ایونت مارکتینگ (بازاریابی رویداد) چیست؟ 5 تأثیر مهم ایونت مارکتینگ روی برندینگ

بازاریابی رویداد چیست

تبلیغ برند، محصول یا خدمات از طریق برگزاری رویداد، شرکت در آن و یا حمایت مالی از رویدادهایی که در حوزه کسب‌وکار ما برگزار می‌شود از جمله جذاب‌ترین پیشنهاد بازاریابان برای ارتقا برند است. بازاریابی رویداد به ساختن رابطه با مشتریان و کمک به شناسایی هرچه بیشتر برند و محصول منجر می‌شود. در این مقاله با مفهوم ایونت مارکتینگ و نوع کارکرد آن و همچنین پنج تاثیر مهم آن بر ساخت برندینگ آشنا می‌شویم.

بازاریابی رویداد چیست و چگونه کار می‌کند؟

ایونت مارکتینگ یا بازاریابی رویداد، نوعی بازاریابی است که با هدف آگاهی از برند، ترویج نام تجاری، شناساندن محصول و خدمات با برگزاری رویداد، شرکت در آن و حمایت از آن انجام می‌شود. این نوع بازاریابی با سه نوع استراتژی کار می‌کند. موثرترین استراتژی، زمانی است که یک برند خود میزبان برگزاری رویداد به مناسبت‌های خاص است که بسته به نوع رویداد، می‌تواند به ایجاد روابط قوی‌تر با مشتریان وفادار، یافتن مشتریان احتمالی، یافتن شرکای جدید، و به دست آوردن آگاهی‌های تازه از حوزه کسب‌وکار خود کمک کند.

نحوه کار بازاریابی رویداد

استراتژی دیگر شرکت در رویدادها به عنوان مهمان است. در این روش، نماینده شرکت می‌تواند با نشان دادن تخصص خود در موضوع رویداد، محصولات یا خدمات خود را تبلیغ کند و اعتبار برند را افزایش دهد. استراتژی سوم حمایت مالی از رویدادهاست. در این روش شرکت‌ها می‌توانند با اسپانسرینگ رویدادی هم‌سو با خدمات و محصولات خود، شرکت‌کنندگان در رویداد را با برند خود آشنا کنند و مشتریان بالقوه‌ای را به دست آورند. تبلیغات پیامکی می‌تواند به هر سه استراتژی در جهت تاثیرگذاری بیشتر کمک کند. اکثر بازاریابان ایونت مارکتینگ را یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای دستیابی به اهداف تجاری می‌دانند.

انواع رویدادهایی که می‌توان در ایونت مارکتینگ برگزار کرد

بازاریابی رویداد برای دستیابی به اهداف تجاری، افزایش درآمد و ایجاد ارتباط قوی با مشتریان بالقوه بسیار موثر است. با این حال، همه رویدادها به یک اندازه برای برند شما مفید نیستند. رویدادها انواع مختلفی دارند که می‌توان آن‌ها را هم به‌صورت غیرحضوری و هم به‌صورت آنلاین برگزار کرد. بر اساس بررسی‌ها محبوب‌ترین رویدادها به این ترتیب است:

همایش و کنفرانس

همایش‌ها رویدادهای بزرگی هستند که بر سخنرانی‌های آموزشی مدیران و کارشناسان صنعت تمرکز دارند. آنها اغلب شامل کارگاه‌ها و نشست‌های مرتبط می‌شوند که تنایل شرکت‌کنندگان را به میزان دو برابر افزایش می‌دهند. 40 درصد از فعالان حوزه کسب‌و کار معتقدند همایش‌ها تاثیرگذارترین نوع رویداد برای اهداف تجاری هستند.

سمینار

هدف اصلی این نوع رویداد آموزش شرکت‌کنندگان است. از این رو سمینارها اغلب در مکان‌های کوچک‌تر از همایش‌ها برگزار می‌شوند و شامل تعداد محدودتر اما متخصص‌تر شرکت‌کنندگان است. 8 درصد از شرکت‌ها سمینارها را برای دستیابی به اهداف خود ضروری دانسته‌اند.

رویدادهای VIP

هدف این رویدادها تسریع فروش و افزایش وفاداری مشتریان کلیدی است. رویدادهای ویژه می‌توانند با دعوت از سهام‌داران با نفوذ، مشتریان کلیدی و مهمانان موثر به اهداف خود دست یابند. 7 درصد از نمایندگان کسب‌وکارها برگزاری رویدادهای VIP را دارای بیشترین تاثیر بر شاخص کلیدی عملکرد شرکت‌های خود دانسته‌اند.

نشست‌های رهبری فکری

هدف اصلی این رویدادها شبکه‌سازی است. گروهی از متخصصان با علایق یکسان برای ارتباط حضوری دور هم جمع می‌شوند. رویدادهای رهبری فکری به سازمان‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا قدرت خود را در یک زمینه خاص افزایش دهند و نتایج تجاری مثبتی را به ارمغان آورند. 14 درصد از مدیران کسب‌وکارها معتقدند که این نوع رویداد نتایج مفیدی برای شرکت‌شان به همراه داشته است.

معرفی و راه‌اندازی محصول

شرکت‌ها از این نوع رویدادها برای نمایش محصولات جدید خود به مشتریان استفاده می‌کنند. هدف این است که مشتریان بالقوه و خریداران در مورد ویژگی‌ها و مزایای یک محصول جدید هیجان‌زده شوند.

میزان نفوذ و تاثیر ایونت مارکتینگ در بازاریابی

نگاهی به پژوهش‌ها و نتایج نظرسنجی‌ها از برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان در رویدادها به نتایج جالبی درباره میزان تاثیر بازاریابی رویداد اشاره دارند:

52 درصد از صاحبان کسب‌وکارها بازاریابی رویداد را دارای بیشترین نرخ بازگشت سرمایه در کانال‌های بازاریابی می‌دانند.

47 درصد از بازاریابان بر این باورند که رویدادها روشی بسیار کارآمد برای تعامل با مشتریان و ایجاد مشتریان بالقوه هستند.

41 درصد از نمایندگان کسب‌وکارها بازاریابی رویداد را موثرتر از بازاریابی محتوا و ایمیل می‌دانند.

شرکت‌های چندمنظوره 1.7 برابر متوسط بودجه بازاریابی را برای رویدادهای زنده خرج می‌کنند.

شرکت‌هایی که بیش از 30 درصد رشد را تجربه می‌کنند، فعالیت بازاریابی رویدادها را افزایش داده‌اند.

بازاریابی پیامکی می‌تواند اثربخشی سایر کانال‌های بازاریابی را 20 تا 30 درصد افزایش دهد. همچنان که قیمت پنل اس ام اس نیز در مقایسه با هزینه‌ای که سایر کانال‌ها در بر دارد از جمله مزایای این نوع بازاریابی است.

پنج تاثیر مهم ایونت مارکتینگ روی برندینگ

اهمیت ایونت مارکتینگ در یک کلمه خلاصه می‌شود: افزایش اعتبار. بازاریابی رویداد یک ابزار بالقوه قدرتمند است. این به شما امکان می‌دهد روابط قوی ایجاد و حفظ کنید، مشتریان جدید به دست آورید، شراکت‌های قوی بسازید و شاخص‌های کلیدی عملکرد کسب‌وکار را تقویت کنید. تاثیرات مهم ایونت مارکتینگ بر ساخت برند به طور خلاصه از این قرار است:

افزایش آگاهی از برند؛ نتیجه یک رویداد موفق

با برگزاری یک ایونت مارکتینگ موفق و متنوع می‌توانید شناخت عمومی افراد نسبت به برند خود را افزایش دهید. مخاطبانی که در رویداد شرکت می‌کنند یا افرادی که اخبار آن را در شبکه‌های اجتماعی می‌خوانند و پیگیری می‌کنند، بیش از پیش با برند آشنا می‌شوند و می‌توانند به مشتریانی بالقوه تبدیل شوند.

تقویت ارتباط و تعامل با مشتریان، مخاطبان و شرکا در رویداد

ایونت مارکتینگ به شرکت‌کنندگان فرصت می‌دهد که با نمایندگان برند در تعامل بیشتری قرار گیرند. این تعامل‌ها می‌تواند به تقویت ارتباط مشتریان با برند کمک کند و افزایش وفاداری آنها را به همراه داشته باشند. شرکا و مشتریان در رویداد این فرصت را دارند که شخصاً با یک برند تعامل داشته باشند و آن را قابل اعتمادتر بیابند.

تقویت ارتباط و تعامل با مشتریان، مخاطبان و شرکا در رویداد

نظرسنجی و گرفتن بازخورد؛ استفاده از فرصت مهم رویداد

رویداد نه تنها مکانی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات ارزشمند با مهمانان است، بلکه فرصتی برای برند برای به دست آوردن دیدگاه‌ها، نظرات جدید و درک بهتر از روانشناسی مشتری است. در نتیجه کسب‌وکارها قادر خواهند بود محصولات و خدماتی را ارائه دهند که با نیازهای اکثریت مشتریان سازگارتر باشد.

افزایش اعتبار و فراگیری برند؛ هدف نهایی در رویداد

برگزاری رویدادهای موفق و حرفه‌ای می‌تواند به تقویت اعتماد به برند و محصولات یا خدمات آن کمک کند. بسیاری از شرکت‌کنندگان در رویدادها تجربه خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند که این اشتراک‌گذاری می‌تواند شناخت برند را به طور قابل توجهی افزایش دهد و به گسترش برند در دنیای دیجیتال کمک کند.

رشد بازاریابی رابطه‌مند؛ نتیجه یک رویداد پویا

افراد از شرکت در کنفرانس‌ها یا سمینارها نه تنها برای برقراری ارتباط و جذب دانش جدید، بلکه برای دور شدن از کارهای روزمره و گذراندن اوقات خوش بهره می‌برند. چنین تجربیات مثبتی یک ارتباط عاطفی قوی با یک برند ایجاد می‌کند. به همین خاطر توصیه می‌شود که از برگزاری رویدادهای خشک و خسته‌کننده اکیدا پرهیز شود.

برگزارکنندگان می‌توانند با گردآوری شرکت‌کنندگان در رویداد و با استفاده از سامانه پیامک انبوه پیام‌های موثر و هدفمندی را به این شبکه بالقوه مخاطبان کسب‌وکار خود ارسال کنند.

نکته‌ای درباره تبلیغ مناسب ایونت‌ها

بهترین راه برای خراب کردن یک رویداد، غفلت از تبلیغ آن است. برای انتخاب درست مخاطبان هدف برای دعوت به رویداد و تبلیغ گسترده آن در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها حتما باید پلن‌های دقیقی طراحی کرد. یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که در این حوزه در دست داریم، پنل ارسال پیامک است که جزء ضروری‌ترین ابزارها در کمپین‌های تبلیغاتی به شمار می‌رود. در رویداد همایش، سمینار و معرفی محصول بانک مشاغلی که در سامانه گرد آمده است، به آسانی می‌تواند طیف موردنظر شما را مخاطب پیام‌ها و اطلاعات ویژه درباره رویداد قرار دهد. همچنین با استفاده از پنل پیامکی علاوه بر ارسال جزئیات و برنامه‌های رویداد برای شرکت‌کنندگان، یک یادآور برای روز و ساعت قبل از شروع رویداد بسیار مهم است.

نکته‌ای درباره تبلیغ مناسب ایونت‌ها

برگزاری ایونت یکی از کانال‌های بازاریابی مدرن است که تاثیر بسیاری در افزایش اعتبار برند و گسترش آن دارد. شرکت‌ها می‌توانند با برگزاری ایونت‌های مختلف و متنوع در سال به تعامل جدی‌تر با فعالان حوزه کسب‌وکار و مشتریان بالقوه و وفادار خود بپردازند. در این مقاله کوشیدیم مفهوم بازاریابی رویداد و چگونگی کارکرد آن را تعریف کنیم و به معرفی انواع رویدادها بپردازیم. همچنین به پنج تاثیر ویژه‌ای که برگزاری رویداد در برندینگ دارد اشاره کردیم.

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
Hidden
MM slash DD slash YYYY
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .