تمایز برند چیزی است که شما را از رقبایتان متمایز میکند. بدون ایجاد مزیت نمیتوان در بازار پر رقابت امروز فعالیت کرد، زیرا مشتریان به محصولات و خدمات توجه میکنند که منحصر به فردتر از دیگران باشند. زمانی که درک میکنید که چه چیزی شما را از دیگران متفاوت میکند، این امکان را دارید به فروش بالا دست پیدا کنید. این امر در برندسازی نیز موثر است و میتواند نام شما را در میان مردم دهان به دهان منتقل کند. در این بررسی به اهمیت تمایز برند و نحوه متمایز کردن برند اشاره میکنیم.
آنچه در این مطلب میخوانید:
تمایز برند چیست چیست؟
تمایز برند (Brand Differentiation) جنبهای از مدل کسب و کار است که شما را منحصر به فرد کرده و از رقبا متمایز میکند. متمایز کردن برند به شما مزیت رقابتی میدهد و باعث میشود در بازار دیده شوید. کسب و کاری که تمایز ایجاد نمیکند، نمیتواند در بازار فعالیت کند و به فروش بالا دست یابد. اگر محصولات و خدمات شما کلیشهای و فاقد ارزش هستند، دلیل آن فقدان تمایز در برند است.
امروزه مشتریان میتوانند محصولات مشابهی را در بسیاری از مکانها خریداری کنند. بنابراین ایجاد وفاداری در مشتریان فقط به محصولات مربوط نمیشود، بلکه باید در مورد برند شما باشد. آنچه برای مصرفکنندگان وابستگی ایجاد میکند، روشی است که شما داستان برندتان را تعریف میکنید و اینکه مشتریان شما چقدر میتوانند با آن داستان ارتباط برقرار کنند. تعریف یک داستان جدید منجر به تمایز برند میشود.
اهمیت تمایز برند
یک مطالعه توسط شرکت PWC نشان داد که مصرف کنندگان مایلند 16 درصد بیشتر برای محصولی با تجربه خدمات مشتری بهتر هزینه کنند. این موضوع نشان میدهد که خدمات مشتری خوب یک مزیت برای کسب و کار محسوب میشود. درحقیقت:
” اگر از تمایز برند استفاده کنید، این امکان را دارید سهم بیشتری از بازار را به دست آورید.”
شما با متمایز کردن برند خود در استراتژیهای بازاریابی از جمله بازاریابی پیامکی، به مشتریان نشان میدهید که چرا باید شما را نسبت به رقبا ترجیح دهند.
بگذارید یک مثال بیاوریم:
«برند تسلا به عنوان یک وسیله نقلیه الکتریکی لوکس وارد بازار شد. این شرکت به جای اینکه صرفاً صاحبان خودروهای برقی را جذب کند، تقاضا برای خودروهای الکتریکی برای عموم جامعه را هدف قرار داد. تسلا به جای رقابت با سایر برندهای تولید کننده خودروی برقی که محصولاتی مقرون به صرفه ارائه میکردند، با تولید انبوه خودروهای برقی لوکس توانست ارزش جدیدی از ماشینهای آینده ارائه دهد.»
چگونه با تمایز برند متفاوت ظاهر شوید؟
هنگامی که رقابت خود را درک کردید، باید انتخاب کنید که از تمایز عمودی، افقی یا ترکیبی استفاده خواهید کرد. تمایز عمودی به این معناست که ویژگیهای شما نسبت به رقبا برتر است. به عنوان مثال، محصولات خود را بر اساس کیفیت بالاتر از برندهای دیگر متمایز میکنید، به همین دلیل است که مصرف کنندگان مایلند قیمت بالاتری برای خرید محصولات شما پرداخت کنند.
تمایز افقی به این معناست که شما شبیه رقبای خود هستید، بنابراین ارزش محصولات شما به ترجیحات و علائق مصرف کنندگانتان بستگی دارد. به عنوان مثال، شرکتهای Verizon و AT&T محصولات و خدمات مشابهی را در یک سطح ارائه میدهند. به جای اینکه سعی کنند در استراتژیهای بازاریابی خود را بالاتر از دیگری نشان دهند، با ارائه امتیازات منحصر به فرد یا تمرکز بر یک منطقه خاص مانند شبکه 5G، خود را به صورت افقی متمایز میکنند.
در ادامه به چندین روش برای متمایز کردن خودتان نسبت به رقبا اشاره میکنیم:
1- مبتکرانه عمل کنید!
داشتن ابتکار و نوآوری راهی مطمئن برای متمایز کردن خود در بازار است. شما میتوانید محصولی بسازید که مردم قبلاً هرگز آن را ندیدهاند یا محصولات فعلی خود را بهبود ببخشید. برای این منظور، باید تحقیقاتی را انجام دهید تا نیازها، نکات درد، ترجیحات و سایر نیازهای مشتریان خود را درک کنید. برندهایی که نوآوری را وارد بازار میکنند، موفقترین و قابل اعتمادترین برندها هستند.
2- قیمت گذاری برنده
قیمت گذاری برنده به معنای این است که شما باید بسته به شهرت برند خود، قیمتی را برای محصولات و خدمات خود تعیین کنید که به فروش بیشتر منجر شود. شما می توانید برند خود را با کمترین قیمت برای یک محصول با کیفیت بالا متمایز کنید. شما حتی این امکان را دارید به یک برند ممتاز تبدیل شوید که به دلیل ارائه خدمات منحصر به فرد، هزینه بیشتری از مشتریان خود دریافت میکند.
3- پیشنهاد فروش خاص
پیشنهاد فروش منحصر به فرد (USP) واضح و ارزشمند به شما کمک میکند ارتشی از مشتریان وفادار داشته باشید. مشتریان وفادار برند شما را نه تنها به خاطر محصولتان، بلکه به خاطر تجربه و ارزشهای مثبت کاربری که به اشتراک میگذارید، دوست دارند. پیشنهادهای خاص شما باید براساس نیازهای مشتریان و اهداف بازاریابی شما تعیین شوند. برای مثال، میتوانید از طریق پنل پیامکی به مشتریان خود پیامک تبلیغاتی بفرستید.
4- توسل به احساسات
مردم قطعاً برای برندهایی که روی احساسات آنها تاثیر گذاشتهاند، اهمیت بیشتری قائل هستند. این برندها محصول نمیفروشند، بلکه تجربیاتی را میفروشند که مشتریان پس از خرید به دست آوردهاند. برند کوکاکولا با شادی و تعطیلات همراه است. نایکی با شعار «فقط انجامش بده!» مردم را تشویق میکند تا دست به اقدام بزنند. اپل با فروش محصولاتی که اکوسیستم خاص خود را دارند، به مشتریان خود این احساس را میدهد که به برند بزرگ تعلق دارند.
5- حل مشکلات مشتری
امروزه طراحی لباس براساس سایز امری تعجب آور نیست، زیرا زمانی شخصی به این ایده رسید که برای فروش بهتر پوشاک باید از سایزبندی استفاده کرد. این ایده باعث حل مشکلات مشتریان شد و از سویی دیگر، فروش را بالا برد. بنابراین، هدف اول شما برای متمایز شدن در بازار این است که مشکلات مشتریان را حل کنید. اگر مشتری به خدمات پس از فروش خوب و گارانتی معتبر نیاز دارید، این شرایط را فراهم کنید.
کلام آخر
چه چیزی برند شما را متمایز میکند؟ تمایز در تجارت به معنای یافتن راهی برای بالا رفتن از یک بازار رقابتی با محصولات و خدمات به یاد ماندنی است. دهها تکنیک وجود دارند که میتوانید از آنها برای جلب توجه مشتری استفاده کنید، اما یادتان باشد که هدف نهایی باید ارائه یک تصویر واضح و صادقانه از برند باشد.
برندسازی قوی به شما در متمایز شدن نسبت به رقبا کمک زیادی میکند. یکی از راههای موثر برای برندینگ و ایجاد ارتباط قوی با مشتریان، پیامک است. پیامک روشی کاربردی و ارزان قیمت محسوب میشود و بهترین راه دسترسی به مشتریان بالقوه محسوب میشود. برای استفاده از خدمات پیامکی مدیانا با تیم مشاوران به شماره 54968000 021 تماس بگیرید.