کافهها از عناصر جذاب در محیط اجتماعی ما هستند که مخاطبان خاص خود را دارند. در سالهای اخیر راهاندازی کافه در مناطق مختلف شهری رشد بسیاری داشته و به همین ترتیب رقابت نیز برای جذب مشتری در این صنف افزایش یافته است. در این مقاله 15 استراتژی خلاقانه را معرفی میکنیم که صاحبان کافهها میتوانند با بهکارگیری آنها مشتریان خود را افزایش دهند و باشگاهی از مشتریان وفادار برای خود بسازند.
آنچه در این مطلب میخوانید:
استراتژیهای جدید و جذاب برای تبلیغ کافه
پیش از آن که به این استراتژیها و تکنیکهای تبلیغاتی جدید بپردازیم لازم است اشاره کنیم که برای تبلیغات کافه باید تمامی کانالهای سنتی و مدرن تبلیغاتی فعال باشند. درواقع، تبلیغات مدرن بر شانه تبلیغات سنتی ایستادهاند و بدون وجود برخی از این کانالها امکانی برای تبلیغ مدرن وجود ندارد. این روشها که از دیرباز مورد استفاده قرار میگیرند همچنان میتوانند موثر باشند. تبلیغات محیطی در بیلبوردها، بنرها و تابلوها، تبلیغات مکتوب در روزنامهها، مجلات، بروشورها، تراکتها هنوز کارایی دارند. تبلیغات دیجیتال در سالهای اخیر به سرعت در حال رشد هستند و امروزه یکی از موثرترین روشهای تبلیغات کافه محسوب میشوند. تبلیغ در شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام و پیامرسانهایی مانند تلگرام، تبلیغ در سایتها در قالب رپورتاژ یا در سایتهایی که لیست معرفی دارند نیز تاثیر بسیاری دارد.
علاوه بر اینها تبلیغات پیامکی به عنوان یکی از کانالهای موثر و مقرون به صرفه در تبلیغات، امکانی است که هیچ کافهای نباید آن را نادیده بگیرد. اسفاده از امکانات ویژه پنل پیامکی در ارسال هدفمند به بانک شماره تلفنها، ارسال بر اساس سن و جنس، کدپستی، پیامک زنده، و قابلیتهای متنوع در ارسال پیامک انبوه، ساخت باشگاه مشتریان، خبرنامه پیامکی، و… کمک بسیاری در تبلیغات به کافهها میکند.
در ادامه به 15 استراتژی و ایده برای تبلیغ جدید و خلاقانه و کمهزینه با بازدهی بالا برای کافهها اشاره میکنیم.
برگزاری مسابقات در اینستاگرام
صفحه اینستاگرام مبنا و پایهای برای کافههاست که باید از طریق روشهای مختلف ورودیها را به خود و درنهایت به کافه جذب کند. برگزاری مسابقات با جوایز جذاب برای دنبالکنندگان اینستاگرام یکی از راههای فالوئر گرفتن و تبلیغ محتوای جذاب اینستاگرام و منوی کافه است. این مسابقات یا اهدای جوایز را میتوان به نحوی طراحی کرد که به یک رویداد و حضور گروهی در کافه منجر شود.
تبلیغ منو و غذاهای و نوشیدنیهای جدید
غذای ویژه یا یک نوشیدنی خاص یکی از عواملی است که کافهروها را حتی برای تست به یک کافه جذب میکند. اعلام منوهای جدید از طریق کانالهای مختلف تبلیغاتی و انتشار تصاویر زیبا از غذاها و نوشیدنیهای ویژه همراه با توضیحات جذاب یک استراتژی موثر برای جذب مشتری است. برای تبلیغ منو و یا یک مورد خاص میتوان از کانالهای تبلیغات محیطی و مکتوب نیز بهره گرفت.
ساختن باشگاه مشتریان وفادار
هر کافهای به دستگاه ثبت شماره موبایل نیاز دارد تا شماره مشتریانی که پای ثابت کافه هستند را ثبت کند. از طریق این راه میتوان با این مشتریان ارتباط ویژه ساخت و با ایجاد تعامل مستقیم و پایدار، باشگاهی از مشتریان وفادار ترتیب داد. برای این باشگاه میتوان برنامههای ویژه و پیشنهادها خاص در نظر گرفت و این خود یکی از بهترین تبلیغها یعنی تبلیغ زبانی از جانب مشتری را برای کافه رقم میزند.
تبلیغ تخفیفهای ویژه برای مشتریان جدید و وفادار
تخفیفهای ویژه از امکاناتی است که هر کافهای میتواند با استفاده از آن مشتریان جدیدی برای خود دستوپا کند. همچنین با ارسال پیامک یا ایمیل به مشتریان وفادار میتوان تخفیفها و پیشنهادات ویژهای برای آنان تعریف کرد و آنان را بیش از همیشه به کافه جذب کرد. نوع تخفیفها باید به گونهای باشد که اولویت را حفظ مشتریان قدیمی و وفادار کافه قرار دهد.
تبلیغات مناسبتی و دعوت در روزهای خاص
این از تکنیکهای خلاقانهای است که صاحبان کافهها میتوانند با ارسال پیامکهای شخصیسازی به مشتریان خود سطح تعامل را بالا ببرند. پیامک تبریک تولد و دعوت از او و دوستانش به کافه، یا مهمان کردن فرد و اهدای یک کیک تولد میتواند تجربه لذتبخشی برای مشتریان وفادار رقم بزند. همچنین میتوان در روزهای خاص، با ارسال پیامک lbs افراد حاضر در اطراف کافه را به صرف نوشیدنی رایگان فراخواند.
برگزاری رویدادهای تفریحی و سرگرمی در کافه
برگزاری بازیهای سرگرمکننده و رویدادهای تفریحی که مخاطبان خاص خود را دارد میتواند طیف متنوعی از مشتریان را به کافه جذب کند. یکی از سرگرمیهایی که در سالهای اخیر مشتریان ثابتی برای کافهها ایجاد کرده، بازی گروهی مافیا است که انتشار بازیها در شبکههای اجتماعی و یوتیوب نیز کارکرد بسیاری پیدا کرده است. برگزاری شب فیلم، پخش مسابقات فوتبال و… نیز مخاطبان بسیاری دارد.
تبلیغات با استفاده از کد QR
کافهها میتوانند در دو سطح از کد QR استفاده کنند. نخست برای دسترسی سریع به منو یا تخفیفها از طریق تلفن همراه که در بسیاری از کافهها و رستورانها رواج یافته است؛ همچنین میتوان با اضافه کردن کد QR به تبلیغات در پلتفرمهای اینترنتی و تبلیغات مکتوب، مشتریان را به وبسایت یا صفحات اجتماعی کافه هدایت کرد.
ساخت ویدیوهای تبلیغاتی از فضا و خدمات
نشان دادن فضای خاص کافه به عنوان محیطی آرام که در آن حریم خصوصی افراد محفوظ میماند میتواند مشتریان بالقوهای را ترغیب به ورود به کافه کند. ساخت ویدیوهای جذاب از داخل کافه و تنوع خوراکها و نوشیدنیها و انتشار آن در شبکههای اجتماعی از تکنیکهای جذاب برای تبلیغات در پلتفرمهای اینترنتی است. در این کلیپها بهتر است امکانات ویژه و خدمات متمایز کافه نسبت به موارد مشابه برجسته شود.
ارائه خدمات ارسال رایگان غذا و نوشیدنی
خدمات ارسال رایگان از امکاناتی است که به خودی خود مشتریان را جذب میکند، اما اگر کیفیت و تنوع غذا و نوشیدنیها از سطح مناسبی برخوردار باشد، این میتواند یک روش تبلیغی موثر باشد. مشتریان وقتی این کیفیت را بپسندند، حتما ترغیب میشوند تا در کافه حضور پیدا کنند و در فضایی مناسب آن کیفیت را باز تجربه کنند.
انتخاب یک شعار مجذوبکننده و موثر
شعار یا اسلوگان به عنوان یک ابزار قدرتمند برای برقراری ارتباط با مشتریان عمل میکند و به کافه وجههای ویژه میدهد. انتخاب شعار تبلیغاتی متناسب با فضا و خدمات کافه، هم میتواند توجه مشتریان را برانگیزد و هم تاثیری ماندگار بر مخاطبان هدف میگذارد. محتوای شعارها با حس خوب، آرامش، تجربههای لذتبخش و یا یک ویژگی خاص از کافه همراه شود.
برگزاری اجرای تئاتر کوتاه و استنداپ کمدی
کافه علاوه بر آن که فضایی برای استراحت و گفتوگو و لذت بردن از لحظههاست، میتواند به فضایی برای پیگیری علایق و سرگرمی نیز تبدیل شود. اجرای نمایشهای کوتاه یا برگزاری مسابقات کمدی و استنداپ در کافه نیز مخاطبان خود را دارد و میتواند تکنیکی برای جذب مشتریان خاص باشد، به شرط این که باعث از دست رفتن مشتریان عمومی نشود.
برگزاری رویدادهای موسیقی زنده
برگزاری رویدادهای موسیقی زنده به کافههایی پیشنهاد میشود که فضای بزرگتر و مجزا و مناسبی برای آن داشته باشد. به تازگی برگزاری کنسرتهای کوچک با دعوت از نوازندگان و خوانندگان نواحی ایران در کافهها رایج شده است و این علاوه بر ایجاد فضایی مفرح و کسب درآمد به امکان تبلیغ حضوری کافه نیز کمک میکند. در این مورد نیز باید بررسی شود که این امکان جدید به از دست رفتن مشتریان قدیمی نینجامد.
تبلیغات با بستهبندیهای خلاقانه و جذاب
ارسال غذا و نوشیدنی به بیرون از کافه میتواند امکان تبلیغ را نیز فراهم کند. بستهبندی جذاب و ارسال هدایای کوچک به همراه سفارش، نوشتن کارتهایی با محتوای جذاب برای سفارشدهنده، ارسال کد برای تخفیف خرید مجدد از جمله مواردی است که میتواند بدون مزاحمت، تبلیغ را به درون خانهها ببرد. همراه کردن برش کوچکی از یک خوراکی جذاب به سفارش نیز هم به عنوان هدیه و هم تبلیغ آن خوراک موثر است.
استفاده از عناصر و نمادهای محلی در طراحی
این بهویژه برای شهرهایی غیر از تهران بسیار کارایی دارد و میتوان در طراحی دکوراسیون و تبلیغات از نمادهای آثار طبیعی، فرهنگی و تاریخی شهر استفاده کرد. در تهران نیز با وجود آن که هویتهای محلی و محلهای کمرنگ شده است، استفاده از این نمادها در مناطق سنتی و تاریخی میتواند برای مشتریان جذاب باشد. استفاده از تصاویر این عناصر در دکوراسیون فضا نیز در برخی موارد پیشنهاد میشود.
هدفگذاری برای جذب ساکنان اطراف کافه
برخی افراد علاقه دارند به کافه بروند اما وقتی خسته از کار روزانه به خانه برمیگردند دیگر اشتیاقی به گذراندن یک مسیر درونشهری برای رسیدن به کافه ندارند، مگر اینکه کافه در نزدیکی خانه آنها باشد. اینجاست که میتوان با ارسال پیامک تبلیغاتی منطقهای ساکنان محله را با تبلیغات مناسب به کافه دعوت کرد.
یکی از اصول تبلیغات موثر و اثربخش، خلاقیت و مدرن بودن آن است و در مشاغلی مانند کافهها که بیشتر با طبقه متوسط سروکار دارد، فرم و محتوای تبلیغات بسیار اهمیت پیدا میکند. در این مقاله به معرفی 15 استراتژی و تکنیک خلاقانه و جذاب و در عین حال کمهزینه و پربازده برای تبلیغ کافه پرداختیم و در خلال آن به کارکرد کانالهای تبلیغاتی مانند بازاریابی پیامکی در بهبود عملکرد این استراتژیها اشاره کردیم.