این روزها صاحبان کسبوکار میدانند که برای موفقیت یک سازمان، تولید محصول به تنهایی کافی نیست. به همین دلیل در کنار توجه به کیفیت محصول باید به تبلیغات محصولات و برقراری ارتباط با مخاطبین نیز توجه شود. برای اینکه ارتباطی قوی با مخاطب برقرار کنید برند شما به یک هویت نیاز دارد. این هویت کمک میکند مردم به خوبی شما را بشناسند. Brand Identity اعتماد مردم را جلب میکند و نشانهای از ویژگیهای مختلف کسبوکار شما را در خاطرشان زنده نگه میدارد. این هویت در تمامی شیوههای بازاریابی از جمله بازاریابی پیامکی کاربرد دارد و میتواند نقش موثرتری در حفظ مشتریان قدیمی و جذب مشتریان جدید داشته باشد. تا پایان این مقاله از مدیانا همراه ما باشید تا شما را با تعریف هویت برند و نحوه ساخت هویت برند آشنا کنیم.
آنچه در این مطلب میخوانید:
هویت برند چیست؟
مجموعهای از اجزای بصری مانند لوگو، رنگ و جزئیات که نشان دهنده ایدههای یک کسبوکار است، هویت برند نام دارد. پس طراحی لوگو تنها جزء یک هویت نبوده و فقط بخشی از آن محسوب میشود. این هویت به مشتریان اجازه میدهد که آن برند را به خاطر بسپارند و از دیگر برندها متمایز کنند. بنابراین هویت یک برند به درک آن به عنوان یک برند متمایز و ثبت آن در ذهن مشتریان کمک میکند. هویت برای برند، مجموعهای از عناصر مختلفی بوده که توسط یک شرکت به وجود میآید تا بهترین تصویر از آن برند برای مصرف کننده شکل بگیرد.
یک برند با استفاده از هویت خود برای مشتریان قابل تشخیص میشود. به این صورت که مخاطبان محصول یا خدمات شما را با هویتی که دارید مرتبط میکنند و همین موضوع باعث وفاداری بیشتر مشتریان نسبت برند شما میشود. یک هویت قوی کمک میکند برند شما از مزایایی مانند وفاداری بیشتر در مشتریان، شناخت برند، اعتماد و رشد به صورت دائمی بهرهمند شود. در بازار رقابتی کنونی، برندهای مختلف خدمات یا محصولات جدیدی را دائما عرضه میکنند، اما یک Brand Identity قوی باعث میشود جایگاه مناسب و ثابتی در بازار برای خود پیدا کنید.
هویت برند (Brand Identity) به این معناست که یک برند چگونه خود را به مشتریان نشان میدهد. این اصطلاح مجموعهای از تمام فعالیتهای برندسازی است که یک شرکت انجام میدهد تا به شیوهای خاص برای مخاطبان هدف درک شود. هویت برند نحوه شناسایی خودِ یک برند است که مواردی مانند نام تجاری، شعار، صدای برند، موقعیت برند، تداعی برند و شخصیت برند را شامل میشود.
یک برند با دو دیدگاه متفاوت معرفی میشود
- چگونه برند درک میشود؟
- چگونه مشتری میتواند برند را درک کند؟
هویت برند داستان شرکت را بیان میکند. این داستان باید توسط مصرف کنندگان درک شود. کارهایی مانند توسعه چشم انداز برند، شخصیت برند و طراحی برند، برخی از استراتژیهای مختلفی هستند که برای هویت برند در نظر گرفته میشوند.
بسیاری از کسب و کارها از پنل پیامکی برای معرفی اهداف برند خود استفاده میکنند. یک نمونه متن رایج به شرح زیر است:
«زیبایی در جزئیات است! ما فقط لوازم آرایشی باکیفیت تولید نمیکنیم بلکه ما کاری میکنیم تا دیگران، محو چهره شما شوند.
[Name Brand]
[Link Site].»
این پیامک ساده به خوبی هویت یک برند را نمایان میکند. بدین دلیل این که سیگنال را به مخاطبان خود ارسال میکند که شرکت به جزئیات توجه زیادی دارد و هدفش فقط فروش محصول نیست. این پیامک شروع خوبی برای ایجاد اعتماد به برند است، چرا که پیامک نرخ باز شدن 98 درصد را دارد. کاربران هدف شما به سرعت پیامک تبلیغاتی خود را باز میکنند و نسبت به آن واکنش نشان میدهند. همچنین پیامک روشی ارزان و قابل سفارشی سازی (ارسال پیامک براساس کد شهری، سن و جنسیت کاربران) است. این مزایای را نمیتوان در هیچ روش بازاریابی دیگری مانند ایمیل مشاهده کرد.
بررسی معنای هویت برند از نظر آکر و کاپفرر
مفهومی که توسط دیوید آکر از هویت برند تعریف شده تا به امروز نیز مورد استفاده قرار گرفته است. آکر در نظریه خود چهار موضوع مختلف آگاهی، وفاداری، کیفیت درک شده و تداعی برند را برای هویت مطرح کرد. موضوعات مختلفی که به انواع برندها ارزش میبخشند. شرکتهای مختلف میتوانند از منشور هویت برند کاپفرر برای ساختن هویت برندی قدرتمند و با دوام کمک بگیرند. وجود هویت در هر برند برای منعکس کردن ارزشهای اصلی آن ضروری است. امکان دارد قیمت ارزان محصولات یک برند باعث شناخته شدن آن شود یا قیمت بالاتر در محصولات برندی دیگر به معنای ارزشی بیشتر برای مشتری باشد.
تعریف کاپفرر یک مدل کاملا مورد تایید دنیای بازاریابی است. به گونهای که 6 جنبه فیزیک، شخصیت، فرهنگ، تصویر از خود، بازتاب و رابطه از یک هویت را نشان میدهد. به گفته این شخص، تجزیه و تحلیل هویت هر برندی با 6 عنصر منشور صورت میگیرد. در صورت یکپارچگی میان عناصر این منشور و تاثیر هر عنصر در ایجاد و حفظ هویت برند، این مدل معنی میدهد. برندهای موفق به خوبی میتوانند یک تصویر مثبت از مجموعه خود را به مشتریان نشان دهند.
هویت برند شامل چه اجزایی میشود؟
- لوگو: کلیدیترین عنصر هویت یک برند، لوگوی آن است. زیرا مشتریان به لوگوها توجه بیشتری نشان میدهند. در حقیقت لوگو در قالب تصویر، متن یا شکلهایی ارائه میشود که نام و هدف برند را معرفی کند. این روزها بیشتر شرکتها، لوگوهای متنی را به دلیل سهولت در به خاطر سپردن آنها انتخاب میکنند.
- فونت: رای درج لوگوی خود در وبسایتها و کمپینهای بازاریابی مختلف باید از فونتی جذاب و قابل فهم استفاده کنید.
- ثبات عناصر بصری: ثبات میتواند در ایجاد یا از بین بردن یک هویت نقش داشته باشد. برای یک هویت هماهنگ باید در هر زمینهای از همان طرح انتخاب شده استفاده کنید. عناصر بصری که اصطلاحا سبک نامیده میشوند باید در تمامی وبسایتها یا کمپینهای تبلیغاتی یکسان باشند.
- شکل و فرم: یکی از اجزای ضروری هویت برند، شکل و فرم آن است. به گونهای که بستههای محصولات شما با شکل و فرمی به یاد ماندنی به دست مشتریان برسد و همه مردم آن را به عنوان نماد مجموعه شما بشناسند.
عناصر هویت برند
هویت برند به کسب و کار کمک میکند تا با استفاده برخی از عناصر، خود را از دیگران متمایز کند. اگرچه نام تجاری، لوگو و شعار بخش مهمی از هویت هستند، اما هویت یک برند چیزی بیش از عناصر بصری است. عناصر مورد نیاز برای ایجاد هویت، به شرح زیر هستند:
عناصر بصری
- نام تجاری: نام تجاری نامی است که استراتژیست برند برای شناسایی پیشنهاد و متمایز ساختن آن از سایرین اتخاذ میکند.
- شعار برند: لوگو یک نماد متنی یا تصویری است که به طور مختصر و واضح پیام برند را منتقل میکند.
- تایپوگرافی برند: تایپوگرافی هنر و سبک چینش حروف و متن است که باید منحصر به برند باشد.
- پالت رنگ: پالت رنگ مجموعه رنگهایی است که برند در کانالهای بازاریابی خود استفاده میکند.
- تصویرسازی: مجموعهای از تصاویر متمایز است که توسط کسب و کار برای انتقال پیام برند خود استفاده میشود.
غیر بصری
- شخصیت برند: شخصیت برند به مجموعهای از صفات و ویژگیهای انسانی مربوط به برند اشاره دارد. این شخصیت از عناصر هویت بصری برند و تعامل با مشتری ناشی میشود.
- تداعیهای برند: اینها عناصری غیر از نام تجاری هستند که اغلب شامل شخصیتهای معروف، برندهای شریک و سایر موارد خواهند بود.
- صدای برند: صدای برند عبارت به یکنواختی در انتخاب کلمات، نگرش و ارزشهای برند در حین ارتباط گرفتن با مخاطبان هدف اشاره دارد.
تفاوت تصویر برند در برابر هویت برند
هویت برند اغلب با تصویر برند اشتباه گرفته میشود، اما هر دو مفاهیم جداگانهای هستند. هویت برند به این معناست که مشتری چگونه برند را درک میکند. از سوی دیگر، تصویر برند به دیدگاه مشتریان از برند اشاره دارد که از تعامل آنها با کسب و کار ناشی میشود. تصویر برند اغلب از هویت برند نشات میگیرد، اما لزوماً مشابه آن نیست، زیرا کسب و کار کنترل کمی بر تصویر برند دارد. تصویر برند بعدها شکل میگیرد، زمانی که مشتریان از محصولات و خدمات برند استفاده میکنند.
اهمیت هویت برند
هویت برند چیزی است که برند را در بازار منحصر به فرد و متمایز میکند، به همین دلیل اهمیت زیادی برای کسب و کارها دارد. در ادامه به برخی دیگر از مزایای هویت برند اشاره میکنیم:
- افزایش شناخت برند: یک کسب و کار با هویت برند قوی، به یاد ماندنیتر از یک کسب و کار معمولی است. برای شناخت بیشتر از عناصر برند خود به طور مداوم در تمام کانالهای ارتباطی مانند بازاریابی پیامکی، بازاریابی ایمیلی یا شبکههای اجتماعی استفاده کنید تا مردم بلافاصله برند شما را بشناسند.
- بهبود وفاداری مشتری: اگر بتوانید در سطح شخصیتری با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید، بهتر میتوانید آنها را حفظ کنید. مشتریان دوست دارند ارتباط نزدیکی با کسب و کار داشته باشد، به طوری که برند را جزء خانواده خود بدانند. مشتری وفادار همیشه از برند خرید کرده و آن را به دیگران نیز معرفی میکند.
- خرید محصولات جدید: هنگامی که مشتریان وفادار و ثابت دارید، عرضه محصولات جدید آسانتر است. مشتریانی که از نظر احساسی با برند شما ارتباط برقرار میکنند، تمایل زیادی برای خرید محصولات جدید دارند.
- ارزش قیمت گذاری بالا: پس از ایجاد هویت برند قوی و ایجاد رابطه نزدیک با مشتریان خود، حالا راحتی بیشتری در قیمت گذاری کالاها و خدمات خود خواهید داشت. مشتریانی که یک برند را دوست دارند، مایلند برای محصولات هزینه بیشتری بپردازند زیرا برند ارزش درک شده بالایی دارد.
نحوه طراحی هویت برند
تجزیه و تحلیل SWOT میتواند نگاهی به نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای شرکت داشته باشد. این روش راهی اثبات شده برای کمک به مدیران برای درک بهتر موقعیت سازمان برای تعیین بهتر اهداف و مراحل مورد نیاز برای دستیابی به آنهاست. هویت برند باید به تحقق این اهداف کمک کند. به عنوان مثال، اگر یک خودروساز به دنبال یک بازار لوکس است، تبلیغاتش باید طوری باشد که برای مخاطبان ثروتمند بازار جذاب باشد.
شما برای شناسایی مخاطبان خود باید پرسونای خریدار را هدف قرار دهید. انجام نظرسنجی، برگزاری رویدادهای حضوری و انجام مصاحبههای انفرادی میتوانند به یک شرکت کمک کند تا گروه مصرف کننده خود را شناسایی کند. بعد از شناخت برند، اکنون مرحله تولید محصولات و بازاریابی است.
شما باید شخصیت برند و پیام خود از طریق محصولات و تبلیغات به گوش مخاطبان هدف حود برسانید. شما نیاز به ایجاد یک درک ثابت از هویت برند دارید. همه عناصر برند از جمله متون، تصاویر، اشارات فرهنگی و طرحهای رنگی، باید یک پیام منسجم را تمامی کانالهای بازاریابی منتقل کنند.
چگونه هویت برند را در 5 مرحله بسازیم؟
حضور قوی در بازار و موفقیت در برندسازی نیازمند استراتژی کارآمدی برای هویت برند است. آگاهی از نحوه ساخت هویت برند کمک میکند برند کارآمدتری بسازید. برای طراحی Brand Identity باید مراحل زیر را دنبال کنید:
- تحقیق درباره مخاطبان، ارزشها و رقبا
- تهیه لوگو و ساختاری برای برند
- یکپارچه سازی لحن و صدای به کار رفته در تبلیغات و رسانههای اجتماعی جهت تجسم و برقراری ارتباط برند
- شناخت صحیح نبایدها و اجتناب از آنها
- نظارت دائمی برند
- تجزیه و تحلیل مخاطب هدف، ارزشهای منحصر به فرد و رقبا
اگر تحقیقات بازار را به طور کامل انجام دهید، اولین مرحله از ایجاد هویت برای برند را به پایان رساندهاید. زیرا یافتن ارزشهای منحصر به فرد و رقبا برای شناخت مخاطبان هدف ضروری هستند. شما باید مجموعهای از مشتریهای ایده آل و نیازهای آنها را شناسایی کنید. درک مخاطبان باعث میشود محصول مورد قبول گروه مخاطبان هدف خود را توسعه دهید. با تجزیه و تحلیل محصول خود میتوانید آنچه که بین شما و دیگر برندها منحصر به فرد بوده را مشخص کنید. با شناخت این ارزشها، متمایز میشوید. توسعه یک برند موفق به آگاهی از تفاوت شرکت شما و رقبایتان نیاز دارد. با نظارت بر رقبا میتوانید از تاثیر تکنیکهای برندسازی با خبر شوید.
-
طراحی بیانیه ماموریت
اینکه شما چه کاری انجام میدهید، موضوعی است که از آن اطلاع دارید. اما شما باید هدف کسبوکار خود را بشناسید و بیانیه ماموریت مستقیم و واضحی را انتخاب کنید که توصیف کننده چشمانداز و اهداف کسبوکار شما باشد. با اشتراکگذاری ماموریت و چشمانداز خود میتوانید آنهایی که اهداف مشترکی با شما دارند را جذب کنید.
-
شخصیت پردازی برای برند
ساخت یک شخصیت فقط برای شخص کاربرد ندارد و شما میتوانید برای برند خود شخصیتی را طراحی و تعریف کنید. سپس با این اشتراک گذاری، مردم نیز شخصیت پردازی برند شما را به رسمیت میشناسند. شما میتوانید برای ساخت یک شخصیت مناسب از اجزای قالب، رنگ و تصویرها استفاده کنید.
-
تجزیه و تحلیل SWOT
با تکمیل این تجزیه و تحلیل میتوانید برند خود را بهتر درک کنید. با در نظر گرفتن مواردی مانند نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدهای کسبوکار خود میتوانید ویژگیهای کسبوکار خود را بشناسید. به عنوان مثال شرکت مرسدس بنز، برندی انحصاری است که موفق بودن مالک خودرو را نشان میدهد. با جستجوی SWOT در اینترنت میتوانید درباره آن اطلاعات بیشتری کسب کنید.
-
ارائه منحصر به فردترین عناصر بصری
یک لوگوی منحصر به فرد کمک میکند مشتریان برند شما را بشناسند و نسبت به آن وفاداری بیشتری پیدا کنند. بنابراین هنگام انجام تحقیقات بازار، لوگویی که معرف خوبی برای ارزش و اهداف محصول شما است را ایجاد کنید. این لوگو میتواند به خوبی ایدهها و اهداف شما را منعکس کنند.
طراحی لوگو، نشانهای برای کسبوکار شما است که با ایجاد ثبات باعث آشنایی مصرف کنندگان با برند میشود. عوامل مختلفی مانند خود محصول، نحوه بستهبندی یا شیوهای که با آن خدمات را ارائه میدهید، انواع آگهیها و… در کنار طراحی لوگو به شکل گیری هویت برند شما کمک میکنند. از آنجایی که در هر جایی، کسبوکار شما با این لوگو یاد میشود، سعی کنید نمادی منحصر به فرد بسازید.
نمونههای برتر هویت برند
درست از اوایل قرن بیستم، کوکاکولا استراتژیهای هویت برند طور طراحی کرد که رنگهای قرمز و سفید و احساس خوشبختی را با برند خود مرتبط میکرد. این شرکت همچنین از شکل منحصر به فردی برای بطریهای خود استفاده میکند تا خود را از رقبا متمایز کند. پیام برند نیز یکسان است، «نوشابه با کیفیت، احساس خوشبختی را تداعی میکند!»
مک دونالد با 34480 رستوران در 119 کشور، بزرگترین رستوران زنجیرهای جهان است. با این حال، این شرکت یک هویت برند واقعاً ثابت دارد که در آن رنگ قرمز و زرد را به آن مرتبط میکند. همپنین شعار شرکت یعنی «I’m Lovin» به معنای «من دوستش دارم!» همه مردم را یاد مک دونالد میندازد.
نقش هویت برند در بازاریابی پیامکی
اگر برای تبلیغات کسبوکار خود به دنبال روشهای متفاوتی باشید، احتمالا بازاریابی پیامکی یکی از روشهایی است که به ذهنتان میرسد. اما باید گفت این روش، بهترین راه برای تبلیغات محصول یا خدمات شما محسوب میشود. زیرا علیرغم عدم دسترسی همه افراد به اینترنت، این روزها کسی نیست که یک تلفن همراه نداشته باشد.
بنابراین برای تبلیغات محصول خود، تبریک مناسبتهای مختلف، نوبت دهی و …. از تاثیر بینظیر پیامکها در جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیمی خود بهرهمند شوید. یک شخصیت و هویت برای برند خود خلق کنید و آن را در پیامکهای ارسالی درج کنید. بازتاب هویتی که برای برند خود میسازید، در متن پیامک ارسالی شما به مخاطبین دیده میشود.
سخن پایانی درباره هویت برند
هویت برند عنصری است که برای کسبوکار شما شخصیت پردازی میکند. با روی کار آمدن تعداد زیادی از کسبوکارها در جوامع امروز، هویت یک برند میتواند به تثبیت جایگاه آن در میان رقبا کمک کند. با ترکیبی از رنگ، لوگو و جزئیات، هویتی را برای برند خود بسازید که برای همیشه در ذهنها بماند. جالب است بدانید که این روزها بیشتر برندها از شعارهای مختلفی برای هویت برند خود استفاده میکنند. این باعث میشود شما حتی در پیامکهایی که برای مردم میفرستید نیز نشان دهید که برندتان چه هویتی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خرید پنل پیامکی و نقش استفاده از Brand Identity در پیامکها با مدیانا در ارتباط باشید.
کلام آخر
ساخت هویت برند یک تلاش استراتژیک بلند مدت است که باید با اهداف شرکت و نیازهای بازار همسو باشد. درحقیقت، برندسازی ناشی از تلاش شدید است، نه فقط شانس! اما ایجاد هویت برند به سرمایه زیاد نیاز ندارد، بلکه نوآوری و دید متفاوت میخواهد. همه شرکتها اعم از کسب و کارهای کوچک و متوسط، باید یک هویت برند قوی بسازند. برای این کار باید کانالهای بازاریابی مختلف را بشناسید و با انتخاب کانال مناسب، محتوای درخور شخصیت برند و مخاطبان تولید کرد. شما میتوانید برای ایجاد ارتباط قوی با کاربران هدف خود، از خدمات ارتباط با مشتریان مدیانا بهره مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر با تیم مشاوران ما تماس بگیرید.
2 پاسخ
سلام ممنون مقالتون بسیار آموزنده و مفید بود
سلام هادی عظیمی گرامی، خوشحالیم که این مقاله برای شما اموزنده بود و سپاسگزاریم که نظرتان را با ما به اشتراک گذاشتید