نحوه سنجش نرخ بازگشت سرمایه (ROI) در بازاریابی پیامکی

ارسال اولین کمپین پیامکی ممکن است استرس آور به نظر برسد اما با گذشت زمان این اتفاق آسانتر می شود. در نهایت ، دیگر نگران ضربه زدن روی “ارسال” نخواهید بود. اما مانند سایر تاکتیک های ورودی ، نباید تنها به امید نتایج مثبت ارسال کنید و فقط دعا کنید!

با ارزیابی گزارشات پس از ارسال پیامک، که همان شاخص های اصلی عملکرد (KPI) هستند، اطمینان حاصل کنید که تلاش های شما موفقیت آمیز بوده و منجر به بازده (ROI) بالا می شود. در اینجا به مفهوم بازگشت سرمایه در بازاریابی و لیستی از KPI های قابل توجه برای ردیابی و تأثیر آنها بر ROI بازاریابی پیامکی اشاره می کنیم.

نرخ بازگشت سرمایه یا ROI چیست؟

نرخ بازگشت سرمایه ROI مخفف Return on Investment است که نشان می دهد سود حاصل از تبلیغات شما به نسبت هزینه ای که سرمایه گذاری کرده اید، چه مقدار است.

این موضوع در تمامی تبلیغات کسب و کارها اهمیت دارد، اما اهمیت آن در کسب و کارهای کوچک، بسیار بیشتر است. چرا که باید از سرمایه اندکی که خرج بازاریابی می شود، نتیجه ای در فروش و سود بیشتر حاصل شود. در غیر این صورت باید به قسمتی از عملکرد فرآیند بازاریابی شک کرد و آن را اصلاح کرد.

قبل از هرگونه اقدام بازاریابی، اهداف خود را مشخص کنید

مشخص کردن اهداف در بررسی نتایج، کمک بزرگی به شما خواهد کرد. حتما این جمله برای شما تکراریست که اهداف خود را مشخص کنید! اما باید بدانید که با توجه به توقعی که شما از ارسال پیامک دارید، نتیجه ها تفسیر دیگری به خود میگیرند.

ممکن است برای کسی تنها دیده شدن پیامک هدف اصلی باشد و برای دیگری تنها بازدید از لینک داخل پیامک و برای نفر سوم مقدار فروش از آن کلیک! پس اهداف و توقعات خود شفاف تعیین کنید و پس از ارسال پیامک به اندازه گیری KPI ها بپردازید.

سنجش مهم ترین شاخص های کلیدی عملکرد (KPI)در بازاریابی پیامکی

در ادامه به تمامی شاخص هایی که بعد از اجرای یک کمپین بازاریابی پیامکی باید آنها را بسنجید، اشاره خواهیم کرد.

• تعداد پیام های رسیده به گوشی

پیگیری پیامهای شما که با موفقیت ارسال شده است، باید یکی از اولین KPI هایی باشد که هنگام بررسی موفقیت در فعالیتهای خود اندازه گیری می کنید. تعداد زیادی پیامک نرسیده به گوشی ممکن است حاکی از این باشد که چیزی در تنظیمات فنی شما مشکل دارد که بر نتایج شما تأثیر منفی می گذارد.

همین حالا بخوانید: چگونه از گزارشات پنل اس ام اس نتیجه بهتری بگیریم؟

• نرخ کلیک کردن (CTR) در پیامک

CTR ، درصد کاربرانی را که اقدام می کنند اندازه گیری می کند. وقتی نوبت به بررسی بازاریابی پیامکی می رسد ، باید ctr را ارزیابی کنید، زیرا این یک ارتباط مستقیم با نحوه تعامل افراد با متن شما است.

برای این کار از یک URL وبسایت یا شبکه اجتماعی خود استفاده کنید و برای محاسبه CTR ، تعداد کلیک ها را بر کل متن های تحویل شده تقسیم کنید و سپس در 100 ضرب کنید. به دنبال CTR بالاتر باشید زیرا درصد بهتر، نشان دهنده ROI قابل توجه تر است.

 

• انصراف دادن (لغو اشتراک) از دریافت پیامک

نباید از نرخ انصراف غیر طبیعی و بالا چشم پوشی کنید. وقتی درصد زیادی از کاربران در حال لغو اشتراک هستند ، ممکن است به این معنی باشد که کمپین های شما کافی نیستند. اینکه این به دلیل عدم شخصی سازی یا پیوندهای نامرتبط است فرقی نمیکند، این اثر منفی می تواند ضربه ای به بازگشت سرمایه (ROI) شما وارد کند.

همین حالا بخوانید: ۵ ترفند جهت جلوگیری از لغو اشتراک خبرنامه پیامکی

• نرخ فرسایش در کمپین پیامکی

همانطور که اشاره شد برخی از مخاطبین شما در نهایت به دلایل مختلف انصراف می دهند. نرخ فرسایش تعداد افرادی را که در یک بازه زمانی خاص لغو پیامک می کنند را محاسبه می کند.

محاسبه آن با تقسیم انصراف از بازه زمانی تعیین شده (به عنوان مثال: مهر – آذر) بر تعداد کل مشترکان در ابتدای آن دوره انجام می شود. نرخ پایین تر نشان می دهد تلاش شما در آن بازه زمانی موثرتر بوده است. نرخ بالاتر دلالت بر موارد مختلفی دارد مانند کمپین هایی که نتوانسته اند به خوبی با مخاطبین صحبت کنند.

• نرخ تبدیل در بازاریابی پیامکی

موفقیت هر کمپین بازاریابی پیامکی تا حد زیادی به نرخ تبدیل آن متکی است. این نرخ درصد افرادی را نشان میدهد که اقدام به عمل درخواستی شما کرده اند. برای بالاتر بردن آن ، مثلا اگر مخاطبین شما در روند پرداخت گیر کرده باشند ، می توانید مجموعه ای از پیامک را تنظیم کنید تا به آنها یادآوری کند که ثبت نام را به پایان برسانند.

هدف شما برای محاسبه نرخ تبدیل می تواند “مشتری شدن” یا “بسته شدن معامله” تعیین شود. بنابراین هرچه نرخ شما بالاتر باشد ، سلامتی (ROI) شما نیز بیشتر خواهد بود. با از بین بردن مرتب کمپین های ضعیف و ایجاد برنامه های قوی تر ، می توانید آن را بالا نگه دارید.

چگونه درصد ROI بازاریابی پیامکی خود را محاسبه کنیم؟

در حالی که این KPI ها روی ROI بازاریابی پیامکی شما تأثیر می گذارند ، اما تعداد واقعی را برای گزارش به شما نمی دهند. برای محاسبه درصد ROI، کل مبلغی را که در کمپین های پیامکی خود خرج کرده اید از کل مبلغی که به دست آورده اید کم کنید، سپس بر کل مبلغی که سرمایه گذاری کرده اید تقسیم کنید، تا درصد محاسبه شود.

با نگاهی به گزارشاتی که در هر کمپین پیام کوتاه ثبت شده اند ، می توانید درصد بازگشت سرمایه خود را به راحتی محاسبه کنید.

نرخ بازگشت سرمایه = (کل هزینه – کل درآمد) / کل سرمایه گذاری

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
Hidden
MM slash DD slash YYYY
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .