استراتژی بازاریابی چیست؟ انواع + مراحل تدوین مارکتینگ استراتژی

تعریف و نحوه اجرای استراتژی بازاریابی

 استراتژی بازاریابی نقشه‌ی راهی برای رسیدن به گنج کسب‌وکارتان است. استراتژی بازاریابی در واقع شبیه به نقشه‌ای است که یک کسب‌وکار برای رسیدن به مشتریان بالقوه و تبدیل آنها به مشتریان وفادار ترسیم می‌کند. این نقشه شامل جزئیات چگونگی معرفی محصولات یا خدمات به مخاطبان هدف، متقاعد کردن آنها به خرید و در نهایت تبدیل آنها به طرفداران برند شما می‌شود. در این مقاله به تعریف و انواع استراتژی‌های بازاریابی می‌پردازیم تا بهترین نتیجه را از آن در کسب‌وکارتان بگیرید.

 استراتژی بازاریابی چیست؟

استراتژی بازاریابی یا مارکتینگ استراتژی یک برنامه بلندمدت است که با درک عمیق نیازها و خواسته‌های مشتریان، نقشه‌ای برای ایجاد مزیت رقابتی منحصر به فرد و پایدار برای شما ترسیم می‌کند. از تعیین دقیق مخاطبان هدف گرفته تا انتخاب کانال‌های ارتباطی مناسب برای تعامل با آنها، همه چیز در این استراتژی لحاظ می‌شود. 

با اتکا به یک استراتژی بازاریابی کارآمد، می‌توانید جایگاه برند خود را در بازار به درستی تعریف کنید، محصولاتی متناسب با نیاز مشتریان تولید کنید، شرکای استراتژیکی را انتخاب کنید و با استفاده از روش‌های تبلیغاتی از جمله پیامک مارکتینگ صدایتان را به گوش مخاطبان خود برسانید.

تعریف مارکتینگ استراتژی

آیا استراتژی بازاریابی همان برنامه بازاریابی است؟ 

افراد غالبا از اصطلاحات «استراتژی بازاریابی» و «برنامه بازاریابی» به جای یکدیگر استفاده می‌کنند، اما این دو فرآیند متفاوت هستند.

برنامه بازاریابی، اقدامات و تاکتیک‌های بازاریابی مشخصی را توصیف می‌کند که برای تکمیل یک کمپین بازاریابی صورت می‌گیرد. از سوی دیگر، مارکتینگ استراتژی، تصویر کلی از تلاش‌های بازاریابی را ترسیم می‌کند، مانند: مخاطبان هدف کسب‌وکار و ارزش پیشنهادی محصولات برای مشتریان

استراتژی، اهداف بازاریابی را توصیف می‌کند، برنامه توضیح می‌دهد که چگونه این اهداف قرار است محقق شوند. بدون یک استراتژی بازاریابی خوب، برنامه‌های بازاریابی هم در خطر شکست قرار می‌گیرد.

تصور کنید یک کسب‌وکار آنلاین در تلاش برای افزایش تعداد مشتریان خود است. این کسب‌وکار شروع به استفاده از تاکتیک‌های بازاریابی مانند پیامک صوتی تا تبلیغات دهان به دهان می‌کند اما تلاش‌هایش بی‌نتیجه می‌شود. اگر این شرکت یک استراتژی ایجاد کرده بود، ممکن بود متوجه شود که در واقع نیاز به افزایش تعداد مشتریان خود از طریق جذب مخاطبان هدف جدید دارد.

برای درک بهتر مثال دیگری بزنیم: 

یک مغازه آرایشی به دنبال افزایش فروش خود است. ایده تبلیغ لوازم آرایشی و روش‌های تبلیغات که در چه زمانی چه تخفیف‌ها را انجام داد برنامه بازاریابی و اقدامات و راه‌هایی که باعث می‌شود این کسب‌وکار به فروش بیشتر برسد در مارکتینگ استراتژی شکل می‌گیرد.

انواع استراتژی‌های بازاریابی

شما می‌توانید از رویکردهای مختلفی برای استراتژی بازاریابی دیجیتال استفاده کنید، مانند بازاریابی رسانه‌های اجتماعی یا بازاریابی محتوا، اما ابتدایی‌ترین استراتژی‌ها برای رشد بازار در ماتریس آنسوف است. این چهار استراتژی عبارتند از:

 

  • نفوذ در بازار
  • توسعه محصول
  • توسعه بازار
  • تنوع

 

اچ. ایگور آنسوف ماتریس خود را ایجاد کرد تا به کسب‌و‌کارها کمک کند استراتژی‌های مختلف مورد نیاز برای رشد بازار را درک کنند. آنسوف دو فرض اساسی در مورد چگونگی دستیابی به رشد داشت: اولا، با تغییر دادن محصولی که فروخته می‌شود و ثانیا، با تغییر دادن کسانی که محصول به آن‌ها فروخته می‌شود. در نتیجه، هر یک از چهارگوشه‌های ماتریس او ترکیبی از این دو عامل را نمایش می‌دهند.

در توضیح این چهار استراتژی رشد، ماتریس آنسوف همچنین تأکید می‌کند که کسب‌و‌کارها و مارکترها باید تاکتیک‌های مختلف بازاریابی را در نظر بگیرند. هر استراتژی نیازمند توجه متفاوت به چهارP، که به عنوان “آمیخته بازاریابی” شناخته می‌شوند است. چهار P عبارتند از:

  1. محصول (Product): چه چیزی فروخته می‌شود. 
  2. مکان (Place): کجا فروخته می‌شود.
  3. قیمت (Price): هزینه محصول چقدر است. 
  4. پروموشن (Promotion): چگونه محصول به مخاطب هدف بازاریابی می‌شود. 

شیوه دقیقی که یک مارکتر چهار P را برای تلاش‌های بازاریابی خود تعریف می‌کند، بستگی به استراتژی رشد و وضعیت سیاسی و اقتصادی بازارشان دارد.

 

استراتژی نفوذ در بازار

استراتژی نفوذ در بازار یکی از استراتژی‌های بازاریابی رشد است که شامل فروش محصولات موجود به بازار است. این استراتژی به عنوان کم‌ریسک‌ترین استراتژی در ماتریس آنسوف شناخته می‌شود.

 

کمپین “I’m Lovin’ It” مک‌دونالد

مثالی از استراتژی نفوذ در بازار را می‌توان در کمپین “I’m Lovin’ It” مک‌دونالد در سال ۲۰۰۳ یافت. در اوایل دهه ۲۰۰۰، مک‌دونالد با فروش کم و کاهش قیمت سهام مواجه شد. به جای ایجاد یک محصول جدید (استراتژی توسعه محصول)، مک‌دونالد تمرکز خود را بر جذب مشتریان موجود در بازار موجود با یک کمپین تبلیغاتی جذاب گذاشت. نتیجه کمپین “I’m Lovin’ It” بود که شامل یک موزیک جدید و جذاب بود که توسط جاستین تیمبرلیک خوانده شد.

 

“I’m Lovin’ It” از آن زمان به بعد تبدیل به طولانی‌ترین کمپین بازاریابی مک‌دونالد از زمان تأسیس آن در سال ۱۹۴۰ شده است.

 

استراتژی توسعه محصول

استراتژی توسعه محصول شامل توسعه یک محصول جدید برای بازار موجود است. این استراتژی معمولاً نسبت به استراتژی نفوذ در بازار پرریسک‌تر است زیرا نیاز به ایجاد یک محصول کاملاً جدید دارد. برای موفقیت، استراتژی‌های توسعه محصول معمولاً نیازمند نوآوری و تحقیقات بیشتر در مورد بازار موجود، نیازهای مخاطب هدف و… است.

 

استراتژی توسعه بازار

در استراتژی توسعه بازار یک محصول موجود را به بازارهای جدید می‌برند. مشابه با استراتژی توسعه محصول، استراتژی توسعه بازار نیز نسبت به استراتژی نفوذ در بازار پرریسک‌تر است زیرا شامل معرفی یک محصول آشنا به یک بازار ناآشنا است. در حالی که محصول همان می‌ماند اما در مکان(بازار) جدیدی فروخته می‌شود ممکن است نیاز به قیمت‌گذاری مجدد و تبلیغاتی داشته باشد.

 

فناوری Hololens مایکروسافت

مثالی از استراتژی توسعه بازار زمانی است که مایکروسافت فناوری Hololens خود را در نوامبر ۲۰۱۷ به ۲۹ بازار جدید در اروپا معرفی کرد. هدست واقعیت افزوده تجربه کاربری منحصر به فردی را ارائه می‌دهد که به حرفه‌ای‌ها اجازه می‌دهد در محیطی با واقعیت ترکیبی کار کنند. برای ترویج تلاش‌های خود، مایکروسافت ویدیویی در یوتیوب منتشر کرد که موارد استفاده منحصر به فرد از محصول در محیط کاری مانند برنامه‌های آموزشی تعاملی برای کارکنان در محیط‌های صنعتی را نشان می‌دهد و صرفا جنبه سرگرمی ندارد. استراتژی توسعه بازار می‌تواند برای بسیاری از کسب‌وکارها مناسب باشد. 

 

استراتژی تنوع

استراتژی تنوع شامل توسعه یک محصول جدید برای یک بازار جدید است. نوآوری مورد نیاز در این استراتژی به این معنی است که این استراتژی نیز پرریسک‌ترین استراتژی در میان چهار استراتژی ماتریس آنسوف است. استراتژی‌های تنوع نیازمند توجه کامل به تمامی چهار P—محصول، قیمت، مکان و پروموشن—هستند.

 

اولین آیفون اپل

مثالی از استراتژی تنوع: اپل اولین آیفون خود را در ژوئن ۲۰۰۷ در MacWorld Expo معرفی کرد. در آن زمان، اپل در بازار موبایل جدید بود، اما آن‌ها با افزودن یک پخش‌کننده موسیقی و مرورگر وب به گوشی لمسی جدید خود در این فضا نوآوری کردند.

 

معروف‌ترین استراتژی‌های بازاریابی

در ادامه به بررسی استراتژی‌های بازاریابی موثر می‌پردازیم که به شما در افزایش آگاهی از برند، جذب مشتری و در نهایت، رشد کسب‌وکارتان کمک می‌کنند.

 

برند مارکتینگ

برند مارکتینگ، فرآیندی است که با بکارگیری آن می‌توانید هویت و شخصیت برندتان را تعریف و به مخاطبان خود معرفی کنید. این کار شامل مراحل برند سازی از جمله ایجاد یک نام و لوگوی جذاب، تعریف ارزش‌های برند و لحن صدای آن، و همچنین ایجاد تجربیات منحصر به فرد برای مشتریان می‌شود.

بازاریابی محتوایی چیست و چگونه اجرا میشود

بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی به تولید و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و جذاب به منظور جذب و تبدیل مخاطبان به مشتریان بالقوه و در نهایت، مشتریان وفادار می‌پردازد. این محتوا می‌تواند شامل مقالات، ویدئوها، پادکست‌ها، اینفوگرافیک‌ها و کتاب‌های الکترونیکی باشد که اغلب برای پروموت آن از سئو، پنل ارسال پیامک و خبرنامه پیامکی یا ایمیلی استفاده می‌شود. 

 

روابط عمومی

روابط عمومی به ایجاد و حفظ روابط مثبت با رسانه‌ها، افراد کلیدی در صنعت و سایر ذینفعان کلیدی می‌پردازد. هدف از روابط عمومی، افزایش آگاهی از برند، ارتقای وجهه عمومی و ایجاد فرصت‌های جدید برای کسب‌وکار است.

 

بازاریابی موتورهای جست‌وجو (SEM)

بازاریابی موتورهای جست‌وجو (SEM) به استفاده از تبلیغات پولی برای افزایش رتبه وب‌سایت شما در نتایج جست‌وجو می‌پردازد. این کار به شما کمک می‌کند تا ترافیک بیشتری را به وب‌سایت خود جذب کنید و در معرض دید مخاطبان هدف خود قرار بگیرید.

 

 بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی به استفاده از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی برای برقراری ارتباط با مخاطبان، افزایش آگاهی از برند و هدایت ترافیک به وب‌سایت‌ها می‌پردازد.

 

چگونه یک استراتژی بازاریابی ایجاد کنیم؟

حال که با انواع استراتژی و معروف‌ترین آن‌ها آشنا شده‌اید باید بدانید که چگونه مارکتینگ استراتژی می‌تواند شما را برای موفقیت کسب‌وکارتان آماده کند. هنگام ایجاد استراتژی خود، مراحل زیر را در نظر بگیرید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید. 

 

اهداف کسب‌وکار و بازاریابی خود را تعریف کنید.

اولین قدم در ایجاد یک استراتژی بازاریابی موثر، روشن کردن اهداف کلی کسب‌وکار و اهداف بازاریابی شما است. به عبارت دیگر: با استراتژی رشد بازار خود، چه نتیجه نهایی‌ای را می‌خواهید به دست آورید؟ بهترین پاسخ به این سوال، به جایگاه شما در بازار و میزان پذیرش شما به ریسک بستگی دارد.

برخی از نمونه‌های اهداف کسب‌وکار و بازاریابی عبارتند از:

  • افزایش تعداد مشتریان
  • افزایش فروش
  • افزایش آگاهی از برند

مهم‌ترین نکته این است که قبل از گسترش فعالیت‌های بازاریابی خود، زمانی را به تعیین اهداف خود اختصاص دهید. این اهداف، که به عنوان “اهداف کلی” شناخته می‌شوند، نقشه راه شما را در حین تدوین استراتژی بازاریابی مشخص می‌کنند.

 

تحقیق بازار انجام دهید.

بازاریابی استراتژیک نیازمند درک جامعی از بازار، زمینه اقتصادی و سیاسی آن و جایگاه شما در آن است. بنابراین، تحقیق بازار ضروری است.با درک بهتر بازار، شما نیز بهتر می‌توانید جایگاه خود را بهتر درک کنید و متوجه شوید که چگونه برند خود را رشد دهید.

نحوه ایجاد پروفایل مشتری

پروفایل مشتری ایجاد کنید.

هدف هر کمپین بازاریابی ارتباط با مصرف‌کننده است. بنابراین، برای کمک به توسعه یک برنامه بازاریابی قوی، استراتژی بازاریابی شما باید شامل یک پروفایل جامع از مخاطب هدف شما باشد.

در نظر گرفتن مخاطب هدف در ارتباط با چهار P مفید است. بنابراین، ممکن است سوالات زیر را از خود بپرسید:

با توجه به آنچه درباره بازار می‌دانید، مخاطب هدف شما کیست؟ ویژگی‌های جمعیتی اصلی آن‌ها چیست؟

پیشنهاد ارزش محصول شما برای مشتری چیست؟ (محصول)

مخاطب هدف شما چقدر حاضر است برای محصول یا خدمات شما پرداخت کند؟ (قیمت)

مخاطب هدف شما کجا خرید می‌کند؟ (مکان)

کدام تاکتیک‌های بازاریابی برای مخاطب هدف شما مؤثرتر است؟ (پروموشن)

هنگام تحقیق و در نظر گرفتن این سوالات، درک بهتری از مشتری پیدا خواهید کرد. 

 

تلفیق و استراتژی‌سازی

در نهایت، اهدافی را که مشخص کرده‌اید، تحقیقاتی که انجام داده‌اید و پروفایل‌هایی که ایجاد کرده‌اید، به یک استراتژی بازاریابی تبدیل کنید. سوال کلیدی که می‌خواهید پاسخ دهید این است: چگونه با بازار هدف خود برای رسیدن به اهداف کلی خود هماهنگ خواهید شد؟

پاسخ شما به این سوال استراتژی شما خواهد بود.

در نهایت، استراتژی بازاریابی شما باید شامل موارد زیر باشد:

  1. اهداف کسب‌وکار و بازاریابی
  2. مرور کلی بازار، شامل حقایق و ارقام کلیدی
  3. تحقیق رقبا
  4. پروفایل مشتری
  5. بیانیه کلی استراتژی که ارزش پیشنهادی محصول به مشتریان را برجسته می‌کند

 

اگرچه ممکن است هنگام انجام تحقیق مقدار زیادی اطلاعات جمع‌آوری کرده باشید، استراتژی شما نباید خیلی طولانی باشد. در واقع، یک استراتژی قوی می‌تواند به اندازه یک تا دو صفحه باشد. به یاد داشته باشید، مارکتینگ استراتژی قرار است به عنوان یک راهنمای بلندمدت برای هدایت تاکتیک‌های بازاریابی خاص عمل کند.

 

جمع‌بندی 

در این مقاله از وبلاگ پنل پیامک انبوه مدیانا، به استراتژی بازاریابی پرداختیم. مارکتینگ استراتژی به طور خلاصه به شما کمک می‌کند تا از منابع خود به طور موثر استفاده کنید، با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید و به اهداف تجاری خود برسید. این امر منجر به افزایش آگاهی از برند، تولید سرنخ های واجد شرایط بیشتر، افزایش فروش، بهبود وفاداری به مشتری و کاهش هزینه‌ها می‌شود. در دنیای رقابتی امروز، داشتن یک استراتژی بازاریابی قوی برای هر کسب‌وکاری که قصد موفقیت دارد ضروری است.

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
Hidden
MM slash DD slash YYYY
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .