پیام صوتی
حرفه‌ای تر با مشتریان خود ارتباط بگیرید
10% تخفیف با کد: medianav 

پوش نوتیفیکیشن چیست؟ بررسی کامل مزایا و معایب

کاربردها و مزایای پوش نوتیفیکیشن

شرکت‌های مختلف با افزایش استفاده از تلفن همراه، استراتژی‌های بازاریابی مبتنی بر تلفن همراه را جدی‌تر دنبال می‌کنند. توسعه‌دهندگان اپلیکیشن از اعلان‌ها به صورت پوش برای اطلاع‌رسانی و درگیر کردن مخاطبان خود با محصولات‌شان استفاده می‌کنند. درک نحوه عملکرد پوش نوتیفیکیشن به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا استراتژی‌های بازاریابی خود را به شکل مدرن‌تر و فراگیرتری تدوین کنند. در این مقاله پوش نوتیفیکیشن را معرفی می‌کنیم و نحوه عملکرد و انواع مختلف آن را به همراه مزایا و معایب این ابزار ارتباطی بررسی می‌کنیم.

پوش نوتیفیکیشن چیست؟

پوش نوتیفیکیشن (Push Notification) یکی از ابزارهای ارتباطی در دنیای دیجیتال است که برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها برای اطلاع‌رسانی به کاربران خود از آن استفاده می‌کنند. این نوتیفیکیشن‌ها به صورت پوش (بدون نیاز به باز کردن برنامه یا وب‌سایت) بر روی دستگاه‌های کاربران ارسال می‌شوند. این اعلان‌ها شبیه به پیام‌های متنی است اما فقط برای کاربرانی ظاهر می‌شود که برنامه خاصی را دانلود می‌کنند. این ویژگی ابزار مهمی برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌هاست زیرا به مشتریان یادآوری می‌کند که از برنامه استفاده کنند و در عین حال اطلاعاتی در مورد تبلیغات، به‌روزرسانی‌ها، پیام‌ها، فروش‌های آتی یا درباره رسیدهای فروش به آن‌ها می‌دهد.

پوش نوتیفیکیشن‌ها چگونه کار می‌کنند؟

قبل از اینکه یک اعلان به صورت پوش در تلفن کاربر ظاهر شود، چندین فرآیند انجام می‌شود. توسعه‌دهنده اپلیکیشن، برنامه خود را با سرویس OSPNS که همان سرویس اطلاع‌رسانی به صورت پوش در سیستم‌عامل است فعال می‌کند و سپس برنامه را در فروشگاه‌های آنلاین بارگذاری می‌کند. این سرویس در همه دستگاه‌های عامل در گوشی‌های تلفن همراه هوشمند وجود دارد. کاربر هنگام دانلود برنامه از فروشگاه، حق انتخاب دارد که آیا می‌خواهد پوش نوتیفیکیشن دریافت کند یا نه. وقتی کاربران با دریافت این اعلان‌ها موافقت کنند می‌توانند از برنامه پیام مستقیم دریافت کنند.

تعریف پوش نوتیفیکیشن

صاحبان کسب‌وکارها با انتخاب بهترین پنل پیامکی می‌توانند مخاطبان هدف خود را با هر سن و جنس و در هر مکان و موقعیت جغرافیایی انتخاب کنند و به شکل زنده یا از روی نقشه برای آن‌ها محتوای مناسب و موثر تبلیغاتی ارسال کنند.

چه نوع اعلان‌هایی را می‌توان به صورت پوش نوتیفیکیشن ارسال کرد؟

شرکت‌ها می‌توانند با توجه به استراتژی‌های بازاریابی خود از انواع مختلف پوش نوتیفیکیشن‌ها که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است استفاده کنند.

اعلان‌های تبلیغاتی: شرکت‌ها معمولاً از این پیام‌ها برای فروش کالا و خدمات خود استفاده می‌کنند و به کاربران در به‌روزرسانی خریدهای آتی اطلاع می‌دهند. آنها همچنین کاربران را برای تکمیل خرید از طریق برنامه راهنمایی می‌کنند.

اعلان‌های یادآوری: پوش نوتیفیکیشن‌ها یک عمل یا اقدام خاص را در برنامه به یاد کاربر می‌آورند. همچنین برنامه‌ها یا قرارهای مربوط به برنامه را به آنها یادآوری می‌کنند.

اعلان‌های فان و سرگرمی: صاحبان برنامه همچنین می‌توانند موارد فان و سرگرم‌کننده را به صورت پوش برای جذب کاربر به محتوای برنامه برای او بفرستند. به عنوان مثال، آن‌ها می‌توانند یک پرسش و پاسخ یا حقایق منحصر به فرد در مورد کشورهای مختلف را برای کاربران یک اپلیکیشن گردشگری ارسال کنند.

اعلان‌های مکان جغرافیایی: قبل از اینکه توسعه‌دهندگان اپلیکیشن بتوانند از این نوع اعلان استفاده کنند، از کاربران اجازه دسترسی به مکان خود را دریافت می‌کنند. سپس می‌توانند از اطلاعات موقعیت مکانی خود برای ارسال پیام‌های فروش مربوط به موقعیت مکانی کاربر یا رویدادی که شرکت در نزدیکی منطقه محل سکونت کاربر میزبانی می‌کند استفاده کنند.

اعلان‌های بازخورد: صاحبان اپلیکیشن همچنین می‌توانند با ارسال درخواست بازخورد بر اساس محصولات یا خدمات، مشتریان را جذب کنند. پوش نوتیفیکیشن در این نوع حاوی لینکی است که مشتریان را مستقیماً به یک نظرسنجی آنلاین می‌برد تا به شرکت بگویند که آیا از خدمات یا تجربه با برنامه آنها راضی هستند یا خیر.

اعلان‌های خرید: شرکت‌ها از این پیام‌ها برای اطلاع مشتریان از وضعیت سفارش‌ها و خریدهای خود استفاده می‌کنند. کسب‌وکارها همچنین از آن برای ارسال اعلان‌های مربوط به رسید حمل و نقل و تحویل بهره می‌گیرند.

اعلان‌هایی که می‌توان با پوش نوتیفیکیشن ارسال کرد

اعلان‌های پیگیری: صاحبان کسب‌وکار برای ایجاد ارتباط با مشتریان و ایجاد انگیزه در آنها برای استفاده از برنامه از اعلان‌های پیگیری استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، آنها می‌توانند مشتریانی را هدف قرار دهند که مدتی است از برنامه استفاده نکرده‌اند و از این طریق وضعیت آنان را پیگیری کنند.

صاحبان شرکت‌ها که از قدرت بازاریابی کانال‌های پیامکی اطلاع دارند می‌توانند مجموعه‌ای از اعلان‌ها و اطلاعات مهم مرتبط با کسب‌وکار خود را در کم‌ترین زمان به بیشترین حجم از مشتریان بالقوه خود ارسال کنند. ارسال پیامک از طریق اینترنت یکی از موثرترین و مقرون به صرفه‌ترین ابزارهای تبلیغاتی در امروز است.

مزایای پوش نوتیفیکیشن؛ از تعامل و مشارکت بالا تا حفظ حریم شخصی

تعامل فوری: پوش نوتیفیکیشن‌ها فوریت بالایی دارند و به کاربران این امکان را می‌دهند که به سرعت به اطلاعات جدید و اعلان‌ها پاسخ دهند.

افزایش مشارکت: این نوع اعلان‌ها می‌توانند باعث افزایش مشارکت کاربران در برنامه یا وب‌سایت شوند، زیرا کاربران بلافاصله با اطلاعات جدید آشنا می‌شوند.

حفظ حریم شخصی: کاربران مجبور نیستند اطلاعات شخصی خود را وارد کنند و این احتمال اشتراک آن‌ها را افزایش می‌دهد.

تعامل با کاربران غیرفعال: اگر کاربران برنامه یا وب‌سایت را بسته باشند، پوش نوتیفیکیشن‌ها می‌توانند آن‌ها را به سایت یا برنامه بازگردانند.

قابلیت تنظیمات زمان و مکان: امکان استفاده از تنظیم زمان و دفعات اعلان‌ها و تنظیمات خاص بر اساس مکان، نسخه مرورگر وب یا زبان دستگاه وجود دارد.

توسعه وفاداری کاربر: ارسال اطلاعات مهم و مفید به کاربران می‌تواند به توسعه وفاداری آن‌ها نسبت به برنامه یا وب‌سایت کمک کند.

سهولت در استفاده: پوش نوتیفیکیشن‌ها بسیار ساده و سریع برای استفاده هستند و نیازی به باز کردن برنامه یا صفحه وب ندارند.

قابلیت ارسال پیامک زماندار در پنل‌های پیامکی نیز وجود دارد و کاربران و صاحبان کسب‌وکارها و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها می‌توانند از طریق این قابلیت زمان ارسال پیامک را مدیریت کنند و مبتنی بر موقعیت و طراحی زمان و مخاطب به تنظیم و مدیریت ارسال‌ها و کمپین‌های خود بپردازند.

معایب پوش نوتیفیکیشن؛ احتمال ایجاد مزاحمت و محدودیت‌های پلتفرم

ناپایداری تجربه کاربری: ارسال نوتیفیکیشن‌های بیش از حد ممکن است باعث ایجاد ناپایداری تجربه کاربری شود و کاربران ممکن است این نوتیفیکیشن‌ها را مزاحمت بدهند.

احتمال اشباع: ارسال نوتیفیکیشن‌های بیش از حد ممکن است باعث اشباع شود و کاربران ممکن است اطلاعات مهم را از دست بدهند یا اینکه از دریافت نوتیفیکیشن‌ها خسته شوند.

ایجاد مزاحمت برای کاربران: اگر از پوش نوتیفیکیشن‌ها به شکل ناشایست استفاده شود، ممکن است کاربران آن را به عنوان تبلیغات مزاحمت‌آور در نظر بگیرند.

عدم دریافت توسط برخی دستگاه‌ها و کاربران: برخی از دستگاه‌ها ممکن است از پوش نوتیفیکیشن پشتیبانی نکنند و برخی کاربران نیز به صورت پیش‌فرض آن را مسدود می‌کنند.

محدودیت‌های پلتفرم: برخی از پلتفرم‌ها ممکن است محدودیت‌هایی برای ارسال پوش نوتیفیکیشن داشته باشند.

با توجه به این موارد، استفاده موفق از پوش نوتیفیکیشن به تعادل بین اطلاع‌رسانی مفید و حفظ تجربه کاربری مطلوب نیاز دارد.

پوش نوتیفیکیشن و پیام‌های متنی چه تفاوتی با هم دارند؟

اگرچه پوش نوتیفیکیشن‌ها بسیار شبیه به پیام‌های متنی هستند، اما در چند زمینه متفاوت هستند:

شرکت کردن و انصراف دادن: مشتریانی که از یک برنامه کاربردی استفاده می‌کنند می‌توانند قبل از دانلود تصمیم بگیرند که آیا مایل به دریافت اعلان از برنامه هستند یا خیر؛ اما مشتریان پس از دریافت پیامک می‌توانند از دریافت آن انصراف دهند.

ارتباط یک طرفه در مقابل دو طرفه: پوش نوتیفیکیشن‌ها معمولاً گزینه‌های پیام‌رسانی مختصر و یک‌طرفه و مستقیم از برنامه‌ها به کاربران هستند که صاحبان برنامه معمولاً از آن به عنوان طعمه برای وادار کردن مشتریان به باز کردن برنامه استفاده می‌کنند. در مقابل، پیام‌های متنی نشان‌دهنده یک مکالمه دوطرفه بین مشتری و شرکت است زیرا مشتریان می‌توانند به پیامک‌ها پاسخ دهند.

پوش نوتیف و پیام متنی په تفاوت‌هایی دارند

نوع محتوا و طول: به طور کلی، طول محتوا در پوش نوتیفیکیشن کوتاه‌تر از پیام‌های متنی است. در مقابل، متن‌ها می‌توانند طولانی‌تر و شامل تصاویر و پیوندها باشند، زیرا معمولاً آموزنده‌تر هستند. علاوه بر این، پیامک‌ها زیر 3 دقیقه باز و مشاهده می‌شوند و بنا بر قدرت تاثیرگذاری آن‌ها در تقویت برند مارکتینگ نقش عمده‌ای را ایفا می‌کنند.

 

پوش نوتیفیکیشن‌ها ابزاری محبوب در دنیای بازاریابی امروزی هستند. از طریق این اعلان‌ها صاحبان شرکت‌ها می‌توانند علاوه بر جذب مشتریان احتمالی جدید، مشتریان قدیمی را نیز حفظ کنند. به طور کلی این اعلان‌ها ابزار استراتژی مراقبت از مشتری هستند، هم با افزایش تعامل و ارتباط و هم با انتشار محتوای شخصی‌سازی‌شده و مورد علاقه، وفاداری مشتریان را می‌توان از این طریق افزایش داد. در این مقاله به معرفی پوش نوتیفیکیشن پرداختیم و به انواع مختلف آن همراه با معرفی مزایا و معایب این اعلان‌ها اشاره کردیم. همچنین تفاوت آن را با پیام‌های متنی مورد بررسی قرار دادیم.

5/5 - (1 امتیاز)
آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

2 پاسخ

  1. سلام وقت بخیر
    مقاله جامع بود ممنونم 🙂
    (فقط رنگ تم سایت،فونت و فاصله بین کلمات چشم رو اذیت میکنه وباعث میشه چشم از خوندن خسته شه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
Hidden
MM slash DD slash YYYY
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .