توسعه برند چیست؟ 5 تا از بهترین روش‌ها برای توسعه سازی برند

روش هایی برای توسعه برند

می‌دانستید که برند، قدرتمندترین سلاح شما در دنیای رقابتی کسب‌وکارها است؟ یک برند قوی نه تنها هویت شما را می‌سازد، بلکه اعتماد مشتریان را جلب کرده و شما را از رقبا متمایز می‌کند. در این مقاله از مدیانا، به شما نشان می‌دهیم که چگونه با توسعه برند، می‌توانید کسب‌وکار خود را به اوج موفقیت برسانید. با ما همراه باشید. 

تعریف توسعه برند

توسعه برند چیست؟

برای درک بهتر بیاید با مثالی آغاز کنیم، تصور کنید دو رستوران در یک خیابان وجود دارد:

رستوران A: این رستوران یک رستوران قدیمی است. غذاهای سنتی و باکیفیت سرو می‌کند. شهرت بسیار خوبی در بین اهالی محل دارد و همه از طعم بی‌نظیر غذاهای این رستوران تعریف می‌کنند.

رستوران B: این رستوران یک رستوران مدرن و شیک است. دکوراسیون بسیار زیبایی دارد و در یک موقعیت مکانی عالی قرار گرفته است. این رستوران با تبلیغات گسترده و برگزاری رویدادهای مختلف، بسیار شناخته شده است و همیشه شلوغ است.

 

اما بیایید این دو رستوران را از نظر برند بررسی کنیم:

رستوران A: شهرت بسیار بالایی به دلیل کیفیت غذای خود دارد اما به دلیل فضای قدیمی و تبلیغات کم، ممکن است افراد جدید کمتر آن را بشناسند. تنها کسانی که قبلاً به این رستوران رفته‌اند، به دلیل کیفیت غذا به آن وفادار هستند.

رستوران B: دیده شدن بسیار بالایی دارد و به دلیل موقعیت مکانی خوب و تبلیغات گسترده، افراد زیادی از آن بازدید می‌کنند. اما ممکن است برخی از مشتریان از کیفیت غذا راضی نباشند و تنها به دلیل فضای زیبا و موقعیت مکانی به آن مراجعه کنند.

 

اما از این دو رستوران چه نتیجه می‌شود گرفت؟ 

رستوران A: شهرت بالایی به دلیل کیفیت غذا دارد اما به دلیل دیده نشدن، پتانسیل جذب مشتریان جدید را از دست می‌دهد.

رستوران B: دیده شدن بالایی دارد اما برای حفظ مشتریان خود، باید به بهبود کیفیت غذا بپردازد.

برای موفقیت یک رستوران، هر دو عامل شهرت (کیفیت غذا) و دیده شدن (تبلیغات، موقعیت مکانی) بسیار مهم هستند.

توسعه برند فرآیندی است که در آن، هویت برند، ارزش‌ها و موقعیت یک کسب‌وکار به صورت منسجم و هدفمند شکل می‌گیرد و به مخاطبان انتقال می‌یابد. به عبارت دیگر، توسعه برند به معنای خلق یک روایت جذاب و پایدار است که قادر باشد مشتریان را به خود جذب کرده و دلایل انتخاب محصولات یا خدمات کسب‌وکار را برای آن‌ها مشخص سازد. 

 

چرا توسعه برند برای کسب‌وکارها ضروری است؟

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود توسعه برند به امر ضروری در کنار برند مارکتینگ در کسب‌وکارها تبدیل شود. اما برند مارکتینگ چیست؟ برند مارکتینگ و توسعه برند دو مفهوم مرتبط و مکمل در دنیای کسب‌وکار هستند که در کنار هم به تقویت هویت یک برند می‌پردازند. از مزایای پیاده‌سازی استراتژی توسعه برند در کسب‌وکارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  1. ایجاد هویت منحصربه‌فرد
  2. افزایش شناخت برند
  3. جذب مشتریان جدید
  4. افزایش وفاداری مشتری
  5. تثبیت قیمت‌ها
  6. مقاومت در برابر رقابت
  7. افزایش ارزش برند

نقطه شروع شما: تحقیق در مورد بازار برند

دوست دارید بفهمید چه چیزی ارزش برند شما را افزایش می‌دهد؟ از تحقیق گسترده در مورد بازار آغاز کنید.

به جای اینکه بپرسید: چگونه می‌توانیم برندسازی را در محصول یا خدماتی که داریم را اعمال کنیم؟ باید بپرسید مصرف‌کنندگان چه می‌خواهند، نیاز مشتری چیست و چگونه می‌توانیم آن را ارائه دهیم؟ مهم‌تر از آن، باید بررسی کنید که چگونه می‌توان به بهترین شکل با مصرف‌کنندگان ارتباط برقرار کرد؟ به طوری که برای آن‌ها منحصر به فرد و معنادار باشد. پیامک مارکتینگ یکی از روش‌های شخصی‌سازی شده برای ارتباط سریع و آسان با مخاطب است که می‌توانید برای تحقیقات بازار، ارتباطات سازنده با مشتریان از آن استفاده کنید.

نقطه شروع برای تحقیقات شما این است که سوالات حیاتی را مطرح کنید و پاسخی برای آن بیابید؛ تا مطمئن شوید که استراتژی برند شما همسو با اهداف تجاری‌تان باشد. 

برخی از این سوالات حیاتی که باید به آن پاسخ دهید: 

  1. مشتری هدف شما کیست؟
  2. چه احساسی با خدمات و محصولاتتان به مشتری می‌دهید؟
  3. چرا مشتریان به شما اعتماد می‌کنند؟
  4. رقبای برتر شما چه کسانی هستند؟
  5. چه چیزی شرکت شما را از رقبایتان متمایز می‌کند؟
  6. چه ارزشی به بازار می‌آورید؟
  7. چه مشکلاتی را برای مصرف‌کنندگان حل می‌کنید؟
  8. شما یا شرکتتان چه نوع شخصیتی دارید؟

علاوه بر سوالات فوق، ممکن است بخواهید به چالش‌های موجود در هویت برند فعلی خود بپردازید و همچنین راه‌هایی را برای ساده‌تر کردن هویت برند خود بررسی کنید. در نهایت، داستان شما چیست؟ چه روایتی می‌خواهید در ذهن مصرف‌کنندگان ایجاد کنید؟

 

تعیین مخاطب هدف خود، قدم اصلی

بازار هدف گروه خاصی از افراد است که می‌خواهید با پیام برند خود به آنها دست یابید. این گروه جمعیتی است که به احتمال زیاد محصولات یا خدمات شما را خریداری خواهند کرد. این افراد دارای ویژگی‌های مشترکی هستند که آنها را به طور طبیعی به سمت برند شما جذب می‌کند. هرچه بتوانید بازار هدف خود را دقیق‌تر تعریف کنید، ایجاد برندی که با مخاطبان شما ارتباط برقرار کند آسان‌تر می‌شود.

پس از تعریف گروه هدف خود، می‌توانید از چندین استراتژی برای دستیابی به مخاطب هدف خود استفاده کنید. در ادامه انواع روش‌های توسعه‌سازی برند و استراتژی‌های موجود را به شما آموزش می‌دهیم. 

 

انواع روش‌های توسعه‌سازی برند

1. ایجاد محتوای مفید و مرتبط

محتوای شما، پلی است بین شما و مشتریان‌تان. اگر می‌خواهید آن‌ها را به سمت محصولات یا خدمات‌تان جذب کنید، باید محتوایی تولید کنید که برایشان جذاب و مفید باشد. تنوع در پلتفرم‌های انتشار محتوا، به شما کمک می‌کند تا مخاطبان گسترده‌تری را هدف قرار دهید. خرید پیامک انبوه، ارسال خبرنامه، نگارش وبلاگ و فعالیت در سوشال مدیا و… تنها برخی از راه‌هایی برای ارائه محتوای مفید به مشتریان است. 

 

2. تبلیغات هدفمند 

با تبلیغات هدفمند، شما دقیقاً به کسانی که به محصول یا خدمت شما علاقه‌مند هستند، می‌رسید. این کار شامل پیدا کردن جایگاه دقیق بازار شما و انتخاب بهترین روش برای ارتباط با مشتریان هدف است. ابزارهای آنلاین زیادی برای بهبود یا اجرای کمپین‌های دیجیتال شما وجود دارد یکی از انواع تبلیغات هدفمند بازاریابی پیامکی است. با امکان انتخاب مخاطبان بر اساس سن و جنسیت، موقعیت مکانی در لحظه، محل زندگی، شغل و … در پنل پیامک به صورت هدفمند میتوان تبلیغات کرد. 

تاثیر نظرسنجی از مشتریان  در توسعه برند

3. جمع‌آوری بازخورد مشتریان

شاید بهترین راه برای یافتن اینکه مصرف‌کنندگان به دنبال چه چیزی هستند این باشد که مستقیماً از آنها بپرسید. روش‌های متعددی وجود دارد که می‌توانید از طریق آنها بازخورد‌های ارزشمندی از مشتریان دریافت کنید، مانند نظرسنجی‌، رای‌گیری‌ و پرسش‌نامه‌. جمع‌آوری اطلاعات و نیازهای مصرف‌کنندگان می‌تواند به شما کمک کند هویت برند و پیام‌رسانی خود را بهبود ببخشید تا از این طریق با گروه هدف خود ارتباط موثرتری برقرار کنید.

 

4. موقعیت‌یابی و پیام رسانی برند 

موقعیت‌یابی و پیام رسانی برند موقعیت‌یابی برند به شما کمک می‌کند جایگاه متمایزی در بازار داشته باشید. موقعیت‌یابی به شما این امکان را می‌دهد که نشان دهید برند شما چگونه از رقبا متمایز می‌شود. یک استراتژی بازاریابی مؤثر شامل ایجاد برندی است که به شیوه‌ای خاص مصرف‌کنندگان را جذب کند. موقعیت‌یابی برند مستقیماً با وفاداری مصرف‌کنندگان و ارزش شرکت شما در بازار مرتبط است.

برای موقعیت‌یابی برند خود در بازار هدف، نیاز دارید موارد زیر را تحلیل کنید:

  • نیازهای مصرف‌کنندگان
  • قابلیت‌های برند شما
  • چگونگی موقعیت‌یابی رقبا

سپس بیانیه یا پیامی که با موقعیت مصرف‌کنندگان همخوانی دارد را دنبال کنید؛ پیامی که شرکت شما بتواند ارائه دهد و برند شما را از رقبا متمایز کند.

 

5. ایجاد پیام اصلی

اگر درک روشنی از موقعیت خود در بازار داشته باشید، می‌توانید برند خود را با پیامی واضح و مختصر ارتباط دهید. پیام شما شامل تمایزهای کلیدی و ارزش‌های هریک از آن‌هاخواهد بود.

پیام شما همچنین در یک شعار کوتاه جمع‌بندی می‌شود که جوهره‌ی همه چیزهایی است که شرکت شما آن را به تصویر می‌کشد. پیام شما باید به قدری جذاب باشد که الهام‌بخش اقدام و تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان وفادار شود. همچنین باید شامل داستان شرکت شما، کسانی که خدمت می‌کنید، چگونگی حل مشکلات و فرهنگ شرکت شما باشد.

 

نمونه‌ موفق از توسعه برند

یک نمونه برجسته از توسعه برند موفق، شرکت اپل است. در اینجا تجزیه و تحلیل چگونگی دستیابی اپل به این موفقیت را برای شما آورده‌ایم:

  1.  برندینگ و پیام‌رسانی منسجم
    اپل در طول سال‌ها تصویر برند و پیام منسجمی را حفظ کرده است که بر سادگی، زیبایی و فناوری پیشرفته تأکید دارد. شعار آنها “فکر متفاوت” فلسفه برندشان را به تصویر کشید.
  2. طراحی و نوآوری محصول
    محصولات اپل به طراحی زیبا و رابط‌های کاربری شهودی معروف هستند. تمرکز بر مواد با کیفیت بالا و توجه دقیق به جزئیات، اپل را از رقبای خود متمایز کرده است.
  3. تجربه مشتری
    فروشگاه‌ها و خدمات مشتری اپل به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تجربه‌ای ممتاز را ارائه دهند. طراحی فروشگاه‌های اپل، آموزش کارکنان و تجربه کلی خرید، موقعیت برتر برند را تقویت می‌کند.
  4. بازاریابی و تبلیغات
    کمپین‌های بازاریابی اپل به یادماندنی و تاثیرگذار هستند. تبلیغاتی مانند “1984” در سوپر بول، کمپین “یک مک بگیرید” و تبلیغات مشهور سیلوئت آی‌پاد، تأثیر ماندگاری بر جا گذاشته‌اند.
  5. اکوسیستم
    اپل اکوسیستمی از محصولات و خدمات ایجاد کرده که به طور یکپارچه با هم کار می‌کنند و پایه‌گذاری مشتری وفادار را تقویت می‌کند. یکپارچگی دستگاه‌هایی مانند آیفون، آی‌پد، مک، اپل واچ و خدماتی مانند آی کلود، اپل موزیک و اپ استور، تجربه کاربری را بهبود می‌بخشد.
  6. نوآوری
    اپل به طور مداوم در نوآوری محصول پیشرو است. معرفی آیفون در سال 2007 صنعت گوشی‌های هوشمند را متحول کرد و محصولاتی مانند آی‌پد، اپل واچ و ایرپادها استانداردهای جدیدی در صنعت تعیین کرده‌اند.
  7. استراتژی قیمت‌گذاری پریمیوم
    استراتژی قیمت‌گذاری اپل، محصولاتش را به عنوان پیشنهادات پریمیوم معرفی می‌کند که درک برند از کیفیت و انحصار را تقویت می‌کند.
    تاثیر هویت بصری خوب در توسعه برند
  8. هویت بصری قوی
    طراحی مینیمالیستی اپل، از محصولات تا بسته‌بندی و لوگوی معروف آن، هویت بصری قوی‌ای ایجاد کرده که به راحتی قابل شناسایی است.
  9. جامعه و فرهنگ
    اپل جامعه‌ای قوی از کاربران و توسعه‌دهندگان ساخته است. رویدادهایی مانند کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان (WWDC) و رویدادهای ویژه اپل، حس جامعه و انتظار را تقویت می‌کند.

 

نتایج توسعه برند اپل:

موقعیت بازار: اپل یکی از باارزش‌ترین و شناخته‌شده‌ترین برندها در سطح جهانی است.

وفاداری مشتری: نرخ‌های بالای حفظ مشتری و وفاداری برند.

موفقیت مالی: فروش و سودآوری به طور مداوم بالا.

تأثیر: طراحی و نوآوری اپل، روندها را در صنعت فناوری تحت تأثیر قرار می‌دهد.

استراتژی توسعه برند اپل نشان‌دهنده قدرت رهبری بصیر، پیام‌رسانی منسجم، نوآوری و تمرکز بر تجربه مشتری در ساخت برندی موفق و پایدار است.

 

جمع‌بندی 

توسعه بازاریابی یکی از ارکان اساسی موفقیت در دنیای کسب‌وکار امروزی است. در این بلاگ، ما به بررسی جوانب مختلف این فرآیند پرداخته‌ایم و استراتژی‌های کلیدی را معرفی کرده‌ایم که به شما کمک می‌کنند تا در بازار رقابتی امروزی موفق شوید. در صورتی که هنوز در ذهن شما سوالی باقیمانده در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. 

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
Hidden
MM slash DD slash YYYY
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .