با رشد فضای وب و گسترش شبکههای اجتماعی، فروش اینترنتی به یک کانال مهم برای دسترسی به مشتریان بالقوه تبدیل شده است. بسیاری از کسب و کارها فعالیتهای خود را براساس فضای مجازی پیش میبرند. البته بسیاری از فروشگاههای سنتی نیز با ساخت فروشگاه اینترنتی در کنار شیوههای قدیمی فروش، از بستر آنلاین برای عرضۀ محصولات یا خدمات خود استفاده میکنند.
آنچه در این مطلب میخوانید:
چرا افزایش فروش اینترنتی برای کسب وکارها اهمیت دارد؟
فروش اینترنتی یک شیوۀ جدید محسوب میشود که استفاده از آن مزایای زیادی برای یک کسب و کار و مشتریان آن دارد. کسب و کارها از طریق فروش آنلاین به بازارهای متنوع و بالطبع مشتریان بیشتری دسترسی پیدا میکنند و مشتریان نیز امکان خرید اینترنتی کالاهای متنوع با قیمتهای رقابتی را دارند.
برای موفقیت در فروش اینترنتی باید به مجموعهای از استراتژیها توجه داشت. این نوع از فروش، تفاوتهای اساسی با فروش سنتی دارد؛ به همین دلیل باید به سراغ تکنیکهای مختص این روش رفت. در ادامه به بررسی چند تکنیک مهم در فروش آنلاین میپردازیم:
اهمیت صداقت در فروش اینترنتی
اکثر فروشندگان معتقد هستند که با مشتریان خود صادقانه برخورد میکنند و تمامی واقعیتها را به آنها میگویند؛ اما در عمل مشاهده میشود که این موضوع در برخی از فروشهای آنلاین رعایت نمیشود. عدم رعایت صداقت، اعتماد به برند را خدشهدار میکند و شهرت کسب و کار را کاهش میدهد.
استفاده از افزونههای تبلیغاتی
تبلیغات در فروش آنلاین از اهمیت زیادی برخوردار است؛ زیرا تا مخاطبان، با کالا یا خدمتی آشنا نشوند امکان خرید نخواهند داشت. تفاوتی ندارد که شما از وبسایت فروشگاهی استفاده میکنید یا شبکههای اجتماعی؛ استفاده از افزونههای ارسال پیامک و اطلاعرسانی، امکان افزایش مشتریان را به کسب و کارها میدهد.
ارسال پیامک تبلیغ اینستاگرام علاوهبر اینکه شرایط لازم را برای رشد فالورهای پیجهای اینستاگرامی فراهم میآورد، به رشد فروش در چنین پیجهایی نیز کمک میکند.
نمایش نظرات مشتریان برای جلب اعتماد دیگران
نمایش بازخورد مشتریان فعلی یک کسب و کار، باعث افزایش اعتماد مخاطبان جدید خواهد شد. افزایش فروش اینترنتی زمانی اتفاق خواهد افتاد که انبوهی از مخاطبان به بیان نظرات مثبت خود درباره یک کسب و کار بپردازند. استفاده از بازاریابی ارجاعی، بهنوعی نشاندهندۀ سیگنالهای اعتماد مشتریان قبلی است که تردید را از مخاطبان جدید خواهد گرفت.
ایجاد حس فوریت در فروش اینترنتی
تا زمانی که مشتری برای خرید احساس ضرورت و نیاز نکند، اقدامی انجام نخواهد داد. با ایجاد حس فوریت در خرید، امکان افزایش فروش اینترنتی ایجاد خواهد شد.
ارائه پیشنهادهای ویژه در فروشگاه اینترنتی (محدود به زمان یا تعداد)، عرضه محصولات با تعداد کم، ارسال رایگان یا ارائه کدهای تخفیف برای خریدهای بعدی و.. ازجمله شیوههایی است که در مشتری انگیزه لازم را برای سفارش ایجاد میکند.
ضمانت بازگشت پول در صورت عدم رضایت
یکی از دلایلی که گاهی فروش اینترنتی چندان با اقبال خریداران مواجهه نمیشود، ریسک خرید آنلاین است. مشتریان همیشه این نگرانی را دارند که محصول خریداری شده، دقیقا همان چیزی نباشد که آنها تصور میکردند. امکان ارجاع کالا و بازگشت پول پرداختی از جمله نکات مهمی است که یک فروشگاه اینترنتی باید مدنظر قرار دهد.
کاهش اصطحکاک در فرآیند پرداخت آنلاین
آمار سبدهای خرید رهاشده در فروشهای آنلاین نشان میدهد که بسیاری از مشتریان، فروش اینترنتی را به این دلیل نیمهتمام میگذارند که در پرداخت آنلاین دچار مشکل میشوند. ثبتنام اجباری در فروشگاههای اینترنتی برای مخاطبان، چندان جالب نیست.
با استفاده از یک افزونه ثبتنام و وب سرویس پیامکی، فرآیند لاگین شدن کاربران بسیار ساده خواهد شد. فراموش نکنیم که استفاده از ابزارها در فروش اینترنتی بهشدت بر نرخ تبدیل تاثیر میگذارد. از طرف دیگر، تنوع در شیوههای پرداخت، اعتماد مشتری را جلب کرده و باعث سادگی فرآیند خرید اینترنتی میشود.
ارائه اطلاعات و تصاویر باکیفیت از محصولات
فروش اینترنتی کار سادهای است؛ اما اگر اصول اولیهای در آن رعایت نشود موفقیتی نیز بهدست نمیآید. کسانی که میدانند وردپرس چیست و چگونه با آن امکان راهاندازی فروشگاه اینترنتی وجود دارد، بهطور قطع با اصول درج محصولات نیز آشنا هستند.
نوشتن توضیحات کامل برای محصولات و استفاده از تصاویر باکیفیت به مشتریان در انتخاب محصول مورد نیازشان کمک میکند. طراحی صفحات لندینگ پیج (صفحات فرود) بر افزایش خریدهای اینترنتی و موفقیت کمپینهای تبلیغاتی تاثیرگذار است.
پاسخگو باشید
اگر قصد دارید یک فروش اینترنتی موفقی را تجربه کنید باید به پاسخگویی مشتریان، توجه ویژهای داشته باشید. تقویت ارتباط با مشتری در کسب و کارهای آنلاین اهمیت بسیاری دارد. استفاده از چتهای آنلاین با قابلیت تماس از راه دور باعث میشود تا دغدغههای مشتریان برای پشتیبانی کاهش یابد.
همیشه این واقعیت را مدنظر قرار دهید که ممکن است سادهترین موضوعات برای یک مشتری پیچیده و غیرقابل درک باشد. به همین دلیل باید تمامی سوالات مشتری بهصورت دقیق پاسخ داده شود.
در فروش اینترنتی، محصول یا خدمتی را رایگان به مشتری بدهید
مشتریان برای اینکه به یک کسب و کار آنلاین اعتماد کنند باید خدماتی را از آنها دریافت کنند. ارائه یک نمونه محصول رایگان یا دمو نرمافزاری به مشتری کمک زیادی میکند تا خرید اینترنتی خود را با اطمینان بیشتری انجام دهد.
توجه به پرسونای خریداران در فروش اینترنتی
اگر بدون شناخت از پرسونای خریدار به سراغ فروش اینترنتی بروید، در ادامۀ مسیر با مشکلات متعددی روبهرو خواهید شد. شناخت پرسونای مشتریان به کسب و کارها برای هدفگذاری کمک کرده و باعث میشود تا با استراتژی مشخصی وارد بازار شوند.
سخن پایانی
فروش اینترنتی موفق، هرگر اتفاقی رقم نخواهد خورد. استفاده از استراتژیهای قیمتگذاری، توجه به کانالهای مختلف بازاریابی، ارائه یک ارزش پیشنهادی در محصولات، استفاده از بازاریابی مجدد و.. از جمله مهمترین اقداماتی است که برای توسعۀ فروش آنلاین باید مدنظر قرار گیرد.