دعوت به اقدام CTA: استاد کال تو اکشن باش – کلیک کن!

استاد کال تو اکشن باش و کلیک کن

فراخواندن یا دعوت برای اقدام یکی از عناصر اساسی در محتوای بازاریابی است. انگیزه دادن به مخاطب برای کلیک کردن و دنبال کردن گام بعدی در یک کمپین، هدف اصلی یک کال تو اکشن دقیق را بیان می‌کند. هدفی که در تاثیر گذاشتن بر مشتریان بالقوه و راهنمایی خریداران به انجام خرید و اقدام نقش اساسی را دارد. در این مقاله به توضیح CTA و اهمیت آن در بازاریابی دیجیتال می‌پردازیم و عناصر اصلی در یک کال تو اکشن موثر را معرفی می‌کنیم.

دعوت به اقدام (CTA) در بازاریابی دیجیتال چیست؟

دعوت یا فراخواندن برای اقدام ترجمه call to action است که مخفف آن CTA می‌شود. در دیجیتال مارکتینگ، این قسمتی از محتواست که به مخاطبان امکان می‌دهد تا بعد از خواندن ایمیل بازاریابی، پیامک تبلیغاتی، وبلاگ و صفحه وب اقدامی که شما در انتظار آن هستید را انجام دهند. CTA می‌تواند یک لینک، یک دکمه یا یک شماره تلفن برای کلیک، ثبت نام، خرید، نظر دادن، اشتراک‌گذاری یا لایک کردن باشد. کال تو اکشن در سال‌های اولیه رواج و گستردگی آن معمولا در پایان متن قرار می‌گرفت، به نحوی که در محتوا، متن به عنوان مقدمه‌ای برای معرفی لینک یا دکمه هدف به کار گرفته می‌شد. اما امروزه از آن‌جا که هدف اصلی متقاعد کردن مخاطب است این می‌تواند در آغاز یا میانه متن نیز قرار گیرد و به فراخور محتوا مخاطب را به صفحه موردنظر دعوت کند.

cta در دیجیتال مارکتینگ

بدون CTA، سرنخ‌های جدید و مشتریان بالقوه ممکن است برای یافتن مسیر صحیح برای خرید یک محصول یا ثبت‌نام در یک سرویس یا فهرست، با مشکل مواجه شوند. یک کانال مهم بازاریابی اس ام اس مارکتینگ است که به عنوان یک کانال حمایتی می‌تواند بازدیدکنندگان را به مسیر اقدام دعوت کند.

انواع کال تو اکشن برای جلب نظر و دعوت موثر مخاطبان به اقدام

نظر مخاطبان متنوعی که وارد سایت شما می‌شوند را نمی‌توان از طریق یک راه‌حل به اقدام موردنظر جلب کرد،  بنابراین شما به چندین نوع CTA نیاز دارید تا آنها را برای دستیابی به اهداف مختلف ترغیب کنید. در ادامه به انواع مختلف کال تو اکشن که کاربرد بیشتری پیدا کرده‌اند اشاره می‌شود.

تولید لید؛ تبدیل بازدیدکننده به سرنخ جدید

از آن‌جا که قرار است بازدیدکنندگان از طریق CTA ها به سرنخ جدید تبدیل شوند، باید آن‌ها را در جایی از وب‌سایت خود قرار دهید که درصد بالایی از بازدیدکنندگان آن را مشاهده کنند. بهترین جا برای CTAها وبلاگ است و به طور خاص، شما باید یک CTA را در انتهای پست وبلاگ، در نوار کناری و به عنوان یک بنر شناور در گوشه اضافه کنید.

ارسال فرم؛ ترغیب مخاطب برای تبادل اطلاعات

فرض کنید بازدیدکننده به صفحه لندینگ شما می‌رسد و باید یک فرم را پر کند و روی دکمه‌ای کلیک کند تا اطلاعات خود را به پایگاه داده مخاطبین شما ارسال کند. در این مرحله، بازدیدکننده در آستانه تبدیل شدن به یک لید است، بنابراین نباید با یک دکمه ضعیف او را منصرف کنید. فرم ثبت‌نام به همراه پیشنهادی کاربردی و خاص که مخاطب را به تبادل اطلاعات ترغیب کند، یک فراخوان موثر خواهد بود.

ادامه مطلب؛ ترغیب روحیه کنجکاوی مخاطب

با وجود این که ادامه مطلب یکی از قدیمی‌ترین راه‌ها برای فراخواندن مخاطبان است اما همچنان کار می‌کند. با نمایش چند پاراگراف اول محتوای خود و به دنبال آن یک CTA «ادامه مطلب» بینندگان صفحه اصلی خود را به کلیک بر روی پست‌های جداگانه ترغیب کنید. این دکمه‌ها هم موجب می‌شوند محتوای بیشتری در صفحه اصلی ارائه شود و هم تضمین می‌کنند که پست‌های جذاب شما آماری را که شایسته آن است دریافت کنند.

معرفی محصول یا خدمات؛ تبدیل سرنخ‌ها به لید

وقتی شخصی در وب‌سایت شما جستجو می‌کند و می‌کوشد در مورد شرکت شما و محصولات‌تان بیاموزد، انجام این کار را تا حد امکان برای او آسان کنید. به هر حال، محصولات و خدمات شما چیزی هستند که کسب‌وکار شما را سرپا نگه می‌دارند. لازم نیست CTAها تصاویری شیک داشته باشند، این دکمه‌ها باید کاربردی باشند. پس حتما متن و دکمه آن‌قدر برجسته باشند که پیش چشم مخاطب قرار گیرد.

اشتراک‌گذاری اجتماعی؛ پایه‌ریزی تعامل با مخاطب

یکی از ساده‌ترین انواع دعوت به اقدام، نوعی است که شما را تشویق می‌کند تا محتوایی را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. دکمه‌های اشتراک‌گذاری اجتماعی روشی آسان برای جلب نظر بازدیدکنندگان و فراخواندن آن‌ها برای تعامل با برند شما هستند. پس مطمئن شوید که آن‌ها را در صفحه‌های لندینگ و بلاگ قرار دهید.

دعوت به اقدام از دوستان

پرورش لید؛ ساختن تدریجی یک مشتری

وقتی مخاطب وارد سایت شما شد هنوز به مشتری تبدیل نشده است و برای این کار لازم است او را جذب پیشنهادهای خود کنید. از پیشنهادهایی مانند نسخه نمایشی محصول، آزمایش‌های رایگان، تخفیف‌های ویژه و آفرهای مقرون به‌صرفه استفاده کنید. CTA پرورش‌دهنده لید را در جایی قرار دهید که می‌دانید بازدیدهای زیادی گرفته است.

تمرکز بر فروش؛ تبدیل لید به مشتری

هدف نهایی این است که لیدها به مشتری تبدیل شوند. درواقع این نوع CTA بسیار متمرکز بر فروش خواهد بود. شما می‌خواهید مشتریان بالقوه را ترغیب کنید که محصول یا خدمات شما را همین الان از اینجا بخرند. لندینگ‌های محصوص از این جهت اهمیت دارند که آخرین تحقیق‌ها برای خرید مشتری هستند. پس این صفحه‌ها را جدی بگیرید و در بهترین نقطه دعوت برای خرید را انجام دهید.

تبلیغ رویداد؛ روند وفادارسازی مشتریان

اگر رویدادی را چه به صورت آنلاین یا حضوری برگزار می‌کنید، واضح است که به افراد برای شرکت در آن نیاز خواهید داشت. از CTA تبلیغاتی رویداد برای افزایش آگاهی از رویداد یا کمک به فروش بلیط استفاده کنید. بهترین بخش در مورد این نوع CTA این است که در بخش‌های تخصصی مرتبط با موضوع رویداد استفاده کنید. صفحه اول نیز همیشه برای رویدادها جواب می‌دهد.

مطالب مرتبط؛ حرکت قدم به قدم با مشتری

هر چه یک بازدیدکننده بیشتر در وب‌سایت شما بماند، احتمال اینکه به مشتری تبدیل شود بیشتر است. CTA محتوای مرتبط به بازدیدکنندگان وب‌سایت امکان می‌دهد تا از یک محتوا به محتوای بعدی در سایت شما بپرند. این باعث می‌شود آن‌ها بیشتر در مورد محصول یا خدمات شما بیاموزند و احتمال خریدشان بالا خواهد رفت. CTA محتوای مرتبط را در داخل محتوا بین بخش‌ها یا در نوار کناری بلاگ قرار دهید.

آزمون CTA؛ حال خوب مخاطب

مخاطبان عاشق این هستند که خوشحال شوند و چه چیزی لذت‌بخش‌تر از یک مسابقه برای آزمایش دانش آن‌ها یا یادگیری بیشتر در مورد خودشان! همه ما یک مسابقه خوب را دوست داریم. اگر این آزمون و مسابقه مرتبط با محتوای محصولات شما باشد که عالی است، اگرنه برای جلب نظر و حفظ آن‌ها در سایت جایزه و هدیه و تخفیف فراموش نشود.

چگونه CTAهای موثر و جذاب در بازاریابی ایجاد کنیم؟

قبل از نوشتن CTA باید برای خودتان روشن و شفاف باشد که قرار است مخاطب را به چه اقدامی دعوت کنید و نتیجه آن چه باید باشد. پس از آن با خلاقیت و البته مشاوره می‌توانید عناصر یک کال تو اکشن تاثیرگذار را مانند آن‌چه در ادامه می‌آید پیگیری کنید.

نگارش cta موثر و جذاب

  • شفافیت: واضح، مستقیم و بدون حاشیه رفتن و طول و تفصیل دادن هدف اصلی را در متن بیان کنید.
  • سادگی: اقدامی که از مخاطب انتظار داریم باید ساده و روراست باشد. از مخاطب چه می‌خواهیم و در ازای آن چه می‌دهیم.
  • تبلیغ CTA: کال تو اکشن را می‌توان به صورت مجزا از طریق کانال‌های مختلف تبلیغ کرد. یک راه ارسال لینک در پیامک است که مخاطب را به صورت مستقیم به محل اجرا می‌رساند.
  • استفاده از زبان قانع‌کننده: از جملات اقناعی، واکنش‌گر و پذیرنده استفاده کنیم و از افعال خنثی و سوم شخص و مجهول بپرهیزیم.
  • طراحی جذاب: از رنگ‌های مناسب استفاده کنید. مثلا اگر دو دکمه داریم و یکی از آن‌ها مهم‌تر است، دکمه مهم‌تر باید چشم‌نوازتر باشد. در کنار دکمه‌ها نیز می‌توان از تصاویر جذاب مرتبط استفاده کرد.
  • زمان‌بندی دقیق: زمان درج کال تو اکشن باید وقتی باشد که همه چیز پیش از آن برای اقدام آماده شده باشد. بی‌مقدمه و بی‌وقت نباشد و در لحظه‌ای که مخاطب تحت تاثیر قرار گرفته است انجام شود.
  • جایابی استراتژیک: دکمه یا لینک باید در جایی از صفحه قرار گیرد که مخاطب بدون کنکاش و جست‌وجوی اضافه آن را مشاهده کند.
  • دعوت به اقدام‌های اختصاصی: بر اساس ترجیحات و رفتارهای مختلف کاربرها دعوت به اقدام‌های مختلفی طراحی کنید. تخفیف ویژه برای خرید مجدد مشتری‌های قبلی را وفادار می‌کند.
  • تست A/B: روی متن‌ها تعصب نداشته باشید و با آزمون‌های مختلف تاثیرگذارترین متن‌ها را پیدا کنید و نرخ تبدیل آن‌ه را اندازه‌گیری کنید.
  • پیگیری تعامل کاربران: با استفاده از ابزارهای موجود برای نظارت بر تعامل CTA از نحوه رفتار کاربران گزارش بگیریم و فرم تعامل را بهبود دهیم.

 

دعوت به اقدام، مخاطبان را پس از طی مراحل مقدماتی به نقطه اصلی می‌رساند. جایی که صاحبان کسب‌وکار می‌کوشند تا از آن طریق مشتری پیدا کنند و اقدام منجر به خرید را مشاهده کنند. CTA یک لینک، یک دکمه یا یک شماره تلفن است که برای کلیک کردن و تماس گرفتن ایجاد شده است. در این مقاله به توضیح چیستی کال تو اکشن پرداخته‌ایم و انواع پرکاربرد آن را معرفی کرده‌ایم. همچنین به نحوه ایجاد کال تو اکشن‌های موثر و جذاب اشاره کرده‌ایم.

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
Hidden
MM slash DD slash YYYY
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .