تا به امروز بسیار از مزایای بازاریابی پیامکی گفتیم، اما گاها شنیده میشود افراد از این نوع بازاریابی استفاده کرده و نتیجه نگرفته اند. استفاده از پیامک در تبلیغات نیازمند رعایت نکات بسیار ظریفی است که در صورت رعایت نکردن میتواند باعث ایجاد مزاحمت شود. این اتفاق کمتر در تبلیغات دیگر مثل بیلبورد یا تراکت و آگهی نامه میافتد زیرا رسانه ای که بازاریابی پیامکی از طریق آن انجام میشود، شخصی ترین وسیله ارتباطی افراد است و بازاریابی پیامکی نوعی ورود به حریم خصوصی افراد محسوب میشود. به همین دلیل باید این اشتباهات مخرب در بازاریابی پیامکی را دانست و از انجام دادن آن ها پرهیز کرد. تنها در این صورت است که میتوان بهترین نتیجه را از تبلیغات پیامکی گرفت.
آنچه در این مطلب میخوانید:
ارسال پیامک در زمان نامناسب
اولین اشتباه، مواجه شدن مخاطب با پیامک تبلیغاتی در زمان استراحت است. اننتخاب زمان مناسب موضوع بسیار مهمی است که اگر رعایت نشود علاوه بر دیده نشدن محتوای پیامک، منجر به انصراف مخاطب از دیدن پیامک های شما میشود. سعی کنید صبح ها زودتر از ساعت 10 و شب ها دیرتر از ساعت 8 پیامک ارسال نکنید.
ارسال به صورت spam
همیشه این وسوسه وجود دارد که با ارسال پیامک های انبوه و بدون هدف، مخاطبان بیشتری تبلیغ مارا خواهند دید و ممکن است مشتری ما شوند، اما این اشتباه باعث هدررفتن هزینه و تبلیغات اسپم میشود که باعث میشود ذهنیت بدی از تبلیغات پیامکی در ذهن مخاطبان شکل بگیرد. درست است که ارسال پیامک به صورت هدفمند دایره کوچکتری از مخاطبان را شامل میشود اما درصد بالاتری از این مخاطبان جذب تبلیغات خواهند شد.
طولانی و اختصاری بودن بیش از حد پیامک
محدودیت کاراکتر در پیامک زنگ هشدار مناسبی برای رعایت کردن مقدار متن پیامک است. طولانی بودن بیش از حد از حوصله مخاطب خارج است و اختصاری نوشتن بیش از حد پیام را مبهم میکند. سعی کنید پیامک شما از 2 پارت بیشتر نشود و اگر نیاز به توضیحات تکمیلی بود به آدرس سایت یا شبکه اجتماعی لینک بدهید
ارسال پیامک به صورت پی در پی
یکی از موضوعات مهمی که باعث نارضایتی مخاطبان از تبلیغات پیامکی میشود، ارسال پی در پی پیامک های مشابه است. برندی که تخفیف پایان فصل خود را 3 بار در هفته برای مخاطبان ارسال میکند نه تنها مشتری بیشتری جذب نمیکند، بلکه نظر مشتریانی که تمایل به خرید داشته اند را هم عوض میکند. بهتر است بیشتر از 2 تا 3 بار در ماه برای مشتریانتان پیامک ارسال نکنید.
مشخص نکردن راه ارتباطی
فرض کنید تمام نکات بازاریابی پیامکی را رعایت کرده اید و محتوای استانداردی تهیه کردید و در زمان مناسبی ارسال کرده اید، حالا وقت آن است که مخاطب با شما ارتباط برقرار کند. در این قسمت اگر راه ارتباطی مثل شماره تماس یا شبکه اجتماعی و … برای مشتری در نظر نگیرید مشتری خود را از دست داده اید
مشخص نکردن راه انصراف از تبلیغات در بازاریابی پیامکی
همانطور که گفتیم بازاریابی پیامکی به دلیل وارد شدن به حریم شخصی افراد بسیار از حساسیت بالایی برخوردار است و حتما میبایست راهی برای انصراف از دریافت تبلیغات برای مشتریان خود در نظر بگیرید. با این کار به حقوق مخاطب احترام میگذارید و تنها آن دسته از مخاطبانی که به برند شما علاقمند هستند را نگه میدارید. به عنوان مثال در پیامک ذکر کنید که در صورت عدم تمایل به دریافت پیامک عدد 1 را بفرستید. این امکان که مخاطب با ارسال پیامکی از پیش تعیین شده اقدامی را انجام دهد از طریق منشی عضویت در سامانه مدیانا اس ام اس قابل انجام است.
تعیین نکردن فوریت برای اقدام به عمل
قرار دادن تاریخ انقضا و مهلت معین برای تخفیف باعث میشود مخاطب احساس ضرورت برای انجام عمل کند و پیامک شما به لیست پیامک های فراموش شده اضافه نشود. سعی کنید حتما زمان معینی برای استفاده از پیامک در نظر بگیرید و تاثیر شگفت انگیز آن را در عکس العمل مخاطبان ببینید.
استفاده نکردن از شماره یا نام اختصاصی
برای حرفه ای ظاهر شدن در عرصه بازاریابی پیامکی باید از یک شماره اختصاصی و ترجیحا شماره رند و کوتاه استفاده کنید، تنها در این صورت است که شماره شما در ذهن مخاطب باقی میماند. استفاده از نام تجاری به این صورت که به جای شماره فرستنده نام برند شما ظاهر شود بهترین تاثیر را در مخاطب دارد که از طریق سامانه مدیانا قابل انجام است.
استفاده کردن از لینک های طولانی در بازاریابی پیامکی
استفاده از لینک های طولانی باعث میشود پیامک شما با کاراکترهای بی معنی پر شود و علاوه بر ظاهر بدی که به پیامک شما میدهد، محدودیت کاراکتر را برای شما سخت تر کند. برای برطرف کردن این مشکل از کوتاه کننده های url استفاده کنید.
به کار نبردن نشانه ها در متن پیامک
نوشتن پیامکی بدون استفاده از علامت های دستور زبان فارسی و ایموجی ها که احساسات را نشان میدهند، از جذابیت پیامک کم میکند. سعی کنید تا جایی که امکان دارد از علامت هایی مثل ! ؟، / در متن پیامک استفاده کنید و از تاثیر آن غافل نشوید. این نکات کوچک تاثیر بسیار بالایی در بازاریابی پیامکی شما خواهد داشت.
ابزار پیامکی مدیانا برای بهبود مستمر محتوای پیامک
سامانه پیامکی مدیانا با در اختیار گذاشتن به روز ترین امکانات پیامکی این امکان را به صاحبین کسب و کار میدهد که بتوانند با خیال راحت اقدام به بازاریابی پیامکی کنند. پیشنهاد مدیانا برای دریافت فیدبک از محتوای پیامک ارسالی، درج لینک در متن پیامک و پایش فیدبک مشتریان است.