یک قانون بسیار ساده برای افزایش فروش وجود دارد که درک آن برای همه چندان ساده به نظر نمیآید! درک نیاز مشتریان میتواند به عنوان تنهاترین راه برای جذب مشتری همیشگی معرفی شود، چرا که با رسیدن به این درک، ناخودآگاه روش های رسیدن به آن پیاده سازی میشود و به هدف اصلی شما که جذب مشتری است خواهید رسید. شاید بگویید که انسان ها با توجه به تفاوت هایی که دارند نیازهای متفاوتی هم دارند و نمیتوان نیازهای تمامی مشتریان را شناخت، اما اینطور نیست. ذهن افراد در موقعیت های یکسان به شکل یکسانی عمل میکند و کافیست شما پالس مثبتی که از سمت مشتریان ارسال میشود را دریابید و هر روز به تعداد این افراد بیفزایید. امروز میخواهیم روش های متنوعی برای جذب مشتریان به فروشگاه شما بگوییم که مطمئنا با استفاده از چند مورد از آنها تاثیر شگرف آن را متوجه خواهید شد.
آنچه در این مطلب میخوانید:
کانال های جدید و متنوع را امتحان کنید
همیشه یک راه تکراری را برای جذب مشتری تکرار نکنید. به دنبال کانال های جدید ارتباطی باشید. مثلا ایمیل مارکتینگ شاید گزینه خوبی برای شما باشد اما تنها به آن اکتفا نکنید. افراد زیادی هستند که هنوز هم دسترسی به ایمیل های خود ندارند یا روزانه ایمیل های خود را چک نمیکنند. شاید ارسال پیامک از طریق پنل اس ام اس به دلیل آمار بسیار بالایی که در دیده شدن پیام توسط مخاطب دارد بتواند شما را سریعتر به مخاطبان هدف برساند.
محل حضور مشتریان خود را بشناسید
فارغ از اینکه کسب و کار شما تنها به صورت حضوری فعالیت میکند یا به صورت آنلاین و اینترنتی هم فروش دارد، باید محل حضور مشتریان خود را شناسایی کنید و تنها برنامه ریزی خود را برای آن محل انجام دهید. با بررسی این شواهد به این نتیجه خواهید رسید که مشتریان شما بیشتر در کدام یک از شبکه های اجتماعی حضور دارند و بهتر است با کدام یک از ابزارهای تبلیغاتی با آنها ارتباط برقرار کنید.
از بازاریابی مستقیم استفاده کنید
بازاریابی مستقیم (Direct Marketing) نوعی از بازاریابی است که در آن به صورت اختصاصی با مشتریان بالقوه و بالفعل ارتباط برقرار میشود و تاثیر آن قابل قیاس با بازاریابی به روش انبوه نیست. زمانی که شما با مشتریان خود که از شما خرید کرده اند تماس میگیرید و نظر آنها را جویا میشوید و یا به آنها کد تخفیف ارائه میکنید در حال بازاریابی مستقیم هستید. مزیت این بازاریابی در برابر بازاریابی عمومی مانند تبلیغات بیلبورد، قابل اندازه گیری بودن و هدفمند بودن آن است. بازاریابی پیامکی یکی از مصداق های بارز بازاریابی مستقیم است که به دلیل قابلیت مکان یابی میتواند بسیار برای جذب مشتری فروشگاه ها موثر باشد. برای اطلاعات بیشتر درباره بازاریابی پیامکی به سایت مدیانا اس ام اس مراجعه کنید.
در شبکه های اجتماعی فعالیت کنید
فعالیت در شبکه های اجتماعی را دست کم نگیرید، در حال حاضر قسمت زیادی از وقت مردم در این شبکه ها میگذرد. اگر میخواهید از رقابت جا نمانید و توجه افراد فعال در این شبکه ها را هم به فروشگاه خود جذب کنید همین حالا دست به کار شوید. دیدن تصاویری از پشت صحنه و روزمرگی های شما در فروشگاه، حس اعتماد را به مشتریان هدیه میدهد. فراموش نکنید که در انتخاب شبکه اجتماعی باید به موردی که در ابتدای این مقاله اشاره شد( محل حضور مشتریان) توجه کنید. مثلا انتخاب لینکدین برای یک فروشگاه لباس زنانه یک انتخاب نادرست به شمار میرود.
جادوی تخفیف را دست کم نگیرید
تخفیف حقیقتا جادو میکند! حتما خود شما هم بارها در معرض این جادو قرار گرفته اید و چشم بسته خرید کرده اید. تخفیف یک روش تضمینی برای افزایش فروش است به شرط آنکه واقعی باشد و با اعداد و ارقام فضایی به شعور خریدار توهین نشود. شما میتوانید پس از اولین خرید مشتریان به آنها کارت باشگاه مشتریان اهدا کنید و آنها را به عضویت این باشگاه و خبرنامه پیامکی خود در بیاورید. مشتریان نیز با در اختیار گذاشتن اطلاعات خود میتوانند کد تخفیف برای خریدهای بعدی دریافت کنند.
برنامه ای ارجاعی ایجاد کنید
یک سناریو برای خرید مشتریان در نظر بگیرید. به عنوان مثال اگر 2 نفر از سمت آنها از شما خرید کنند به آنها 50% تخفیف برای خرید بعدی تعلق میگیرد. به این سناریو یک برنامه ارجاعی میگویند که با استفاده از آن مشتری ترغیب میشود شما را به دوستان و آشنایان خود معرفی کند تا به مزیتی که به او تعلق میگیرد برسد. البته که شما هم بی نصیب نمیمانید و مشتریان جدید جذب خواهید کرد. پیاده سازی این سناریو با در نظر گرفتن یک لینک مختص هر مشتری میتواند در شبکه های اجتماعی و از طریق پیامک انجام شود.
روی یک بخش خاص از بازار تمرکز کنید
قطعا محصول شما به سلیقه و نیاز طیف خاصی از افراد میخورد پس منطقی آن است که زمان و هزینه خود را صرف همان قشر مورد نظر کنید. با این کار هدفمندتر پیش خواهید رفت و فروش بیشتری خواهید داشت و سریعتر مسیر رسیدن به برند را طی خواهید کرد . یکی از راه هایی که شما را در این امر یاری میکند ارسال پیامک هدفمند از طریق پنل پیامک است. با استفاده از این امکان میتوانید به سن و جنس و موقعیتی که دقیقا مخاطب فروشگاه شما هستند پیامک بزنید و از آنها دعوت به بازدید یا ارائه کد تخفیف کنید.
رضایت مشتریان فعلی را جلب کنید
بارها و بارها در مقالات مدیانا اس ام اس به این نکته اشاره کرده ایم که حفظ مشتریان فعلی هزینه ای بسیار کمتر از جذب مشتری جدید برای شما دارد و پروسه خرید مشتری فعلی بسیار راحت تر و محتمل تر است. پس قبل از هر کاری برای جذب مشتری جدید به فکر مشتریانی باشید که حداقل یکبار از شما خرید کرده اند. با استفاده از نرم افزارهای مدیریت مشتریان که اطلاعات و سابقه خرید آنها را ذخیره میکند ،کد تخفیف و هدایای ویژه ای را برای آنها در نظر بگیرید و منتظر خریدهای آنها باشید.
فروش اینترنتی را در کنار فروش حضوری پیش ببرید
نیمی از بازار را از دست میدهید اگر فروش اینترنتی را در کنار فروش حضوری خود نداشته باشید. البته که بسیار قبل تر از دوران کرونا اهمیت این موضوع به فروشگاه ها ثابت شده بود، اما پس از بحران کرونا در سال 1399 و کسادی شدید بازار، لزوم بستری برای فروش اینترنتی فروشگاه ها به شدت احساس شد. طراحی وبسایت برای فروش آنلاین با وجود فروشگاه ساز های آماده کار سخت و پیچیده ای نیست اما اگر نخواستید وارد این حوزه شوید حتما با یک پیج اینستاگرام یا کانال تلگرام فروش اینترنتی خود را آغاز کنید.
با کسب و کارهای دیگر همکاری کنید
یکی از روش های خوب برای جذب مشتری جدید همکاری با کسب و کارهایی است که میتوانند با حوزه کاری شما مربوط باشند. حتما نمونه این همکاری ها را در چند سال اخیر با برندهایی مثل اسنپ و فیدیبو دیده اید. با برگزاری مسابقات یا کمپین هایی که جذابیت های خاصی برای مردم دارد میتوانید برند خود را به مشتریان کسانی که با آنها همکاری میکنید معرفی کنید و از این طریق جذب مشتری جدید داشته باشید.
سوالات متداول
چه روشهایی برای جذب مشتریان جدید برای فروشگاهها وجود دارد؟
راههای مختلفی برای جذب مشتری به فروشگاه وجود دارد از این راهها میتوان به بازاریابی مستقیم (Direct Marketing)، ایجاد تجربه خرید مثبت، فعالیت در شبکههای اجتماعی، در نظر گرفتن تخفیفات، استفاده از پیامک و ایمیل، ایجاد سایت و …. اشاره کرد.
بازاریابی مستقیم (Direct Marketing)چیست؟
بازاریابی مستقیم به فرآیند تبلیغ و فروش مستقیم محصولات یا خدمات به مشتریان بدون واسطه از طریق روشهایی مانند پست الکترونیکی، تلفن، پیامک و … اطلاق میشود.
چگونه میتوان با استفاده از تکنولوژی، مشتریان بیشتری را جذب کرد؟
شما میتوانید از پنل پیامکی برای ارسال پیامکهای تبلیغاتی یا از سیستم تبلیغات آنلاین مانند شبکه اجتماعی برای جذب مشتری استفاده کنید.
چگونه میتوان از مشتریان فعلی خود برای جذب مشتریان جدید استفاده کرد؟
بازاریابی دهان به دهان، در نظر گرفتن برنامه امتیازی برای دعوت از دوستان از روشهای استفاده از مشتریان بالفعل برای جذب مشتریان بالقوه است.
چگونه می توان اعتماد مشتری را به فروشگاه جلب کرد؟
راههای متفاوتی برای جلب اعتماد مشتری به فروشگاه وجود دارد و عبارتند از ارائه خدمات مشتری محور، ارائه تضمین بازگشت کالا، ارائه اطلاعات شفاف و قابل اعتماد در مورد محصولات.