شاید برای شما به عنوان صاحب کسب و کار، این سوال پیش آمده باشد که چگونه میتوان شماره مشتریان را جمع آوری کرد؟ یا اصلا چرا باید شماره همراه آن ها را دریافت کرد؟ مدیانا اینجاست تا به سوال شما پاسخ دهد.
آنچه در این مطلب میخوانید:
چرا باید شماره مشتریان را جمع آوری کرد؟
تبلیغات برای جذب مشتری جدید و چشم پوشی از حفظ کردن مشتریان فعلی، اشتباه رایجی است که بیشتر کسب و کارها مرتکب آن می شوند.
مشتریان جدید برای رشد و گسترش کسب و کارها مهم هستند اما این مشتریان فعلی و سابق کسب و کارها هستند که به برند اعتبار می بخشند. مشاغلی که استراتژی قوی تری برای حفظ و نگهداشت مشتریان خود در کنار تبلیغات پیاده می کنند، فروش بیشتری را نیز تجربه می کنند. در ادامه مهم ترین دلایلی که برای حفظ و جمع آوری شماره مشتریان باید به آن توجه کنید را در عنوان می کنیم.
مشتریان فعلی سود بیشتری برای کسبوکارها ایجاد می کنند.
بر اساس مطالعات، افزایش نرخ 5 درصدی حفظ مشتریان سابق می تواند سود کسب و کارها را تا 95% افزایش دهد. این وفاداری مشتریان سابق است که باعث افزایش سود کسب و کارها می شود. واضح است که مشتریان سابق بر خلاف مشتریانی که با برند آشنایی ندارند محصولات و خدماتی بیشتری را می خرند. آن ها اعتماد بیشتری به شما دارند و احتمال بیشتری دارد که محصولات جدید شما را امتحان کنند.
مهم ترین دلیل: صرفه جویی در هزینه های بازاریابی
هزینه جذب مشتری جدید تقریبا 5 برابر حفظ مشتری سابق شما است. یکی از موثر ترین روش های بازاریابی که بازاریابی دهان به دهان نام دارد به شما کمک می کند بدون صرف هزینه ای مشتریان جدیدی داشته باشید.با معرفی کسب و کارها از طریق مشتریان قدیمی به دوستان و آشنایان می توان بدون هزینه تبلیغات و مشتری جدید جذب کرد.
به یاد داشته باشید که حدود 60% مشتریان قدیمی و وفادار شما علاقمندی هایشان را، از جمله محصولات، خدمات یا حتی تجربه ی استفاده از آن را بین دوستان خود به اشتراک می گذارند.
تمایز شما در حفظ مشتریان است!
اگر می خواهید همیشه یک قدم از رقبای خود جلوتر باشید باید مشتریان وفادارتری داشته باشید. رضایت و وفاداری مشتریان نشان دهنده ی کیفیت محصولات و خدمات شما است و یک تبلیغ بی هزینه ای برای شما خواهد بود که باعث تمایز شما از سایر رقبایتان می شود.
سایر روش های بازاریابی بدون داشتن شماره مشتری امکان پذیر نیست!
شما برای تبلیغات و پیاده سازی سایر روش های بازاریابی مانند بازاریابی بازگشتی نیازمند جمع آوری شماره مشتریان کسب و کارتان هستید تا به وسیله ی آن کسب و کار خود را گسترش دهید و مشتریان سابق و فعلی کسب و کار خود را ترغیب به دریافت مجدد خدمات و محصولات کنید.
مزایای جمع آوری شماره موبایل مشتریان
- افزایش فروش
- سود بیشتر
- کاهش هزینه ی بازاریابی
- ارائه تصویر مناسبی از برند
- بازاریابی دهان به دهان
حال که به اهمیت جمع آوری شماره تلفن مشتریان پی بردید بیایید تا به روش های جمع آوری آن بپردازیم. روش ها متفاوتی برای جمع آوری و برقراری ارتباط با مشتریان وجود دارد که باید با توجه به استراتژی کسب و کار خود آن را انتخاب کنید. در ادامه 7 روش جمع آوری شماره مشتریان را به شما آموزش می دهیم.
باشگاه مشتریان
باشگاه مشتریان رایج ترین روش برای جمع آوری شماره تماس و ارتباط با مشتریان است. با راه اندازی این باشگاه برای کسب و کار خود می توانید مشتریان را بر اساس خرید، امتیاز و… دسته بندی کنید.
با توجه به دسته بندی های مختلف پیشنهادات ویژه ای را مانند امتیاز، کد تخفیف، خدمات ویژه و… ارائه دهید تا مجددا آن ها را به خرید ترغیب کنید. باشگاه مشتریان یک راهکار عالی برای ارتباط دائمی با مشتریان است. برای حفظ ارتباط با مشتریان می توانید پیامک تشکر از خرید، نظرسنجی، خوش آمدگویی و پیامک های مناسبتی مانند تولد یا حتی تسلیت محرم ارسال کنید. این تعامل مستمر و ارتباط دائمی با مشتریان باعث حفظ رضایتمندی در مشتریان و تبلیغات دهان به دهان می شود.
وای فای رایگان
ارائه وای فای رایگان به مشتریان می تواند بهانه خوبی برای جمع آوری شماره آن ها باشد. برای دریافت شماره در این روش کافی است کدی را تنظیم کنید که مشتریان با ارسال آن به سامانه پیامکی شما، رمز عبور را برای اتصال به اینترنت دریافت کنند. در این روش شما به صورت غیره مستقیم شماره مشتریانی که به وافای رایگان شما متصل شدند را خواهید داشت و می توانید لیستی در دفترچه پنل اس ام اس خود ایجاد کنید.
مسابقات و قرعه کشی
اگر جزء آن دسته از کسب و کارهایی هستید که مسابقات و قرعه کشی برگزاری می کنید می توانید برای شرکت دادن مشتریان در آن از پیامک کمک بگیرید. با این روش مشتریان برای شرکت در مسابقات یا قرعه کشی باید جواب درست یا کد ورورد را از طریق پیامک ارسال یا دریافت کنند.
ارائه تخفیف برای جمع آوری شماره مشتریان
مشتریان عاشق تخفیف هستند. تخفیف نه تنها یک روش عالی برای جمع آوری شماره موبایل است بلکه بر افزایش فروش و جذب مشتریان جدید کسب و کار شما تاثیر می گذارد. بسیاری از کسب و کارهای بزرگ از این روش برای جمع آوری شماره همراه مشتریان خود استفاده می کنند.
برای مناسبت های خاص مانند روز دختر، عید فطر و …. جشنواره هایی را بر پا کنید و با دریافت شماره موبایل، کد تخفیف ارسال کنید.
روش دیگری برای ارائه تخفیف وجود دارد، در اولین برخورد از مشتریان خود دعوت کنید که شماره خود را در لیست باشگاه مشتریان قرار دهند تا تخفیفات شامل حال آن ها شود.
احراز هویت پیامکی
اگر صاحب سایت یا اپلیکیشن هستید یا فروشگاه اینترنتی دارید، دریافت شماره مشتریان برای شما از طریق وب سرویس پیامکی به راحتی فراهم می شود. شما برای ثبت سبد سفارش یا ورود کاربران به سایت خود با قرار دادن مرحله ای برای تایید هویت کاربران می توانید شماره آن ها را دریافت کنید.
فرم های مختلف در سایت
هوشمندانه ترین روش در سایت ها برای دریافت شماره مشتری، پیدا کردن سفر مشتری در سایت شما است با بررسی هر یک از این مراحل و قرار دادن فرم دریافت اطلاعات می توانید به راحتی لیستی از مشتریان فعلی خود را به دست آورید.
خبرنامه پیامکی
مستقیم ترین روش برای دریافت شماره مشتریان درخواست از آن ها است. شما می توانید از مشتریان خود بخواهید برای اطلاع از آخرین تغییرات، تخفیف ها، راهکارهای استفاده از محصول و راهنمای آن در خبرنامه پیامکی شما عضو شوند. در این صورت اگر مشتریان از کسب و کار شما راضی باشند یا تمایل داشته باشند از آخرین اخبار مطلع شوند شماره خود را با رضایت کامل در اختیار شما قرار می دهند.
دستگاه ذخیره شماره مشتریان
برخی از مشتریان دوست ندارند تلفن همراه خود را بلند به صندوق دارها اعلام کنند. تعداد دیگری به دلیل سوء استفاده کارکنان برخی از کسب و کارها و عدم امانت داری تجربه نا موفقی را در این زمینه داشته اند و اعتماد و اطمینان کافی را برای اعلام شماره خود ندارند. برای رفع این موضوع دستگاه ثبت شماره را به کسب و کار شما پیشنهاد میکنیم.
دستگاه ذخیره شماره مشتری یک راه محترمانه برای جمع آوری شماره مشتریان است. در این روش با حفظ امانت داری می توانید بدون دخالت نیروی انسانی شماره مشتریان را دریافت کنید.
اپلیکیشن ذخیره شماره
اگر در کسب و کار خود جای کافی برای دستگاه ذخیره شماره یا بر اساس استراتژی کسب و کار خود محیط ثابتی را برای ارتباط با مشتریان ندارید با اپلیکیشن ذخیره شماره می توانید در هر کجا شماره مشتریان را جمع آوری کنید.
جمع بندی
در این مقاله به مزایای تهیه لیستی از مشتریان سابق و اهمیت دریافت شماره آن ها پرداختیم و در ادامه روش های موجود برای دریافت شمارهای آن ها را عنوان کردیم. باشگاه مشتریان، مسابقات و قرعه کشی، وای فای رایگان و… روش هایی برای دریافت اطلاعات تماس مشتریان هستند. در آخر نیز بهترین روش یعنی دستگاه ثبت شماره را به شما معرفی کردیم با این روش مشتریان اعتماد بیشتری برای دادن اطلاعات شخصی خود به کسب و کارها خواهند کرد. اگر تمایل دارید برای کسب کار خود دستگاه یا اپلیکیشن ثبت شماره را تهیه کنید به صفحه دستگاه ثبت شماره مراجعه کنید.
برایمان در قسمت نظرات بنویسید که شما از کدام روش برای جمع آوری لیست مشتریان سابق و حفظ آن ها استفاده می کنید؟