پیام صوتی
حرفه‌ای تر با مشتریان خود ارتباط بگیرید
10% تخفیف با کد: medianav 

ویروس پیامکی چیست؟ انواع ویروس پیامکی و نحوه جلوگیری از هک SMS

همه چیز درباره ویروس پیامکی

حملات ناشی از ویروس پیامکی تهدیدهای مخربی هستند که از سرویس پیام کوتاه (SMS) برای درگیر شدن در حملات سایبری استفاده می‌کنند. این حملات از نرم افزارها و وبسایت‌های مخرب برای وارد کردن آسیب به کاربران بهره می‌برند. حملات پیامکی می‌توانند منجر به سرقت داده‌های خصوصی و انتشار بدافزار به سایر دستگاه‌های کاربران شوند. در این بررسی به طور کامل در مورد ویروس پیامکی و نحوه جلوگیری از هک SMS صحبت می‌کنیم.

ویروس پیامکی چیست؟

ویروس پیامکی هر نرم افزار مخربی است که از طریق پیامک منتقل می‌شود. این ویروس بدون اجازه کاربر وارد گوشی هوشمند می‌شود. هنگامی که بدافزار بر روی یک دستگاه قرار می‌گیرد، می‌تواند اثرات مخربی ایجاد کند:

  1. دسترسی: به دست آوردن رمز عبور حساب‌های خصوصی
  2. سوء استفاده: استفاده از دستگاه تلفن همراه یا خدمات برای اهداف غیرمجاز
  3. افشا کردن: افشای اطلاعات خصوصی مانند عکس یا شماره حساب‌
  4. حذف: پاک کردن اطلاعات داخل گوشی همراه مانند عکس و فیلم
  5. تغییر: تغییر اطلاعات و عملکرد برنامه‌های مختلف در موبایل

همه دستگاه‌های تلفن همراه در برابر حملات ناشی از ویروس پیامکی و بدافزارها آسیب پذیر هستند. بیشتر گوشی‌ها با پلتفرم اندروید اجرا می‌شوند و حالی که این پلتفرم یک هدف ایده آل برای هکرها است، ویروس پیامکی می‌تواند سیستم عامل iOS را نیز هدف قرار دهد! در هر صورت، این تهدیدها اهمیت استفاده و نصب ضد بدافزار را در دستگاه‌های تلفن همراه تقویت می‌کنند. تهدیدات ویروسی مبتنی بر پیامک هر سال نسبت به قبل در حال رشد هستند و در سال‌های آینده نیز خطرات بزرگی را برای کاربران گوشی‌های هوشمند به همراه خواهند داشت.

نحوه عملکرد ویروس پیامکی

حملات پیامکی لینک‌های مخربی را از طریق پیام متنی ارائه می‌دهند که معمولاً به یک وبسایت منتهی می‌شوند. کاربرانی که روی این لینک‌ها کلیک می‌کنند، به ویروس اجازه می‌دهند تا وارد گوشی شوند. حملات پیامکی عمدتاً بر اساس تاکتیک‌های مهندسی اجتماعی طراحی می‌شوند تا قربانیان را فریب دهند تا کاربران به دست خودشان به خطر بیفتند.

فوریت یک ویژگی کلیدی است که مهاجمان برای سوق دادن قربانی به عمل استفاده می‌کنند. پس از واداشتن کاربر به کلیک کردن روی لینک، مهاجم می‌تواند روی دستگاه کاربر مسلط شود و آن را در اختیار بگیرد. شایان ذکر است که برخی از حملات مبتنی بر پیامک ممکن است از این ساختار منحرف شوند. با این حال، بسیاری از حملات رایج تمایل دارند تا کاربران را طعمه قرار دهند و از آنها اخاذی کنند.

نحوه انتشار ویروس پیامکی

ویروس پیامکی می‌تواند از راه‌های مختلفی منتشر شود. همانطور که قبل‌تر بیان کردیم، کلیک روی لینک باعث انتشار ویروس در کل دستگاه می‌شود؛ اما برنامه‌های پیام رسانی تلفن همراه از جمله واتساپ یا تلگرام نیز خود به تنهایی می‌تواند ویروس را به دیگران منتشر کنند. برخی موارد دیگر شامل آلوده شدن کاربران به بدافزار پیامکی خارج از پیامک تلفن همراه باشد. ایمیل‌ها، وبسایت‌ها و سایر سرویس‌های شبکه می‌توانند بدافزاری را ارائه دهند که باعث حملات پیامکی می‌شود. در هر صورت، نحوه انتشار ویروس پیامکی به دو صورت زیر است:

1-   توزیع مستقیم: مهاجمان از شبکه‌های تلفن همراه یا خدمات پیام رسانی برای ارسال متن‌های بدافزار به کاربران استفاده می‌کنند.

2-   توزیع غیرمستقیم: کاربران آلوده باعث انتشار ویروس به سایر افراد در مخاطبین خود می‌شوند. بدافزار می‌تواند پس از آلوده شدن دستگاه، منتشر شود.

اگر گوشی شما آلوده شده باشد، هر اقدام شما مانند ارسال عکس یا فایل می‌تواند باعث انتقال ویروس به دستگاه دیگر شود.

انواع ویروس پیامکی

انواع ویروس پیامکی

در میان بسیاری از تهدیدات مربوط به حملات پیامکی، موارد زیر از معروف‌ترین حملات هستند:

فیشینگ پیامکی  

فیشینگ پیامکی (Smishing) شامل مهاجمی است که خود را به عنوان یک شخص یا موسسه مورد اعتماد از طریق پیام‌های متنی نشان می‌دهد تا کاربران فریب بخورند. کاربران ممکن است طعمه یک بدافزار شوند، برای مثال پول پرداخت کنند یا اطلاعات خصوصی مانند اعتبار حساب یا شماره بانکی را به شخص یا موسسه بفرستند.

فیشینگ به خودی خود یک حمله سایبری کاربردی محسوب می‌شود، زیرا مردم نسبت به پیام‌هایی که از طرف شخص یا سازمانی ارسال می‌شود، کمتر احساس خطر می‌کنند. فیشینگ در واقع کلاهبرداری پیامکی است که به انواع زیر تقسیم می‌شود:

از طریق لینک پرداخت

کلاهبرداری از طریق خدمات دولتی (قطع شدن یارانه یا قطعی برق)

از طریق برنده شدن در قرعه کشی

کلاهبرداری از طریق کمک‌های بشردوستانه

کلاهبرداری از طریق هدیه بانکی

بدافزار موبایل

بدافزار موبایل هر نرم افزار مخربی است که روی دستگاه‌های تلفن همراه اجرا می‌شود. این حملات شامل ایجاد و توزیع بدافزار توسط مجرمان سایبری هستند که برای هدف قرار دادن گوشی قربانی طراحی شده‌اند. اشکال مختلف بدافزار موبایل عبارتند از:

  • باج افزار: داده‌های دستگاه شما را رمزگذاری می‌کند و برای باز کردن قفل آن باج می‌خواهد.
  • نرم افزار جاسوسی: فعالیت کاربر مانند ضربه زدن روی صفحه لمسی گوشی، حرکات کشیدن انگشت و ضربه زدن را کنترل می‌کند.
  • ویروس: در یک لینک یا اپلیکیشن قرار می‌گیرد و زمانی که کاربر روی لینک کلیک می‌کند یا وارد اپ می‌شود، دستگاه شما آلوده می‌کند.
  • تروجان: به عنوان یک برنامه یا فایل فریبنده عمل می‌کند که ممکن است خود بدافزار باشد یا تهدیدات مخرب دیگر را نشان دهد.

چگونه از ویروس پیامکی جلوگیری کنیم؟

برای در امان ماندن از حمله پیامکی می‌توانید از راه‌های زیر استفاده کنید:

  • با فرستنده مستقیماً از طریق شماره تلفن رسمی یا وبسایت رسمی تماس بگیرید. از این طریق می‌توانید نسبت به امنیت پیامک اطمینان پیدا کنید.
  • درخواست‌های غیرمنطقی مربوط به پرداخت پول می‌توانند نشان دهنده کلاهبرداری باشند، بنابراین آنها را به پلیس فتا گزارش کنید.
  • املای عجیب و غریب، دستور زبان و جمله بندی اشتباه همه نشانگر این هستند که پیامک از یک منبع غیررسمی ارسال شده است.
  • هرکسی که در مخاطبین شما نیست باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد، اما با دوستان و سایر مخاطبین شناخته شده نیز باید با احتیاط عمل کنید.
  • سازمان‌های مورد اعتماد مانند بانک‌ها به شما لینک مشخص وبسایت خود را ارسال می‌کنند. پس هر لینک با عبارت عجیب از هر منبعی را باز نکنید.
  • یک آنتی ویروس شناخته را روی موبایل خود نصب کنید تا هرگونه ویروس و بدافزار را از بین ببرد.
  • اگر گوشی شما دچار حملات ویروسی شد، از ویژگی ریست فکتوری استفاده کنید تا ویروس نتواند فعالیت خود را ادامه دهد.
  • شرکت‌ها هم برای اعتماد سازی و جلوگیری از کلاهبرداری می توانند از خدمات «ماسک» استفاده کنند. در این روش به جای استفاده از پیش شماره اختصاصی از نام فرستنده (نام برند، اسم شرکت یا غیره) استفاده می‌شود.

کلام آخر

با نصب نرم افزار ضد بدافزار روی گوشی خود می‌توانید از دستگاه‌ خود در برابر ویروس‌ها، تروجان‌ها و سایر تهدیدات مخربی که حملات پیامکی را آغاز می‌کنند، دفاع کنید. بنابراین مهم است که هوشیار باشید و هر لینک و دستوری را انجام ندهید. بسیاری از افراد بدون توجه به نکات امنیتی، اطلاعات خود را در اختیار مجرمان قرار می‌دهند و از این طریق متحمل خسارت زیادی می‌شوند. همچنین، اگر کسب و کاری دارید و می خواهید مشتریانتان حداکثر اعتماد را به شما داشته باشید، از شرکت‌های معتبر ارائه دهنده خدمات پیامکی بهره‌مند شوید. با خرید پنل پیامکی مدیانا می‌توانید هم به تقویت برند خود کمک کنید و هم پیامک‌های امن و قابل اعتماد به مشتریان خود ارسال کنید.

 

4.6/5 - (341 امتیاز)
آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
Hidden
MM slash DD slash YYYY
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .