انتخاب اینکه میخواهید مردم برند (Brand) شما را چطور بشناسند و آن را چگونه توصیف کنند، هدف اصلی فرایند برندسازی (The Process Of Branding) است. اگر شما بهصورت آگاهانه تصویر برند خود را ترسیم کنید، آنوقت نام تجاریتان همیشه در یاد مخاطبانتان آنطوری که خواستۀ شماست، خواهد ماند. بسیاری از کسب و کارها، به ایجاد یک استراتژی برندسازی (Branding Strategy) اهمیت نمیدهند؛ و یا ممکن است این مسئله را بهعنوان اولویتهای بعدی درنظر بگیرند. اما پژوهشها نشان میدهند، که داشتن یک استراتژی قوی و منسجم برای برندینگ، تأثیر بسیار زیادی بر افزایش درآمد مشاغل دارد. در این مقاله میخواهیم به شما مراحل برندینگ (Branding Steps) را معرفی کنیم، و بگوییم که چگونه میتوانید تصویری ماندگار از برندتان خلق کنید.
آنچه در این مطلب میخوانید:
برند چیست؟
به شناخت و درک کلیای که یک مخاطب از کسب و کار شما دارد، برند میگویند. جف بزوس (Jeff Bezos) بنیانگذار آمازون در تعریف برند میگوید: «برند شما همان چیزی است، که دیگران درموردتان میگویند، درست زمانیکه در اتاق نیستید.»
برند شما دقیقاً نقطۀ تمایزتان با سایر رقبا است؛ و همین تمایز است، که توجه بازار هدف را به کسب و کار شما جلب میکند.
فرآیند برندسازی
به مجموعهای از اقدامات ساختاریافته، که بهمنظور شکلدهی به هویت یک برند انجام میشود، فرآیند برندسازی میگویند. این فعالیتها منجر به گسترش چارچوب ارتباطی با مخاطبان هدف شده، و درنتیجه با افزایش ارزش یک عنوان تجاری، منجر به زیاد شدن درآمدها میشود. فرآیند برندسازی را میتوان به سه مرحلۀ کلی تقسیم کرد:
- Brand Strategy: استراتژی برند درواقع میگوید، که میخواهید مخاطبانتان شما را چگونه به یاد بیاورند. یک استراتژی برند موثر منجر به این میشود که مشتریان شما بفهمند که چه نیازی به خدمات شما دارند، و همین مسئله شما را در نظرشان متفاوت، قابلاعتماد و بهیادماندنی میکند. استراتژی شما باید شامل این موارد باشد: گسترش هدف کلی برند، افزایش تعداد مخاطبان، بهدست آمدن درک مناسب از رقبا، شخصیسازی پیام برندتان و داشتن یک داستان برند
- Brand Identity: هویت برند، درواقع مجموعۀ چیزهایی است، که مخاطب، شما را با آنها میشناسد. هویت برند شما باید همیشه، در هر فعالیتی تکرار شود؛ که میتواند شامل این موارد باشد: لوگو، فونت، رنگ و …
- Branding Marketing: بازاریابی برند به مجموعهای از روشها گفته میشود، که برند شما را در نزد مشتریان برجسته میکند، و میگوید که خدمات و محصولات شما چگونه نیاز آنها را برطرف میکند.
چرا شکلدهی به هویت یک برند اهمیت دارد؟
- برندسازی شناخت مشتریان و مخاطبان هدف را از برند شما افزایش میدهد.
- ایجاد ثبات در ارزش یک برند، باعث افزایش درآمد میشود.
- مشتریانی ثابت و وفادار را برای شما بههمراه دارد.
- بر تصمیمگیری مشتریان بسیار تأثیر میگذارد.
- شانس جذب سرمایه را افزایش میدهد.
10 گام تا ساخت یک برند موفق
1. Brand Research
تحقیقات برند اولین گام در مسیر ساختن یک برند موفق است. در این مرحله، که مهمترین گام محسوب میشود، باید با انجام تحقیقات، بفهمید که موقعیت فعلی برند شما چیست و چه جایگاهی را در بازار هدف دارید. بدون درک درست از این دو مورد، برندسازی مانند پرتاب تیری در تاریکی است. تحقیقات، اتخاذ یک استراتژی موثر را برای شما آسانتر میکند. همینطور به شما کمک میکند که نقاط قوت و ضعف، شخصیت برندتان در نزد مخاطبان، بازار هدف و بسیاری از موارد دیگر را درک کنید. چند نمونه از سؤالاتی که میتوانید در مرحلۀ تحقیق از آنها استفاده کنید، عبارتند از:
- چرا برند ما را انتخاب کردهاید؟
- اگر قرار باشد ما به شما پیشنهاداتی را ارائه کنیم، چه چیزهایی برایتان اولویت دارد؟
- به ما چه امتیازی میدهید؟
- در یک جملۀ کوتاه برند ما را توصیف کنید.
- چه چیزی کیفیت خدمات ما را بهتر میکند؟
برای اینکه بتوانید تشخیص دهید که چهچیزی شما را از رقبایتان متمایز میکند، باید بدانید آنها چه کسانی هستند و چه خدماتی را ارائه میکنند. ازطرفی باید بررسی کنید که چه تعدادی از مخاطبان هدف شما با رقبایتان یکسان است، و هر کدام از شما چه بخشی از مشتریان را پوشش میدهید. درک این مطالب به شما کمک میکند که روی مخاطب هدف خود تمرکز کنید و بتوانید تشخیص دهید که چه چیزی شما را منحصربهفرد میکند. برای درک بهتر بازار خود این دو نکته را امتحان کنید:
2. Create Buyer Personas
ساختن پرسونای مشتری یعنی اینکه نهتنها دادههای بهدست آمده از تحقیقات را مورد بررسی قرار دهید، بلکه خودتان را بهجای مشتریان بگذارید. در اینصورت یک تصویر خیالی از مخاطب هدف خود خواهید داشت. ببینید که از کجا خرید میکنند؟ چه شبکههای اجتماعیای برایشان اهمیت بیشتری دارد. این موارد به شما کمک میکند که تصمیمات درستتری را در مراحل برندسازی اتخاذ کنید.
3. Dentify Your Competition
رقابت خود را مشخص کنید، یعنی اینکه به این نتیجه برسید، که رقبای شما کدام بازار و چه سهمی از آن را در دست دارند، و شما چگونه میتوانید از آن سهم داشته باشید. تحقیق درمورد رقبا برای شکلدهی به هویت شخصی شما بسیار ضروری است. اگرچه منحصربهفرد بودن بسیار اهمیت دارد، اما بدون شناخت رقبا نمیتواند بدانید که چه چیزی شما را متمایز میکند.
4. Brand Strategy
پس از مرحلۀ تحقیق، دوباره به سراغ استراتژی برند میآییم و آن را موشکافانهتر از دفعۀ قبلی بسط و گسترش میدهیم. همانطور که گفتیم، استراتژی برند است که مشخص میکند، میخواهید چه کسی باشید، و مخاطبان شما را چگونه بشناسند. در این مرحله باید به پاسخهایی واضح برسید، چراکه اگر نقشۀ راه شما واضح نباشد، هرگز نمیتوانید به مقصدی که میخواهید برسید. در این مرحله باید موارد زیر را مشخص کنید:
- درک کنید که چه کسی هستید.
- بهخوبی بدانید که میخواهید چه کسی باشید. (در نظر مخاطبان هدفتان)
- مشخص کنید چه محصولات و خدماتی را ارائه میکنید.
- جایگاهتان را در بین رقبا تشخیص داده، و بدانید میخواهید کجا باشید.
استراتژی برندسازی شما است، که استراتژی بازاریابی محصول شما را مشخص میکند. مشخص کردن استراتژی برند، و شرح دادن آن به سایر کارکنان، فرهنگ کلی شرکت شما را شکل میدهد؛ و موجب میشود که هم در یک مسیر مشخص قرار بگیرند.
5. Brand Identity
هویت برند خود را گسترش دهید. به مشتریان این امکان را بدهید که بتوانند تمایز شما را از سایر رقبایتان تشخیص دهند. هویت برندتان است، که شما را قابل تشخیص میکند. عواملی که هویت برند شما را متمایز میکنند، عبارتند از:
6. Brand Name
نام برند شما چیست؟ دیگران شما را چگونه صدا میزنند؟ یکی از بهترین نامهای برند «تسلا» است، چراکه برای یک خودروی برقی، انتخاب نام یک مخترع بزرگ الکتریسیته، انتخاب بسیار هوشمندانهای است.
7. Color Palette
رنگ برند شما باید بیانگر هویت مستقلتان باشد؛ این رنگ شامل تمام جلوههای بصری برندتان میشود. تحقیقاتی را که درمورد بازار انجام دادهاید، با روانشناسی رنگها تلفیق کنید، تا بهترین نتیجه را بگیرید. در این مسیر میتوانید از یک طراح گرافیکی هم کمک بخواهید.
8. Typography
منظور از تایپوگرافی این است، که حتماً تعداد محدودی فونت را برای برند خود برگزینید. این مسئله در ایجاد تمایز، بسیار موثر است. فکر کنید هربار که با دیگران صحبت میکنید، لهجۀ شما عوض شود، آنوقت برقرار ارتباط با شما و شناخت هویتتان کار طاقتفرسایی میشود.
9. Brand Voice
تصور کنید که برند شما یک انسان است، آنوقت این شخص با چه لحنی با دیگران صحبت میکند؟ آیا لحن او جدی است یا مدام شوخی میکند؟ برای ساختن صدای برند خود، به این فکر کنید که چه پیغامی را میخواهید به مخاطبانتان منتقل کنید، و چه نوع ارتباطی را قصد دارید با آنها داشته باشید. صدای برند شما باید در تمام محتوای برندتان، از متن گرفته تا محتوای ویدیویی، قابل شنیدن باشد.
10. Logo
طراحی لوگو یک گام مهم در فرآیند برندسازی محسوب میشود. لوگوی شما همانند یک رهبر، سایر جلوههای بصری برند شما را به پیش میبرد. دقت در طراحی یک لوگوی مناسب اهمیت بالایی دارد و شما میتوانید برای شناخت بهتر، مقالۀ اشتباهاتی که در طراحی لوگو نباید مرتکب شوید را مطالعه کنید.
11. Style Guide
گاهی ایجاد راهنمای سبک (راهنمای استایل) را بخشی اختیاری از برندینگ درنظر میگیرند، اما بهنظر میرسد داشتن یه راهنمای سبک، موفقیت شما را در درازمدت تضمین میکند. تمام اقداماتی که برای شناخت و طراحی عناصر برندتان انجام دادهاید، ممکن است با نداشتن راهنمای سبک ازبین برود. راهنمای استایل به مجموعهای از المانهای بصری اشاره دارد، و مانند یک کاتالوگ میتواند در اختیار تمام همکاران شرکت قرار بگیرد، تا همه با هم در مسیر ساخت هویت مشخص برند گام بردارند. راهنمای سبک شما میتواند بهمرور زمان، بهروز شده و تغییراتی داشته باشد.
12. Brand Awareness
باید بتوانید آگاهی برند را افزایش دهید، یعنی ازطرفی مدام با دریافت بازخورد از مخاطبانتان نقاط قدرت و ضعفتان را بازنگری کنید، و ازسویدیگر با بهروز کردن خدماتتان با درنظر گرفتن بازخوردها، و تغییرات زمانه، آگاهی مخاطبانتان را از خدماتتان افزایش دهید.
13. Brand Tools
ابزارهای برند ممکن است همانهایی باشند، که در بازاریابی محصول کاربرد دارند، اما از آنجایی که برقراری ارتباط با مخاطبان، در برندسازی هم اهمیت دارد، در این بخش هم میتوان به آنها اشاره کرد. این ابزارها که موجب بیشتر دیده شدن برند شما میشوند، میتوانند شامل موارد زیر باشند:
- وبسایت (Website)
- شبکههای اجتماعی (Social Media)
- پنل پیامک
- کنفرانسها و گردهماییها (Conferences And Events)
- و …
14. Brand Launch
اگر هنوز آغاز به کار نکردهاید، مرحلۀ راهاندازی برند به کار شما میآید. پیادهسازی هویت یک برند میتواند از چند روز تا چند ماه طول بکشد. برای اینکه تمرکز بیشتری روی راهاندازی برند داشته باشید، میتوانید این مرحله را به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم کنید:
15. راهاندازی داخلی
این بخش شامل معرفی برند در داخل شرکت و ارائۀ یکسری آموزشهای اختصاصی به کارکنان است. این نحوۀ آغاز به کار، کارکنان و همکاران را با یکدیگر همسو میکند، و سبب میشود که در هنگام راهاندازی خارجی، شما از برنامه جلو باشید، و اتفاقات پیشبینی نشده غافلگیرتان نکند.
16. راهاندازی خارجی
این مفهوم بیانگر، نمایش هویت برندتان در بازار است. برای این بخش استفاده از یک رویداد (Event) و ارائۀ پیشنهادات ویژه به مخاطبان، میتواند شهرت خوب و زودهنگامی را برای شما به ارمغان بیاورد. اهمیت بعدی راهاندازی خارجی در نمایش برندتان به رقبا است، بهطوریکه باید از همان ابتدا وجه تمایزتان را از آنها آشکار کنید.
سخن پایانی
حتی اگر شما یک شرکت کوچک هستید، با انجام دقیق مراحلی که گفته شد، میتوانید به حداکثر ظرفیت برندسازی خود برسید، و از این طریق در بازار هدف جایگاه مناسبی را برای برندتان بهدست آورید. دقت در انجام گامهای مختلف این مسیر، سبب میشود که بتوانید پتانسیلهای شرکت خود را آزاد سازید، و خود را از سایر رقبا متمایز کرده و در ذهن مخاطب هدفتان ماندگار شوید. برای رسیدن به این هدف، هیچکدام از مراحل را نادیده نگیرید، پشتکار داشته باشید، و روی اهدافتان تمرکز کنید. همانطور که گفتیم، استفاده از ابزارهای بازاریابی محصول، کمک مضاعفی به برندسازی میکنند، و یکی از بهترین روشها در این مسیر استفاده از بازاریابی پیامکی است. برای اینکه بتوانید، مجموعهای خوب از مخاطبان هدفتان را پیدا کنید، و با ارسال پیامک، خدمات منحصربهفردتان را به آنها معرفی کنید، همین حالا میتوانید با مشاوران ما در پلتفرم مدیانا مشورت کنید.