تنها به او تعلق گرفته است. ایجاد تمایز در متن پیامک را فراموش نکنید که تنها فرق شما با رقیبان در همین نکته است که شما باید بتوانید به ویژگی های برتر خود اشاره کنید و مخاطبان را دعوت به استفاده از آن کنید.