حرفه‌ای‌تر با مشتریان خود ارتباط بگیرید
10٪ تخفیف با کد med-voice 

هویت برند چیست؟ اهمیت و نحوه طراحی هویت برند

هویت برند چیست؟

هویت برند برای موفقیت کسب و کار شما بسیار مهم است زیرا این موضوع همان عنصری است که در جان و دل مشتریان نقش می‌بندد. ذهنیتی که مردم از برندهای بزرگ دارند، تنها در لوگو یا ظاهر برند معنا پیدا نمی‌کند، بلکه این مهم نماینده شخصیت و رفتار برند است. هرچه شخصیت و رفتار برند منحصر به فرد و احترام برانگیز باشد، هویت برند به خوبی درک شده است. در این مطلب به اهمیت و نحوه پیاده سازی هویت برند می‌پردازیم.

هویت برند چیست؟

هویت برند (Brand Identity) به این معناست که یک برند چگونه خود را به مشتریان نشان می‌دهد. این اصطلاح مجموعه‌ای از تمام فعالیت‌های برندسازی است که یک شرکت انجام می‌دهد تا به شیوه‌ای خاص برای مخاطبان هدف درک شود. هویت برند نحوه شناسایی خودِ یک برند است که مواردی مانند نام تجاری، شعار، صدای برند، موقعیت برند، تداعی برند و شخصیت برند را شامل می‌شود.

یک برند با دو دیدگاه متفاوت معرفی می‌شود:

  • چگونه برند درک می‌شود؟
  • چگونه مشتری می‌تواند برند را درک کند؟

هویت برند داستان شرکت را بیان می‌کند. این داستان باید توسط مصرف کنندگان درک شود. کارهایی مانند توسعه چشم ‌انداز برند، شخصیت برند و طراحی برند، برخی از استراتژی‌های مختلفی هستند که برای هویت برند در نظر گرفته می‌شوند. 

بسیاری از کسب و کارها از پنل پیامکی برای معرفی اهداف برند خود استفاده می‌کنند. یک نمونه متن رایج به شرح زیر است:

«زیبایی در جزئیات است! ما فقط لوازم آرایشی باکیفیت تولید نمی‌کنیم بلکه ما کاری می‌کنیم تا دیگران، محو چهره شما شوند.

[Name Brand]

[Link Site].»

این پیامک ساده به خوبی هویت یک برند را نمایان می‌کند. بدین دلیل این که سیگنال را به مخاطبان خود ارسال می‌کند که شرکت به جزئیات توجه زیادی دارد و هدفش فقط فروش محصول نیست. این پیامک شروع خوبی برای ایجاد اعتماد به برند است، چرا که پیامک نرخ باز شدن 98 درصد را دارد. کاربران هدف شما به سرعت پیامک تبلیغاتی خود را باز می‌کنند و نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند. همچنین پیامک روشی ارزان و قابل سفارشی سازی (ارسال پیامک براساس کد شهری، سن و جنسیت کاربران) است. این مزایای را نمی‌توان در هیچ روش بازاریابی دیگری مانند ایمیل مشاهده کرد.

تفاوت تصویر برند در برابر هویت برند

هویت برند اغلب با تصویر برند اشتباه گرفته می‌شود، اما هر دو مفاهیم جداگانه‌ای هستند. هویت برند به این معناست که مشتری چگونه برند را درک می‌کند. از سوی دیگر، تصویر برند به دیدگاه مشتریان از برند اشاره دارد که از تعامل آنها با کسب و کار ناشی می‌شود. تصویر برند اغلب از هویت برند نشات می‌گیرد، اما لزوماً مشابه آن نیست، زیرا کسب و کار کنترل کمی بر تصویر برند دارد. تصویر برند بعدها شکل می‌گیرد، زمانی که مشتریان از محصولات و خدمات برند استفاده می‌کنند.

اهمیت هویت برند

مزایای داشتن هویت برند
داشتن هویت برند چه تاثیری در کسب و کارها دارد؟

هویت برند چیزی است که برند را در بازار منحصر به فرد و متمایز می‌کند، به همین دلیل اهمیت زیادی برای کسب و کارها دارد. در ادامه به برخی دیگر از مزایای هویت برند اشاره می‌کنیم:

  • افزایش شناخت برند: یک کسب و کار با هویت برند قوی، به یاد ماندنی‌تر از یک کسب و کار معمولی است. برای شناخت بیشتر از عناصر برند خود به طور مداوم در تمام کانال‌های ارتباطی مانند بازاریابی پیامکی، بازاریابی ایمیلی یا شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید تا مردم بلافاصله برند شما را بشناسند.
  • بهبود وفاداری مشتری: اگر بتوانید در سطح شخصی‌تری با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید، بهتر می‌توانید آنها را حفظ کنید. مشتریان دوست دارند ارتباط نزدیکی با کسب و کار داشته باشد، به طوری که برند را جزء خانواده خود بدانند. مشتری وفادار همیشه از برند خرید کرده و آن را به دیگران نیز معرفی می‌کند.
  • خرید محصولات جدید: هنگامی که مشتریان وفادار و ثابت دارید، عرضه محصولات جدید آسان‌تر است. مشتریانی که از نظر احساسی با برند شما ارتباط برقرار می‌کنند، تمایل زیادی برای خرید محصولات جدید دارند.
  • ارزش قیمت گذاری بالا: پس از ایجاد هویت برند قوی و ایجاد رابطه نزدیک با مشتریان خود، حالا راحتی بیشتری در قیمت گذاری کالاها و خدمات خود خواهید داشت. مشتریانی که یک برند را دوست دارند، مایلند برای محصولات هزینه بیشتری بپردازند زیرا برند ارزش درک شده بالایی دارد.

عناصر هویت برند

هویت برند به کسب و کار کمک می‌کند تا با استفاده برخی از عناصر، خود را از دیگران متمایز کند. اگرچه نام تجاری، لوگو و شعار بخش مهمی از هویت هستند، اما هویت یک برند چیزی بیش از عناصر بصری است. عناصر مورد نیاز برای ایجاد هویت، به شرح زیر هستند:

عناصر بصری

  • نام تجاری: نام تجاری نامی است که استراتژیست برند برای شناسایی پیشنهاد و متمایز ساختن آن از سایرین اتخاذ می‌کند.
  • شعار برند: لوگو یک نماد متنی یا تصویری است که به طور مختصر و واضح پیام برند را منتقل می‌کند.
  • تایپوگرافی برند: تایپوگرافی هنر و سبک چینش حروف و متن است که باید منحصر به برند باشد.
  • پالت رنگ: پالت رنگ مجموعه رنگ‌هایی است که برند در کانال‌های بازاریابی خود استفاده می‌کند.
  • تصویرسازی: مجموعه‌ای از تصاویر متمایز است که توسط کسب و کار برای انتقال پیام برند خود استفاده می‌شود.

عناصر غیر بصری

  • شخصیت برند: شخصیت برند به مجموعه‌ای از صفات و ویژگی‌های انسانی مربوط به برند اشاره دارد. این شخصیت از عناصر هویت بصری برند و تعامل با مشتری ناشی می‌شود.
  • تداعی‌های برند: اینها عناصری غیر از نام تجاری هستند که اغلب شامل شخصیت‌های معروف، برندهای شریک و سایر موارد خواهند بود.
  • صدای برند: صدای برند عبارت به یکنواختی در انتخاب کلمات، نگرش و ارزش‌های برند در حین ارتباط گرفتن با مخاطبان هدف اشاره دارد.

نحوه طراحی هویت برند

تجزیه و تحلیل SWOT می‌تواند نگاهی به نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای شرکت داشته باشد. این روش راهی اثبات شده برای کمک به مدیران برای درک بهتر موقعیت سازمان برای تعیین بهتر اهداف و مراحل مورد نیاز برای دستیابی به آنهاست. هویت برند باید به تحقق این اهداف کمک کند. به عنوان مثال، اگر یک خودروساز به دنبال یک بازار لوکس است، تبلیغاتش باید طوری باشد که برای مخاطبان ثروتمند بازار جذاب باشد.

شما برای شناسایی مخاطبان خود باید پرسونای خریدار را هدف قرار دهید. انجام نظرسنجی، برگزاری رویدادهای حضوری و انجام مصاحبه‌های انفرادی می‌توانند به یک شرکت کمک کند تا گروه مصرف کننده خود را شناسایی کند. بعد از شناخت برند، اکنون مرحله تولید محصولات و بازاریابی است.

شما باید شخصیت برند و پیام خود از طریق محصولات و تبلیغات به گوش مخاطبان هدف حود برسانید. شما نیاز به ایجاد یک درک ثابت از هویت برند دارید. همه عناصر برند از جمله متون، تصاویر، اشارات فرهنگی و طرح‌های رنگی، باید یک پیام منسجم را تمامی کانال‌های بازاریابی منتقل کنند.

نمونه‌های برتر هویت برند

درست از اوایل قرن بیستم، کوکاکولا استراتژی‌های هویت برند طور طراحی کرد که رنگ‌های قرمز و سفید و احساس خوشبختی را با برند خود مرتبط می‌کرد. این شرکت همچنین از شکل منحصر به فردی برای بطری‌های خود استفاده می‌کند تا خود را از رقبا متمایز کند. پیام برند نیز یکسان است، «نوشابه با کیفیت، احساس خوشبختی را تداعی می‌کند!»

مک دونالد با 34480 رستوران در 119 کشور، بزرگترین رستوران زنجیره‌ای جهان است. با این حال، این شرکت یک هویت برند واقعاً ثابت دارد که در آن رنگ قرمز و زرد را به آن مرتبط می‌کند. همپنین شعار شرکت یعنی «I’m Lovin» به معنای «من دوستش دارم!» همه مردم را یاد مک دونالد میندازد.

کلام آخر

ساخت هویت برند یک تلاش استراتژیک بلند مدت است که باید با اهداف شرکت و نیازهای بازار همسو باشد. درحقیقت، برندسازی ناشی از تلاش شدید است، نه فقط شانس! اما ایجاد هویت برند به سرمایه زیاد نیاز ندارد، بلکه نوآوری و دید متفاوت می‌خواهد. همه شرکت‌ها اعم از کسب و کارهای کوچک و متوسط، باید یک هویت برند قوی بسازند. برای این کار باید کانال‌های بازاریابی مختلف را بشناسید و با انتخاب کانال مناسب، محتوای درخور شخصیت برند و مخاطبان تولید کرد. شما می‌توانید برای ایجاد ارتباط قوی با کاربران هدف خود، از خدمات ارتباط با مشتریان مدیانا بهره مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر با تیم مشاوران ما تماس بگیرید.

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

2 پاسخ

    1. سلام هادی عظیمی گرامی، خوشحالیم که این مقاله برای شما اموزنده بود و سپاسگزاریم که نظرتان را با ما به اشتراک گذاشتید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
Hidden
MM slash DD slash YYYY
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .