انتخابات یکی از مهمترین رویدادهای سیاسی در یک جامعه است که طی آن مردم از میان نامزدهای مختلف، فرد یا افرادی را برای تصدی یک مقام انتخاب میکنند. عامل مهمی که بر نتیجه انتخابات تاثیر فراوان دارد، تشکیل ستاد و اجرای کمپینهای متنوع تبلیغاتی است. در این مقاله به معرفی اصول تبلیغات انتخاباتی و روشهای شناختهشده و موثر تبلیغات میپردازیم.
آنچه در این مطلب میخوانید:
اصول تبلیغات انتخاباتی برای دستیابی به نتیجه موردنظر
تبلیغات انتخاباتی باید بر اساس اصولی انجام شود تا بتواند تأثیرگذاری لازم را داشته باشد. این اصول برگرفته از نتایج تجربیاتی است که در طول سالها در ستادهای انتخاباتی مختلف به کار گرفته شدهاند. قبل از آن ذکر این نکته لازم است که این اصول و روشها برای هر انتخاباتی صدق میکند و قبلا به بیان نکاتی درباره متن کاندیدای شورا پرداختهایم. در ادامه به بیان این اصول میپردازیم.
تبلیغات انتخاباتی باید هدفمند باشد
بدیهی است که هدف نامزد شدن در انتخابات کسب رای و رسیدن به قدرت است. همزمان تبلیغات انتخابات نیز باید به دنبال تحقق یک هدف خاص یا اهداف مختلفی باشد. درواقع تبلیغات به مردم نشان میدهد که هدف از رسیدن به قدرت چیست و چرا افراد باید به یک کاندیدا یا فهرست خاص رای بدهند.
تبلیغات انتخاباتی باید واقعگرایانه باشد
مانند کسبوکار، اگر کالا یا خدمات کیفیت مناسب را نداشته باشند، تبلیغ به ضد خود عمل میکند. در انتخابات نیز اگر امور غیرواقعی یا ایدهها و ارزشهای نابجا به عنوان امر واقعی و ارزشهای اصلی مورد تبلیغ قرار بگیرند نتیجه چیزی جز بیاعتمادی مردم به نامزد نخواهد بود.
تبلیغات انتخاباتی باید در چارچوب قانون انجام شود
فکر کنید کاندیدایی که قرار است وارد مجلس شود و برنامه اصلی او در مجلس، قانونگزاری و نظارت بر اجرای درست قوانین باشد خودش در تبلیغات انتخابات اقدامات غیرقانونی انجام دهد. نتیجه از پیش مشخص است. او نه تنها نمیتواند اعتماد مردم را جلب کند، بلکه اعتبار خود را نیز زیر پا خواهد گذاشت.
تبلیغات انتخاباتی باید منطبق بر اخلاق حرفهای باشد
تبلیغات انتخابات نیز مانند هر امر اجتماعی دیگری مجموعهای از بایدها و نبایدهای اخلاقی را شامل میشود. تخریب وجهه کاندیداهای رقیب با توهین و تحقیر و دروغ و انتشار شبنامه علیه دیگران نه تنها اقداماتی غیراخلاقی است، بلکه گاهی نتیجه عکس میدهد و ممکن است به موفق شدن رقیب نیز کمک کند.
انواع روشها و رویکردهای موثر در تبلیغات انتخاباتی
تبلیغات انتخاباتی میتواند از طریق روشهای مختلفی انجام شود. هر کدام از این روشها همچنان میتواند مخاطبان خاص خود را داشته باشد. گرچه با توجه به رشد شبکههای اجتماعی استفاده از کاربری این شبکهها در تبلیغات انتخاباتی در سالهای اخیر رشد روزافزونی داشته است.
روشهای سنتی تبلیغات انتخاباتی؛ همچنان کارا و اثربخش
روشهای سنتی تبلیغات انتخاباتی مانند چاپ و انتشار آگهینامه، بروشور، روزنامه و مجله، اجرای تبلیغات محیطی مانند بیلبورد و بنر، تشکیل ستادهای خیابانی و تبلیغات چهره به چهره، برگزاری نشستهای عمومی و میتینگ و پرسش و پاسخ همچنان در میان قشر عظیمی از مردم کارایی دارد و در حد خود موثر است. شاید تنها موردی که از سوی اکثر شهروندان رد شده و دیگر طرفدار چندانی ندارد، چاپ پوستر کاندیداها در قطع بزرگ و چسباندن آن روی در و دیوار شهر است. اما همچنان خواندن بروشوری که اهداف و برنامههای کاندیدا را به طور خلاصه در خود دارد یکی از موثرترین تبلیغات سنتی است.
فعالسازی وبسایت؛ زیربنای تبلیغات انتخاباتی
طراحی و ساخت وبسایت، زیرساخت تبلیغات انتخاباتی است که تمامی روشها و کانالهای تبلیغاتی به آن ارجاع داده میشود. دامنه سایت، داتآیآر و به نام کاندیدا یا کوتاهنوشت نام یا شعار فهرست انتخاباتی باشد و قالب آن میتواند با طراحیهای آماده بالا بیاید. سایت را میتوان ماهها قبل از تبلیغات فعال و با مطالب مرتبط با اهداف و برنامهها آن را به روز کرد. محتوای تبلیغاتی از قبل آماده باشد تا در هفته تبلیغات از آنها استفاده شود. تبلیغات ایمیلی نیز در هفته تبلیغات از طریق ایمیل همین سایت باید انجام شود. مگر اینکه قرار باشد به شکل غیرمستقیم انجام شود.
تبلیغات انتخاباتی صوتی و تصویری؛ ضروری و موثر
ساخت کلیپهای کوتاه یکی از مهمترین نیازهای تبلیغات موثر است. کلیپهای فشرده شامل معرفی کاندیدا و برنامههای اصلی و اهداف اوست که به شکل جذابی طراحی و تدوین شده است. این کلیپها را میتوان علاوه بر سایت و شبکههای اجتماعی در تلویزیونهای محلی نیز تبلیغ کرد. همچنین ساخت پیامهای صوتی و ارسال آن در پیامرسانها نیز اهمیت دارد. ساخت پادکست یا تبلیغ پیام در پادکستهای پرطرفدار نیز اثربخش است. ارسال پیامک صوتی یکی از قابلیتهایی است که در پنلهای پیامکی وجود دارد. کاندیداها میتوانند از طریق آن پیام کوتاهی را ضبط کنند و به شماره مخاطبان هدف خود ارسال کنند.
پیامرسانها و شبکههای اجتماعی؛ پلتفرم فراگیر تبلیغات انتخاباتی
در ایران امروز تبلیغ در اینستاگرام، تلگرام، واتساپ و پیامرسانی مانند ایتا یا سروش از ضروریترین اقدامات تبلیغی است. کاندیدا باید حتما در اینستاگرام پیج فعالی داشته باشد و کلیپ، تصاویر، و مطالب مرتبط با اهداف و برنامهها از قبل در آن بهروزرسانی شود. اینگونه، مخاطبان تا پیش از شروع تبلیغات با تخصص و تجربه و اهداف کاندیدا آشنا میشوند. انتخاب شعار مناسب و ساخت و انتشار هشتگهای مرتبط با معرفی بهتر کاندیداها در اینستاگرام از نکات قابل توجه در بهبود کمپین در شبکههای اجتماعی است. ساخت گروه عمومی در پیامرسانها و بازنشر مطالب سایت و شبکههای اجتماعی در آنجا نیز موثر است. شبکههای اجتماعی یک ساختار رایگان و گسترده در اختیار نامزدها قرار میدهد که اثرگذاری آن بسته به کیفیت مطالب ارسالی در آن است.
تبلیغات پیامکی؛ موثرترین و بهصرفهترین کانال تبلیغات انتخاباتی
پنل پیامکی به دلیل قابلیتها و امکاناتی که در دسترس کاربران قرار میدهد پیامک تبلیغاتی را به موثرترین و مهمترین کانال تبلیغاتی تبدیل کرده است. درواقع هر ستادی باید یک پنل پیامکی داشته باشد تا بتواند محتوای تبلیغی خود را در کوتاهترین فرصت به دست مخاطبان برساند. کاندیداها میتوانند از طریق این پنل به ارسال اس ام اس منطقهای در مناطق و محدودههای مشخصشده از روی نقشه یا کدپستی بپردازند و یا مخاطبان خود را بر اساس سن یا جنس طبقهبندی کنند. پنل مدیانا یک بانک شماره موبایل بهروز از مشاغل و اصناف دارد که برای تبلیغ موثر مشاغل و صاحبان کسبوکار میتوان از آن به بهترین نحو بهره گرفت.
نکات قابل توجه در ارتقا اثربخشی کمپینهای تبلیغات انتخاباتی
- برای اینکه تبلیغات شما موثر باشد، باید مخاطبان هدف خود را بهخوبی بشناسید. اینکه شما میدانید مخاطبان شما چه کسانی هستند، چه نیازها و خواستههایی دارند، و چه رسانههایی را دنبال میکنند، به شما کمک میکند تا تبلیغات خود را بهطور موثرتری طراحی کنید.
- داشتن یک استراتژی تبلیغاتی قوی، یکی از مهمترین عوامل موفقیت در تبلیغات انتخاباتی است. این استراتژی باید شامل اهداف تبلیغاتی، مخاطبان هدف، پیامهای تبلیغاتی، و کانالهای تبلیغاتی باشد.
- در تبلیغات انتخاباتی، باید به مخاطبان هدف توجه ویژهای شود. نامزد باید پیامهای خود را به گونهای طراحی کند که برای مخاطبان هدف قابل فهم و جذاب باشد.
- بعد از طراحی استراتژی تبلیغاتی، باید آن را بهطور دقیق اجرا کنید. پایبندی به استراتژی تبلیغاتی، یکی از مهمترین عوامل موفقیت در این زمینه است.
- انتخاب روشهای تبلیغاتی باید با توجه به شرایط و ویژگیهای انتخابات، نامزد و مخاطبان هدف انجام شود.
- تبلیغات انتخاباتی باید با سایر فعالیتهای انتخاباتی نامزد هماهنگ باشد. نامزد باید در تمام فعالیتهای انتخاباتی خود، تصویری منسجم و یکپارچه از خود ارائه دهد.
- تبلیغات انتخاباتی باید مستمر و مداوم باشد. نامزد باید از طریق تبلیغات، خود و برنامههای خود را به طور مستمر به اطلاع مردم برساند.
- برای اینکه بتوانید از موفقیت تبلیغات خود مطمئن شوید، باید نتایج آنها را بهطور منظم اندازهگیری کنید. این کار به شما کمک میکند تا در صورت نیاز، تغییراتی در استراتژی تبلیغاتی خود ایجاد کنید.
- با توجه به مطالب فوق روشن شد که خرید پنل پیامکی اولین اقدامی است که یک ستاد تبلیغات انتخاباتی باید انجام دهد.
تبلیغات انتخاباتی نقش مهمی در نتیجه انتخابات دارد. در تبلیغات است که میتوان یک کاندیدا و اهداف و برنامههایش را شناخت و او را شایسته یا بدن شایستگی جهت رسیدن به یک مقام ارزیابی کرد. تبلیغات اصولی دارد که پایبندی به آن اصول نشاندهنده شخصیت و تعهد کاندیدا در کسب مقام است. نامزدهای انتخاباتی باید با رعایت اصول و روشهای تبلیغات انتخاباتی، تبلیغات موثری را طراحی و اجرا کنند تا بتوانند آرای بیشتری را از مردم کسب کنند. در این مقاله به بیان اصول و مبانی تبلیغات انتخاباتی پرداختیم و به روشهای موثر در تبلیغات و نمونههای هریک نیز اشاره کردیم.