پیام چند رسانهای نوعی سرویس ارسال پیام است که میتوان از طریق آن پیام را در فرمتهای متفاوت ارسال کرد. پیامهای MMS قادر به ترکیب تصاویر، ویدئو و فایلهای صوتی هستند و از طریق آن میتوان در پیامهای متنی ایموجی و پیوندهای اینترنتی ارسال کرد. در این مقاله به معرفی ام ام اس، نحوه کارکرد و فعالسازی آن و تفاوت آن با اس ام اس میپردازیم.
آنچه در این مطلب میخوانید:
پیام چندرسانهای چیست و چگونه کار میکند؟
MMS مخفف Multimedia Messaging Service است که در فارسی سرویس پیام چندرسانهای ترجمه میشود. این سرویس راهی برای ارسال پیام در دستگاههای تلفن همراه است که انواع فایلهای رسانهای را در بر میگیرد. یک پیام چندرسانهای میتواند یک پیام متنی یا صوتی ساده یا یک پیام پیچیده حاوی ویدیو، صوت، تصویر، گیف و اسناد باشد. نحوه کار پیام کوتاه چندرسانهای به این صورت است که تنها کد عکس، صوت و فیلم از طریق تلفن همراه فرستنده ارسال و از طریق دستگاه گیرنده بارگذاری میشود. بر خلاف مهمترین ویژگی پیامک که عدم نیاز به اینترنت است و همین دلیل آن را به بهترین ابزار تبلیغات بدل کرده است، برای استفاده از سرویس MMS به اینترنت نیاز است. با توجه به ارسال این دسته از پیامها بر بستر اینترنت و حجم فایلهای ارسالی، سرعت انتقال پیام به نسبت پیام کوتاه بسیار کندتر است، این یکی از دلایلی است که کسبوکارها را به استفاده از پنل پیامکی ترغیب میکند.
SMS و MMS چه تفاوتها و شباهتهایی دارند؟
تفاوت اصلی بین MMS و SMS، قابلیت گنجاندن فایلهای رسانهای غنی مانند تصاویر، گیف و فیلم است. پیام چندرسانهای میتواند تا 500 کیلو بایت داده (تا 1600 و در گوشیهای نسل جدید تا 5200 کاراکتر) و حداکثر 30 ثانیه ویدیو یا صدا ارسال کند. بسته به ارایهدهنده پیام، هزینه ارسال پیامهای چندرسانهای معمولا بیشتر از پیامک است. پیامهای اساماس مختص به متن و فقط به 160 کاراکتر محدود میشوند. به دلیل سادگی، ارسال اس ام اس به طور کلی ارزانتر و در دسترستر از چندرسانهای است. در بازاریابی نیز از پیامهای چندرسانهای بیشتر برای افزایش تعامل و تقویت ارتباط استفاده میشود، در حالی که بازاریابی پیامکی یک گزینه مقرونبهصرفهتر و گستردهتر برای کسبوکارهایی با دامنه وسیع و نیازمند به پوشش مردمی است.
به دلیل شباهت در نام MMS و SMS و برخی دیگر از مشترکات، بسیاری از افراد به اشتباه از کلمات اختصاری به جای یکدیگر استفاده کنند. آنها با استفاده از همان فناوری پایه ساخته شدند، اماماس ایجاد شد تا کاربران اساماس بتوانند فایلهای چندرسانهای را ارسال کنند. هر دو از طریق یک شبکه تلفن همراه تحویل داده میشوند، به این معنی که گیرندگان برای دریافت آنها به یک دستگاه تلفن با برنامه پیشفرض پیام متنی نیاز دارند.
چه فرمتهایی در پیام چندرسانهای قابل ارسال است؟
در پیام چندرسانهای شرایط ارسال پیام بصورت متن، فیلم، عکس، گیف و صوت فراهم است. لیست زیر فرمتهای قابل ارسال در MMS هستند:
- فایلهای فشردهشده: .zip
- رسانههای صوتی و تصویری: mp3، mp4، mpa ، wap، webm، wmv، x-flv، .x-ms-wmv wav
- عکس و تصاویر: .bmp، dib، gif، ico، jpeg، jpg، pjpeg، png، svg+xml، tif، tiff، webp، .x-icon
- اسناد: .css، csv، html، pdf، rtf.
- تقویم و کارت ویزیت: .cal، vcard، .vcf
- متن با فونت و رنگ دلخواه
- سایر رسانهها: css، gzip، html، js، json، smil، txt، x-gzip، x-bzip2، xml، .x-tar
در چه مواقعی از پیام چندرسانهای استفاده کنیم؟
به طور کلی MMS مخصوص کسانی است که از ارتباطات تصویری و بصری برای رساندن پیام خود به مخاطبان استفاده میکنند و SMS بیشتر به کار کسانی میآید که بر کلمات تکیه دارند. نتایج یک پژوهش نشان داده است که پیام چندرسانهای تا 52 درصد نرخ کلیک بالاتری نسبت به پیامهای متنی دارند. بنابراین در حوزه روابط شخصی و خانوادگی پیام چندرسانهای برای تبریک و تسلیتها و مواقعی که با یک گیف یا صوت و کلیپ کوتاه میتوان احساسات را صمیمانهتر بروز داد مناسبتر است. همچنین در کمپینهای تبلیغاتی با آن که پیامهای چندرسانهای گرانتر از پیامک هستند و خیلی استفاده نمیشوند اما در مشاغل خرد با دایره تبلیغات محدود به کار میآیند. برای تعامل با شبکهای از مشتریان وفادار در زمانی که میخواهید محصول خود را به نمایش بگذارید، مخاطبین خود را به یک رویداد دعوت کنید، مسابقه اجرا کنید و… اماماس فرمت ارسال خوبی است. اگرچه برای مشاغل خرد نیز قابلیتهای ویژهای مانند ارسال پیامک زنده در سامانههای پیامکی وجود دارد که در میزان فروش و ارتقا برند تاثیرگذارتر است.
چگونه پیامک چند رسانهای را فعال کنیم؟
در گذشته در هنگام خرید سیمکارت برای فعالسازی MMS باید فرم درخواست این سرویس را نامنویسی میکردیم. چرا که تعداد تلفنهای همراهی که MMS را پشتیبانی میکردند بسیار اندک بود و این قابلیت به نوعی یک مزیت ویژه به شمار میرفت. اما چندی بعد با ورود سیستم عامل IOS و پس از آن اندروید تمامی تلفنهای همراه به این سرویس مجهز شدند. اگر از گوشیهای تلفن همراه قدیمی و غیرهوشمند استفاده میکنید امکان ارسال و دریافت پیام چندرسانهای را ندارید. اما اگر گوشی همراه هوشمند نسل اول را دارید میتوانید به طریق زیر پیامک چندرسانهای را فعال کنید.
راهنمای تنظیم پیام چندرسانهای همراه اول: برای فعالسازی و تنظیمات مجدد میتوانید با ارسال کد IMEI گوشی خود به شماره ۸۰۰۸ تنظیمات را دریافت و روی تلفن همراه خود نصب کنید.
راهنمای فعال سازی MMS ایرانسل: با شماره گیری #۱*۴*۵۵۵* می توانید تنظیمات مجدد MMS را دریافت کنید.
آیا پیامک صوتی جز پیامهای چندرسانهای است؟
برخی از افراد پیامک صوتی را با پیام چندرسانهای اشتباه میگیرند. پیامک صوتی در واقع صدایی ضبط شده و حاوی پیامی از سوی کسب و کار شماست. این پیام به صورت تماس تلفنی به روی تلفن مخاطبان نمایش داده میشود در حالی که قابلیت ارسال صدا از طریق MMS کاملا متفاوت است. پیام صوتی یک راهکار شخصیسازی شده است که با عبور از بلک لیست مخابراتی امکان ارسال پیامهای صوتی کسبوکارها را به انبوهی از مخاطبین تلفن ثابت و همراه فراهم میکند.
پیام چندرسانهای یا MMS خدماتی بر پایه اینترنت است که امکان ارسال متن، تصویر، ویدیو، گیف و صدا را در این بستر فراهم میکند. این سرویس در عین اینکه در بستر مشابه با پیامک ارسال میشود با آن تفاوت دارد. در این مقاله به معرفی این سرویس و شباهتها و تفاوتهای میان MMS و SMS پرداختیم و به نحوه فعالسازی آن اشاره کردیم.
2 پاسخ
با درود ، آیا تنظیمات را چگونه دریافت می کنیم ؟ با پیامک یا . . . ؟
بله تنظیمات از طریق پیامک برای شما ارسال میشود.