بازاریابان در طول سالها متوجه این واقعیت شدهاند که استفاده از تبلیغات مکان محور راهی بسیار مؤثر برای دستیابی به مخاطبان هدف است. پیش بینی میشود خدمات مبتنی بر مکان تا سال 2024 به 17.9 میلیارد دلار برسد. تبلیغات مبتنی بر مکان، مخاطبان را در یک منطقه جغرافیایی خاص هدف قرار میدهد. تبلیغات مبتنی بر مکان برای مشاغلی مناسب است که محصولات و خدمات خود را به صورت محلی ارائه میدهند. رستورانها، کافهها، مغازهها، آموزشگاهها، پیشخوان دولت، موسسات حقوقی و غیره در این دست قرار میگیرند. به هر روی، در این بررسی به مفهوم تبلیغات مکان محور میپردازیم.
آنچه در این مطلب میخوانید:
تبلیغات مکان محور چیست؟
همانطور که اشاره کردیم، تبلیغات مبتنی بر مکان به یک منطقه و ناحیه خاص از شهر برای به اجرا درآوردن کمپینهای تبلیغاتی اشاره دارد.
بگذارید یک مثال بزنیم:
شما به تازگی یک سوپرمارکت بزرگ در منطقه 5 تهران دایر کردهاید. به خوب می دانید که مغازه شما محلی است و باید شعاع مشخصی از منطقه را پوشش دهد. شروع به تبلیغات میکنید تا اهلی محله بتوانند شما را بشناسند. شما در نظر دارید تا از طریق پنل اس ام اس و قابلیت ارسال پیامک انبوه تبلیغاتی بر اساس کد پستی، منطقه و… به کسانی که در نزدیکی فروشگاه شما زندگی میکنند، پیامک تبلیغاتی ارسال کنید.»
مثال بالا یک نمونه رایج از تبلیغات مکان محور است. شما با این کار یک حس عاطفی ایجاد میکنید، به طوری که ساکنان منطقه میتوانند شما را جزئی از هم محلیهای خود به حساب آورند. سپس نام فروشگاه یا حتی نام شخصی شما در محله شناخته میشود. ممکن است مادری به فرزندش بگوید: برو از امین دو تا شیر بخر!»
نحوه عملکرد تبلیغات مکان محور
تبلیغات مبتنی بر مکان در قالبهای مختلف کار میکنند. هدف گذاری برای تبلیغات مبتنی بر مکان را میتوان به طور کلی به موارد زیر طبقه بندی کرد:
1- ژئوتارگتینگ (Geotrageting)
تبلیغ کنندگان میتوانند بر اساس نیاز، مخاطبان را بر اساس ایالت، شهر یا کد شهر هدف قرار دهند. یک مثال معمولی از شرکتهایی که از این روش استفاده میکنند، شامل شرکتهای حمل و نقل یا شرکتهای تحویل غذاست که میخواهند در یک مکان خاص به مخاطبان دسترسی پیدا کنند.
2- ژئوفنسینگ (Geofencing)
ژئوفنسینگ به تبلیغ کننده اجازه میدهد تا مشتریان را در فاصلهای مشخص از یک مکان از پیش تعیین شده هدف قرار دهد. ژئوفنسینگ را میتوان بر اساس سیگنالهای جی پی اس، وای فای یا بلوتوث انجام داد. از این روش میتوان در خرده فروشی، رستورانداری یا مشاغل محلی دیگر استفاده کرد
3- هدف گذاری مناطق مورد علاقه
تبلیغ کنندگان همچنین میتوانند از موقعیت مکانی به عنوان یک فرصت برای رسیدن به مخاطبان هدف خود استفاده کنند. از این روش میتوان کاربران را در اطراف نقاط مورد علاقه خود مانند ایستگاههای راهآهن، فرودگاهها، مراکز خرید، دانشگاهها و پارکهای فناوری اطلاعات هدف قرار دهند.
4- هدف گذاری براساس تاریخچه مکان
تبلیغ کنندگان همچنین میتوانند تاریخچههای مبتنی مکانهایی که کاربران بازدید میکنند را هدف قرار دهند. مکانهایی که کاربر بازدید میکند همچنین میتواند بینشهایی در مورد مراحل زندگی و ویژگیهای رفتاری کاربران ارائه دهد. یک مثال معمولی از این مورد، شرکت هواپیمایی است که کاربری را هدف قرار میدهد که مرتباً از فرودگاهها و هتلهای کلاس بیزینس بازدید میکند.
تبلیغات مبتنی بر مکان چقدر موثر است؟
موقعیت مکانی به شما این امکان را میدهد که تبلیغات خود را براساس یک منطقه جغرافیایی خاص برنامه ریزی کنید. این مهم به شما کمک میکند در مکانهای خاص به مشتریان دسترسی پیدا کنید. استفاده از تبلیغات مبتنی بر مکان میتواند بازدید از فروشگاه را افزایش دهد. به آمار زیر توجه کنید:
- 60 درصد از مصرف کنندگان از دستگاههای تلفن همراه برای یافتن اطلاعات محصولات و خدمات محلی استفاده میکنند.
- بیش از 60 درصد از مصرف کنندگان از اطلاعات مکان در تبلیغات استفاده کردهاند. از هر پنج مصرف کننده، چهار نفر به تبلیغاتی توجی میکنند که نزدیک به محل زندگی یا کارشان باشد.
- 70 درصد از مصرف کنندگان مایلند در صورت دریافت محصولات و خدمات با ارزش، اطلاعات مربوط به محل زندگی خود را به اشتراک بگذارند.
تبلیغات مبتنی بر مکان میتواند از طریق روشهای مختلف زیر انجام شود:
- اس ام اس مارکتینگ
- تبلیغات کلیکی
- تبلیغات موبایلی
- تبلیغات سنتی (پخش تراکت)
بهترین روش برای تبلیغات مکان محور
در چند سال گذشته، بازاریابی مبتنی بر مکان گسترش یافته و دسترسی به مشتریانی محلی را آسانتر کرده است. انتظار میرود تبلیغات مکان محور در سالهای آینده به رشد خود ادامه دهد. در بین همه روشهای تبلیغاتی میتوان اس ام اس مارکتینگ را از نظر کارایی و قیمت موثرتر از بقیه دانست. تبلیغاتی پیامکی میتواند روش دقیقتری برای هدف قرار دادن مخاطبان باشد. این روش قابلیتهای زیر را در اختیار شما قرار میدهد:
- ارسال پیامک براساس دکل مخابراتی
- ارسال پیامک به تفکیک شهر و محله
- ارسال پیامک از طریق کد پستی
- ارسال پیامک از روی نقشه
شما میتوانید با خرید پنل پیامک مدیانا تبلیغات مبتنی بر مکان را شروع کنید. این پنل امکانات پیشرفتهای مانند ارسال اس ام اس انبوه به لیست سیاه، ارسال گروهی، دریافت خط اختصاصی خدماتی و سیار موارد را ارائه میدهد. برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از تعرفه خدمات با در تماس باشید.