هدف ایمیل مارکتینگ ایجاد و تقویت ارتباط با مشتریان بالقوه است.
سال ها قبل کسب وکارها برای تبلیغ محصولات و ارائه خدمات، ملزم به استفاده از تبلیغات تلوزیونی، رادیویی و یا مجلات بودند. تا سال ها پیش بازاریابی ها به صورت حضوری و یا تلفنی بودند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی روشهای بیشماری برای تبلیغات و بازاریابی ایجاد شده است. با جایگزین شدن نامه های الکترونیک به جای نامه های کاغذی و امکان دریافت آن در کسری از ثانیه تحولی عظیم در شیوهی ارتباطات افراد ایجاد شده است. در دنیای امروز ایمیل یکی از ابزارهای ضروری در هر کسب وکاری است. این مسئله نشاندهنده ی لزوم تغییر سبک هدف قرار دادن مشتریان هر کسب و کاری در عصر حاضر است.
آخرین باری که بر اساس یک ایمیل، تصمیم به بازدید از سایت و یا خرید محصول کرده اید کی بود؟
ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی یکی از شاخه های بازاریابی اینترنتی است. همانطور که ایمیل ابزاری برای در ارتباط نگه داشتن اشخاص با یکدیگر است؛ ایمیل مارکتینگ نیز مشابه با این رویکرد، راهی برای مستحکم کردن ارتباط کسب و کارها با مشتریان است.
هدف قرار دادن مشتریان هنری است که کارشناسان دیجیتال مارکتینگ باید به آن واقف باشند.
آنچه در این مطلب میخوانید:
تفاوت ایمیل مارکتینگ و تبلیغات ایمیلی
زمانی که بحث هدف قرار دادن مشتریان از طریق ایمیل عنوان می شود معمولا افراد دو واژه ی بازاریابی ایمیلی و تبلیغات ایمیلی را از یک جنس دانسته و تفاوتی میان آن قائل نمی شوند! اما آیا این دو واژه مترادف یکدیگر هستند؟
بازاریابی ایمیلی حوزه و اقدامات گسترده تری را نسبت به تبلیغات ایمیلی دارد.
تبلیغات ایمیلی مشابه ارسال پیامک انبوه معمولا پیامهای تبلیغاتی هستند که به صورت گسترده به لیستی طولانی از آدرس ایمیل های افراد ارسال می شود.
در مقابل، بازاریابی ایمیلی، تنها هدف قرار دادن افراد برای خرید و دریافت محصولات نیست! بلکه حفظ رابطه با مشتریان و افرادی که روزی تمایل به دریافت خدمات شما دارند است. بازاریابی ایمیلی فرآیندی بلندمدت و زمانبر اما تاثیرگذار است.
بر عکس تبلیغات ایمیلی که معمولا برای تمامی افراد پیام های تبلیغاتی ثابت و یکسانی ارسال میکند، در بازاریابی ایمیلی پیامها به صورت یکسان و ثابت صورت نمی گیرد. در بازاریابی، تبلیغات و جنس ارتباط با مخاطبین، بیشتر برای تحکیم و تقویت ارتباط افراد با کسب و کارها است.
در تبلیغات ایمیلی معمولا افراد به دنبال جذب مشتری هستند در حالی که در بازاریابی ایمیلی حفظ مشتریان در الویت است.
اهمیت ایمیل مارکتینگ
چرا بازاریابی از طریق ایمیل برای کسب و کار شما بسیار مهم است؟ بیایید در مورد آن صحبت کنیم.
علی رغم افزایش رسانه های اجتماعی و اسپم ها (که استراتژی بازاریابی خوبی نیست)، ایمیل موثرترین راه برای تقویت ارتباط کسب وکارها با مشتریان بالقوه و نشان دادن وفاداری خود به مشتریان است.
دلایل زیادی وجود دارد که شما باید بازاریابی از طریق ایمیل را یکی از اولویت های اصلی خود قرار دهید. در اینجا به چند مورد از اصلی ترین آنها خواهیم پرداخت.
ایمیل یکی از مهم ترین راه های ارتباطی است
می دانستید تقریبا 90% افراد روزانه ایمیل خود را بررسی می کنند؟ و در حال حاضر جایگزینی مشابه و قدرتمند برای این ابزار وجود ندارد؟ امروزه برای ساده ترین کارها شما ملزم به استفاده از آدرس الکترونیک هستید. و همین امر می تواند اهمیت و ماندگاری این ابزار و مناسب بودن آن را به عنوان روشی برای تاثیرگذاری بر افراد عنوان کرد.
لیست مخاطبین شما از بین نمی رود
در هر بستر رسانه اجتماعی، حساب کاربری شما می تواند به سادگی حذف یا از بین رود و بر اساس تغییر قوانین، فیلتر و یا از دسترس خارج شود. در این موقعیت معمولا شما تمامی دنبال کنندگان و مخاطبان خود را از دست خواهید داد.
با این حال در بازاریابی ایمیلی، لیست ایمیل های شما ماندگار است و کسی نمی تواند شما را از استفادهی آن ها منع کند.
ایمیل گزینهای مناسب برای تبدیل مشتری به خریدار است
افرادی که کالاهایی را از طریق ایمیل دیده و سپس خریداری می کنند 138٪ بیشتر از کسانی که پیشنهادات ایمیل دریافت نمی کنند در هزینه های خود صرفه جویی می کنند. معمولا تبلیغات و یا بازاریابی های ایمیلی با پیشنهادات ویژه ای همراه است که سایر افراد آن را از دست می دهند. ایمیل گزینه ای مناسبی برای تبدیل مشتریان بالقوه به خریداران است.
در صورتی که ایمیل مارکتینگ به درستی صورت بگیرد علاوه بر برگرداندن سرمایه اولیه، کسب و کار شما سودمند خواهد بود.
بازاریابی از طریق ایمیل یک سرمایه گذاری بلند مدت برای کسب و کار شماست. بازاریابی ایمیلی در مقایسه با سایر روشها، مقرون به صرفه تر است.
انعطاف پذیری
شیوه ی شما در حفظ مشتریان می تواند طیف گسترده تری را نسبت به سایر روش ها در برمیگیرد. محتوای ارسالی شما می تواند به صورت بصری ( فایل عکس، طراحی گرافیکی، ویدیو و…) و یا به صورت نوشتاری باشد.
پیامک جایگزین ایمیل
ایمیل مارکتینگ یک روش موثر برای بازدید از صفحات سایت و محصولا شما است اما نکته ای که نباید از آن قافل شوید نوع مخاطبان کسب و کار شما است. به یاد داشته باشید با توجه به گستردگی ارتباط به وسیله پیامک و دسترسی همگانی به تلفن همراه پیامک نیز روش موثر و ع تری به نسبت ایمیل است. پس اگر سرعت ارسال و زمان بازدید مشتریان شما حائز اهمیت است از ارسال پیامک غافل نشوید. در مدیانا شما می توانید با پنل اس ام اس رایگان شروع به ارسال پیامک کنید و با امکانات و ویژگی های اس ام اس مارکتینگ بیشتر آشنا شوید.
حرف آخر
در این مقاله به مفهوم و اهمیت ایمیل مارکتینگ پرداختیم. به چرایی استفاده از این نوع بازاریابی و همچنین به تفاوت بازاریابی ایمیلی و تبلیفات ایمیلی اشاره کردیم. شما برای بازاریابی و ارتباط با مشتریان از چه روشی استفاده می کنید در نظرات برایمان بنوسید.
برای کسب اطلاعات بیشتر، توصیه میکنیم مقاله “تفاوت بازاریابی پیامکی و ایمیلی چیست؟” را مطالعه کنید.