یادگیری اصول اولیه بازاریابی مانند شناخت جامعه هدف، شناخت محصول و .. در انواع روش های بازاریابی های مختلف لازم و ضروری است. در بازاریابی پیامکی هم که مورد استقبال بسیاری از کسب و کارهاست این موضوع صدق میکند. علت اصلی شکست بازاریابی پیامکی هم نادیده گرفتن همین اصول اولیه است که گاها فراموش میشود یا از ابتدا به آن توجه نشده است. برخی فکر میکنند به دلیل در دسترس بودن ابزار پیامک و استفاده آسان از آن، میتوانند به راحتی از طریق آن فروش و مشتریان خود را چند برابر کنند، در صورتی که اگر هدف از ارسال پیامک مشخص نباشد نه تنها کمک به برندسازی نمیکند بلکه باعث نابودی و شکل گیری ذهنیت نا مناسب از برند نیز می شود.
آنچه در این مطلب میخوانید:
نداشتن هدف
“نداشتن هدف” یکی از اصلی ترین دلایل شکست بازاریابی پیامکی به شمار میرود. این موضوع در 3 زمینه مشهود است:
نداشتن هدف در بازاریابی
قبل از شروع به بازاریابی پیامکی باید بدانید هدف شما از ارسال اس ام اس در پنل پیامک چیست؟آیا میخواهید فروش خود را افزایش دهید و تنها کاری که به ذهنتان رسیده این است که پیامکی ارسال کنید که از شما خرید کنند؟ باید بگوییم که یکی از کسانی که از بازاریابی پیامکی هیچ نتیجه ای نمیگیرند خود شما هستید! حتی اگر قصد فروش محصول خود را هم دارید که اصلا بد نیست، ابتدا باید مرحله آگاهی از برند را طی کنید، سپس طی کمپینی تمایز خود با رقیبان را در ذهن مخاطبان تثبیت کنید، سپس به ارسال پیامک هایی بپردازید که دعوت به خرید محصول میشود.
نداشتن هدف در انتخاب مخاطب
هرچقدر هم که کالا یا خدمات شما کاربردی باشد، عموم مردم بدون هیچ فیلتری مخاطب پیامک شما نمیشوند. در بازاریابی پیامکی هرچقدر پبامک بی هدف تر به تعداد زیادی از افراد ارسال شود، نتیجه نا امیدکننده تر میشود. در پنل پیامک مدیانا امکان انتخاب سن، جنسیت، شهر، استان، کدپستی و .. دقیقا برای جلوگیری از ارسال بی هدف پیامک برای شما قرار داده شده است. قبل از هر چیز باید جلساتی برگزار کنید و به این نتیجه برسید که مخاطب شما را کدام پرسونا تشکیل میدهد (مثلا دختران و خانم های بین 17 تا 35 ساله ای که عموما در مناطق 1 تا 5 زندگی میکنند میتوانند پرسونای موردنظر یک برند نمایندگی پوشاک باشند) سپس این پرسونا در پنل پیامک قابل دسته بندی و ارسال پیامک است.
نداشتن هدف در زمان ارسال پیامک
در مطالب قبلی به زمان مناسب ارسال پیامک اشاره کردیم و گفتیم این زمان باید و نبایدهایی دارد اما قانون کلی را شما با توجه به کسب و کار و مخاطبان خود تعیین میکنید. هر چقدر شناخت بهتری نسبت به مخاطبان خود و سبک زندگی آنها داشته باشید این تصمیم گیری برای شما راحت تر است. زمانی که بعد از آزمون و خطا به این تصمیم گیری رسیدید و زمان طلایی را انتخاب کردید، دیگر آن را تغییر ندهید. ارسال پیامک در زمان هایی که مخاطب توقع آن را ندارد و همچنین ارسال های پی در پی و بدون برنامه ریزی میتواند منجر به شکست بازاریابی پیامکی شما شود.
عدم تجزیه و تحلیل کمپین های بازاریابی پیامکی
ممکن است یک متن پیامک خاص، در یک زمان خاص، مثلا در یک دغدغه اجتماعی بازخورد بسیار خوبی برای برند شما به همراه داشته باشد اما اگر تجزیه و تحلیل درست و به موقع انجام نشود از آن غافل میمانید! تجزیه و تحلیل کمپین های پیامکی یکی از مهم ترین مراحل در بازاریابی پیامکی به شمار میروند که اغلب از آن غافل میشوند. در سامانه پیامک مدیانا گزارشات دقیق برای هر ارسال پیامک داده میشود و با تحلیل به موقع گزارشات میتوانید میزان موفقیت یک پیامک را که میتواند ناشی از یکی از عوامل متن، زمان، مخاطبان هدف یا تمام آن باشد به راحتی بررسی کنید. هماهنگی و جلسات منظم با تیم ارتباط با مشتریان میتواند در تجزیه و تحلیل کمپین ها کمک کننده باشد.
عدم اعلام نحوه لغو عضویت از خبرنامه پیامکی
همیشه عده ای وجود دارند که که نسبت به نحوه فعالیت شما منتقد هستند و میخواهند جمع شما را ترک کنند، اگر راهی برای خروج آنها در نظر نگیرید ضمن عصبانی کردن آنها، پیگیری قانونی را هم در پی خواهد داشت. اگر لغو عضویت در خبرنامه پیامکی خود را به صورت مداوم اعلام نکنید نمیتوانید از تعداد دنبال کننده های خبرنامه پیامکی خود خوشحال باشید زیرا که آنها چاره ای جز ماندن ندارند! اگر اعضای زیادی در خبرنامه پیامکی شما عضو هستند اما بازخوردی به پیامک ها نشان نمیدهند یا از تخفیف های شما استقبال نمیکنند، باید به دنبال دلیل آن باشید و با اعلام لغو عضویت در پیامک ها از شکست بازاریابی پیامکی خود جلوگیری کنید.
عدم همزاد پنداری با مشتریان
همیشه به خاطر بسپارید که مشتریان هم مثل خود ما انسان هستند، گاهی شادند، گاهی غمگین، گاهی نیاز به خرید دارند و حالشان با خرید خوب میشود، گاهی حوصله هیچ چیز را ندارند حتی پیامک شما! پس توقع نداشته باشید به تمام پیامک های شما پاسخ بدهند و اگر ندادند بخواهید تعداد پیامک ها را بیشتر کنید. یک پیشنهاد هوشمندانه در زمان مناسب میتواند حتی آن مخاطبی که حوصله پیامک شما را ندارد هم به وجد بیاورد. همیشه خود را جای مخاطبان دریافت کننده پیامک بگذارید تا بتوانید بهتر تشخیص دهید بازاریابی پیامکی شما مسیر درستی را طی میکند یا منجر به شکست بازاریابی پیامکی میشود.
فراموش کردن پیام اصلی برند
وقتی چندین و چند برند حتی بهتر از شما وجود دارند که همان خدمات شما را ارائه میکنند چه دلیلی برای حضور شما وجود دارد؟ این پیام برند شماست که شما را از رقیبان مجزا میکند. هیچوقت پیام اصلی برندتان را فراموش نکنید، پیام برند شما دلیل وجودی شماست، به خاطر داشته باشید در تمام بازاریابی پیامکی باید حول محور پیام خود بازاریابی کنید. تنها در این صورت است که مخاطبان شما تفاوت شما با برندهای مشابه را حس میکنند و نسبت به آفرهای شما واکنش نشان میدهند.
اگر برای ارتباط با مشتریان خود نیاز به پنل ارسال پیامک یا تماس با مشتری دارید به راحتی می توانید از پنل اس ام اس و تلفن ثابت ابری مدیانا استفاده کنید.