معایب و مزایای بازاریابی پیامکی چیست؟

مزایا و معایب بازاریابی پیامکی - مزایا و معایب تبلیغات پیامک

تبلیغات، یک عوامل بسیار مهم و تأثیرگذار در رشد و پیشرفت هر نوع کسب و کاری به شمار‌ می‌رود. تبلیغات به روش‌های گوناگونی صورت‌ می‌گیرد. مثلا ممکن است مدیر و صاحب یک کسب و کار یا فروشگاه، تبلیغات کالا یا خدمات خود را در تلویزیون انجام دهد یا پیامک‌های تبلیغاتی را به صورت انبوه برای افراد مختلف ارسال کند. حتی ممکن است از اینفلوئنسرهایی که در فضای مجازی فعال هستند، بخواهد که کسب و کار او را تبلیغ کنند. همانطور که گفتیم، روش‌های متنوعی برای تبلیغات وجود دارد. اما در این مقاله، تنها به یکی از آن‌ها پرداخته خواهد‌شد که همان بازاریابی پیامکی است. مطالبی که در ادامه خواهید خواند، شامل بیان مفهوم کلی و همین‌طور مزایا و معایب بازاریابی پیامکی می‌شود.

آشنایی با مفهوم بازاریابی پیامکی

بازاریابی پیامکی، یکی از روش‌های تبلیغات است که زیرمجموعه بازاریابی متنی نیز به حساب می‌آید. این نوع از بازاریابی، از طریق ارسال پیام  کوتاه انجام می‌شود. با استفاده از این روش، کسب و کار‌ها می‌توانند تبلیغات خود را در قالب پیام متنی به مشتریان ارسال‌کنند. یکی از اجزای مهم بازاریابی پیامکی، کال تو اکشن است. به این معنی که از افراد خواسته می‌شود که یک اقدام مشخص را انجام دهند. برای مثال در سایت فروشگاه یا کسب و کار شما ثبت نام کنند یا اینکه مثلا در مورد یک موضوع نظر خود را اعلام کنند. آن‌ها می‌توانند با اختیار خود تصمیم بگیرند که ثبت‌نام کنند یا اینکه پیام تبلیغاتی شما را نادیده بگیرند. بنابراین می‌توان گفت که جزو CTAهای اجباری محسوب نمی‌شود. 

برای کسب اطلاعات بیشتر، مقاله “چگونه مشتریان خود را بدون CTAهای اجباری جذب کنیم؟” را مطالعه کنید.

البته در صورتی که متن تبلیغاتی شما از کیفیت لازم برخوردار‌ بوده و همچنین افراد به کالا و خدمات شما نیاز داشته باشند، هرگز آن را نادیده نخواهند گرفت. این کار تا حد زیادی شبیه به ایمیل مارکتینگ است. چرا که در هردوی آن‌ها پیام تبلیغاتی برای افراد ارسال می‌شود. هرچند در بازاریابی پیامکی مانند ایمیل مارکتینگ، امکان ارسال تصاویر و مواردی از این قبیل نیز وجود ندارد.

مزایا و معایب بازاریابی پیامکی

شما به عنوان صاحب و مدیر یک کسب و کار، هر نوع تبلیغاتی را که برای تبلیغ  کسب کار و مجموعه خود انتخاب کنید، باید مزایا و معایب آن را مورد بررسی قرار دهید. چون در این صورت است که می‌توانید روش تبلیغاتی متناسب با نوع کسب و کار، شرایط و نیاز‌های خود، انتخاب کنید.

در رابطه با مزایا و معایب اس ام اس مارکتینگ، باید گفت که این روش تبلیغاتی، مزایایی دارد که در انواع دیگر بازاریابی و مارکتینگ، وجود ندارد. البته ناگفته نماند که این روش در کنار این مزایای ویژه، می تواند معایبی  نیز  داشته باشد. در این بخش قرار است به مزایا و معایب بازاریابی پیامکی بپردازیم. لازم است به نکاتی که در ادامه بیان‌می شوند، توجه بیشتری داشته باشید. زیرا این نکات می‌توانند روی تصمیم شما مبنی بر استفاده یا عدم استفاده از روش تبلیغات پیامکی انبوه، تاثیر بگذارند.

سرعت بالای بازاریابی پیامکی

ارسال پیامک در بازاریابی پیامکی از سرعت بسیار بالایی نسبت به دیگر روش‌های تبلیغاتی برخوردار است. این سرعت بالا در ارسال پیامک‌های تبلیغاتی، چند دلیل دارد. اول اینکه، در اس‌ام‌اس مارکتینگ نیازی به ارسال ویدئو، صوت و تصاویر گوناگون نیست. بلکه می‌توان  تنها با ارسال پیام متنی، خدمات و یا هرچیز دیگری را به آسانی و با سرعت بالا تبلیغ کرد. زیرا پیام متنی حجم بسیار پایینی دارد و ارسال آن در مقایسه با ویدئو و عکس، با سرعت بسیار بیشتری انجام می‌شود.

از طرف دیگر، افراد در زمان انتخاب متن تبلیغاتی، باید آن را به تعداد کلمات یا کاراکت‌های مشخصی بنویسند. کوتاه بودن متن باعث کاهش حجم آن می‌شود. در‌ نتیجه پیام با سرعت بیشتری ارسال خواهد شد. به‌علاوه، مشتریان اعلانات  پیامک را فورا در تلفن همراه خود دریافت می‌کنند. در‌حالیکه آن‌ها برای دریافت ایمیل و یا پست‌های اینستاگرام، تنها بعد از ورود به این برنامه‌ها می‌توانند تبلیغات را مشاهده کنند.

پشتیبانی و مطابقت با دیگر روش‌های تبلیغاتی

بازاریابی پیامکی علاوه بر اینکه به تنهایی می‌تواند برای تبلیغات شما مورد استفاده قرار بگیرد، قابلیت پشتیبانی از دیگر روش‌های تبلیغاتی را نیز دارد. این یعنی می‌توان از طریق کال تو اکشن از افراد خواست که مثلا در لایو اینستاگرام شرکت کنند. یا اینکه ایمیل خود را چک کنند و ایمیل‌هایی که مدتی قبل برای ان‌ها ارسال‌کرده‌اید را مطالعه کنند. به این صورت، اس ام اس مارکتینگ می‌تواند به بازدهی بیشتر تبلیغات شما در شبکه‌های اجتماعی و همین‌طور ایمیل نیز کمک کند. بنابراین با ادغام این چند روش، شما یک مجموعه تبلیغاتی قدرتمند و کامل را تشکیل می‌دهید که تاثیر آن بر رشد کسب و کار شما کاملا مشهود خواهد بود‌. 

مزایا و معایب بازاریابی پیامکی - مزایا و معایب اس ام اس مارکتینگ

امکان استفاده از بازاریابی پیامکی در همه مناطق جغرافیایی

همه می‌دانیم که در حال حاضر همه نقاط کشور، حتی مناطق روستایی نیز به تلفن دسترسی دارند. در‌حالیکه در برخی از نقاط هنوز هم دسترسی مناسبی به اینترنت وجود‌ ندارد. پس اگر محتوای تبلیغاتی شما از این طریق ارسال شود، امکان ارسال تبلیغ به هر کسی را دارید. حتی لازم نیست که تلفن کاربران هدف شما هوشمند باشد. به کسانی که گوشی‌های ساده دارند هم می‌توانید به صورت انبوه پیامک تبلیغاتی ارسال کنید. به علاوه، آن‌ها نیازی به نصب اپلیکیشن‌های دیگری مثل تلگرام و اینستاگرام برای دریافت پیام شما نخواهند داشت.

گرفتن بازخورد از مشتریان و شناختن آن‌ها

شما با ارسال پیامک‌هایی که حاوی لینک یا نظرسنجی هستند، می‌توانید از مشتریان بازخورد بگیرید. مثلا می‌دانید که از بین کاربرانی که برای آن‌ها پیامک تبلیغاتی ارسال کردید، چه تعداد از آن‌ها از تبلیغات شما استقبال کرده و روی لینک شما کلیک کرده‌اند. وقتی شناخت و آگاهی شما به عنوان مسئول تبلیغات یک کسب و کار، از مشتریان افزایش‌یابد، به روز جامعه آماری مورد نظر که طالب خدمات یا کالاهای شما هستند، بیشتر می‌شود. 

تبلیغات با هزینه کم

اگر بخواهید تبلیغات خود را از طریق چاپ آگهی یا اجرای کمپین‌های مختلف انجام دهید، مطمئنا متحمل هزینه‌های بیشتری خواهید شد. اما با استفاده از روش تبلیغاتی sms marketing تنها با پرداخت هزینه بابت ارسال پیام‌ها، می‌توانید پیام خود را به جامعه آماری هدفتان برسانید. پنل پیامک مدیانا، امکانات پیشرفته و ویژه‌ای را با هزینه مقرون به صرفه در اختیار مشتریان خود قرار داده است که با استفاده از آن می‌توانند به راحتی کمپین‌های پیامکی خود را اجرا و مدیریت کنند.

مزایا و معایب اس ام اس مارکتینگ

حالا در این بخش که به مزایا و معایب تبلیغات پیامکی اختصاص دارد، قصد داریم کمی هم درباره محدودیت‌های این نوع تبلیغات صحبت کنیم. اول از همه شما در ارسال پیامک با محدودیت تعداد کلمات ارسالی موجه هستید. این‌گونه پیام‌ها حتما باید شامل کمتر از ۷۰ کلمه یا کاراکتر باشند. ممکن است این مقدار برای رساندن کامل پیام‌تان به مشتریان، کافی نباشد. همچنین شما مجبور هستید هربار محتوای جدیدی را در پیامک‌های خود قرار دهید. اما در تبلیغات تلویزیونی و مانند آن ممکن است یک تبلیغ با‌رها و بارها پخش شود و همچنان مشتریان از آن استقبال کنند. اما اگر محتوای پیامک‌های ارسالی شما هربار یکسان باشند، شک نکنید مخاطب، آن‌ها را نخوانده حذف خواهد‌ کرد.

آیا با وجود مزایا و معایب تبلیغات پیامکی استفاده از آن توصیه می‌شود؟

شما هر چیزی، از کسب و کار گرفته تا آهنگ فیلم وسریال، پیج اینستاگرام و یا سمینار‌های گوناگون را می‌توانید از طریق پیامک تبلیغ کنید. مهم این است که این کار به صورت اصولی و درست انجام‌ گیرد. اگر محتوای پیامک‌ها ماهرانه و خلاقانه باشد، به شما قول می‌دهیم که بازدهی تبلیغات شما تا حد زیادی افزایش خواهد یافت. از آن‌جایی که این روش قابلیت پشتیبانی از دیگر روش‌ها را نیز دارد، می‌توانید به آن به عنوان یک سکوی پرتاب مطمئن نگاه کنید. اما به هرحال شما مزایا و معایب بازاریابی پیامکی را مطالعه کردید و حالا دیگر خودتان باید درباره آن قضاوت کنید. 

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
Hidden
MM slash DD slash YYYY
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .