تا به حال شده خواندن یک بیلبورد یا دیدن پیامی تبلیغاتی شما را میخکوب و ذهنتان را درگیر کند؟ اگر به دنبال پیدا کردن چنین تبلیغاتی برای کسبوکار خود هستید باید با مفهوم کپی رایتینگ آشنا شوید. تا به حال از خود پرسیدهاید چه چیزی در این متن انقدر باعث تاثیز در شما شده؟ در واقع کپی رایتینگ، نوشتن یک متن که بتواند توجه خواننده را به خود جلب کند است.
آنچه در این مطلب میخوانید:
مفهوم کپی رایتینگ با یک مثال ساده
کپی رایتینگ راهکار ایجاد پیام تبلیغاتی برای تشویق مخاطبان به خرید یا برندسازی است. برای مثال، فرض کنید رستورانی این پیامک تبلیغاتی را برای شما ارسال کرده است:
«برگرهای غول پیکر ما به راحتی داخل جیب شما جای میگیرند!»
ممکن است مجذوب پارادوکس این جمله شده باشید و برایتان سوال پیش بیاید که چطور برگر غول پیکر در جیب آدم جا میشود! به همین دلیل برای کنجکاوی بیشتر روی لینک موجود در پیامک کلیک میکنید. بعداً میفهمید که منظور پیامک این بود که برگرهای این رستوران در عین حال که بزرگ هستند، قیمت کمی دارند. اینجاست کپی رایتینگ معنای خود را پیدا میکند.
کپی رایتینگ چیست؟
اگر اصولیتر به این موضوع بپردازیم، به کنار هم قرار دادن کلمات با هدف تاثیرگذاری بر تصمیم افراد، کپی رایتینگ گفته میشود. میتوان گفت که این اصطلاح فرآیند نوشتن یکی از انواع بازاریابی محتوا است که افراد را به انجام اقداماتی مانند خرید یک محصول، استفاده از خدمات، ثبتنام در دوره یا حتی برنامهریزی جلسات مشاوره تشویق میکند.
در واقع کپیرایتینگ نوشتن برای متقاعد کردن کردن افراد است. نویسنده تلاش میکند تا خواننده را از نقطه A به نقطه B برساند. تنها یک جمله کوتاه و جذاب میتواند کاربر را به کلیک کردن روی دکمه خرید متقاعد کند.
این شیوه نویسندگی به درک اصول استراتژی محتوایی، روانشناسی، روشهای بازاریابی و شناخت پرسونای مخاطب نیاز دارد.
به یاد داشته باشید کپی رایتینگ با نوشتن محتوا برای مقالات، شبکههای اجتماعی یا هر نوع محتوای دیگری متفاوت است. هدف اصلی این نوع محتوای متنی سرگرمی یا حتی آموزش نیست! تنها هدف جلب نظر مخاطبان هدف و تاثیرگذاری بر تصمیم آنها است.
اهمیت کپی رایتینگ
کپی رایتینگ ابزار بسیار مهمی در بازاریابی دیجیتال است که کمک میکند تا فروش بیشتری داشته باشیم. هر کسبوکاری باید روی کپی رایتینگ سرمایه گذاری کند یا باید آن را بخشی از استراتژیهای بازاریابی خود قرار دهد. بنابراین صاحبان کسب و کارها با استخدام کپی رایتر درصدد این هستند که بتوانند از مزایای این شیوه نویسندگی برای فروش بیشتر بهرهمند شوند.
به طور کلی، توجه به کپیرایتینگ در کسبوکار شما مزایای زیر را به همراه خواهد داشت:
1- به ایجاد آگاهی از برند شما کمک میکند.
2- به شما اطلاعات خوبی نسبت به مخاطب هدفتان میدهد.
3- به ایجاد پیوند عاطفی بین مشتریان و برند کمک میکند.
4- توجه مشتریان بالقوه را به خود جلب میکند و آنها را به اقدام وا میدارد.
5- به افزایش فروش و کسب درآمد کمک میکند.
شغل کپی رایتر
شغل کپی رایتر چیست؟شغل کپی رایتر (Copywriter) یا نویسنده تبلیغاتی شامل نوشتن متون تبلیغاتی و بازاریابی است که هدف آنها جذب مخاطب و افزایش فروش محصولات یا خدمات است. کپی رایترها متون جذاب و متقاعدکنندهای مینویسند که در تبلیغات، بروشورها، وبسایتها، ایمیلها، شبکههای اجتماعی و سایر رسانههای بازاریابی در جهت معرفی و فروش محصولات یا خدمات استفاده میشود.
کپی رایتر کیست؟
کپی رایتر کسی است که وظیفه نوشتن محتوای متنی برای فروش محصولات، خدمات، آموزش و جذب مصرف کنندگان از طریق محتوای صفحات سایت، ایمیل و پیامکها مقالات وبلاگ، توضیحات محصول، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی شبکههای اجتماعی است. درحقیقت، کپی رایتر کسی است که برای فروش مینویسد. این بدان معناست که هر چیزی که شخص مینویسد یا خلق میکند باید محصولات یا خدمات خاصی را هدف قرار دهد.
چگونه کپی رایتر شویم؟
هیچکس به عنوان یک کپی رایتر حرفهای به دنیا نمیآیند! بلکه از طریق علاقه، آموزش و تمرین میتوان در این موقعیت شغلی موفق شد. اگر تصمیم دارید وارد این حرفه جذاب شوید یا آن را در کسبوکارتان پیاده کنید، باید خلاقیت و هنر بازی با کلمات را داشته باشید و اصول بازاریابی را درک کنید. بنابراین وظیفه یک کپی رایتر نوشتن محتوا با هدف تبلیغات است که به آن تبلیغ نویسی نیز میگویند، برای رسیدن به این هدف، مهارتهای خاصی مورد نیاز است.
یک کپی رایتر باید در مورد نگارش و دستور زبان مهارت داشته باشد تا بتواند متناسب با مخاطب هدف، از کلمات و لحن مناسب استفاده کند. او باید درک خوبی نسبت به بازار، محصولات و خدمات کسب و کار داشته باشد تا ارتباط بین برند و مخاطب را ایجاد کند. فرمولها و روشهای متنوعی برای تبلیغنویسی وجود دارد که آشنایی با آشنایی با 9 فرمول جادویی تبلیغ نویسی برای هر شخص و کسبوکاری ضروری است.
سوالات زیادی در مورد مخاطبان هدف بپرسد. او باید به ذهن مشتری نفوذ کرده و سپس سؤالات زیر را طرح کند:
- نیازهای فوری مشتری چیست؟
- چگونه محصول یا خدمات نیازهای مشتری را برآورده میکند؟
- چه چیزی مشتری را به تصمیم گیری جهت خرید سوق میدهد؟
نمونههای کپی رایتینگ موفق ایرانی
در این بخش به نمونه های کپی رایتینگ برندها و کسبوکارهای موفق ایرانی میپردازیم:
بانک ملی: هرجا سخن از اعتماد است، نام بانک ملی ایران میدرخشد
همراه اول: هیچکس تنها نیست
پاکسان: پاکسان به سلامت خانواده میاندیشد
رونیکس: آخرین ابزاری که میخرید
شبکه 3: شبکه جوان
ایران رادیاتور: به ما دلگرم باشید
چی توز: طعم خوش لحظهها
روغن اویلا: اویلا، دوستدار قلب شما
سن ایچ: سن ایچ و دیگر هیچ
امرسان: زیبا جادار مطمئن
شامپو بچه فیروز: چشمها را نمیسوزاند
گلدیران: روی خوش زندگی
آموزشگاه ماهان: کافیست ماهانی شوید
لبنیات صباح: صباح، سلامتی میاره
رامک: دوست بزرگ و کوچک
اَوه: اوه در دست تو
کپیرایتینگ در پیامک
یکی از نمونههای کپیرایتینگ که هر روز با آن مواجه میشوید، پیامکهای تبلیغاتی برندهای مختلف است. این پیامکها با عضویت در سایت یا باشگاه مشتریان، از طریق وب سرویس پیامک به تلفنهای همراه شما ارسال میشوند. چند درصد از این پیامکها را به دلیل جذابیتشان باز میکنید؟ نوشتن این پیامکها بهمنظور فروش محصولات، نوعی کپیرایتینگ محسوب میشود. حتی اگر هیچ فعالیت بازاریابی مستقیم برای کسبوکارتان انجام ندهید، در نهایت برای ارسال پیامک از طریق سامانه پیامک به آن نیاز پیدا خواهید کرد.
حال، بیایید به چند نمونه از کپیرایتینگهای جذاب که در کمپین بهترین کپیرایتینگ مدیانا انتخاب شدهاند نگاه کنیم:
دیگه هیچ ریگی تو کفشت نیست…😎😎
خرید کفشهای کوهنوردی ضدآب و محکم
خرید آسان از لینک زیر:
لغو11
***
از کیسه خلیفه میبخشیم…🧳
“شیرینی حاجخلیفه یزد” (اصل)
انواع باقلوا، قطاب و لوز
ارسال رایگان فقط تا آخر هفته
از لینک زیر سفارش دهید:
***
کفش خوبه با صاحبش راه بیاد،
میایم پا به پات
کفش نادر
***
بالای دیوار همه میبیننت!
خرید بستههای نردبان آگهی در دیوار
[لینک خرید]
***
فیلِتون یاد هندستون نکرده؟!🐘
تور 4 شبه هند (دو شب دهلی، دو شب بمبئی) 🕌
پرواز فرست کلاس + هتل 4 ستاره + صبحانه + ناهار + شام + لیدر اختصاصی✈️🏦
آفرهای لحظهآخریِ سفر مارکت، به صورت نقدی و اقساطی👇
***
نون و پنیر و پسته
هر خریدت 4 قسطه!
آجیل عیدت رو تا ۶۰ درصد تخفیف، از بارجیل بخر و هزینهش رو توی 4 قسط پرداخت کن.
همین حالا خرید کن:
***
💸 شب و روز پول در «میاره» 💸
بازاریاب «میاره» شو تا ماهی 3۰ میلیون تومان درآمد داشته باشی!
همین حالا عدد <2> رو برامون ارسال کن 👇
***
انتخاب 1 میلیون اهل بازار!
با همراهی شما، بیتپین در کافه بازار از مرز 1 میلیون نصب عبور کرد!
دانلود بیتپین از بازار: لینک
***
سفری که تا آخر عمر برای همه تعریف میکنی 🧡
با بهترین قیمت تو جنوب جا بگیر و یه خاطرهی فراموشنشدنی بساز…
سفر از تو، جاباما:
***
ثبتنام در والکس ساده بود؟
معامله در والکس از آن هم سادهتر است!
۱۰۰ هزار شیبا جایزه برای اولین معامله دوج یا شیبا
دریافت جایزه:
[Link]
***
با نظرت خوشمزهتر میشیم!
از سوخاری «چندونه ای» راضی بودی؟ از لینک زیر بهمون بگو تا تو سفارش بعدی غافلگیرت کنیم:
{لینک}
***
عجله نکن؛
اگه نمیرسی، ما میرسیم!
«زودکس»
سریعترین سامانه سفارش آنلاین
www.ZOODEX.ir
کلام آخر
کپی رایتینگ عمل نوشتن متن به منظور فروش یا بازاریابی یک محصول، کسب و کار یا ایدهای خاص است. اگرچه این اصطلاح اغلب به جای تولید محتوا استفاده میشود اما در واقع بسیار متفاوت است. تولید محتوا نوشتن محتوای آموزشی مانند پستهای وبلاگ، خبرنامههای ایمیل و محتوای شبکههای اجتماعی برای آگاه سازی خواننده است. اما کپی رایتینگ به معنای نشان دادن ارزش یک محصول یا خدمات برای افزایش تبدیل و فروش است.
یک کپیرایتر لازم است تا با نکات کلیدی نگارش و ارسال پیامک تبلیغاتی آشنایی داشته باشد.شما از طریق این روش نویسندگی میتوانید به طور خاص روی فروش در کسب درآمد تمرکز کنید. برای شروع این امکان را دارید تا از با مشاهده هزینه سامانه پیامکی مدیانا شروع به بازاریابی پیامکی کنید و با نوشتن متون جذاب و تاثیرگذار، مخاطبان هدف خود را تحت تاثیر قرار دهید.
2 پاسخ
خوب بود اما کاشکی میگفتین چجوری میشه کپی راینگ نوشت
دوست عزیز ممنون از نظرتون
حتما در مقالات بعدی به این موضوع می پردازیم