یک شعار تبلیغاتی جذاب میتواند تغییری بزرگ در کسبوکار ایجاد کند. شعار به عنوان یک ابزار قدرتمند برای برقراری ارتباط با ماهیت برند عمل میکند، به شرکت وجههای ویژه میدهد و تاثیری ماندگار بر مخاطبان هدف میگذارد. در این مقاله به توضیح مفهوم شعار تبلیغاتی و ارائه نکات ویژه برای ایجاد یک شعار جذاب خواهیم پرداخت و تاثیر آن را در شناساندن هرچه بیشتر و ارتقا هویت برند و گسترش دایره مخاطبان و مشتریان آن بررسی خواهیم کرد.
آنچه در این مطلب میخوانید:
شعار تبلیغاتی چیست؟
شعار تبلیغاتی عبارت یا جملهای کوتاه است که در تبلیغات برای معرفی یک برند یا محصول و خدمت خاص مورد استفاده قرار میگیرد. عباراتی که پس از شنیدن آنها در تبلیغات یا خواندن آنها در بیلبوردها، فکر افراد و مخاطبان را به خود مشغول میکند و در ذهن آنها ماندگار میشود. بسیاری از شعارهای تجاری محبوب برای چندین دهه ثابت مانده و تاثیر گذاشتهاند. والدینتان آن را شنیدهاند، شما آنها را میشنوید و اکنون فرزندانتان آن را خواهند شنید. چرا؟ چون همچنان کار میکنند، تاثیر میگذارند، مشتری جذب میکنند و بیش از هر تبلیغی کارکرد دارند و ماندگار شدهاند.
یکی از راههای آشنا کردن مخاطبان با شعار تبلیغاتی پوشش شعارها در کمپینهای پیامکی است که با استفاده از پنل ارسال پیامک میتوان شعارها را به طیفهای متنوعی از مخاطبان و مشتریان بالقوه شناساند.
شعار تبلیغاتی چگونه به شناسایی برند کمک میکند؟
در کنار نام و لوگو، هویت یک برند با شعار تکمیل میشود. اما شعارها از جهاتی فراتر از جایگاه برند هستند، چون این شعار است که شناسایی برند را تسهیل میکند. شعارهای موثر، مصرفکنندگان، سرمایهگذاران، کارمندان و سایر ذینفعان اصلی را مخاطب قرار میدهند و احساس آشنایی و راحتی در اطراف یک برند ایجاد میکنند. نحوه عمل شعار در شناسایی برند یک کنش روانشناسانه و مبتنی بر شناخت ذهن انسان است.
پرایمینگ یک فرایند است که به گونه ناخودآگاه بر افکار انسان تاثیر میگذارد و سرعت شناخت را افزایش میدهد. ذهن برای هر مقوله دستهبندی خاصی در نظر میگیرد و رجوع به آن دادهها که در حافظه بلندمدت ذخیره شدهاند، از روش پرایمینگ صورت میگیرد. به عنوان مثال، حس انسانی بنا بر تجربه روزانه یک محصول لبنی را میپسندد و نسبت به آن واکنش مثبت نشان میدهد. بعد نام آن برند یا تبلیغ ویژهای درباره آن میبیند و این در ذهن او طبقهبندی میشود. با شنیدن شعار آن برند، «دوست بزرگ و کوچک» پرایمینگ به سرعت اتفاق میافتد و ذهن نام و لوگو برند را تصویر میکند و سپس حس خوشایند فرد بازتولید میشود. اینجاست که یک شعار کار خود را انجام داده است.
چگونه یک شعار جذاب برای برندمان طراحی کنیم؟
شعار جذاب تبلیغاتی شعاری است که فرایند پرایمینگ را به شکل مثبت ایجاد کند. اگر محصول و خدمات کیفیت بالایی داشته باشند و نام و لوگو و شعار نیز جذاب باشد نیمی از راه موفقیت برند طی شده است. اما اگر هر کدام از این زنجیره مختل باشد بر کل آن تاثیر منفی میگذارد. شعار نامناسب نیز ابزاری است برای ایجاد بدپرایمینگ، یعنی ذهن ناخودآگاه و با تجزیه و تحلیل شعار، برند را پس میزند و اینجاست که باید گفت شعار نداشتن بهتر از شعار بد داشتن است. در زیر یک راهنمای گام به گام و فشرده برای طراحی یک شعار جذاب را پی میگیریم.
شعار تبلیغاتی باید کوتاه و ساده و بهیادماندنی باشد
یک شعار جذاب باید مختصر، ساده، قابل درک و به یادماندنی باشد. شعاری را هدف بگیرید که بیش از چند کلمه یا یک عبارت کوتاه نباشد. شعارهای معروفی مانند «فقط انجامش بده» نایک یا «متفاوت فکر کن» اپل را در نظر بگیرید. این برچسبها ساده و در عین حال قدرتمند هستند و مدتها پس از برخورد اولیه با مصرفکنندگان طنینانداز میشوند. روی ایجاد یک قلاب به یاد ماندنی تمرکز کنید که ماهیت نام تجاری شما را به تصویر میکشد. گاهی یک شعار تبلیغاتی کوتاه و ساده در تبلیغات پیامکی بدون هیچ حرف و سخن اضافهای، کار کانالهای مختلف بازاریابی را انجام میدهد.
شعار تبلیغاتی باید گویای ویژگیهای منحصربهفرد برند باشد
شعار شما باید ارزش منحصربهفرد کسبوکار شما را بیان کند. چه چیزی شما را متمایز میکند؟ چه مشکلی را حل میکنید؟ قدرت رقابتتان در کجاست؟ به مزایا یا ویژگیهای کلیدی که برند شما را خاص میکند فکر کنید. وقتی به کسبوکارتان فکر میکنید به کدام عناصر و مفاهیمی میاندیشید که میخواهید دیگران نیز مانند شما نگاه کنند؟ این عناصر را دستهبندی و خلاصه کنید تا به یک عبارت کاملا گویا از وجه تمایزتان با دیگران برسید.
در شعار تبلیغاتی باید از ادبیات جذاب و زبان سلیس استفاده شود
خلاقیت در استفاده از زبان میتواند شعار شما را برجسته کند. استفاده از آرایههای ادبی قابل فهم برای عموم مردم مانند جناس، ایهام، قافیه و آهنگ درونی میتواند شعار شما را به یاد ماندنیتر و جذابتر کند. از بخشی از ادبیات کهن یا فولکلور که برای همه آشناست بهره بگیرید. بسیاری از شعارها در ارتباط با ملودی خاصی به بازار عرضه میشوند که در هنگام زمزمه یا خواندن به سرعت قابل تشخیص است. البته در این امر حتما با افرادی که به زبان و ادبیات فارسی تسلط دارند مشورت کنید.
شعار تبلیغاتی باید با هویت برند هماهنگ باشد
قبل از پرداختن به ایجاد شعار، درک عمیقی از ارزشهای اصلی برند خود، پیشنهاد فروش منحصربهفرد و مخاطبان هدف به دست آورید. هویت برند، شخصیت برند، صدا و احساساتی را که میخواهید در مخاطبان خود برانگیزید، تجزیه و تحلیل کنید. ویژگیهای کلیدی که کسبوکار شما را متمایز میکند شناسایی کنید. درک قوی از برند و شناخت درست مخاطبان، پایه و اساس یک شعار قانعکننده است.
شعار تبلیغاتی باید احساس مخاطبان را درگیر کند
از طریق شعار خود به احساسات و آرزوهای مخاطبان هدف خود ضربه بزنید. احساسات یا تجربیات مرتبط با برند خود را در نظر بگیرید. از احساسی که محصول یا خدمات شما میتواند برانگیزد در شعار استفاده کنید. آیا میخواهید حس ماجراجویی، خوشایندی، تجمل، توانمندی، رقابت، رهبری، و دوست داشتن را در مخاطب خود ایجاد کنید؟ شعاری بسازید که با این احساسات و آرزوها درگیر شود و مخاطب را در سطح عمیقتری با شما پیوند دهد.
شعار تبلیغاتی را قبل از انتشار عمومی تست و اصلاح کنید
هنگامی که به یک شعار اولیه رسیدید، بازخورد خود را از منابع قابلاعتماد گردآوری کنید. آن را از طریق نظرسنجی یا گروههای متمرکز و محدود با مخاطبان هدف خود آزمایش کنید. ارزیابی کنید که آیا شعار به طور دقیق نشاندهنده برند شما هست؟ آیا به راحتی قابل یادآوری است؟ حسی را در مخاطبان شما برمیانگیزد؟ بر اساس بازخوردهای دریافتی شعار را اصلاح و آزمون را تکرار کنید تا به شعار نهایی برسید. تغییر شعار در عرصه عمومی چندان جالب نیست، پس تست و اصلاح را جدی بگیرید.
نمونه چند شعار تبلیغاتی جذاب در برندهای معتبر ایران و جهان
نایک (Nike): فقط انجامش بده!
مک دونالد (McDonald): من عاشقشم!
آدیداس (adidas): غیرممکن وجود نداره.
دیزنیلند (disneyland): شادترین نقطه روی زمین
پورشه (Porsche): جایگزینی نیست.
سونی (SONY): باورش کن.
آی مکس (IMAX): بزرگ فکر کن.
نیکون (Nicon): در قلب تصویر
انرگایزر (energizer): به مسیرت ادامه بده، ادامه بده، ادامه بده …
پلی استیشن (Playstation): در دنیای خودت زندگی کن، در دنیای ما بازی کن.
صنام: فراتر از یک نام
بهروز: دوست من سلام
سنایچ: … و دیگر هیچ
لبنیات پاک: پاک یادت نره!
صباح: سلامتی میاره
رامک: دوست بزرگ و کوچک
رادیاتور ایران (مخصوص خودرو): در سفر باید شناخت
راسان: همراه سرد و گرم زندگی
پاکسان: به سلامت خانواده میاندیشد
مدیانا: ارتباط بسازید
نکاتی درباره جذابیت و اثرگذاری بیشتر شعار تبلغاتی
ایجاد یک شعار کار آسانی نیست و باید مطمئن باشید که هر کسی که این وظیفه را بر عهده میگیرد میتواند به خوبی آن را انجام دهد. شرکتها و مراکزی هستند که در زمینه مشاوره شعار تجاری کار میکنند، میتوانید انتخاب شعار را به کارشناسان بسپارید. حتی میتوانید انتخاب شعار را فراخوان دهید و مسابقه برگزار کنید.
اگر محصول محلی و مخاطب محلی دارید میتوانید از گویش محلی نیز در انتخاب شعار استفاده کنید اما اگر محصولی با مشتریان فراگیر دارید از زبان محلی برای شعار تبلیغاتی استفاده نکنید. برای بازاریابی موثر در این حوزه میتوانید از قابلیت تبلیغات پیامکی منطقهای در پنلهای پیامکی به بهترین نحو استفاده کنید.
- استفاده مداوم از شعار شما، شناخت برند و پیام اصلی برند شما را تقویت میکند.
- شعاری که تقریبا مشابه شعاری است که توسط رقیب شما استفاده میشود، چندان مؤثر نیست، بنابراین باید مطمئن باشید که شعار شما متمایز است.
- مصرف کنندگان باید باور کنند که شعار با برند شما مطابقت دارد، بنابراین شما باید مطمئن شوید که خود را زیاد یا کم نفروشید. فرآیند برندسازی و تبلیغات را صادقانه نگه دارید.
- یک قانون کلی این است که یک شعار تجاری را انتخاب کنید که نیازی به تغییر بر اساس زمان سال یا آنچه در جهان اتفاق میافتد نداشته باشد.
- از طنز یا بازی با کلمات به شکل هوشمندانه استفاده کنید. گاهی طنز در برخی مشاغل نتیجه منفی دارد.
- مطمئن شوید که از شعار به طور موثر در کمپینهای بازاریابی خود استفاده کنید.